Testpilot: Att köpa en Komplett-PC – ett smärtfritt datorköp?

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Att köpa en Komplett-PC – ett smärtfritt datorköp?

Komplett-PC är färdiga datorer som går att konfigurera. Testpiloten David "DavidtheDoom" Kvist gör dumma beslut och begrundar resultatet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag ser ofta monteringskostnaden som en bagatellkostnad vid dyrare dator. Och man får mycket säkerhet på köpet.
Minus är att jag inte ett dugg litar på den som monterar, de kan säkerligen köra utan esd skydd, kanske stoppa in en produkt som kund har ångrat köp på ta t.ex grafikkort på retur.
Mitt förtroende för konsumentbutikerna finns ej och då monterar jag själv. De datormonteringar jag gör är ofta väldigt basic, cpu sätter jag i ramslottet, en sata kabel mellan cpusockeln och hdd sätter jag etc skämt åsido, mina monteringar kan typ bara se ut på ett sätt efter med valda komponenter.

Permalänk
Medlem

Nej, sådär ska inte kylaren monteras. Inte alls bra ha slangarna på radiatorn som högsta punkt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, sådär ska inte kylaren monteras. Inte alls bra ha slangarna på radiatorn som högsta punkt.

Nu har du dock fel. Så länge slangarna är ÖVER CPU-kylarens högsta punkt är det inga alls problem med den monteringen. Min är installerad likadant och är godkänt och rekommenderat av tillverkaren. Ser snyggt ut.

Exempel från tex Arctic men gäller alla AIOs. Välj vi säger LGA 1700 och Preparation så får du en del bra bilder.
https://support.arctic.de/lf2-280r6
Lite mer info här också. https://www.youtube.com/watch?v=DKwA7ygTJn0

ontopic, ser ju bra ut och skulle själv absolut kunna tänka mig använda färdig konfig om priset vore inom samma ram jag själv tänkt mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu har du dock fel. Så länge slangarna är ÖVER CPU-kylarens högsta punkt är det inga alls problem med den monteringen. Min är installerad likadant och är godkänt och rekommenderat av tillverkaren. Ser snyggt ut.

Exempel från tex Arctic. Välj vi säger LGA 1700 och Preparation så får du en del bra bilder.
https://support.arctic.de/lf2-280r6

Nej, jag har inte fel. Blir det luftfickor hamnar de där in- och utflödet till radiatorn är med resultat att vattnet inte cirkulerar optimalt. Finns gott om videos om det på tuben t.ex. Visst, det går montera sämre, med pumpen som högsta punkt till exempel, men det finns definitivt bättre sätt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har nog byggt minst ett tiotal datorer genom åren men skulle absolut kunna tänka mig att köpa färdigbyggt. Tycker numera det momentet mest är jobbigt och tidskrävande och värt att betala lite extra för att slippa. Det tar alltid längre tid än man tror och man är alltid rätt att man ska förstöra något. Dock om jag betalar extra för det ska det verkligen vara perfekt monterat när det kommer till sladddragning, montering av CPU-kylare, applicering av kylpasta o.s.v. Om jag behöver ta isär och göra om försvinner liksom vitsen.

Ett annat problem är att man extremt sällan bygger en helt ny dator. Ofta tar man med sig något från det gamla bygget så då passar inte riktigt konceptet med en "komplett" PC.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Problemet med att bygga dator själv är att det alltid är ett par år sedan sist och man är mer ringrostig än man tror haha.

Ok, var har jag nu skruvmejseln? *letar skruvmejsel*
Hmm behöver förlänga den här fläktkabeln. Det ska vara en här nånstans. *letar förlängningskabel*
Jaha två st m2-slotar på moderkortet, spelar det någon roll vilken jag kopplar in i? *googlar och kollar moderkortsmanualen*
Vilken ordning är det nu på moderkortets anslutningar till chassit? *googlar och kollar moderkortsmanualen*
Två RAM-stickor till fyra platser, vilka ska de sitta i? *googlar och kollar moderkortsmanualen*
Hmm jag får nog byta plats på de där två fläktarna ändå. *monterar om*
Hmm det blev knöligt många kablar i det där hålet... *flyttar runt kablar*
Och så skulle jag ha grafikkortet från gamla datorn. *börjar skruva runt i gamla datorn*
Jaha nu blev klockan mycket, får fortsätta imorgon.
osv osv...

