Well, jag skulle säga att de går utmärkt att jämföra dessa. De har som sagt samma system i botten, om Nvidia har fått ut uppdateringen, och de stöder samma appar och så, och hela syftet är ju samma, att streama media via en billig enhet med Android.
Shield kostar några gånger mer men man får vissa saker som CC saknar, men hur relevanta dessa är varierar ju beroende på vad för innehåll man använder enheten till. TrueHD och DTS-X finns väl inte i några streamingtjänster exempelvis, utan bara på UHD BR? Och eftersom dessa inte har någon BR-spelare så handlar det om UHD BR-rippar där detta är relevant, vilket väl inte är direkt jättevanligt, och det ställer ju rätt höga krav på ljudanläggningen om det ska spela någon roll ändå.
AI-uppskalning kan absolut vara trevligt, men många menar ju att den inte är så bra på Shield utan mest är relevant vid SD-innehåll, vilket i alla fall jag sällan kollar på. Sen har ju de flesta TV-apparater också någon form av "smart uppskalning", så nyttan är ju något tveksam.
Det enda som jag personligen saknar i CC som Shield har är "match framerate", det är en väldigt trevlig funktion om man ofta kollar på innehåll med andra bildhastigheter. Å andra sidan kommer det i nästa Android-uppdatering så det kommer inte vara något problem inom kort, så länge apputvecklarna anammar denna funktion. Sen verkar inte Nvidias lösning vara perfekt heller, så den blir nog bättre av att få nästa Android-version också.
Shield har också en del funktionalitet och egenskaper som gör den bättre på spel, framför allt Android-spel som är installerade på enheten, men också genom tillgång till GeForce Now och så. För övriga spelstreamingtjänster är de väl hyfsat likvärdiga, dock verkar CC stöda alla möjliga kontroller medan Shield kräver en specifik, men jag vet inte om det stämmer fortfarande. Men för mig är inte spel så viktigt för en mediaspelare, jag har en XB, en Switch och en PC inkopplad till min TV om jag vill spela.
Kvar finns ju skillnaderna i själva hårdvaran. Shield har ethernet och micro-SD-plats vilka båda kräver en extern enhet för CC, å andra sidan borde CC ändå bli billigare även med denna enhet och det är verkligen inte så att det är något alla behöver. Streamingappar behöver inte så mycket utrymme så 8 GB räcker rätt långt, även om jag förstås håller med om att det är något snålt. Och WiFi räcker gott för att streama media i alla dagens upplösningar och format, även om kabel förstås ger mindre fördröjningar om man ska spela streamat.