Söker råd för mediaspelare/enklare upgifter

Permalänk

Söker råd för mediaspelare/enklare upgifter

Har länge tänkt på skaffa något bättre än nuvarande mediaspelare (kör på gamla delar som knappt klarar högre än 1080 (för bristande stöd av codec är gammal amd 6000+)). kör både lokalt och strömmat innehåll med windows 10.

har både nätagg (atx) och ssd liggandes, funderar på om det går bygga ihop något med nytt moderkort,ram och cpu som klarar 4k eller är det bättre köra på Shield?

Tyvärr verkar htpc helt död idag tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag bytte från en HTPC till en SHIELD, ångrar mig inte den har klarat av allt som jag hade HTPCn till plus att Atmos och andra HQ ljudformat fungerar.
Köpte nyss en till SHIELD Pro till min andra tv dessutom, mycket nöjd.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av Pekke:

Jag bytte från en HTPC till en SHIELD, ångrar mig inte den har klarat av allt som jag hade HTPCn till plus att Atmos och andra HQ ljudformat fungerar.
Köpte nyss en till SHIELD Pro till min andra tv dessutom, mycket nöjd.

okej tack något problem (läste andra hade lite strul med vissa uppdateringar (eller det kanske är fixat nu))?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Gjorde exakt samma byte nyligen och ångrar inget. Nope har inte haft några problem med updates.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Jag har haft diverse mediaspelare tex minix alla tre varianter men har aldrig varit så nöjd sen jag köpte nvidia Shield TV

Permalänk
Medlem

En del har börjat överge Shielden för tex Zidoo Z9X, ska spela det mesta utan problem.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/m...
Bra mycket billigare på tex Amazon, strax under 2300 kr.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

En del har börjat överge Shielden för tex Zidoo Z9X, ska spela det mesta utan problem.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/m...
Bra mycket billigare på tex Amazon, strax under 2300 kr.

Beror på vad man vill göra skulle jag säga. Är det lokalt innehåll som ska streama från en hårddisk så helt klart Zidoo (eller Zappiti). Vill man dock ha en allt i-ett box med vissa kompromisser för lokalt innehåll så Shield.
Själv kör jag Apple TV för streamat material och Zappiti för lokalt. Inte hittat en helhetslösning som slår det ännu

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Jag har köpt Vero 4K+ som jag är väldigt nöjd med.
Det är en dedikerad OSMC-box.
Om du inte ska surfa något på din HTPC så är detta enklaste alternativet och bara köra lokal media.
Du hittar detta på osmc.tv

Permalänk
Medlem

Haft HTPC, bytte till Shield för ett par år sedan. Ångrar inget, den har allt man behöver plus lite till.
Det du tappar är smidigheten i att surfa på nätet framför tvn om man inte laborerar med geforce now mot en dator. Inget jag personligen saknar då Shield har chromecast och mobilen i näven.

Permalänk
Avstängd

Chromecast med Android TV är inte lika bra som Shield men också mycket billigare, systemet är ju samma så det kan vara värt att testa. Känner du att du vill ha mer efter ett tag kanske en ny Shield har kommit tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Chromecast med Android TV är inte lika bra som Shield men också mycket billigare, systemet är ju samma så det kan vara värt att testa. Känner du att du vill ha mer efter ett tag kanske en ny Shield har kommit tills dess.

Chromecast med Android TV är en KATASTROF jämfört med vad Shield klarar av.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gilgamesh:

Chromecast med Android TV är en KATASTROF jämfört med vad Shield klarar av.

