Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

En s.k. "absolute unit" 😂

https://i.imgur.com/T8jS6qk.png

Den står på en lite halvcustom Ikea bestå 180cm. Plus Baby Yoda pop for scale.

Leverans kom tidigare än utlovat vilket var positivt. Åskoväder i Sthlmstrakten nu så väntar med att koppla in. Delar paranoja om panel lottery etc. Ska upp på väggen bakom såsmåningom. Men ska testa panelen först. Tack och lov syns inte baksidan öht i färgen som LG kallar "Calming Beige" - sannolikt den fulaste färgen jag sett på någon hårdvara i mitt liv.

En sten släppte från mitt bröst nu, TV:n ser skitbra ut framifrån och foten ser också bra ut!
Jag har sett den fula färgen på baksidan på youtube och ville nästan spy, varför inte helvit istället eller ännu bättre... SVART?!

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Haha, jag vet inte om det riktigt är på sin plats med en gratulation men tack

Visst är det det. Jag har gratulerat mig själv varje dag sen jag installerade min C8 hösten 2018.

Både den bästa och tråkigaste produkten jag köpt. Bästa för att det var ett enormt hopp i bildkvalitet, tråkigaste för att jag absolut inte känner det minsta behov av att köpa något annat. Det har aldrig inträffat förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

En s.k. "absolute unit" 😂

https://i.imgur.com/T8jS6qk.png

Den står på en lite halvcustom Ikea bestå 180cm. Plus Baby Yoda pop for scale.

Leverans kom tidigare än utlovat vilket var positivt. Åskoväder i Sthlmstrakten nu så väntar med att koppla in. Delar paranoja om panel lottery etc. Ska upp på väggen bakom såsmåningom. Men ska testa panelen först. Tack och lov syns inte baksidan öht i färgen som LG kallar "Calming Beige" - sannolikt den fulaste färgen jag sett på någon hårdvara i mitt liv.

Nu blev jag väldigt nyfiken på hur den där calming beige ser ut och om den verkligen är så ful som du säger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Nu blev jag väldigt nyfiken på hur den där calming beige ser ut och om den verkligen är så ful som du säger...

Svårt att fånga bra. Här en lös plastdetalj till fot samt generell bild på baksidan. iPhone 13 Pro RAW utan framkallning.

Skulle beskriva det som vitt med lite brunt i. Alltså beige, som påminner mig om åldrad vit plast. Till LGs försvar är det en trend som går mycket i lyor nu, naturfärg typ. Antar att det var det man var ute efter. Så visst, lite smaksak. Men i min mening (och medhåll av sambo) enormt skönt att det inte kommer synas och att ramen är schysst space gray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Nu blev jag väldigt nyfiken på hur den där calming beige ser ut och om den verkligen är så ful som du säger...

Det är off-white. Tänk Ikea köksluckor. Otroligt fult med tanke på att hela framsidan är svart. Jag fattar inte hur LGs designavdelning tänkte.

Jag missade det när jag beställde min 42 C2 under påskrean. Det är inte vackert, men den står mot väggen så det är väl OK. Jag har accepterat det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är off-white. Tänk Ikea köksluckor. Otroligt fult med tanke på att hela framsidan är svart. Jag fattar inte hur LGs designavdelning tänkte.

Jag missade det när jag beställde min 42 C2 under påskrean. Det är inte vackert, men den står mot väggen så det är väl OK. Jag har accepterat det nu.

Haha, ja jag har ju en del beige hemma så jag gillar ju själva färgen. Men jag får nog hålla med om att just den färgen inte gjorde sig så snygg. 🤣

Det hade kanske varit snyggare om de lagt en skiva mdf med ask eller björk, döpt den till calming nature så hade det varit något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är off-white. Tänk Ikea köksluckor. Otroligt fult med tanke på att hela framsidan är svart. Jag fattar inte hur LGs designavdelning tänkte.

Jag missade det när jag beställde min 42 C2 under påskrean. Det är inte vackert, men den står mot väggen så det är väl OK. Jag har accepterat det nu.

Av någon anledning så anser LG med flera att dom ska ha avvikande färger i Europa/Norden, har aldrig fattat varför. Ingen verkar gilla det och det måste rimligtvis innebära dyrare produktion. @Laxpudding kanske vet?

Permalänk
Medlem

Väntar och väntar, lade min beställning den 17:e och den har stått som plockad ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Är det bara 42' som kan skeppas med 2x olika paneler?

https://www.avsforum.com/threads/2022-lg-c2-g2-owners-thread-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gechu:

Är det bara 42' som kan skeppas med 2x olika paneler?

https://www.avsforum.com/threads/2022-lg-c2-g2-owners-thread-...

Nej, 48" också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Av någon anledning så anser LG med flera att dom ska ha avvikande färger i Europa/Norden, har aldrig fattat varför. Ingen verkar gilla det och det måste rimligtvis innebära dyrare produktion. @Laxpudding kanske vet?

