Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk

My first OLED, deserved this photoshoot

https://imgur.com/a/E1pBbSZ

Permalänk
Medlem

I started reading about how to get the best picture quality out of the TV and connected my nvidia shield to get better support for Dolby Vision. Haven't tried it in practice though.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Slog till på en C2 65" med Benify-kampanjen. Så med pengarna jag "sparade" genom att inte välja Samsung s95b eller Sony's värsting tänkte jag fixa till ljudet hemma också.

Har sen ~10-år tillbaka ett högtalarpaket från KEF (modell 5005). Står i valet av att antingen skrota det för en bra soundbar eller att skaffa en ny receiver som klarar Dolby Atmos, Dolby Vision och dylikt. Känns dock som att en ny receiver kommer att kosta betydligt mycket mer än en vettig soundbar. Är det värt det till mina gamla högtalare?

Finns det i så fall någon receiver någon här kan rekommendera?

Edit: Behöver jag verkligen lägga ~15-16k på en receiver som fixar alla bildformat eller räcker det med en som fixar Dolby Atmos, och sen kopplar jag enbart ljudet från tvn till receivern och kör alla bildkällor direkt till tvn? Det verkar som att man klarar sig på att lägga ~5-6k isf, blir ungefär den prisklassen jag hade tänkt lägga på en soundbar.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

Slog till på en C2 65" med Benify-kampanjen. Så med pengarna jag "sparade" genom att inte välja Samsung s95b eller Sony's värsting tänkte jag fixa till ljudet hemma också.

Har sen ~10-år tillbaka ett högtalarpaket från KEF (modell 5005). Står i valet av att antingen skrota det för en bra soundbar eller att skaffa en ny receiver som klarar Dolby Atmos, Dolby Vision och dylikt. Känns dock som att en ny receiver kommer att kosta betydligt mycket mer än en vettig soundbar. Är det värt det till mina gamla högtalare?

Edit: Behöver jag verkligen lägga ~15-16k på en receiver som fixar alla bildformat eller räcker det med en som fixar Dolby Atmos, och sen kopplar jag enbart ljudet från tvn till receivern och kör alla bildkällor direkt till tvn? Det verkar som att man klarar sig på att lägga ~5-6k isf, blir ungefär den prisklassen jag hade tänkt lägga på en soundbar.

Detta blir väl off-topic, men varför inte.

Om du vill ha Atmos så måste du komplettera ditt nuvarande system med minst två högtalare som ger dig höjdkanaler utöver en ny receiver. En soundbar behöver inte ge bättre ljud än vad du har nu. Jag skulle föreslå att du kör källorna direkt till TVn och kör vidare med ditt 5.1-system om du kan tänka dig att vara nöjd med en soundbar. En soundbar kommer inte ge en bättre ljudupplevelse, och högtalare åldras generellt inte.

Steget till ett riktigt Atmos-system är relativt stort då du även behöver komplettera med fler högtalare utöver receiver. Budgetförslag kan exempelvis vara att flytta upp två av dina nuvarande mindre högtalare närmre taket som höjdkanaler och köpa två nya frontar som passar ljudmässigt med dina nuvarande högtalare. Men det blir lite av en halvmesyr, och möjligen dyrt beroende på receiver och högtalare.

Permalänk
Skrivet av Tartin:

Jag själv kör på Denon AVC-X3700H och är mycket nöjd. Vill du gå lite högre så har du ju AVC-X4700H.

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig. Får inte ljudet från mina externa högtalare att funka med min nya Oled c2 skärm.

Har PS5 och Nvidia Shield kopplat till TVn. Har en kompitabel hdmi mellan TVn och receivern (onkyo 636, ej eARC). Har en tv-box kopplad till receivern mot hdmi uttaget kallad CBL/SAT.

Har återställt receivern och sett till att ARC är igång på både TV och receiver. Men det är precis som de inte pratar med varandra för jag får endast TV-högtalare via PS5 och Shield (receivern känner inte av någon signal). Sätter jag igång tv-boxen och byter hdmi till 2 på TVn får jag ljud från mina externa högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Någon som kan hjälpa mig. Får inte ljudet från mina externa högtalare att funka med min nya Oled c2 skärm.

Har PS5 och Nvidia Shield kopplat till TVn. Har en kompitabel hdmi mellan TVn och receivern. Har en tv-box kopplad till receivern mot hdmi uttaget kallad CBL/SAT.

Har återställt receivern och sett till att ARC är igång på både TV och receiver. Men det är precis som de inte pratar med varandra för jag får endast TV-högtalare via PS5 och Shield (receivern känner inte av någon signal). Sätter jag igång tv-boxen och byter hdmi till 2 på TVn får jag ljud från mina externa högtalare.

Använder du rätt HDMI-kontakt på TV för ARC? Vill minnas det bara är en av dem som stödjer det. (åtminstone är det så för eARC på min B1)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Använder du rätt HDMI-kontakt på TV för ARC? Vill minnas det bara är en av dem som stödjer det. (åtminstone är det så för eARC på min B1)

Yes, har kopplat hdmi-sladden från receivern till hdmi-kontakten på tvn som stödjer ARC/eARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Yes, har kopplat hdmi-sladden från receivern till hdmi-kontakten på tvn som stödjer ARC/eARC

Har du valt eARC som ljudkälla på TV:n?
I samband med att jag bytte TV till C2 så bytte jag även till en surroundförstärkare och då fick jag ställa in i förstärkaren att den skulle gå på ARC (gammal förstärkare som saknar eARC).

