Hur länge har ni fått vänta på pass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Dottern ska åka med min morsa till Kroatien imorgon och jag trodde att den tid vi hade 17 maj skulle räcka för att få fram passet tills dess men det gjorde det inte.
Hon hämtade sin provisoriska pass idag klockan 13 i Malmö sedan hon köat från klockan 21 igår.

Vi tog 19 maj, samma dag som maskinen gick sönder. Ringde polisen idag och dem har inte börjat med dem än 😔

Permalänk
Medlem

Men det går alltså fortare att få hem Nationellt ID kort än ett pass?
Och denna är tillräcklig om man reser inom "schengen" ?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Vi ansökte om pass 4 maj åt sonen. Passet var redo för utlämning 10 juni.

Tyvärr hann vi inte få hans pass till vår Greklandsresa, så jag var en av de som "campade" för att få provisoriskt pass. Kl 22 anlände jag till Landvetter och började köa. Kl 10:20 dagen därpå hade jag det i handen. 9 grader, ösregn konstant.

Ölen va extra god i Grekland den veckan kan jag lova!

Visst måste barnen vara med om det är dem som ska ha passen? Kul och köa och ev behöva sova utanför ett polishus 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men det går alltså fortare att få hem Nationellt ID kort än ett pass?
Och denna är tillräcklig om man reser inom "schengen" ?

Fick mitt id kort på 5 arbetsdagar. Det är prissänkt nu till 100kr om man bara tar Id kortet.
Osäker på länder som Schweiz. England behöver du pass för. Men annars ska det vara lika inom Schengen. Lite mindre klumpigt då det går ner i plånkan.
Men står exakt någonstans specifikt vilka länder om du är osäker

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Fick mitt id kort på 5 arbetsdagar. Det är prissänkt nu till 100kr om man bara tar Id kortet.
Osäker på länder som Schweiz. England behöver du pass för. Men annars ska det vara lika inom Schengen. Lite mindre klumpigt då det går ner i plånkan.
Men står exakt någonstans specifikt vilka länder om du är osäker

Ska bara till Grekland och de ingår

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronz:

Ska bara till Grekland och de ingår

Men då kanske du ska flyga och flygbolaget kan kräva pass även om du får passera gränserna med nationellt id kort.
Har man tänkt att resa via nått resebolag måste man alltid hålla reda på deras regler och inte bara de regler som gäller för länderna vars gränser man vill passera. De flesta flygbolag kräver pass för att släppa ombord passagerarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då kanske du ska flyga och flygbolaget kan kräva pass även om du får passera gränserna med nationellt id kort.
Har man tänkt att resa via nått resebolag måste man alltid hålla reda på deras regler och inte bara de regler som gäller för länderna vars gränser man vill passera. De flesta flygbolag kräver pass för att släppa ombord passagerarna.

"Personkontroll inom Schengen

När du reser till länder inom Schengen sker ingen personkontroll i samband med inresan. Men vissa flygbolag kräver trots detta ett giltigt pass eller nationellt id-kort i samband med resa. Du behöver också kunna styrka din identitet med pass eller nationellt id-kort under vistelsen i det land du besöker. Därför rekommenderar vi alltid resenärerna att ta med giltigt pass eller nationellt id-kort."

https://www.swedavia.se/arlanda/pass-visum-id/

Mina fetningar.

Permalänk
Medlem

Någon som fått sms för hämtning nyligen och isf när ansökte ni?
Skulle uppskattas om ni rapporterade här då jag själv sökte i mitten av Maj & resa närmar sig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då kanske du ska flyga och flygbolaget kan kräva pass även om du får passera gränserna med nationellt id kort.
Har man tänkt att resa via nått resebolag måste man alltid hålla reda på deras regler och inte bara de regler som gäller för länderna vars gränser man vill passera. De flesta flygbolag kräver pass för att släppa ombord passagerarna.

Tyckte mig läsa att de försökt kontrollera så att alla flygbolag skulle godta just nationellt id-kort när de fick problem med passen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caam:

Någon som fått sms för hämtning nyligen och isf när ansökte ni?
Skulle uppskattas om ni rapporterade här då jag själv sökte i mitten av Maj & resa närmar sig....

Har sett att många som gjort pass runt 11-12 maj som fått sms i dagarna att passet kan hämtas ut.
Ring till polisen och hör om de kan se när passet ev kan beräknas komma 😊

Permalänk
Medlem

Även 13e har fått börja hämta ut idag!
Finns hopp för oss som fotades 19e 😉

Permalänk

I Torsdag så hade dom som ansökte om pass 10/5 kommit in när jag mailade med dom.
Min dotter ansökte 14/5 och vi ska åka till Turkiet 11/7 så vi är lite lugnare nu än vi var när vi tittade på polisens hemsida och det stod att det skulle vara klart strax innan. Men känns ändå inte säkert förrän man håller det i handen.
Min fru ansökte 12/5, men har fortfrande inte fått något sms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Även 13e har fått börja hämta ut idag!
Finns hopp för oss som fotades 19e 😉

Vi tog 19 maj och ringde polisen i måndags. Då var de inte ens tillverkade än 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Vi tog 19 maj och ringde polisen i måndags. Då var de inte ens tillverkade än 🙄

Var i kontakt med polisen i tisdags. Fick svar att passen är skickade för tillverkning.
Men när passen väl är tillverkade brukar det ta 2-3 dagar så anländer dem för distribution vad jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Var i kontakt med polisen i tisdags. Fick svar att passen är skickade för tillverkning.
Men när passen väl är tillverkade brukar det ta 2-3 dagar så anländer dem för distribution vad jag förstått.

