Permalänk
Medlem

Dator problem med uppstart

Jag har problem med uppstarten av min stationära dator (Dell Optiplex 7010).
Det började för ett par veckor sedan. När jag startar så lyser lampor på datorn, tangentbord och mus men skärmen är helt svart. Ingen startsekvens verkar pågå. Då får jag stänga av igen och så får jag hålla på i kanske 25-30 gånger innan datorn till slutar startar normalt. När den är igång så funkar den helt normalt.
Skärmen är ok, jag har detta kollat med annan dator.
Jag har kört alla möjliga program för att se om jag har fått något virus eller liknande. Superantispyware, Malwarebytes, Glary Utilities (Repait System Files och Disc control), Spybot Search and Destroy, F-secure Online, Housecall Launchcontrol och Ese online scanner utan att hitta något som påverkar uppstarten.

Permalänk
Medlem

Hittade detta

"After deactivating legacy-boot (via VGA) I disable the onboard NIC (don't know what that is) and it was all as it was before. Normal boot with Dell-logo and then the loading-circle followed by the Win10-login-screen."

Länk till supporttråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Hittade detta

"After deactivating legacy-boot (via VGA) I disable the onboard NIC (don't know what that is) and it was all as it was before. Normal boot with Dell-logo and then the loading-circle followed by the Win10-login-screen."

Länk till supporttråd

Ok jag läser men fattar inte riktigt vad det betyder haha...

Permalänk
Medlem

Jag hittade en självtest för hårdvara på Dells hemsida och den visade ett fel på hårddisken.
Även Checkdisk och Felkontroll i Windows visar samma sak.
Det är en SSD-disk.
Kan man reparera den?

Permalänk
Medlem

Ja i normalfallet kan man det, kolla här t ex https://www.ahlbergdata.se/reparera-ssd-disk/
Annars är det vara att installera en ny och ominstallerat Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Ja i normalfallet kan man det, kolla här t ex https://www.ahlbergdata.se/reparera-ssd-disk/
Annars är det vara att installera en ny och ominstallerat Windows.

Så man kan inte göra något själv då för att rädda den?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kul nog hade Greg Salazar @ Youtube liknande problem, det visade sig vara just SSD:n som felade: https://www.youtube.com/watch?v=gZZX2Liv7_M&t=1288s

Se till att alla kablar/portar funkar som de ska, byt sladdar först och sen port, pröva också annan disk för se om det verkligen är SSD:n

Permalänk
Medlem

För att snabbt och enkelt kontrollera om problemet är relaterat till SSD:n så är det bara koppla ur denna och sedan starta upp datorn.
Om den startar upp direkt varje gång så vet du att problemet är kopplat till SSD, om inte så är det troligtvis något annat.

För SSDer finns även "power cycling"-metoden: https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/

Är det en SATA-ssd är det mycket enklare att utföra än om det är en m.2 eller mSATA.

För övrigt skall frågan ställas.
När du startar upp datorn och alla "lampor" tänds, fungerar CAPS-, NUM-, och SCROLL-LOCK eller verkar de vara "frysta"?
När du har problem att starta upp datorn, prova även följande, koppla ur samtliga USB-enheter och kontrollera om det verkar ha någon inverkan på uppstarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

För att snabbt och enkelt kontrollera om problemet är relaterat till SSD:n så är det bara koppla ur denna och sedan starta upp datorn.
Om den startar upp direkt varje gång så vet du att problemet är kopplat till SSD, om inte så är det troligtvis något annat.

För SSDer finns även "power cycling"-metoden: https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/

Är det en SATA-ssd är det mycket enklare att utföra än om det är en m.2 eller mSATA.

För övrigt skall frågan ställas.
När du startar upp datorn och alla "lampor" tänds, fungerar CAPS-, NUM-, och SCROLL-LOCK eller verkar de vara "frysta"?
När du har problem att starta upp datorn, prova även följande, koppla ur samtliga USB-enheter och kontrollera om det verkar ha någon inverkan på uppstarten.

Ja lampor på datorn och tangentbord som mus verkar lysa som vanligt.
Ok jag ska testa det andra....

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Ja lampor på datorn och tangentbord som mus verkar lysa som vanligt.
Ok jag ska testa det andra....

Förtydligande.

När du startar upp datorn och alla lampor tänds. Vad händer om du trycker på Capslock, Numlock och Scroll lock.
Tänds de(aktiveras) och släcks(deaktiveras) eller händer det ingenting? dvs, fungerar de eller verkar de "frysta"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Ja lampor på datorn och tangentbord som mus verkar lysa som vanligt.
Ok jag ska testa det andra....