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Har PS5 och Nvidia Shield kopplat till TVn. Har en kompitabel hdmi mellan TVn och receivern (onkyo 636, ej eARC). Har en tv-box kopplad till receivern mot hdmi uttaget kallad CBL/SAT.

Är HDMI CEC på (gäller både TV och Receiver tror jag, men absolut receiver). Här är en guide för hur du ställer in HDMI CEC och ARC på din Onkyo.
https://www.youtube.com/watch?v=HoGeeyS_ELQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är HDMI CEC på (gäller både TV och Receiver tror jag, men absolut receiver). Här är en guide för hur du ställer in HDMI CEC och ARC på din Onkyo.
https://www.youtube.com/watch?v=HoGeeyS_ELQ

Yes det är påslaget på både receiver och TV. På HDMI2 står det Onkyo, HDMI3 är Shield och HDMI4 är PS5. När jag slår på TVn så startas Shielden, TVn och receivern. Men endast TVn stänger av sig om jag trycker på OFF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Yes det är påslaget på både receiver och TV. På HDMI2 står det Onkyo, HDMI3 är Shield och HDMI4 är PS5. När jag slår på TVn så startas Shielden, TVn och receivern. Men endast TVn stänger av sig om jag trycker på OFF.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Under TV:ns ljudinställningar, har du valt Sound Out HDMI(ARC) och stängt av eARC?

Edit: Se också till att du inte skickar DTS-ljud. Endast Dolby Digital eller PCM fungerar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Under TV:ns ljudinställningar, har du valt Sound Out HDMI(ARC) och stängt av eARC?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Edit: Se också till att du inte skickar DTS-ljud. Endast Dolby Digital eller PCM fungerar.

Tack, men har vad jag kan se samma inställningar som i dina bilder (utan få något ljud)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Tack, men har vad jag kan se samma inställningar som i dina bilder (utan få något ljud)
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

https://www.avsforum.com/threads/solution-to-onkyo-tx-nr636-a...
https://www.avsforum.com/threads/arc-and-cec-stoped-working-o...

Testa att dra ut strömsladden till receivern i 5 min. Sedan låter du den starta från grunden igen. Detta verkar ha löst många liknande problem. Annars rekommenderar jag optisk kabel från TVn till receivern som alternativ lösning. HDMI-CEC är en ständig problemkälla.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

https://www.avsforum.com/threads/solution-to-onkyo-tx-nr636-a...
https://www.avsforum.com/threads/arc-and-cec-stoped-working-o...

Testa att dra ut strömsladden till receivern i 5 min. Sedan låter du den starta från grunden igen. Detta verkar ha löst många liknande problem. Annars rekommenderar jag optisk kabel från TVn till receivern som alternativ lösning. HDMI-CEC är en ständig problemkälla.

Hej,

Testat dra ut strömsladden i 5+ minuter men ingen skillnad för Shielden eller PS5. Har även testat

1. Go into Hardware Setup.
2. Select HDMI
3. Turn RHID (CEC) Off, and exit out of the menus completely.
4. Go back into the menu system and turn RHID (CEC) back on, and here's the tricky part, exit completely out of the menus, and after the last step out of the menus, you'll see the receiver display a message about reacquiring the TV.

Kan se att den söker och hittar Shield, PS5 etc men ingen skillnad för ljudet. Kopplar jag Shielden och PS5ab till receivern funkar externa högtalarna. Men antar att jag inte får ut maximalt av TVn då?

Med optisk ljudkabel mellan TV och receiver borde jag kunna fortsätta att ha PS5 och Shield kopplade direkt till TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Hej,

Testat dra ut strömsladden i 5+ minuter men ingen skillnad för Shielden eller PS5. Har även testat

1. Go into Hardware Setup.
2. Select HDMI
3. Turn RHID (CEC) Off, and exit out of the menus completely.
4. Go back into the menu system and turn RHID (CEC) back on, and here's the tricky part, exit completely out of the menus, and after the last step out of the menus, you'll see the receiver display a message about reacquiring the TV.

Kan se att den söker och hittar Shield, PS5 etc men ingen skillnad för ljudet. Kopplar jag Shielden och PS5ab till receivern funkar externa högtalarna. Men antar att jag inte får ut maximalt av TVn då?

Med optisk ljudkabel mellan TV och receiver borde jag kunna fortsätta att ha PS5 och Shield kopplade direkt till TVn?

Med PS5:an kopplad till receivern förlorar du 4K120Hz och VRR. Tror dock HDR funkar. Men bättre koppla till TV:n. Däremot KAN det vara en idé att ha Shielden kopplad till receivern beroende på vad du har för högtalarsystem och vad du spelar för media.