Meeeeen det är ju en hobby.

Permalänk
Medlem

Det är lika komplicerat att montera en dator numer, som att sätta ihop den enklaste av enkla "snapp on" byggmodeller.

Permalänk
Medlem

Köpte en "komplett-config" för drygt 10 år sedan. Funkade utan bekymmer under hela sin livstid men minns att slutpriset varierar oerhört beroende på grund konfig just på grund av deras oerhörda påslag för egna förändringar.

Hade man fått önska hade det vart roligt om det gjordes en jämförelse mellan Webbis, Komplett och Inet's konfiguratorer, och gärna köpa hem ett test system (inser att det krävs sponsring då du inte får returnera) och ta en titt på byggkvalite etc.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har kollat mycket på Komplett´s konfigurator paket. Men jag blir alltid så irriterad att om man byter så blir det aldrig mellanskillnaden man betalar. Exempel: att byta/uppgradera en SSD. Jämför man prisskillnaden på komplett´s om man köper den löst kan det vara 100-300kr skillnad. Men gör man bytet i konfiguratorn så kan priset öka med 1500kr.
Vissa paket har också innehållit en Intel K modell men standardmoderkort är av B modell. Borde inte en K modell paras ihop med ett Z moderkort?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Problemet med att bygga dator själv är att det alltid är ett par år sedan sist och man är mer ringrostig än man tror haha.

Ok, var har jag nu skruvmejseln? *letar skruvmejsel*
Hmm behöver förlänga den här fläktkabeln. Det ska vara en här nånstans. *letar förlängningskabel*
Jaha två st m2-slotar på moderkortet, spelar det någon roll vilken jag kopplar in i? *googlar och kollar moderkortsmanualen*
Vilken ordning är det nu på moderkortets anslutningar till chassit? *googlar och kollar moderkortsmanualen*
Två RAM-stickor till fyra platser, vilka ska de sitta i? *googlar och kollar moderkortsmanualen*
Hmm jag får nog byta plats på de där två fläktarna ändå. *monterar om*
Hmm det blev knöligt många kablar i det där hålet... *flyttar runt kablar*
Och så skulle jag ha grafikkortet från gamla datorn. *börjar skruva runt i gamla datorn*
Jaha nu blev klockan mycket, får fortsätta imorgon.
osv osv...

Meeeeen det är ju en hobby.

Igenkänning! Med skillnaden att jag inte lägger mig förrän det är klart. Sist var väl klockan närmare 02 🤦 Barnen vaknar 06isch 😅

Skrivet av Nautilus011:

Har kollat mycket på Komplett´s konfigurator paket. Men jag blir alltid så irriterad att om man byter så blir det aldrig mellanskillnaden man betalar. Exempel: att byta/uppgradera en SSD. Jämför man prisskillnaden på komplett´s om man köper den löst kan det vara 100-300kr skillnad. Men gör man bytet i konfiguratorn så kan priset öka med 1500kr.
Vissa paket har också innehållit en Intel K modell men standardmoderkort är av B modell. Borde inte en K modell paras ihop med ett Z moderkort?

Gissningsvis har de bra rabatter på vissa delar om de åker med i en dator. Dvs du får bra grejer för pengen.

Sen är ju numera K mer än upplåst multiplier, det är en högre klock än icke-K.

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag lade datorpusslet.
* Är all hårdvara kompatibel med varandra? (Haft moderkort som inte lira bra med minnen)
* Vilken CD/DVD-brännare kan bränna subchannels + overburn?
* Fuskar hårddiskarna med fsync?
* Har ljudkort hårdvarumixer?
* Vad har nätaggregatet för överslagsskydd?
* Är kylflänsen för stor för minnes slots/översta grafikkortet?
* Är allt kompatibelt med Linux?
* Kan jag bygga en "komplett" dator utan vissa komponenter, som jag tar med mig från förra bygget?
* Vad för kylpasta används? (Vill inte ha en slemmig tygbit, eller att det snålas för mkt.)
* Är alla USB-kontakter inkopplade på rätt hastighet för alla uttag?

