Jag försöker göra livet lättare för min mormor som har den vanliga Tele2 TV Hub:en, inte mini, och dess seniorfientliga fjärrkontroll utan sifferknappar.
Jag har därför köpa en "One For All Zapper+" (URC 6820) som verkar väldigt lovande, den har en mängd förinställningar att välja bland, men också en funktion för att kopiera vad jag antar är IR-koder från andra fjärrkontroller. Jag har kopierat alla relevanta knappar som hon behöver använda, men stöter på problem när jag ska kopiera de icke-existerande nummerknapparna.
Är det någon som känner till någon smart lösning här? Jag har rotat runt en del på nätet, vissa verkar tydligen delvis kunna använda Tele2s fjärrkontroll med sifferknappar, som är tänkt åt mini-hubben, så det kan vara värt ett försök att om inte annat beställa en sådan.
Men jag tänkte nog först höra mig för i någon lokal Facebook-grupp utifall man kan få komma förbi och kopiera av signalerna från någon annans sådan fjärrkontroll.
Hennes TV är en Sony KDL-46W905A, och enligt vissa så ska man kunna använda TV:ns fjärrkontroll för att kontrollera boxen om man aktiverar HDMI-CEC, och det fungerar... delvis? Just sifferknapparna vill ändå gå till den icke-existerande analoga TV:n, varpå den byter input och myrornas krig utspelar sig, med brus och allt.
Plan B är nog att försöka bygga en IR-mottagare/scanner genom Arduino i hopp om att få fram koderna för sifferknapparna, den vore om inte annat bra att ha till annat!
https://github.com/DrAndrewThaler/IR-Scanner
Jag har såklart också funderat på att ringa Tele2 kundtjänst och försöka bli kopplad till någon som har kolla på just det här, men det känns lusigt nog som det mest orimliga alternativet...