Varför det? Det är ju samma system (om Nvidia har släppt Android TV, jag hittar mycket om att det ska komma men inget om att det har kommit). Shield har bättre prestanda som ger AI-uppskalning och gör att spel installerade på enheten funkar bättre, och förstås möjligheten att streama spel från sin dator med Nvidia-kort och förstås Geforce Now, men andra spelstreamingtjänster finns ju till CC. Shield har också inbyggd ethernet och möjlighet att expandera minnet. Men om det är media vi pratar om så är de ju väldigt likvärdiga. AI-uppskalning kanske kan göra skillnad förstås, och hatar man trådlösa nätverk så är det enklare med kabeln på Shield (men CC går ju att utöka med en hub så man kan få ethernet, fler portar, minneskortsläsare och så), men annars är det ju mest saker som har att göra med spelande, och Shield kostar ju absolut minst det dubbla mot CC liksom.

Så vill man ha en enhet för media är det inte så stor skillnad, om man inte har mycket SD-innehåll som tjänar mest på att uppskalas med Nvidias algoritmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför det? Det är ju samma system (om Nvidia har släppt Android TV, jag hittar mycket om att det ska komma men inget om att det har kommit). Shield har bättre prestanda som ger AI-uppskalning och gör att spel installerade på enheten funkar bättre, och förstås möjligheten att streama spel från sin dator med Nvidia-kort och förstås Geforce Now, men andra spelstreamingtjänster finns ju till CC. Shield har också inbyggd ethernet och möjlighet att expandera minnet. Men om det är media vi pratar om så är de ju väldigt likvärdiga. AI-uppskalning kanske kan göra skillnad förstås, och hatar man trådlösa nätverk så är det enklare med kabeln på Shield (men CC går ju att utöka med en hub så man kan få ethernet, fler portar, minneskortsläsare och så), men annars är det ju mest saker som har att göra med spelande, och Shield kostar ju absolut minst det dubbla mot CC liksom.

Så vill man ha en enhet för media är det inte så stor skillnad, om man inte har mycket SD-innehåll som tjänar mest på att uppskalas med Nvidias algoritmer.

vill man kunna spela upp alla ljud och bild format är det Shield man ska ha, Chromecast klarar ej Atmos TrueHD eller DTS-X om man har ett ljudsystem som klarar det, den har inte heller match framerate, går ej jämföra dessa överhuvudtaget.

https://youtu.be/qLxjL2NxZy8?t=1042

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gilgamesh:

vill man kunna spela upp alla ljud och bild format är det Shield man ska ha, Chromecast klarar ej Atmos TrueHD eller DTS-X om man har ett ljudsystem som klarar det, den har inte heller match framerate, går ej jämföra dessa överhuvudtaget.

https://youtu.be/qLxjL2NxZy8?t=1042

Well, jag skulle säga att de går utmärkt att jämföra dessa. De har som sagt samma system i botten, om Nvidia har fått ut uppdateringen, och de stöder samma appar och så, och hela syftet är ju samma, att streama media via en billig enhet med Android.

Shield kostar några gånger mer men man får vissa saker som CC saknar, men hur relevanta dessa är varierar ju beroende på vad för innehåll man använder enheten till. TrueHD och DTS-X finns väl inte i några streamingtjänster exempelvis, utan bara på UHD BR? Och eftersom dessa inte har någon BR-spelare så handlar det om UHD BR-rippar där detta är relevant, vilket väl inte är direkt jättevanligt, och det ställer ju rätt höga krav på ljudanläggningen om det ska spela någon roll ändå.

AI-uppskalning kan absolut vara trevligt, men många menar ju att den inte är så bra på Shield utan mest är relevant vid SD-innehåll, vilket i alla fall jag sällan kollar på. Sen har ju de flesta TV-apparater också någon form av "smart uppskalning", så nyttan är ju något tveksam.

Det enda som jag personligen saknar i CC som Shield har är "match framerate", det är en väldigt trevlig funktion om man ofta kollar på innehåll med andra bildhastigheter. Å andra sidan kommer det i nästa Android-uppdatering så det kommer inte vara något problem inom kort, så länge apputvecklarna anammar denna funktion. Sen verkar inte Nvidias lösning vara perfekt heller, så den blir nog bättre av att få nästa Android-version också.