Dessa var frågor jag kollade på när jag satte ihop nuvarande datorn.
Hade gärna låtit någon annan göra det här, men litar inte på andra gör det rätt.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Länge sedan jag lade datorpusslet.
* Är all hårdvara kompatibel med varandra? (Haft moderkort som inte lira bra med minnen)
* Vilken CD/DVD-brännare kan bränna subchannels + overburn?
* Fuskar hårddiskarna med fsync?
* Har ljudkort hårdvarumixer?
* Vad har nätaggregatet för överslagsskydd?
* Är kylflänsen för stor för minnes slots/översta grafikkortet?
* Är allt kompatibelt med Linux?
* Kan jag bygga en "komplett" dator utan vissa komponenter, som jag tar med mig från förra bygget?
* Vad för kylpasta används? (Vill inte ha en slemmig tygbit, eller att det snålas för mkt.)
* Är alla USB-kontakter inkopplade på rätt hastighet för alla uttag?

Dessa var frågor jag kollade på när jag satte ihop nuvarande datorn.
Hade gärna låtit någon annan göra det här, men litar inte på andra gör det rätt.

Jag tror du kan vara känna dig rätt trygg i övertygelsen att en butik inte kommer göra någon som helst ansats vad gäller de flesta av dina punkter, i princip alla de som inte är strikt nödvändiga för att montera datorn.

De lär väl titta på första punkten (men då att datorn går att montera och startar, inte vad gäller något oväntat kompatibilitetsproblem som inte märks med en gång), i bästa fall sista punkten, samt då återigen att monteringen går att genomföra vad gäller punkten om huruvida CPU-kylaren eventuellt skulle vara i vägen för minne/grafikkort.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Brorssonen fick en komplett burk i våras och jag var imponerad på byggkvaliten.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Brukar sätta ihop burkar till släkt och vänner. Har inget emot det då jag tycker om att montera lite i mellan åt. Större problemet är att folk inte kan hantera Windows och fyller disken till max eller laddar ner skumma saker mm. Hårdvarufel är det sällan man får bråka med.

Min egna burk finns det inte en chans att jag låter någon annan sätta ihop. Färdiga burkar brukar alltid ha en eller två delar som man inte vill ha, samt att jag inte har något emot tiden det tar.

Med det sagt så förstår jag om andra inte vill, har inte tid eller kanske inte kan. Då är det ett bra att det finns färdiga att köpa.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Halva nöjet med ny dator är att sätta ihop den själv. Men alla datorer som inte lever under samma tak som jag får sättas ihop av någon annan. Kan inte leva med att ha livstidssupport då man numera har familj och annat som tar ens tid.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gett minuspoäng för att Komplett inte hade aktiverat XMP.
Mitt resonemang är som följande:

Många som köper färdigbyggda datorer går aldrig in i BIOS på egen hand, utan kör bara burken i "default" från leverans. Många känner nog inte ens till vad XMP är för något. Kundgruppen är förvisso antagligen mer "datorpålästa" än folk som köper dator färdig i kartong på "Elgiganten", men ändå.

En annan grej: Köper man en "K-CPU", så borde man ha alternativet att välja ett överklockningsbart moderkort.
Även om man (tyvärr) inte vinner så mycket numera på överklockning.

Bara mina 2 cents.

Permalänk
Medlem

Man köper inte ynka 3200 minnen till en Alder Lake. Bara nej.
Men med det moderkortet som har låst volt till minnekontrollern så begränsas man till ca 3600. Oavsett, 3200 stryper en 12 gen i många fall.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

På det stora hela tycker jag man kan få tag i "prisvärda" datorer för vissa av deras byggen om man slår till på rea. Annat än det är det enda positiva att det är lite kul att gå in och konfigurera maskiner generellt sett. Tills man tittar på prispåslagen!
Men själva sidan/funktionen för att konfigurera tycker jag är ok att använda sett till hur sidan är kodad och ser ut.

Det är vissa grejer som helt tar bort syftet med deras koncept med egna konfigurationer enligt mig. Som således gör mig extremt osugen och hellre kollar på t.ex. Inet och hellre bygga ihop en där även utan reapris. Det känns som de (Komplett) bara hittat knep att få vissa konsumentgrupper att känna sig lite mer kunniga/fria att välja men istället får betala överpris på komponenter.