Antagligen samma anledning till att det sedan så länge förekommer tretton variationer på basmodellerna också. Samma TV fast en variant med mörkgrå ram, en med svart ram, en "fin modell" med blank metallram, en extra billig med ram i plast och så vidare. Så att butikerna kan diversifiera sina modeller och försvåra prisjämförelser.

Volymerna är så pass stora och skillnaderna så pass enkla att det tillverkningsmässigt lär vara marginella kostnader..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Antagligen samma anledning till att det sedan så länge förekommer tretton variationer på basmodellerna också. Samma TV fast en variant med mörkgrå ram, en med svart ram, en "fin modell" med blank metallram, en extra billig med ram i plast och så vidare. Så att butikerna kan diversifiera sina modeller och försvåra prisjämförelser.

Volymerna är så pass stora och skillnaderna så pass enkla att det tillverkningsmässigt lär vara marginella kostnader..

Men finns det några på svenska marknaden som inte har den beiga färgen? Annars faller väl lite av Prisjakt-argumentet i just detta fall. Han som bytte panelen på min 42", som inte hade servat någon 42" innan, var själv förvånad över att den inte hade svart baksida.

Permalänk
Bildexpert 📺

Prisjakt sorterar nog modellerna så som Prisjakt vill sortera dem. Det är inte konsekvens där heller runt hur det här ämnet har hanterats tidigare. 2021-modellerna gick först som C13, C14, C15, C16 etc. och buntades senare under året ihop till samma C1.

Olika butiker har valt olika modeller. Så man får titta där om de lista 42C24 (mörkgrå) eller 42C26 (ljusgrå). De har i alla fall samma inledande riktpris från LG, 1399 euro.

Permalänk
Medlem

Någon som varit i kontakt med LG gällande cashbacken? Om så, hur har det gått för er som använde koden från Benify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Någon som varit i kontakt med LG gällande cashbacken? Om så, hur har det gått för er som använde koden från Benify?

Citat:

Tack för att du kontaktar LG,

Vi har granskat din ansökan men kan inte godkänna den eftersom:

För att kvalificera dig för kampanjen måste produkten ha inhandlats utan rabatt och inte i samband med någon annan kampanj.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Hej ! Finally got my 77 C2.

Noob question, but what next ? I ran some burn in check and vertical banding videos.

What more should I do with the setting ? Any setting to turn on or off ?

Setup looks like this -

PC (3090) to HDMI 1

Shield Pro to Denon x3500H to HDMI 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Hej ! Finally got my 77 C2.

Noob question, but what next ? I ran some burn in check and vertical banding videos.

What more should I do with the setting ? Any setting to turn on or off ?

Setup looks like this -

PC (3090) to HDMI 1

Shield Pro to Denon x3500H to HDMI 2

Congrats!

Heavy soap opera effect OOTB. Disabled all AI settings and auto processing. More or less followed the settings as per rtings review guide here https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c2-oled/settings

OLED pixel brightness is one that will be primarily based on the location of the unit so that may differ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Congrats!

Heavy soap opera effect OOTB. Disabled all AI settings and auto processing. More or less followed the settings as per rtings review guide here https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c2-oled/settings

OLED pixel brightness is one that will be primarily based on the location of the unit so that may differ.

I have about 25 oled brightness, but situations matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Hej ! Finally got my 77 C2.

Noob question, but what next ? I ran some burn in check and vertical banding videos.

What more should I do with the setting ? Any setting to turn on or off ?

Skrivet av dave:

Congrats!

Heavy soap opera effect OOTB. Disabled all AI settings and auto processing. More or less followed the settings as per rtings review guide here https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c2-oled/settings

OLED pixel brightness is one that will be primarily based on the location of the unit so that may differ.

Also, be aware that Rtings guide seems to skip a few steps regarding HDR: you need to check again that for example Super Resolution, Noise Reduction, and Smooth Gradation is disabled. (they were enabled for me when I started an HDR movie despite me having disabled them i SDR mode)

For all modes you might want to up the regular brightness setting a little bit from 50 to say ca 55 for most panels to not crush shadow details. (at the possible loss of some of the inkiest blacks, so try and evaluate)

Another weird thing: go to the nvidia controllers panel and check the Nvidia desktop colour settings for your TV. On my machine the settings were automatically changed to some weird "optimised" mode that completely messed up the picture (black levels were waaay too bright for example), so I had to manually disable it.

@last_grimm if your swedish is up to scratch, check Laxpuddings excellent guide in his 42C2 review:
https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...
It basically is Rtings guide plus a lot more details! Highly recommended.
(and the guide is virtually the same for both B and C models and for both the 1-series and the 2-series)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Känner mig korkad, detta är ändå min 4:e LG oled, fick hem 77:an idag och hur tusan justeras jag oled-pixelljusstyrka?
Har satt den i isf expert mörkt rum och stängt av AI- pro inställningarna

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Matte349:

Känner mig korkad, detta är ändå min 4:e LG oled, fick hem 77:an idag och hur tusan justeras jag oled-pixelljusstyrka?
Har satt den i isf expert mörkt rum och stängt av AI- pro inställningarna

Jag går igenom nödvändiga inställningar i testat av 42C2: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag går igenom nödvändiga inställningar i testat av 42C2: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Tackar! Det är energisparläget jag inte hittar, den måste jag stänga av.