Jag började med det sista du skrev och då kom jag kanske lösningen närmare.....?
Jag kopplade ur allt förutom ström- och skärmkabel och så testade jag och då startade datorn.
Då provade jag mig fram (har ganska många USB-enheter) och till slut kom jag fram till att datorn startar inte när NÄTVERKSKABEL är inkopplad!
Är inte det märkligt....?
Det är inte fel på kabeln för jag har dels en kabel från fiber (som jag använder mest) och dels en kabel från en trådlös router och båda ger samma negativa effekt.
Är det fel på nätverkskortet då? Eller det kanske har med disken att göra i alla fall.

Kan tillägga också att när datorn är igång så funkar nätverket med kabel felfritt.

Kollade också diskprogram.
Både CheckDisk och DiskGenius visar fortfarande fel på disk.
I Diskgenius står det: MSR(O)- (Damaged) fast det står också "No bad sector found".

Permalänk
Medlem

Om du har problem med uppstart av datorn när just nätverkskabeln är ansluten så ser jag ett par möjliga orsaker.
*Det är problem med den integrerade nätverkskretsen.
*UEFI/BIOS ligger och väntar på svar från nätverkskretsen vid uppstart och går därför inte vidare med uppstarten.
*PSU:n börjar bli gammal och orkar inte längre spänningsätta konponenterna på moderkortet tillräckligt fort vid uppstart.
*"BIOS"-batteriet börjar ha en för låg spänning, men inte tillräckligt låg för att larma eller orsaka uppenbara uppstartsproblem såsom glömda UEFI/BIOS-inställningar.

En ful-lösning om datorn står på golvet och inte är lätttillgänglig är att skaffa ett skarvdon så det är enkelt att koppla ur/in nätverkskontakten vid uppstart.
Tex: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om du har problem med uppstart av datorn när just nätverkskabeln är ansluten så ser jag ett par möjliga orsaker.
*Det är problem med den integrerade nätverkskretsen.
*UEFI/BIOS ligger och väntar på svar från nätverkskretsen vid uppstart och går därför inte vidare med uppstarten.
*PSU:n börjar bli gammal och orkar inte längre spänningsätta konponenterna på moderkortet tillräckligt fort vid uppstart.
*"BIOS"-batteriet börjar ha en för låg spänning, men inte tillräckligt låg för att larma eller orsaka uppenbara uppstartsproblem såsom glömda UEFI/BIOS-inställningar.

En ful-lösning om datorn står på golvet och inte är lätttillgänglig är att skaffa ett skarvdon så det är enkelt att koppla ur/in nätverkskontakten vid uppstart.
Tex: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Jag har datorn på skrivbordet så det är ganska smidigt att komma åt.
Så det kan inte ha med det där MSR att göra då? DiskGenious säger ju att den är skadad. Det är en fil eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om du har problem med uppstart av datorn när just nätverkskabeln är ansluten så ser jag ett par möjliga orsaker.
*Det är problem med den integrerade nätverkskretsen.
*UEFI/BIOS ligger och väntar på svar från nätverkskretsen vid uppstart och går därför inte vidare med uppstarten.
*PSU:n börjar bli gammal och orkar inte längre spänningsätta konponenterna på moderkortet tillräckligt fort vid uppstart.
*"BIOS"-batteriet börjar ha en för låg spänning, men inte tillräckligt låg för att larma eller orsaka uppenbara uppstartsproblem såsom glömda UEFI/BIOS-inställningar.

En ful-lösning om datorn står på golvet och inte är lätttillgänglig är att skaffa ett skarvdon så det är enkelt att koppla ur/in nätverkskontakten vid uppstart.
Tex: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Jag skulle vilja gå in och se hur det ser ut i BIOS men jag kommer inte in. Jag har försökt med alla F-knappar, Esc, Del, Shift.....det går bara inte. Tänkte se hur startordningen ser ut.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av stjo57:

Jag skulle vilja gå in och se hur det ser ut i BIOS men jag kommer inte in. Jag har försökt med alla F-knappar, Esc, Del, Shift.....det går bara inte. Tänkte se hur startordningen ser ut.

Har du en FN-knapp som du måste trycka in för att F-knapparna ska fungera? Iaf bör det vara F2 enl. Google

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Jag skulle vilja gå in och se hur det ser ut i BIOS men jag kommer inte in. Jag har försökt med alla F-knappar, Esc, Del, Shift.....det går bara inte. Tänkte se hur startordningen ser ut.

