Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Nu är detta en LG Oled tråd men bör man kanske avvakta för att se vad Samsung har att komma med? Tänker på deras qd oled om dem börjar komma ner i storlekar.

Fast även dem har ju en pixelstruktur som inte lämpar sig speciellt väl för textrendering...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast även dem har ju en pixelstruktur som inte lämpar sig speciellt väl för textrendering...

Jag tyckte jag läst någonstans att det är just LGs extra pixel som gör att text mm blir sämre, och QD Oled med annan teknik används i AW3423DW av bl.a den anledning som just är en "riktig" datorskärm. Jag kan såklart vara ute och cykla här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag tyckte jag läst någonstans att det är just LGs extra pixel som gör att text mm blir sämre, och QD Oled med annan teknik används i AW3423DW av bl.a den anledning som just är en "riktig" datorskärm. Jag kan såklart vara ute och cykla här...

Tyvärr så är även QD OLED en uddafågel och om något mer speciell än LG:s OLED subpixelstruktur:
LG kör WRGB (eller snarare RWBG verkar det som) med alla subpixlar på en rad, men Samsung kör en "triangelformad" struktur med rött och blått på en rad, och grönt "ovanför" på en egen rad. Detta ger potentiellt en del egna små artefakter på ett annat sätt än vad LG:s OLED har.
(men ju högre upplösning och mindre pixlar, desto mindre märks det förstås)

Kolla tex den här sweclockers-artikeln och tillhörande diskussion i forumet:
https://www.sweclockers.com/nyhet/33962-alienwares-qd-oled-sp...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte skaffa en 65" B2 (OLED65B26LA), årets modell. B2, inte C2.

Visst är det rätt köp?

Eller finns det någon anledning att undvika den modellen? Kända problem eller så.

Kommer användas för film och serier, inte för spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Jag tänkte skaffa en 65" B2 (OLED65B26LA), årets modell. B2, inte C2.

Visst är det rätt köp?

Eller finns det någon anledning att undvika den modellen? Kända problem eller så.

Kommer användas för film och serier, inte för spelande.

Det beror på hur mycket det skiljer upp till C2 som kommer med en nyare generation OLED panel.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Det beror på hur mycket det skiljer upp till C2 som kommer med en nyare generation OLED panel.

Det skiljer ganska mycket i pris tyvärr. I USA är listpriset bara $200 mer för C2 så alla recensenterna säger att man ska köpa C2 och ingen som bryr sig om B-serien.

Panelen i B2 har mindre färgrymd och sämre gradienter än den nya WBE-panelen i C2. Så sämre färger. Enligt Rtings. Frågan är om det är något att oroa sig för. C2:s nya panel sägs också ha mindre risk för inbränning. Så det är största skillnaden helt klart mellan modellerna. (Både panelerna verkar ha sämre färger än Samsungs-OLED.)

Lite bättre ljud på C2 än B2. Lite bättre byggkvalité på C2. Lite lägre elförbrukning på C2. Några andra andra små skillnader.

Processorn är olika, α9 Gen5 på C2 och α7 Gen5 på B2. Men jag har inte riktigt fått reda på exakt vad skillnaden är. Båda apparaterna har fått samma betyg för sin uppskalning av material som inte är 4K på Rtings. Så det verkar var ungefär samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Panelen i B2 har mindre färgrymd och sämre gradienter än den nya WBE-panelen i C2. Så sämre färger. Enligt Rtings. Frågan är om det är något att oroa sig för. C2:s nya panel sägs också ha mindre risk för inbränning. Så det är största skillnaden helt klart mellan modellerna. (Både panelerna verkar ha sämre färger än Samsungs-OLED.)

Lite bättre ljud på C2 än B2. Lite bättre byggkvalité på C2. Lite lägre elförbrukning på C2. Några andra andra små skillnader.

Processorn är olika, α9 Gen5 på C2 och α7 Gen5 på B2. Men jag har inte riktigt fått reda på exakt vad skillnaden är. Båda apparaterna har fått samma betyg för sin uppskalning av material som inte är 4K på Rtings. Så det verkar var ungefär samma.

Jag tror inte du kommer att lida utav att välja en B2 framför en C2, speciellt inte när det skiljer runt 8k.
Jag hade en 2016 55" Philips OLED innan jag köpte min 77" C2 och utöver den uppenbara skillnaden i skärmstorlek så tyckte jag inte att själva bildkvalitén gjorde något jättehopp att tala om - jag upplevde heller inte att min 2016 OLED hade för mörk panel innan bytet utan jag ville bara ha en större TV.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel men jag känner att den största skillnaden man kan märka i vardagligt bruk mellan B2 och C2 bör ligga i detaljerna när man kollar på HDR?