Jaha vad bra 👍😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Var i kontakt med polisen i tisdags. Fick svar att passen är skickade för tillverkning.
Men när passen väl är tillverkade brukar det ta 2-3 dagar så anländer dem för distribution vad jag förstått.

Det dröjer alltså ett tag efter att man tagit kort etc tills de skickas för tillverkning? Eller räknas alla ansökningar som att de skickats?

Hur tar ni kontakt med polisen för att kolla er specifika ansökan, 114 14 eller det lokala kontoret?

Permalänk
Medlem

Vilken tid på dagen fick ni sms:et om att hämta passet?
Av tidigare inlägg att döma borde jag få mitt pass idag. Var och tog foto 16/5 kl 12:40. Måste verkligen få det idag eftersom flyget går på söndag. Tight!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Vilken tid på dagen fick ni sms:et om att hämta passet?
Av tidigare inlägg att döma borde jag få mitt pass idag. Var och tog foto 16/5 kl 12:40. Måste verkligen få det idag eftersom flyget går på söndag. Tight!

13:10 fick jag mitt sms

Permalänk
Medlem
Skrivet av amandaw:

Det dröjer alltså ett tag efter att man tagit kort etc tills de skickas för tillverkning? Eller räknas alla ansökningar som att de skickats?

Hur tar ni kontakt med polisen för att kolla er specifika ansökan, 114 14 eller det lokala kontoret?

Jag mailade. Tog 3-4 dagar att få svar.

Nu har polisen uppdaterat sin hemsida med prognoser när passen ska vara färdiga och alla verkar få sina pass en vecka tidigare! 😁

Permalänk
Medlem

Införskaffade även nationellt ID-kort 16/6. Ska vara fem dagars väntetid på den så kanske också kommer idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Jag mailade. Tog 3-4 dagar att få svar.

Nu har polisen uppdaterat sin hemsida med prognoser när passen ska vara färdiga och alla verkar få sina pass en vecka tidigare! 😁

Tack! Hoppas verkligen prognosen fortsätter stämma och tom går snabbare. Nu finns mitt datum med och prognos vecka 35. Måndag vecka 36 går min resa 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Jag mailade. Tog 3-4 dagar att få svar.

Nu har polisen uppdaterat sin hemsida med prognoser när passen ska vara färdiga och alla verkar få sina pass en vecka tidigare! 😁

Vi har ringt till polisen och fått information om passen ☺

Permalänk
Medlem
Citat:

Under pandemin halverades personalen i passexpeditionerna på polisen, rapporterar magasinet Arbetarskydd.
Bara för drygt två år sedan hade myndigheten runt 1 000 passhandläggare – men 400 av dem fick sparken under pandemin.

https://omni.se/hundratals-passhandlaggare-sparkades-under-pa...

Svenska myndigheter i ett nötskal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Införskaffade även nationellt ID-kort 16/6. Ska vara fem dagars väntetid på den så kanske också kommer idag.

Fick mitt nationella ID-kort idag efter 5 dagar! Så jävla gött!
Passet inväntas fortfarande

Permalänk
Medlem

Någon som hämtat sina pass idag? Vilken dag fotograferades du/ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Någon som hämtat sina pass idag? Vilken dag fotograferades du/ni?

När tog ni pass?

Permalänk
Medlem

Fotades 17/5 sms igår för upphämtning (Malmö), hade tur som en tok, ingen kö så vänta 15-20 min, men när jag gick ut var kön jättelång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

När tog ni pass?

Vi fotograferades 19/5 I Malmö
Hoppas kunna resa nu på söndag!! 😇

Nu ser jag att någon som ansökt om pass 17/5 fått hämta sina pass!! 😇 Hoppet lever!!

Har en arbetskollega som ansökt 18/5 hon lovade att höra av sig när hon fått sms. Kommer skriva här då 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Vi fotograferades 19/5 I Malmö
Hoppas kunna resa nu på söndag!! 😇

Nu ser jag att någon som ansökt om pass 17/5 fått hämta sina pass!! 😇 Hoppet lever!!

Har en arbetskollega som ansökt 18/5 hon lovade att höra av sig när hon fått sms. Kommer skriva här då 😊

Barnen tog med 19 maj ☺ Vi håller tummarna att vi får denna veckan 👍😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Barnen tog med 19 maj ☺ Vi håller tummarna att vi får denna veckan 👍😊

Min känsla säger onsdag eller torsdag 😄