Första recensionen av Intel Arc A380 släppt – får pisk av Radeon RX 6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Med tanke på hur pass bra dom ändå presterar i syntetiska tester så finns juuh potentialen där, skulle även bekräfta ryktena att dom har ordentliga problem med drivrutinerna

Det är inte första gången det har sagts om kort framtagna med Rajas ledning. Hela GCN-generationen led av hög prestanda i syntetiska tester som inte gick att omsätta praktiskt (förrän Vulkan/DX12).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det är inte första gången det har sagts om kort framtagna med Rajas ledning. Hela GCN-generationen led av hög prestanda i syntetiska tester som inte gick att omsätta praktiskt (förrän Vulkan/DX12).

Fast gcn korten speciellt 7970 fick juuh enorma boosts av drivrutiner under sin livstid. Vill jag minnas rätt så ska det finnas ett test här på sweclockers typ något/npgra år efter lansering där prestandan ökat på grund av drivrutiner runt 15-20%

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Fast gcn korten speciellt 7970 fick juuh enorma boosts av drivrutiner under sin livstid. Vill jag minnas rätt så ska det finnas ett test här på sweclockers typ något/npgra år efter lansering där prestandan ökat på grund av drivrutiner runt 15-20%

Då är det lite försent tänker jag.
Det är nästan som att vara en idiot i ett förhållande och blir 15-20% bättre några år efter relationen startade för att man har rannsakat sig själv. Visst är det bättre sent än aldrig, men ändå försent på något sätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

2021 kändes det som att varje ny information gjorde en mer peppad på Intel Arc.
2022 blir jag mindre peppad för varje nyhet jag läser.

<Uppladdad bildlänk>

Ja verkligen, jag ser ingen anledning för Intel att faktiskt släppa dessa kort nu... Gör om gör rätt och ta chansen att ge ett bättre första intryck nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja verkligen, jag ser ingen anledning för Intel att faktiskt släppa dessa kort nu... Gör om gör rätt och ta chansen att ge ett bättre första intryck nästa generation.

Fast de lär ju lära sig väldigt mycket mer om de släpper korten...

Bortsett från trist PR-mumbojumbo så känns det på ett tekniskt plan som att de nog gör bäst i att köra på så snabbt det bara går för att efter några generationer nå rätt.

(Ja, de kanske kan få en tekniskt bättre start med lite snabbare hårdvara, men de måste ju bygga erfarenheter och samarbeten vad gäller drivrutiner, osv.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Intel inte lyckats bygga vettiga grafikdrivrutiner någonsin, så tror jag inte att ny hårdvara kommer att lösa det problemet. Men man kan ju hoppas att hårdvaruprojektet leder till förändringar i organisationen som höjer kvalitén på mjukvaran.

Skrivet av norrby89:

Fast gcn korten speciellt 7970 fick juuh enorma boosts av drivrutiner under sin livstid. Vill jag minnas rätt så ska det finnas ett test här på sweclockers typ något/npgra år efter lansering där prestandan ökat på grund av drivrutiner runt 15-20%

Tänk på att detta kortet kom överklockat nästan 25% på GPUn från fabrik. Så inom ett par år kanske referenskortet presterar bara lite sämre än dessa benchmarks...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast gcn korten speciellt 7970 fick juuh enorma boosts av drivrutiner under sin livstid. Vill jag minnas rätt så ska det finnas ett test här på sweclockers typ något/npgra år efter lansering där prestandan ökat på grund av drivrutiner runt 15-20%

Jo, men det som hände var ju att AMD tog fram Mantel, som sedermera blev Vulkan och därigenom indirekt pushade fram DX12. Det var ju genom att asynkront kunna utnyttja både compute- och graphics-pipeline (ursäkta svengelska) i sin vågor som AMD lyckades med den bedriften och det var därför som det blev ett sådant lyft för dem med dessa tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det är inte första gången det har sagts om kort framtagna med Rajas ledning. Hela GCN-generationen led av hög prestanda i syntetiska tester som inte gick att omsätta praktiskt (förrän Vulkan/DX12).

Nej, det var inte rättvist. 7970 var överlägsen när den kom. Sedan papperslanserades 680 som ett något bättre kort som inte gick att få tag på, medan AMD fortsatte att fila på drivrutinerna. När 290/290X kom slog den allt vad Nvidia hade utom den långt mycket dyrare Titan - när Titan var var ett jättechip (GK100) avsedd för beräkningar snarare än ett toppkort för spel. 780 Ti som var Nvidias kontring var ett överklockat och prissänkt Titan. Även senare hade AMD bra kort i mellanklassen, det vara bara att de misslyckades med skala mot de högsta nivåerna, vilket ledde till att Raja fick lämna efter Vega.