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är rätt tråd men hoppas på det. Har en LG Oled C2 som jag försöker köra ihop med ljudlimpa (Samsung q960a), Nvidia Shield samt tv box. Men får det inte att lira helt perfekt med CEC.

LG Oled C2 hdmi eARC -> q960a eArc port
Shield -> q960a hdmi 1 port
Tv box -> q960a hdmi 2 port

Kan sätta igång med LG fjärrkontrollen både ljudlimpan och Nvidia, kan styra ljudet med fjärren men kan inte stänga av korrekt. Försöker jag så stängs endast TVn av. Och hur löser jag ifall jag vill byta från Shielden till tv boxen, vill inte använda flera fjärrkontroller men det kanske jag måste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Vet inte om det är rätt tråd men hoppas på det. Har en LG Oled C2 som jag försöker köra ihop med ljudlimpa (Samsung q960a), Nvidia Shield samt tv box. Men får det inte att lira helt perfekt med CEC.

LG Oled C2 hdmi eARC -> q960a eArc port
Shield -> q960a hdmi 1 port
Tv box -> q960a hdmi 2 port

Kan sätta igång med LG fjärrkontrollen både ljudlimpan och Nvidia, kan styra ljudet med fjärren men kan inte stänga av korrekt. Försöker jag så stängs endast TVn av. Och hur löser jag ifall jag vill byta från Shielden till tv boxen, vill inte använda flera fjärrkontroller men det kanske jag måste?

En partiell lösning är att koppla TV-boxen till TV:n istället för ljudlimpan och skicka vidare ljudet över eARC till limpan. Detta förutsatt att du inte ska skicka DTS-ljud, för C2:an har inte stöd för passthrough av DTS över huvud taget. Då kan du byta till ljudlimpans HDMI-kanal när du vill se från Shielden och till TV-boxens HDMI-kanal när du vill se från den. Shielden kan vara värd att behålla på limpan om den ska spela media med DTS-ljudspår, annars inte. Kan inte svara på om du måste göra något särskilt för att styra avstängning av limpan via CEC, har ingen sådan.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

En partiell lösning är att koppla TV-boxen till TV:n istället för ljudlimpan och skicka vidare ljudet över eARC till limpan. Detta förutsatt att du inte ska skicka DTS-ljud, för C2:an har inte stöd för passthrough av DTS över huvud taget. Då kan du byta till ljudlimpans HDMI-kanal när du vill se från Shielden och till TV-boxens HDMI-kanal när du vill se från den. Shielden kan vara värd att behålla på limpan om den ska spela media med DTS-ljudspår, annars inte. Kan inte svara på om du måste göra något särskilt för att styra avstängning av limpan via CEC, har ingen sådan.

Tack, glömde nämna innan att jag kör så med min PS5 (dvs direkt till TVn), för att kunna få ut 120hz. Men ja kanske få köra så med tv-boxen också. Dock kvarstår problemet med att stänga av Tv, soundbar och Shielden på rätt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Tack, glömde nämna innan att jag kör så med min PS5 (dvs direkt till TVn), för att kunna få ut 120hz. Men ja kanske få köra så med tv-boxen också. Dock kvarstår problemet med att stänga av Tv, soundbar och Shielden på rätt sätt.

Jag har min Shield kopplad direkt till TV:n och då får jag den att starta samt stänga av tillsammans med TV:n via CEC. Finns olika inställningar för power sync om man kollar runt i inställningsmenyerna i Shielden och TV:n. Låter som att det antingen behöver slås på något reglage i Shielden, TV:n eller limpan, eller så är det som seden tillbör att CEC är opålitligt och inkonsekvent.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jag har min Shield kopplad direkt till TV:n och då får jag den att starta samt stänga av tillsammans med TV:n via CEC. Finns olika inställningar för power sync om man kollar runt i inställningsmenyerna i Shielden och TV:n. Låter som att det antingen behöver slås på något reglage i Shielden, TV:n eller limpan, eller så är det som seden tillbör att CEC är opålitligt och inkonsekvent.