Shield har också en del funktionalitet och egenskaper som gör den bättre på spel, framför allt Android-spel som är installerade på enheten, men också genom tillgång till GeForce Now och så. För övriga spelstreamingtjänster är de väl hyfsat likvärdiga, dock verkar CC stöda alla möjliga kontroller medan Shield kräver en specifik, men jag vet inte om det stämmer fortfarande. Men för mig är inte spel så viktigt för en mediaspelare, jag har en XB, en Switch och en PC inkopplad till min TV om jag vill spela.

Kvar finns ju skillnaderna i själva hårdvaran. Shield har ethernet och micro-SD-plats vilka båda kräver en extern enhet för CC, å andra sidan borde CC ändå bli billigare även med denna enhet och det är verkligen inte så att det är något alla behöver. Streamingappar behöver inte så mycket utrymme så 8 GB räcker rätt långt, även om jag förstås håller med om att det är något snålt. Och WiFi räcker gott för att streama media i alla dagens upplösningar och format, även om kabel förstås ger mindre fördröjningar om man ska spela streamat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, jag skulle säga att de går utmärkt att jämföra dessa. De har som sagt samma system i botten, om Nvidia har fått ut uppdateringen, och de stöder samma appar och så, och hela syftet är ju samma, att streama media via en billig enhet med Android.

Shield kostar några gånger mer men man får vissa saker som CC saknar, men hur relevanta dessa är varierar ju beroende på vad för innehåll man använder enheten till. TrueHD och DTS-X finns väl inte i några streamingtjänster exempelvis, utan bara på UHD BR? Och eftersom dessa inte har någon BR-spelare så handlar det om UHD BR-rippar där detta är relevant, vilket väl inte är direkt jättevanligt, och det ställer ju rätt höga krav på ljudanläggningen om det ska spela någon roll ändå.

AI-uppskalning kan absolut vara trevligt, men många menar ju att den inte är så bra på Shield utan mest är relevant vid SD-innehåll, vilket i alla fall jag sällan kollar på. Sen har ju de flesta TV-apparater också någon form av "smart uppskalning", så nyttan är ju något tveksam.

Det enda som jag personligen saknar i CC som Shield har är "match framerate", det är en väldigt trevlig funktion om man ofta kollar på innehåll med andra bildhastigheter. Å andra sidan kommer det i nästa Android-uppdatering så det kommer inte vara något problem inom kort, så länge apputvecklarna anammar denna funktion. Sen verkar inte Nvidias lösning vara perfekt heller, så den blir nog bättre av att få nästa Android-version också.

Shield har också en del funktionalitet och egenskaper som gör den bättre på spel, framför allt Android-spel som är installerade på enheten, men också genom tillgång till GeForce Now och så. För övriga spelstreamingtjänster är de väl hyfsat likvärdiga, dock verkar CC stöda alla möjliga kontroller medan Shield kräver en specifik, men jag vet inte om det stämmer fortfarande. Men för mig är inte spel så viktigt för en mediaspelare, jag har en XB, en Switch och en PC inkopplad till min TV om jag vill spela.

Kvar finns ju skillnaderna i själva hårdvaran. Shield har ethernet och micro-SD-plats vilka båda kräver en extern enhet för CC, å andra sidan borde CC ändå bli billigare även med denna enhet och det är verkligen inte så att det är något alla behöver. Streamingappar behöver inte så mycket utrymme så 8 GB räcker rätt långt, även om jag förstås håller med om att det är något snålt. Och WiFi räcker gott för att streama media i alla dagens upplösningar och format, även om kabel förstås ger mindre fördröjningar om man ska spela streamat.