Lite exempel:
- Om man vill byta från t.ex. en 12900k till en 12700k så får du ändå betala samma pris, ibland till och med högre i vissa fall för en sämre CPU. (sic!) Need to say no more. Fan ska man byta ner sig för ett högre pris. Sett detta på både cpu:s, minnen (minst vanligt dock) och lagring. Någon får gärna förklara detta för mig för det känns bara oseriöst..
- "Primärdisk" Jag vill/behöver inte ha en 1-2TB systemdisk. Låt mig välja en valfri m2 disk, oavsett PCI-E 3.0/4.0 och storlek utan världens prispåslag. Helt meningslös "bestraffning" på priset. Måste ju leda till att bara sämre vetande köper med nytt windows så får man installera det på "sekundär disk" själv istället.
- Sällan rea på de grejer som flest gamers kanske vill ha. Jag kan ha missat, men upplever att de sällan har rea på grejer som räknas som "sweetspot" för gamers när det kommer till ny hårdvara.

Vet att det är fler grejer jag stött på som verkar helt off.. Kommer inte på något mer nu dock.

Men just det att saluföra möjligheten att konfigurera men att lägga världens prispåslag på förändringar känns inte seriöst.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Intressant, själva bygget verkade ju snyggt och prydligt. (Lite diskussion i tråden om radiatorns montering, dock)

Men får ju känslan, både utifrån testet och vad folk skriver i tråden, att det enskilt största problemet är konfiguratorn (och/eller komponentdatan den jobbar utifrån).

T.ex. då detta ur testet låter ju rätt sådär:
"Därmed är det nästan ingen rabatt alls trots att den ordinarie SSD-enheten är inräknad i priset på datorn och ensamt kostar 1 007 kronor att lägga till som separat enhet i datorn. Enligt Komplett själva är detta en kombination av olika system som samverkar och om det blir så pass tokigt bör en köpare kontakta Komplett innan orderläggning."

I princip då alltså "om du som kund märker att priset verkar bli helt fel så kontakta kundtjänst" känns faktiskt inte som en särskilt trygg beställningsprocess.

Jag blir ju lite nyfiken om @komplett vill kommentera framförallt då konfiguratorns framtid, för det känns ju som att det finns lärdomar att dra där.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag blir ju lite nyfiken om @komplett vill kommentera framförallt då konfiguratorns framtid, för det känns ju som att det finns lärdomar att dra där.

Vet att det diskuterades om de skulle ha motsvarande som inet för länge sedan, men de kom väl helt enkelt fram till att de gör betydligt större vinst på deras variant än på "ren config" + xxx kr för byggande + test.

Vill du köpa bara byggandet från Komplett (Group) så går det ju via Webhallen idag.

Permalänk
Medlem

Känns som att @Komplett och andra aktörer skulle kunna köra ganska vettiga priser om de håller koll på vilka delar de ska rea ut och/eller har lite för mycket av och bygger en eller några nivåer av ’veckans config’ med de delar som just nu är mest prisvärda, kanske i 10k/15k/25k klasserna. Vettiga grejer som typ 12400(f) och 6600/6700XT/3070… med den veckans bästa deals med alla komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vet att det diskuterades om de skulle ha motsvarande som inet för länge sedan, men de kom väl helt enkelt fram till att de gör betydligt större vinst på deras variant än på "ren config" + xxx kr för byggande + test.

Vill du köpa bara byggandet från Komplett (Group) så går det ju via Webhallen idag.

Det där var ju dock inte vad jag efterfrågade...

Ur mitt perspektiv var ju det som uppmärksammades här att det de faktiskt gör idag inte verkar fungera riktigt som det skall när man använder funktionen för att anpassa komponentvalen.
Då tänker ju jag i första hand att man kan förbättra den funktionen, inte att man därmed nödvändigtvis helt måste byta upplägg för hur färdigbyggda datorer säljs.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Har kört komplett, inet och datorbutikens färdigbyggen de senaste 20 åren. Med en avstickare 2007 när jag försökte att bygga min egen dator... tog mig tre dagar att få ihop möget.. den höll knappt ett år.

Nej tack till att bygga själv.

Permalänk
Medlem

Alltid varit komplett kund tills några år sedan när inet började ta allt mer marknadsandelar eller ja synas mer, bättre priser.

Så idag är man inet kund till 4 av 5 köp, resterande sker via webhallen när man inte orkar vänta på posten för man har så nära till webhallen men blir lite dyrt då.