Fast då missar jag Dolby Atmos möjlighet om jag förstått det rätt(?). Stänger jag av Shielden (sätter den i viloläge) då stänger den av sig + ljudlimpan TVn. Så det funkar men, genom använda LG fjärren och stänga av TVn då stänger endast TVn av sig. Men samtidigt kan jag styra Shielden med LG fjärren. Så blir inte klok på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Fast då missar jag Dolby Atmos möjlighet om jag förstått det rätt(?). Stänger jag av Shielden (sätter den i viloläge) då stänger den av sig + ljudlimpan TVn. Så det funkar men, genom använda LG fjärren och stänga av TVn då stänger endast TVn av sig. Men samtidigt kan jag styra Shielden med LG fjärren. Så blir inte klok på det hela.

min shield ställer sig i viloläge när jag stänger av TVn.
har du dubbelkollat dessa inställningar på shielden?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

min shield ställer sig i viloläge när jag stänger av TVn.
har du dubbelkollat dessa inställningar på shielden?<Uppladdad bildlänk>

Yes, tittade för cirka 10 minuter sedan. Ser likadant ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Du kan ha Dolby Atmos över eARC, men lossy. Lossless går inte. Skillnaden genom en ljudlimpa är nog inte särskilt stor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Blev ett köp på 55" LG'n Tack för posten

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Är det någon som vet vad detta är för modell
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Hittar ingen information om någon LG OLED CS? är det motsvarande en C2?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DanielCox:

Det är en C2 fast med en (något) mer slimmad design. Foten är också bredare och sätter TV:n lite lägre närmare bänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielCox:

https://www.lg.com/levant_en/tvs/lg-oled65cs6la

Troligen ’cinema screen design’

Permalänk
Skrivet av medbor:

Tack! men vad innebär det? den verkar väga drygt det dubbla... hur har de lyckats med det!?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är en C2 fast med en (något) mer slimmad design. Foten är också bredare och sätter TV:n lite lägre närmare bänken.

enligt specen på elgiganten så väger en 65tum drygt 24kg (32kg med foten). Det är betydligt mer än en C2 som väger ca 16kg. Kan detta stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielCox:

enligt specen på elgiganten så väger en 65tum drygt 24kg (32kg med foten). Det är betydligt mer än en C2 som väger ca 16kg. Kan detta stämma?

Kanske använder det gamla chassit? C2 kom ju med ett omdesignat chassi där de rakade av en hel del vikt.

Permalänk
Medlem

Då är ju den stora frågan, ska man köpa 66B2 nu eller chansa och invänta Black Friday?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Då är ju den stora frågan, ska man köpa 66B2 nu eller chansa och invänta Black Friday?

Chansa och vänta! Kanske kommer någon tusenlapp billigare

Permalänk
Medlem

Priset gäller till 13 november

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Chansa och vänta! Kanske kommer någon tusenlapp billigare

Så tänkte jag med 65B1 och missade 10 790 kr. Fast det känns ganska troligt att B2 kommer sjunka mer i pris än vad vi ser idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående LG OLED CS som säljs på Elgiganten, så hävdar man i nedanstående länk att det inte är samma panel som C2 men med samma processor:

https://allhomecinema.com/lg-cs-series-oled-tv-comes-with-new...

Permalänk
Skrivet av dadata:

Angående LG OLED CS som säljs på Elgiganten, så hävdar man i nedanstående länk att det inte är samma panel som C2 men med samma processor:

https://allhomecinema.com/lg-cs-series-oled-tv-comes-with-new...

Där har vi svaret! Det är en C1 med C2 processor C2 mjukvara.
Tack för informationen. Frågan är om CS ändå är att föredra framför en B2...

Permalänk
Medlem

Hej! Sorry om detta redan besvarats men väger mellan LG C2 65" och antingen TCL's eller Samsungs Mini-Led QLED displays. Anledningen att jag inte är helt insåld på OLED är på grund av att min TV är i ett ljust rum med Mycket fönster (fönster som ligger mot både öst & syd), så det blir en hel del ljus och reflektioner.

Min nuvarande QLED sen 7 år tillbaka är dessutom curved som förvärrat reflektionerna så nu är jag riktigt sugen på en ny TV där detta problem är avsevärt mindre (bör får en vinst av en rak direkt som inte distortar och förlänger reflektionerna).

Varför jag väger mellan alternativen är då de nya Mini-LED skärmarna börjar närma sig OLED (notera närma sig, så ingen behöver kommer till OLEDs försvar då de vinner i svärta, kontrast, clouding), samtidigt som de är markant ljusare och därmed ska fungera bättre i ljusa rum.

Är det någon som haft samma oro/resa som mig så är jag väldigt nyfiken i vad ni landade i och era reflektioner.

Annars lutar det åt att avvakta till Black Friday och förhoppningsvis köpa en OLED och testa den under öppet-köp, och är reflektionerna för mycket så byter jag till en Mini-led.