Shield kostar bara dubbelt så mer inte några gånger...sen ska vi inte prata om uppdatering historiken, Shield från 2015 får fortfarande uppdateringar, som sagt är man ute efter den bästa mediaspelaren så är Shield överlägsen.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5214997

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gilgamesh:

Shield kostar bara dubbelt så mer inte några gånger...sen ska vi inte prata om uppdatering historiken, Shield från 2015 får fortfarande uppdateringar, som sagt är man ute efter den bästa mediaspelaren så är Shield överlägsen.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5214997

Jag säger inte att den inte har fördelar, bara att många av fördelarna inte har betydelse för rätt många, och således handlar det om att utvärdera sitt behov och väga det mot kostnaden. Kostnaden är ungefär 2-3 gånger högre beroende på variant, så några gånger är väl ganska korrekt, men CC är också dyr här, med amerikanska priser så ligger Shield på tredubbla priset och Pro på fyrdubbla.

Det är jättefint att Shield får uppdateringar länge, men samtidigt är de ju ganska sega med att leverera dem. Den är eller var tills nyligen i alla fall kvar på Android 9 exempelvis. Sen är inte Google de bästa ur den aspekten heller förstås.

Permalänk

Jag har kolla mer på Shield och med senare uppdateringar verkar android tv sända ut reklam på hemskärmen och det sättet få bort det är inte enkelt (om det inte finns annan väg).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av ChickenzliZe:

Jag har köpt Vero 4K+ som jag är väldigt nöjd med.
Det är en dedikerad OSMC-box.
Om du inte ska surfa något på din HTPC så är detta enklaste alternativet och bara köra lokal media.
Du hittar detta på osmc.tv

inte planerat surfa, men behöver också tillgång till streaming tjänster på något sätt också.

Skrivet av oztin:

Haft HTPC, bytte till Shield för ett par år sedan. Ångrar inget, den har allt man behöver plus lite till.
Det du tappar är smidigheten i att surfa på nätet framför tvn om man inte laborerar med geforce now mot en dator. Inget jag personligen saknar då Shield har chromecast och mobilen i näven.

ja sen dricker min gamla hopplock till htpc ganska mycket ström. hur är det med reklam som tydligen började dyka upp i någon uppdatering?

Skrivet av snajk:

Chromecast med Android TV är inte lika bra som Shield men också mycket billigare, systemet är ju samma så det kan vara värt att testa. Känner du att du vill ha mer efter ett tag kanske en ny Shield har kommit tills dess.

Klarar den lokalt innehåll från dator också (sen är det bra om den kör på tråd, wifi fungerar sådär genom betong)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag har kolla mer på Shield och med senare uppdateringar verkar android tv sända ut reklam på hemskärmen och det sättet få bort det är inte enkelt (om det inte finns annan väg).

enkelt att få bort, bara köra Wolf Launcher.

https://www.techdoctoruk.com/launcher-manager-for-android-tv-...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en lite äldre laptop som jag plockat bort skärmen och annat onödigt. En media remote med tagnentbord. Men då hade jag turen med att den skulle slängas.

Var i liknande sits tidigare. Kom tillslut fram till att en vanlig dator eller laptop är värt det för mig. Kanske kommer testa en shield någon dag. Det är synd att en rpi inte är där ännu med prestandan för 4k

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

Så går göra det enklare, sen säger någon här https://www.reddit.com/r/AndroidTV/comments/o96tun/how_to_ins... att det är piratkopia av annan luncher.

Citat:

note: I don't support using Wolf Launcher, which you will no doubt see suggested quite often, since it is not found on the Play Store, nor is it open source. For reference, Wolf Launcher is a pirated and modded version of the ATV Launcher Pro from the Play Store. We don't know what modifications were made, there is no documentation or proof of those modifications. To be safe, I cannot recommend Wolf Launcher for these reasons. But, it's your device and your preferences. Please choose wisely.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag har aldrig provat streaming på den så jag kan inte uttala mig om det fortfarande fungerar med tex Netflix , men det är som jag förstått det en process att få igång det.
Däremot så sväljer den allt vad gällande mediatyper som finns lokalt på nätverket.