Permalänk
Medlem

Kanske varit uppe tidigare men är det bara jag som irriterar mig på "hörnen" på 42" modellen av C2 (möjligt att det gäller alla storlekar) och de punker i avvikande färg som finns i varje hörn? Även själva springan runt panelen är rätt uppenbar när man har den som monitor och sitter så pass nära. Det verkar synas klart mer om man har typ en skrivbordslampa eller liknande vars ljus träffar skärmen.

Sen är det så klart ändå klasser bättre design än nästan alla gamingskärmar men nåt ska vi vi väl klaga på även här

Permalänk
Medlem

Verkar inte funka att lägga till en bild i efterhand via redigera så får bli ett nytt inlägg istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matte349:

Tackar! Det är energisparläget jag inte hittar, den måste jag stänga av.

Hittade, fanns under oled-skötsel

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Verkar inte funka att lägga till en bild i efterhand via redigera så får bli ett nytt inlägg istället

<Uppladdad bildlänk>

Ja så ser det ut, och det finns en springa i överkant. Men jag kan faktiskt inte bry mig mindre. Makalös bild jämfört med min gamla IPS och trots dessa konstruktionslösningar är den även mer slim och snyggare.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar webos native apparna med att matcha framrate till vad som spelas? Ex 24p för filmer? Värt att komplettera med nvidia shield alt atv 4k?

Att inte testa OLED är för sent - har en 77' som väntar på mig där hemma. Har en projektor sen tidigare, blir dock orolig över att ha hoppat på OLED-spåret när jag läser det här https://www.avforums.com/threads/i-went-from-a-77-oled-to-pro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gechu:

Hur fungerar webos native apparna med att matcha framrate till vad som spelas? Ex 24p för filmer? Värt att komplettera med nvidia shield alt atv 4k?

Att inte testa OLED är för sent - har en 77' som väntar på mig där hemma. Har en projektor sen tidigare, blir dock orolig över att ha hoppat på OLED-spåret när jag läser det här https://www.avforums.com/threads/i-went-from-a-77-oled-to-pro...

Native-apparna hanterar rörelse bra av de jag testat. Så det bör fungera bra. Jag hade inte kompletterat med en shield. Men jag har kompletterat med en Chromecast, det är billigt och ger en funktion som är användbar för mig.

Angående alla de grejerna som tas upp i den tråden så är det enormt subjektivt. Bara du kan avgöra om det är bra eller inte. Men för mig så är allt det där han tar upp kontra LCD och projektorer nitpicks. Enligt @Laxpudding och andra experter så är DSE och uniformitet något som är förbättrat på senare års modeller. Min 42 C2 är märkbart renare än min 65 C8 exempelvis, speciellt i mörka scener. Men även min C8 är klart bättre än nästan alla LCD jag kan minnas att jag sett. 24 fps-judder är också något som jag ser, men jag väljer att inte störa mig på det. Det går att åtgärda med låga inställningar av interpolering (TruMotion) men det gillar jag verkligen inte. Föredrar lite judder då istället.

Upplevelsen av HDR med Oled är fantastiskt. Dra igång en bra Bluray och njut. Jag tror inte du kommer bli besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gechu:

Hur fungerar webos native apparna med att matcha framrate till vad som spelas? Ex 24p för filmer? Värt att komplettera med nvidia shield alt atv 4k?

Att inte testa OLED är för sent - har en 77' som väntar på mig där hemma. Har en projektor sen tidigare, blir dock orolig över att ha hoppat på OLED-spåret när jag läser det här https://www.avforums.com/threads/i-went-from-a-77-oled-to-pro...

Skulle säga att mycket som han skriver i den tråden är i absolut nit-picking av rang. Herrejesus. Det verkar som att han har ansträngt sig för att verkligen leta efter felen. Och så är det med det mesta i här livet, om du letar efter felen så kommer du hitta dem. Släng upp tv:n, gör de inställningar som du upplever vara bäst och uppskatta den bildkvalité som den faktiskt levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja så ser det ut, och det finns en springa i överkant. Men jag kan faktiskt inte bry mig mindre. Makalös bild jämfört med min gamla IPS och trots dessa konstruktionslösningar är den även mer slim och snyggare.

Jag blir nog ärligt talat mest nyfiken på varför dom där fyrkanterna finns där och varför man inte bara färgat dom svarta också. Det syns väl i första hand när man råkar belysa TVn, vilket kanske i första hand sker vid en typisk skrivbordssetup. Att det är makaklös bild tar man väl för givet numera efter så pass många år med OLED på skrivbordet