Söker råd för mediaspelare/enklare upgifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

går med Kodi, kör dock likt många andra Bluray remux mkvs.

nope, sitter dock inte och glor på Youtube HDR klipp, måste man det så funkar TV inbyggda Youtube app för det, bara casta från mobilen.

Nope, inte med menyer vilket ju är poängen med en BDMV-folder. Jag vet att det finns folk som fixat med workarounds och custom builds (fandangos) för att få det att funka men det är riktigt samma sak. Det finns ingen officiell support för det.

Att du inte kollar på Youtube HDR är ju inte lika med att spelaren klarar alla format. VP9 Profile 2 är fortfarande en viktig codec som saknas. Än mer besvärande för folk som funderar att köpa en Shield idag är att den inte heller stöder AV1 codec och kommer inte kunna göra med nuvarande modell. Med tanke på att AV1 är typ 30 % mer effektivt för streamingtjänster än HEVC så är det bara en tidsfråga innan HD-material via tjänsterna kräver hårdvara med AV1.

Att då säga ”den tar alla videoformat…” är lite missvisande om någon går i köptankar.

Den klarar inte heller Dolby Vision FEL Dual Layer, om man nu tycker det är viktigt (jag tycker inte det är superviktigt, och i princip bara High end blu-ray spelare löser detta utan kompromiss).

Som sagt poängen är inte att lista allt den inte spelar, det är en bra mediaspelare som duger åt de flesta behov. Många är nöjda med den. Många har dock inte testat så värst många konkurrenter heller

Edit:
Verkar som Netflix redan börjat hoppa på tåget med AV1.
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lokalt innehåll utdelat på något sätt funkar utmärkt, DLNA eller Plex exempelvis. CC gör ju allt som Shield gör utom Nvidia-specifika appar och tjänster, och förstås mer krävande Android-spel då den inte är så kraftig. Däremot krävs ju någon form av tillbehör för att kunna koppla in en nätverkskabel, det behöver inte bli så dyrt, som denna exempelvis, men samtidigt blir ju prisskillnaden mot Shield mindre förstås, så det är nog värt att fundera ett varv till.

om man ska köra den nya med 4k behöver du denna https://www.amazon.se/Cable-Matters-Gigabit-Ethernet-laddning... eller liknande eller köpa officiella från google hörde dock den är långsammare än tredjepart lösning.
är denna jag tänkte på, kan ju köra trådlöst men problemet är man har grannar också (så wifi kan variera i kvalitet)
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/mediaspelare/and...

Sen rolig historia, var när jag hade granne som körde spotify, denne kunde koppla in sig tydligen på min receiver (har stöd för strömma spotify bland annat). Så kunde ibland höra den började spela musik i några sekunder (jag tyckte det var mest komiskt) XD

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

om man ska köra den nya med 4k behöver du denna https://www.amazon.se/Cable-Matters-Gigabit-Ethernet-laddning... eller liknande eller köpa officiella från google hörde dock den är långsammare än tredjepart lösning.
är denna jag tänkte på, kan ju köra trådlöst men problemet är man har grannar också (så wifi kan variera i kvalitet)
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/mediaspelare/and...

Tja, man behöver ju inte över 100 mb/s för 4K egentligen, även om det finns möjlighet till något högre bitrate på BR.

Men trådlöst funkar rätt bra om man kör 5 GHz, jag ser en väldig massa nät exempelvis men det funkar bra, däremot är 2,4 bara att glömma.

Citat:

Sen rolig historia, var när jag hade granne som körde spotify, denne kunde koppla in sig tydligen på min receiver (har stöd för strömma spotify bland annat). Så kunde ibland höra den började spela musik i några sekunder (jag tyckte det var mest komiskt) XD

Jo liknande är inte så ovanligt. Av någon anledning så har min jobbtelefon, som är en Samsung, svårt att hitta min Samsung TV däremot kommer grannens LG upp som val typ direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag har kolla mer på Shield och med senare uppdateringar verkar android tv sända ut reklam på hemskärmen och det sättet få bort det är inte enkelt (om det inte finns annan väg).

Jag kör en custom launcher och har ingen reklam på hemskärmen Det var busenkelt att fixa vill jag minnas.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, man behöver ju inte över 100 mb/s för 4K egentligen, även om det finns möjlighet till något högre bitrate på BR.

Du nämner det själv, vill du spela vissa BR okomprimerat så räcker inte 100 mbit.

Här är några exempel:

Vissa påstår (och det stämmer säkert) att de aldrig haft problem att streama 4k utan transcoding över Wifi. Jag har dock aldrig lyckats själv. Funkar oftast men inte alltid vilket inte är gott nog imo

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Du nämner det själv, vill du spela vissa BR okomprimerat så räcker inte 100 mbit.