Att han får skulden för allt är för övrigt rätt fånigt. RDNA var på god väg innan Raja lämnade, och allt gjordes med en minimal budget jämfört med Nvidia. Rajas fel är att han hela tiden hypar allt när han måste veta att det inte kommer att bli så bra, men jag tror inte att han egentligen är dålig på att leda GPU-designen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Jag köper det, men tänker att det kanske är bättre att internt sitta och fila på något till att man anser att det är riktigt bra för ändamålet innan man går ut med information och skämmer bort sig med tanke på prissättningen?

Det är ju naturligtvis det bästa - Apple gillar att göra så, till exempel, vilket är en del av skälet att deras grejer oftast är dyra vid lansering - men just nu är det brist på GPUer, och Intel känner att de kan tjäna pengar på situation.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jo, men det som hände var ju att AMD tog fram Mantel, som sedermera blev Vulkan och därigenom indirekt pushade fram DX12. Det var ju genom att asynkront kunna utnyttja både compute- och graphics-pipeline (ursäkta svengelska) i sin vågor som AMD lyckades med den bedriften och det var därför som det blev ett sådant lyft för dem med dessa tekniker.

Minns jag rätt så va det väll ändå ökningar på upp mot 20% i exakt samma test som vid release?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jo, men det som hände var ju att AMD tog fram Mantel, som sedermera blev Vulkan och därigenom indirekt pushade fram DX12. Det var ju genom att asynkront kunna utnyttja både compute- och graphics-pipeline (ursäkta svengelska) i sin vågor som AMD lyckades med den bedriften och det var därför som det blev ett sådant lyft för dem med dessa tekniker.

https://www.sweclockers.com/test/26175-amd-radeon-r9-290x-mot...

Nästan rätt, 290x va det dom ökade rejält med hjälp av drivrutiner. Även i dx11 så va det stor skillnad så inget att hylla mantle/DX12 för

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Tror det kanske inte är så lätt? Nvidia och AMD har köttat kort i en massa år, Intel är färskingar hoppas de kompenserar sin novis med ett rabatterat pris. Sen får de bygga vidare!

Intel är dock inte "färskingar" utan har faktiskt producerat grafikkretsar i snart 30 år. Ett par exempel är ju i740 eller Larrabee för att inte prata om deras integrerade kretsar. Så någon nybörjare är ju uppenbarligen inte Intel.

Skrivet av norrby89:

Med tanke på hur pass bra dom ändå presterar i syntetiska tester så finns juuh potentialen där, skulle även bekräfta ryktena att dom har ordentliga problem med drivrutinerna

"Bra". Dessutom finns det inget som tyder på potential utan mycket pekar på att det kommer bli ännu en Koduri-flopp.

Skrivet av norrby89:

Fast gcn korten speciellt 7970 fick juuh enorma boosts av drivrutiner under sin livstid. Vill jag minnas rätt så ska det finnas ett test här på sweclockers typ något/npgra år efter lansering där prestandan ökat på grund av drivrutiner runt 15-20%

Först efter ett par år och då var 7970 redan utdaterade.

Skrivet av mpat:

Att han får skulden för allt är för övrigt rätt fånigt. RDNA var på god väg innan Raja lämnade, och allt gjordes med en minimal budget jämfört med Nvidia. Rajas fel är att han hela tiden hypar allt när han måste veta att det inte kommer att bli så bra, men jag tror inte att han egentligen är dålig på att leda GPU-designen.

Problemet är att Raja inte hade mycket med utvecklingen innan Vega att göra och även om budgeten höll honom tillbaka så verkar inte så ha varit fallet nu med honom och Intel. Så det argumentet verkar ju inte direkt stämma överens med verkligheten utan pekar mer mot att Raja inte riktigt verkar vara så kompetent som man skulle tro.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

pekar mer mot att Raja inte riktigt verkar vara så kompetent som man skulle tro.

Är han inblandad i utvecklingen av drivrutiner? Jag vet inte hur sammankopplade utveckling av hårdvaran och utveckling av drivrutiner är. Designar han saker som är extra svåra att göra bra drivrutiner för eller är bara nvidia bättre än både amd och intel på att göra drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej, det var inte rättvist. 7970 var överlägsen när den kom.