Precis som @tcntad säger så ser jag också att det bör vara F2.

Om BIOS är inställt i UEFI-läge så kan man behöva "hamra" på F2 direkt efter att man tryckt på "power-knappen" på datorn... så är det på en av mina bärbara datorer när den körs i UEFI-läge. Kör jag den däremot i BIOS-läge så kan jag vänta tills det börjar komma upp info på skärmen.

Ett annat sätt att ta sig in i UEFI om man kör Win8 eller nyare är att man först startar Windows, du ska inte behöva logga in, men du håller ner shift-knappen på tangentbordet medans du klickar på "starta om datorn.
Du kommer nu till en servicemeny, där du väljer "troubleshoot"/"felsök?" -> "advanced options"/"avancerade alternativ?" -> "UEFI Firmware Settings"/Vad nu detta kan vara på svenska.

Sedan brukar man kunna bli "kastad in" i UEFI/BIOS om man kopplar ur systemdisken då det inte längre finns något Boot-media och Secure Boot:s funktion kringgås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har du en FN-knapp som du måste trycka in för att F-knapparna ska fungera? Iaf bör det vara F2 enl. Google

Nej ingen FN-knapp.
Ja jag har också kollat upp att det ska vara F2 men det går inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Precis som @tcntad säger så ser jag också att det bör vara F2.

Om BIOS är inställt i UEFI-läge så kan man behöva "hamra" på F2 direkt efter att man tryckt på "power-knappen" på datorn... så är det på en av mina bärbara datorer när den körs i UEFI-läge. Kör jag den däremot i BIOS-läge så kan jag vänta tills det börjar komma upp info på skärmen.

Ett annat sätt att ta sig in i UEFI om man kör Win8 eller nyare är att man först startar Windows, du ska inte behöva logga in, men du håller ner shift-knappen på tangentbordet medans du klickar på "starta om datorn.
Du kommer nu till en servicemeny, där du väljer "troubleshoot"/"felsök?" -> "advanced options"/"avancerade alternativ?" -> "UEFI Firmware Settings"/Vad nu detta kan vara på svenska.

Sedan brukar man kunna bli "kastad in" i UEFI/BIOS om man kopplar ur systemdisken då det inte längre finns något Boot-media och Secure Boot:s funktion kringgås.

Ja jag vet att man måste "hamra" på tangenten (har gjort det många gånger förr) och jag har också läst att det ska vara F2 men det händer tyvärr inget.
Det här med att hålla in Shift-tangenten medan man startar om har jag också gjort och man kommer till UEFI-valet (man kan även komma dit via Alla inställningar/Återställning/Avancerad start/Starta om nu) men det som händer när jag väljer detta är att datorn startar om men liksom "fastnar" precis när den ska starta på nytt och inget händer mer än en svart bild. Jag har försökt flertalet gånger.

Ok ska kolla det här med att koppla ur systemdisken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Precis som @tcntad säger så ser jag också att det bör vara F2.

Om BIOS är inställt i UEFI-läge så kan man behöva "hamra" på F2 direkt efter att man tryckt på "power-knappen" på datorn... så är det på en av mina bärbara datorer när den körs i UEFI-läge. Kör jag den däremot i BIOS-läge så kan jag vänta tills det börjar komma upp info på skärmen.

Ett annat sätt att ta sig in i UEFI om man kör Win8 eller nyare är att man först startar Windows, du ska inte behöva logga in, men du håller ner shift-knappen på tangentbordet medans du klickar på "starta om datorn.
Du kommer nu till en servicemeny, där du väljer "troubleshoot"/"felsök?" -> "advanced options"/"avancerade alternativ?" -> "UEFI Firmware Settings"/Vad nu detta kan vara på svenska.

Sedan brukar man kunna bli "kastad in" i UEFI/BIOS om man kopplar ur systemdisken då det inte längre finns något Boot-media och Secure Boot:s funktion kringgås.

Jag kopplade bort disken och då kunde jag välja att gå in i BIOS.
Där fanns massor med inställningar och jag kunder inte direkt lista ut om det var någon felaktig inställning när det gäller Bootordning eller annat.
Jag valde då "Load default", kopplade sen in disken och NU verkar det som att det funkar att starta upp med nätverkskabeln i!
På något sätt så måste det ha ändrat sig i BIOS, jag vet inte hur.
Första gången som jag startade upp efter ändringen så kom det upp något felmeddelande att det saknades någon exe/efi-fil (jag tryckte då på valfri tangent) och nu kommer detta meddelande inte upp längre.

I diskprogrammen står det fortfarande att det är diskfel men så länge det funkar så är det väl inget att bry sig om då.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Jag kopplade bort disken och då kunde jag välja att gå in i BIOS.
Där fanns massor med inställningar och jag kunder inte direkt lista ut om det var någon felaktig inställning när det gäller Bootordning eller annat.
Jag valde då "Load default", kopplade sen in disken och NU verkar det som att det funkar att starta upp med nätverkskabeln i!
På något sätt så måste det ha ändrat sig i BIOS, jag vet inte hur.
Första gången som jag startade upp efter ändringen så kom det upp något felmeddelande att det saknades någon exe/efi-fil (jag tryckte då på valfri tangent) och nu kommer detta meddelande inte upp längre.

I diskprogrammen står det fortfarande att det är diskfel men s länge det funkar så är det väl inget att bry sig om då.

Tack för hjälpen!

Ah, Korrupta BIOS-värden.

Förmodligen hade en CMOS-reset (koppla bort batteriet eller bygla två specifika pinnar på moderkortet) löst problemet då det mer eller mindre skall ha samma funktion som "Load Default Values", men skall tilläggas, inte alltid detta sker.

Reset CMOS borde egentligen varit ett av de första tipsen i tråden, tyvärr blev det dock lite tunnelseende på nätverkskretsen.
Själv hade jag nog börjat rycka komponenter och batteriet redan efter ett par "svarta skärmar"-uppstarter... om jag inte av en slump kopplat bort nätverkskabeln och själv upplevt detta symptom...
Då hade det tagit mig betydligt längre tid tills/om jag gjort en reset CMOS...

När det kommer till MSR-partitionen så har jag ingen aning om vad det kan ha för effekt om den anses vara skadad eller om det endast är programmet som tolkar den som skadad.
Diskgenious kanske inte har tillåtelse att läsa innehållet på MSR-partitionen och därmed automatiskt klassar den som defekt.

Permalänk

tips

kör du USB på tangentbordet ?
har själv haft problem komma in i BIOS med USB testa med PS2 funkat varje gång för mig på moderkort som har det valet

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Ah, Korrupta BIOS-värden.

Förmodligen hade en CMOS-reset (koppla bort batteriet eller bygla två specifika pinnar på moderkortet) löst problemet då det mer eller mindre skall ha samma funktion som "Load Default Values", men skall tilläggas, inte alltid detta sker.

Reset CMOS borde egentligen varit ett av de första tipsen i tråden, tyvärr blev det dock lite tunnelseende på nätverkskretsen.
Själv hade jag nog börjat rycka komponenter och batteriet redan efter ett par "svarta skärmar"-uppstarter... om jag inte av en slump kopplat bort nätverkskabeln och själv upplevt detta symptom...
Då hade det tagit mig betydligt längre tid tills/om jag gjort en reset CMOS...

När det kommer till MSR-partitionen så har jag ingen aning om vad det kan ha för effekt om den anses vara skadad eller om det endast är programmet som tolkar den som skadad.
Diskgenious kanske inte har tillåtelse att läsa innehållet på MSR-partitionen och därmed automatiskt klassar den som defekt.

Jag har för mig (men kanske har fel) att det förr i BIOS fanns ett val där man kunde välja nätverk i startordningen och det var egentligen därför jag ville komma in men hittade inget sådant val, det hade ju annars varit logiskt att den i så fall hade hamnat överst i startordningen och att det var därför som jag inte kunde starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killersplace:

kör du USB på tangentbordet ?
har själv haft problem komma in i BIOS med USB testa med PS2 funkat varje gång för mig på moderkort som har det valet

Ja USB.
Ok ja det kanske är så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stjo57:

Jag har för mig (men kanske har fel) att det förr i BIOS fanns ett val där man kunde välja nätverk i startordningen och det var egentligen därför jag ville komma in men hittade inget sådant val, det hade ju annars varit logiskt att den i så fall hade hamnat överst i startordningen och att det var därför som jag inte kunde starta.

Vad jag vet så finns det forfarande sålänge moderkortets UEFI/BIOS har stöd för det, mao, stödet finns inte på alla moderkort.
Ibland är man tvungen att aktivera denna funktion i en annan undermeny i UEFI/BIOS för att det skall dyka upp som boot-alternativ.
Även om datorn startar upp via nätverket så bör det finnas information på skärmen för just detta förlopp.