Här är några exempel:

https://i.ibb.co/jfn9NHt/99213908-FE0-B-42-A3-9-EF1-9844-AC79457-A.png

Jo absolut. Men att streama UHD BR över LAN är väl en nisch av en nisch liksom? 100 Mbit räcker till högsta kvaliteten på alla streamingtjänster och för att streama BR. UHD BR är värre, det handlar oftast bara om några få filmer och bara någon procent av respektive film som kräver mer än 100 Mbit, men det spelar förstås ingen roll, funkar det inte för hela filmen så funkar det inte. Å andra sidan så kan det funka ändå om man har en mediaspelare som buffrar lite mer än de allra billigaste. Om CC hör dit vet jag inte dock, sannolikt inte med tanke på priset. Men har man detta behov så får man väl helt enkelt köra trådlöst, alternativt investera i en enhet med snabbare uppkoppling, antingen "hubben" med inbyggt ethernet eller helt enkelt köra på en Shield eller något annat mer kapabelt.

Citat:

Vissa påstår (och det stämmer säkert) att de aldrig haft problem att streama 4k utan transcoding över Wifi. Jag har dock aldrig lyckats själv. Funkar oftast men inte alltid vilket inte är gott nog imo

WiFi är förstås mer instabilt än ethernet, inget att snacka om där, men hastigheten är ju mer än tillräcklig och stabiliteten är sällan ett problem. Jag bor inte i den värsta trådlösa miljön men jag bor i en lägenhet i ett hundra år gammalt hus så jag ser väldigt många nät och 2,4 är ganska kört här. Men 5GHz funkar bra, även i de bortre delarna av lägenheten, och ger mig hastigheter långt över internetuppkopplingens 250 Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Men att streama UHD BR över LAN är väl en nisch av en nisch liksom? 100 Mbit räcker till högsta kvaliteten på alla streamingtjänster

WiFi är förstås mer instabilt än ethernet, inget att snacka om där, men hastigheten är ju mer än tillräcklig och stabiliteten är sällan ett problem. Jag bor inte i den värsta trådlösa miljön men jag bor i en lägenhet i ett hundra år gammalt hus så jag ser väldigt många nät och 2,4 är ganska kört här. Men 5GHz funkar bra, även i de bortre delarna av lägenheten, och ger mig hastigheter långt över internetuppkopplingens 250 Mbit.

Det kanske är en nisch ja.
Stämmer bra att det funkar till streamingtjänster. Jag kör trådlöst till både TV och Apple TV när jag streamar från Netflix och dylikt. Det är sällan några problem där.
Vet dock de som menar att de lyckas streama 4k-filer lokalt över sitt Wi-Fi och det är bara säga grattis, för det har jag aldrig lyckats med trots relativt snabb lina (1000/1000) och kort avstånd (5m) mellan router och mediaspelare (Zappiti Neo). Teoretiskt borde jag enkelt kunna köra de filerna om man ser till hastigheten på mitt nät i relation till bitrate, men jag he inte fått det att funka varken i denna eller förra lägenheten. Vill man streama sådana lokala filer är det ju bara att testa, men man bör nog va beredd på att få dra kabel.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Det kanske är en nisch ja.
Stämmer bra att det funkar till streamingtjänster. Jag kör trådlöst till både TV och Apple TV när jag streamar från Netflix och dylikt. Det är sällan några problem där.
Vet dock de som menar att de lyckas streama 4k-filer lokalt över sitt Wi-Fi och det är bara säga grattis, för det har jag aldrig lyckats med trots relativt snabb lina (1000/1000) och kort avstånd (5m) mellan router och mediaspelare (Zappiti Neo). Teoretiskt borde jag enkelt kunna köra de filerna om man ser till hastigheten på mitt nät i relation till bitrate, men jag he inte fått det att funka varken i denna eller förra lägenheten. Vill man streama sådana lokala filer är det ju bara att testa, men man bör nog va beredd på att få dra kabel.

Jag vet inte varför det inte funkar för dig förstås, men det borde inte vara några problem om du inte har någon gammal eller klen hårdvara någonstans i kedjan liksom. Din mediaspelare är långt ifrån någon billig grej så den borde vara smart och kraftfull nog att buffra en del, men samtidigt är det ett hyfsat litet och okänt märke så de kanske inte har optimerat allt lika bra som större aktörer, men det är förstås bara spekulationer från min sida. Jag antar också att din accesspunkt är tillräckligt bra, många klenare chokar ju när de behöver leverera nära max under lite längre tid, och att du inte använder typ en RPi med micro-SD som server för det är ju att be om problem.

Själv la jag pirathatten på hyllan för många år sedan så jag har inget tillräckligt krävande att testa med. Jag har förstås några UHD BR men ingen möjlighet att rippa dem då min enda spelare som klarar av dem är min XB. Det finns förstås testfiler, trailers och demos från TV-tillverkare och liknande, men de verkar fungera som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte varför det inte funkar för dig förstås, men det borde inte vara några problem om du inte har någon gammal eller klen hårdvara någonstans i kedjan liksom.

Jag vet inte hur bra Zappiti är på wifi, men jag har testat med Apple TV (inFuse), Shield osv. Funkar inte särskilt bra. Alltså det funkar för det mesta men om det buffrar nån gång ibland så = funkar inte.
Enligt Google, Reddit osv verkar det vara ganska vanligt att folk får problem med okomprimerade 4K-filer över wifi. Men var och en får testa själva helt enkelt om det material de vill spela funkar trådlöst eller ej

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5