Kortet presterade ganska bra räknat på FPS men plågades av ojämn bildfrekvens så kallat microstuttering och även lite artefakter, det tog ca 2 år innan problemen försvann med bättre drivrutiner, minns fortfarande hur det var då man ägde 2 stycken.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Blir mer intressant med mellan-klassen och high end-klassen. Jag tänker tillbaka på Nvidias 200 serie där det fanns en väldigt stor range av kort. Tex var GT220 ett instegskort och det var inte riktigt nån höjdare jämfört med de tyngre GTX korten såsom GTX 280 eller enthusiast i 285/295.

Tror du det kommer att finnas en high-end klass bland dessa kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Är han inblandad i utvecklingen av drivrutiner? Jag vet inte hur sammankopplade utveckling av hårdvaran och utveckling av drivrutiner är. Designar han saker som är extra svåra att göra bra drivrutiner för eller är bara nvidia bättre än både amd och intel på att göra drivrutiner?

Tvivlar att det bara är drivrutinerna som är problemet här.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Tror du det kommer att finnas en high-end klass bland dessa kort?

Största kretsen denna generation är ungefär på nivå av 3070, så nej inget high-end närmaste året

Permalänk
Medlem

Detta är väll intels sämsta kort? I sådant fall så är det inte så konstigt. Mer intressant när dom kan "ge allt" på riktiga kretsen.
Dom kanske bara ströp denna lite väl hårt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ganska väntat om dessa resultat står sig när fler oberoende tester kommer ut.

En sak man bör fråga sig är om Korten designades med Mining i baktanke och när man började se minskningar i den marknaden i ren panik började fokusera på Spel delen under våren?

Kan det vara så att detta är det sista Skriket från Intel's gamla Marketing och Management
?

Vore viss humor om Topps kortet har 3060 Prestanda med 3090Slips Förbrukning.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Många har missat att Intel tillverkat grafikkretsar i många år och är mycket erfarna på att konstruera sådana som presterar mycket mediokert.

Där har Nvidia och AMD inte en chans.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet är att Raja inte hade mycket med utvecklingen innan Vega att göra och även om budgeten höll honom tillbaka så verkar inte så ha varit fallet nu med honom och Intel. Så det argumentet verkar ju inte direkt stämma överens med verkligheten utan pekar mer mot att Raja inte riktigt verkar vara så kompetent som man skulle tro.

Jag talar inte om vad Raja gjorde med tidigare generationer, jag påpekar att RDNA och RDNA2 var på god väg under hans tid. Eftersom de har blivit lyckade, kan han inte vara alldeles fel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Angående Koduri så är det ju svårt att lägga så mycket på en person. Dessa projekt är enorma, många som är delaktiga.

Sedan angående ARC så verkar Intel lagt en hel del krut på RT. Kortet presterar dåligt men det presterar relativt sett lite bättre i Port Royal. Lite positivt i alla fall med tanke på att det kommer större varianter av arkitekturen.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Blir mer intressant med mellan-klassen och high end-klassen. Jag tänker tillbaka på Nvidias 200 serie där det fanns en väldigt stor range av kort. Tex var GT220 ett instegskort och det var inte riktigt nån höjdare jämfört med de tyngre GTX korten såsom GTX 280 eller enthusiast i 285/295.

var ligger GT240 enligt dig då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad som gäller för mig.

1. Hur snabbt är ett kort som jag har råd med ställt mot det grafikkort jag redan har?
2. Hur presterar detta kort över hela brädet?
3. Hur är användarupplevelsen överlag för dom som redan har köpt det?

Detta avgör för mig vad det blir för grafikkort i min burk. Inte vem som gör det eller vad det är för klass.
Jag hoppas på Intel i framtiden. Så jag har tre alternativ.
Intel idag, imorgon eller om tre år är skit samma för mig. Det viktigaste är att dom faktiskt får ordning på prestandan osv så vi faktiskt får tre adekvata aktörer på marknaden.

Mycket bra upplägg av dig när du ska införskaffa och ska uppgradera din burk. Har själv ett likvärdigt tänk och tänker också,

1. Hur ofta eller hur mycket kommer jag använda produkten?
- vad blir uppskattad kostnad per använt tillfälle?
2. I jämförelse med andra komponenter, vad lönar det sig mest att uppgradera nu och lägga mest kapital på?
- vad finns den största prestandavinsten från det jag har idag?
3. Hur mycket mer procent i prestanda vinst i jämförelse med priset?
4. Kommer produkten/produkterna uppfylla mina krav och förväntningar?

Vidare är det riktigt roligt att Intel satsar på grafikmarknaden. Förhoppningsvis kommer grafikkorten komma ned i pris också, när det finns fler aktörer och alternativ att välja.

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

var ligger GT240 enligt dig då?

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gt-240.c619
Ser ut att duga för VGA men inte mer.