Om du spelar film med lossless surroundljud (exv Dolby Atmos, Dolby TrueHD) blir det nedgraderat ljud (Dolby Digital 5.1) över optisk kabel och ARC. Då är det direkt till receivern du ska koppla. Samma om du ska skicka DTS-ljud av alla typer, för C2:an har inte stöd för passthrough av DTS över huvud taget, varken via optisk eller ARC.

Om du har 5.1-system (eller mindre) och mest har Shielden för strömning av typ Netflix eller Disney+ så kan du gott koppla till TV:n och låta ljudet gå vidare till receivern via optisk. Visst, det blir lite komprimerat ljud med Dolby Digital 5.1, men jag skulle tro att skillnaden är marginell. Tror inga strömningstjänster använder DTS-kodade ljudströmmar. Nackdelen med optisk kabel kontra ARC är att den inte kan låta dig ändra ljudvolymen via TV-fjärren, men bättre ljud än inget!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

Funderar dock på om man skulle haft något typ av "monitorhylla" så den sitter lite högre upp dock.

Har till slut köpt något för att lösa mitt problem och satt upp det precis. Tittade lite på tv-ställen som ser mer ut som ett vanlig datorskärmsställ men gillade inte riktigt looken så körde på en lösning jag såg flera hade gjort på Reddit.

Köpte denna kombinationen :
https://www.maxgaming.se/sv/skarmstativ/skarmstativ-heavy-dut...
https://www.amazon.se/gp/product/B008KL72T8/ref=ppx_yo_dt_b_a...
(Hittade ingen adapter på någon svensk sida så fick bli amazon denna gången)

Heavy-duty arm som nog är tänkt för de tyngre ultrawideskärmarna men fungerade fin fint för min 42 tummare + adapter för Vesa 300x200 -> 100x100.

Kan lätt justera höjd och djup så den löste allt jag hade problem med det medföljande stället.
Behövs fixa lite längre HDMI-kablar och justera så den inte är så sned men annars är jag nöjd!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk

gick från 65CX till 77C2, nice med större men fattar ej varför de envisas med silver/ljusa kanter istället för att bara köra svart! nästan lust att dra med en svart penna över det silvriga...

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Check out these https://youtu.be/aqpyGkPmIsU

Not sure about the weight of the TV for a dry wall though but I'm no expert

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Benify dealen är slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Sannolikt ja, hittar inget när jag söker på "LG" inne på Benify. Får se om det kommer något liknande framåt hösten!

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Given the trend, I'm sure more such deals will come in near future. And BF will be see some crazy discounts for sure.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tips: skapa ett nytt konto på lg.com för en 750kr kupong, ännu bättre använd "epromo2" för -15%
man kan få cashbacken enligt supporten om man använder dessa

Permalänk

Did anyone who used the benify 30% discount code manage to get the cashback ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

I haven't tried it yet but I will give it a shot in the begining of next week, I don't expect getting one though!
Still.. VERY happy with my new C2

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

För den som missat ser så verkar LG ändrat i sin cash back nu, tex C2an verkar ge 3k tillbaka nu mot 1k tidigare. Verkar gälla från 5/7.

https://lg-oled-tv-cashback.sales-promotions.com/sv/terms-and...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

I just came here to check the same thing. I actually got a really strange and upsetting reply from LG about this.

Quote:
” Tack för att du har skickat in din ansökan för LG kampanj.

Vi har granskat din ansökan men kan inte godkänna den eftersom:

Anspråk är inte giltiga avseende kvalificerande produkter som har returnerats till en återförsäljare och deltagaren har erhållit full ersättning, i vilket fall arrangören har rätt att kräva tillbaka eventuella cashback-belopp som har utbetalats.”

~Translation:
”TY for participating in the campaign. We have reviewed your application but can’t accept it because:
claims are not valid to qualified products that have been returned to a vendor and the participant has received a full return/remuneration, in witch case the arranger has the rights to re-claim potential cashback-money that has been payed out”.

So I reply something like:
”Wtf!? I purchased this TV directly from LG. Do you mean LG has sent me a used/refurbished TV without labeling it as such? I believe I purchased a brand new TV. And because of this you won’t accept the cashback deal as well!? i feel double up ripped off”

LG replied back today:
” Thank you for contacting LG,
Unfortunately, as the price of the promotional product was already heavily discounted, you would not be eligible for additional discount/refund.”

I replied back that I wished for them to refocus on their first stated reason for declining the cashback: that the product is apparently a used and returned unit and that someone have already applied for the cashback.

I’m waiting for them to reply back now.

First off: I’m actually pretty upset with this used/returned/refurbished bs. I didn’t choose to buy a ”fyndvara” - great price or not. If it’s a used product, it should be labeled as such.

Secondly: I feel I can’t really trust what they say when they just change the reason for declining cashback like that from one e-mail to the next one.

Third: The Benify Oled campaign (or was it the cashback campaign?) was prolonged at one point. Help me out here: Wasn’t it so that they at that point also changed the terms and conditions for the cashback campaign? changing it from being able to being combined with other campaigns (ie: the Benify campaign) to not being able to be combined.
It was a while back now, but I remember there was some change like that.
I made the purchase during the initial Benify and cashback-campaign.

spelling