Om du ska ha det bästa av två världar , skaffa en kapabel HTPC , installera KODI/OSMC för lokala filer så har du fortfarande en PC med stöd för streamingtjänster , Youtube och websurfande.
KODI/OSMC är riktigt vasst när det gäller uppspelning och den kan klara av zippade filer ( Total Commander har samma grej ).
Plex är visserligen något som folk också annars kör på , men den har inte själv provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

inte planerat surfa, men behöver också tillgång till streaming tjänster på något sätt också.

ja sen dricker min gamla hopplock till htpc ganska mycket ström. hur är det med reklam som tydligen började dyka upp i någon uppdatering?

Inte märkvärdigt, det finns guider på hur man tar bort det i värsta fall.
Jag tycker du borde skaffa dig en sådan, du kommer bli nöjd som många andra här på forumet.
HTPC känns lite gammalmodigt idag om man bortser från filserver funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Det är synd att en rpi inte är där ännu med prestandan för 4k

Inga problem att spela upp 10bit HDR 4k.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

inte planerat surfa, men behöver också tillgång till streaming tjänster på något sätt också.

ja sen dricker min gamla hopplock till htpc ganska mycket ström. hur är det med reklam som tydligen började dyka upp i någon uppdatering?

Klarar den lokalt innehåll från dator också (sen är det bra om den kör på tråd, wifi fungerar sådär genom betong)?

Lokalt innehåll utdelat på något sätt funkar utmärkt, DLNA eller Plex exempelvis. CC gör ju allt som Shield gör utom Nvidia-specifika appar och tjänster, och förstås mer krävande Android-spel då den inte är så kraftig. Däremot krävs ju någon form av tillbehör för att kunna koppla in en nätverkskabel, det behöver inte bli så dyrt, som denna exempelvis, men samtidigt blir ju prisskillnaden mot Shield mindre förstås, så det är nog värt att fundera ett varv till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Inga problem att spela upp 10bit HDR 4k.

Oh, har bara en pi3b. Som verkar vara rätt långt ifrån.

Hörde från en annan att det inte var tillräckligt. Så har ingen personlig erfarenhet av det.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Oh, har bara en pi3b. Som verkar vara rätt långt ifrån.

Hörde från en annan att det inte var tillräckligt. Så har ingen personlig erfarenhet av det.

Beror ju helt på vilken bitrate materialet har också inte bara upplösningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Oh, har bara en pi3b. Som verkar vara rätt långt ifrån.

Hörde från en annan att det inte var tillräckligt. Så har ingen personlig erfarenhet av det.

Jag använder inte ens min Shield längre, Pi4 klarar det jag behöver.
jellyfish-180-mbps-4k-uhd-hevc-10bit spelas upp prickfritt.
Edit: UHD Bluray har väl max bitrate på 128Mbps om jag inte kommer ihåg fel, så klarar spelaren 180Mbps bör det inte vara några problem alls.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

vill man kunna spela upp alla ljud och bild format är det Shield man ska ha, Chromecast klarar ej Atmos TrueHD eller DTS-X om man har ett ljudsystem som klarar det, den har inte heller match framerate, går ej jämföra dessa överhuvudtaget.

https://youtu.be/qLxjL2NxZy8?t=1042

BD-folders?
Youtube HDR?

Kan lista en massa fler grejer man inte kan spela med en Shield men poängen är ändå att nej man kan inte spela alla ljud och bildformat med en Shield

Det är en bra spelare ändå, men beror lite på vilka format man vill spela som med allt annat.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

BD-folders?
Youtube HDR?

Kan lista en massa fler grejer man inte kan spela med en Shield men poängen är ändå att nej man kan inte spela alla ljud och bildformat med en Shield

Det är en bra spelare ändå, men beror lite på vilka format man vill spela som med allt annat.

går med Kodi, kör dock likt många andra Bluray remux mkvs.

nope, sitter dock inte och glor på Youtube HDR klipp, måste man det så funkar TV inbyggda Youtube app för det, bara casta från mobilen.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C