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frux:

Problemet med att bygga dator själv är att det alltid är ett par år sedan sist och man är mer ringrostig än man tror haha.

Ok, var har jag nu skruvmejseln? *letar skruvmejsel*
Hmm behöver förlänga den här fläktkabeln. Det ska vara en här nånstans. *letar förlängningskabel*
Jaha två st m2-slotar på moderkortet, spelar det någon roll vilken jag kopplar in i? *googlar och kollar moderkortsmanualen*
Vilken ordning är det nu på moderkortets anslutningar till chassit? *googlar och kollar moderkortsmanualen*
Två RAM-stickor till fyra platser, vilka ska de sitta i? *googlar och kollar moderkortsmanualen*
Hmm jag får nog byta plats på de där två fläktarna ändå. *monterar om*
Hmm det blev knöligt många kablar i det där hålet... *flyttar runt kablar*
Och så skulle jag ha grafikkortet från gamla datorn. *börjar skruva runt i gamla datorn*
Jaha nu blev klockan mycket, får fortsätta imorgon.
osv osv...

Meeeeen det är ju en hobby.

Sen när allt är klart: Nej den kabeln måste jag nog dra om, så kan den ju inte gå så ut med moderkort etc. igen. Kontakter till grafikkort lika så, fippla, snurra och testa att fiska ut kablarna olika vägar för att se vad som ser bäst ut 😁

Permalänk
Medlem

Edit, jag lägger nog ändå till en kommentar. 10:25 speciellt.

"Non-issue", kan man sammanfatta det som.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

2,5" SSD ovanpå "PSU shroud" trotts lediga platser på baksidan, spännande val med en så ful SSD... 🤔

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Problemet med att bygga dator själv är att det alltid är ett par år sedan sist och man är mer ringrostig än man tror haha.

Ok, var har jag nu skruvmejseln? *letar skruvmejsel*
Hmm behöver förlänga den här fläktkabeln. Det ska vara en här nånstans. *letar förlängningskabel*
Jaha två st m2-slotar på moderkortet, spelar det någon roll vilken jag kopplar in i? *googlar och kollar moderkortsmanualen*
Vilken ordning är det nu på moderkortets anslutningar till chassit? *googlar och kollar moderkortsmanualen*
Två RAM-stickor till fyra platser, vilka ska de sitta i? *googlar och kollar moderkortsmanualen*
Hmm jag får nog byta plats på de där två fläktarna ändå. *monterar om*
Hmm det blev knöligt många kablar i det där hålet... *flyttar runt kablar*
Och så skulle jag ha grafikkortet från gamla datorn. *börjar skruva runt i gamla datorn*
Jaha nu blev klockan mycket, får fortsätta imorgon.
osv osv...

Meeeeen det är ju en hobby.

Kul att det inte bara är jag som känner så. Känns som minsta lilla sak man gör i datorn som borde ta 10 minuter tar flera timmar.
Mina två senaste uppgraderingar var en NVMe SSD och nya chassifläktar (de gamla från 2013 hade börjat få lite missljud).

Installera SSD:n tog ca. 4 timmar eftersom jag fick leta den där jävla skruven i källarförrådet. Hittade den till slut längst ner i en flyttkartong i en liten påse, efter att jag hade packat upp ungefär 4 kartonger. Grafikkortet var man givetvis tvungen att ta ut eftersom Asus valt att placera M.2. slotten precis under det.

Byta chassifläkten tog bara ca. 1 timme. Kontakten på moderkortet var i princip helt täckt av CPU-kylaren, men orka ta loss kylaren bara för att byta chassifläkt liksom. Sådant leder bara till ångest när man inbillar sig att man använde för lite/för mycket kylpasta och undrar om inte CPU-tempen blev lite sämre... Sedan får man ta av, rengöra och montera tillbaks CPU-kylaren 10 gånger innan man inser att temperaturen ändå är precis lika varje gång.

Försökte en mängd olika kombinationer med pincetter, fingrarna, hålla i sladden istället för i själva kontakten o.s.v. Till slut fick jag kontakten att ligga alignad ovanpå pinnarna på moderkortet, tog en bild med mobilen (eftersom man inte kunde se kontakten p.g.a. vinkeln) för att bekräfta att den låg rätt och tryckte sedan ner den. En väldig lättad suck när chassifläkten började snurra när man satte igång datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD