Permalänk
Medlem

Alienware 34'' oled AW3423DW Noctua edition

Tjena, var inte helt nöjd med ljudnivån på min Alienware 34'' oled skärm. Kanske ett idiotprojekt som sabbar garantin men bestämde mig ändå för att modda lite. Blev rätt nöjd med resultatet till slut

Det finns två små fläktar bak på skärmen, varför dessa fläktar är så små och ettriga på en premiumskärm är ett mysterium. Hade gärna betalat 200kr extra och fått bra fläktar med en gång. Luktar lite last minute engineering och så ut genom dörren. Skärmen är brutalt bra i övrigt, så detta med ljudet var något som verkligen irriterade mig med en gång.

De två fläktar som sitter där bak under skalet är dessa:

Fläkt 1: Alltid på, låter alltid lite med något sorts knorrande ljud. Irriterande. Jag är rätt hyfsat säker på att den kyler G-sync modulen.

Fläkt 2: En blower men faktiskt den som är tystat av de två, slår bara på när den behövs och låter väldigt lite i lägsta läge. Sitter nära toppen i mitten av plåthöljet när man lyfter på det och har som uppgift att föra ut luft från under plåthöljet.

Min första mod vad att blockera Fläkt 1 och se vad som hände. Nu blev Fläkt 1 såklart tyst men detta var ingen bra ide, skärmen blev varm i bakre vänsterkant och blowerfläkten (fläkt 2) började jobba så mycket att den hördes.

Efter lite övervägande bestämde jag mig för att passera "point of no return" och göra en mod som inte kunde återställas. Jag tog bort Fläkt 1 helt och hållet, markerade upp ett runt hål i bakre plasthöljet och tog fram dremeln. Detta bakre plasthölje var förvånansvärt tjockt, men jag kom igenom till slut och utan några slintmärken. Såhär blev hålet och så ser ni fläkten också:

Såhär ser det ut från utsidan:

En till bild:

Fläkten och hålet blåser rakt in på G-Sync modulen där Fläkt 1 satt innan. Luften strömmar sedan runt under plåthöljet och ut i ovankant. Så det blir väldigt bra cirkulation och kylning, Fläkt 2 går knappt igång längre. Lite nu på sommaren när det är typ 30 grader varmt men jag misstänker att till vintern kommer Fläkt 2 vara av hela tiden.

Överlag är jag nöjd med modden, nu är skärmen knäpptyst och modden ser lite steampunk ut på nått sätt. Hade visserligen kunnat koppla fläkten till gamla fläktsladden men den här lösningen med USB ström och en fläktkontroller funkar fint. Nu är det alltid en fläkt där som är extremt tyst och skärmen håller sig garanterat sval.

Om ni vill göra en liknande mod behöver man börja med att ta av bakhöljet. Jag rekar:

1) Lägg skärmen nedåt med skydd och något mjukt under. Typ bubbelfilm och kuddar.

2) Hitta två plastdon att bända med, kanske två gamla kreditkort eller två däckavtvingare för cykel. Börja i hörnen och ta försiktigt av bakhöljet genom att bända upp plastclipsen. Tryck inte nedåt inuti skärmen för mycket utan bänd isär försiktigt, plastclipsen kommer att släppa.

3) De är en del platta kablar och småkontakter här under, ta bilder på allt och var försiktig så ni kan återställa det exakt som det var.

Överlag skulle jag säga att svårhetsgraden på denna mod är kanske 7/10 pga alla små kontakter och plastkablar man måste ta loss för att komma åt fläktar. Det är inte så svårt men risken att ha sönder något är rätt hög om man inte är försiktig. Ta det därför lugnt, ha bra belysning och verktyg etc om ni vill försöka.

Frågan är nu... har jag värdens bästa dataskärm?? En Alienware 34'' oled AW3423DW Noctua edition?

Inspiration: https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/tsk43u/...

Permalänk
Medlem

Du är galen du. Själv så löste jag fläktljudet med ett ännu högre oljud tack vare AC:n. ;P

Permalänk
Medlem

Snyggt gjort, inte så berest på skärmar mer än att jag har en gammal ACer 4k G-Sync och Predator 2k skärm med G-sync men aldrig hört något fläktljud, men de har kanske med nyare skärmar och högre Hz o göra kanske, eller har alla fläkt ?

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Entusiast

Lite av denna orsak jag varit så förbannat rädd för skärmar med en g-sync-modul. Att gå på andras omdömen på fläktljudet är som att köpa grisen i säcken då dessa personer kanske är van med en högljudd dator...

Skoj lösning iaf, hoppas du blev kvitt oljudet

Permalänk
Medlem

Unik lösning, men hade själv aldrig vågat haha

Min fläkt är knäpptyst oavsett, nästan lite märkligt.

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på min skärm men jag vet att jag inte kommer störas av fläktarna eftersom jag använder hörlurar. Fint mod du har gjort!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av SnowgubbeN:

Unik lösning, men hade själv aldrig vågat haha

Min fläkt är knäpptyst oavsett, nästan lite märkligt.

Wtf. Mina fläktar låter men överröstas av GPU vid spel.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Lite av denna orsak jag varit så förbannat rädd för skärmar med en g-sync-modul. Att gå på andras omdömen på fläktljudet är som att köpa grisen i säcken då dessa personer kanske är van med en högljudd dator...

Skoj lösning iaf, hoppas du blev kvitt oljudet

Det finns just nu två olika g-sync moduler. Min tidigare skärm (som troligen ska säljas) är en Asus X34S Predator, den har också g-sync men är helt tyst. Jag misstänker därför att denna vanliga g-sync modul inte har någon fläkt. Men det som sitter i den här Alienware skärmen är G-Sync Ultimate (som ska vara bättre för HDR på nått sätt) och den moduler har uppenbarligen en liten fläkt.

Det är lite svårt att hitta info och bilder om g-sync moduler, den infon kanske bara ges till tillverkare?

Men jag skulle misstänka att vanlig g-sync = ingen fläkt. G-sync ultimate = lite fläkt som kan höras lite som standard. Kan ha fel men så skulle jag gissa baserat på tre g-sync skärmar jag nu ägt.

Permalänk
Medlem

Riktigt händigt och bra jobbat!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |