Geforce RTX 4090 uppges nå 65 procent högre prestanda än RTX 3090 Ti

Permalänk

Meta + 4k / Öga + Nvidia = Mums

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nej tack , jag vill kunna använda min dator även om det inte blåser

Dock är jag mera intresserad av tillgången än av prestandan(som jag utgår ifrån att den är bättre) när väl en lansering kommer.

Inga problem! Vindkraftverket drivs av det kraftiga flåset från kortets fläktar så klart!
The more it draws, the more it blows!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jag är väl medveten om att tekniken inte ännu är där att jag kan uppgradera mitt 3080 till lika eller lägre förbrukning. Det är liksom kärnan till problemet. Det har nämligen funkat sedan persondatorerna uppfanns fram tills ungefär nu. Utvecklingen är på väg att stanna av helt och fortsätter det ett tag till kan du snart välja mellan ingen utveckling eller att ha en stordator i källaren.

För övrigt säger jag inte att strömförbrukningen bör artificiellt strypas. Jag säger att det är ett jävla problem att utvecklingen kört in i en vägg och jag är inte nöjd över situationen.

Visst är det synd. Där håller jag med dig och visst hade det varit fantastiskt om de kunnat dubbla prestandan varje år utan effektökning, men så är det tyvärr inte. Vi får vara glada åt de höjningar vi får och för mig personligen, välkomnas effektökningarna för utan dem hade det nästan stagnerat känns det som.

Sist och slutligen "röstar" ju konsumenten med sin plånbok. Vill du ha ett kort som presterar max inom 200w så får du helt enkelt nöja dig med RTX 3060ti denna generation, längre än så kommer vi tyvärr inte då

Vi kan ju hoppas på något världrevolutionerande framöver men jag tror det kommer fortsätta så här många år framöver. Åtminstone så länge det går att kyla någorlunda enkelt.

Permalänk
Medlem

hoppas jag får bättre fps än mitt nuvarande tnt2ultra på cs 1.6

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Att ev. RT prestandan blir ännu bättre än vad 3DMark ökningen visar är förstås mkt möjligt. Av den enkla anledningen att 3DMark inte rör RT. Så det känns ju inte så relevant för diskussionen.

Sen är ju wccftechs rubrik ett skämt. "Full AD102 at full power draw" är högst troligt inte samma sak som rtx 4090

Skrivet av Kaleid:

Det lovades friskt även med 3000 serien..

Vad lovades? Minns ärligt talat inte.
Och vidare, vad var det som inte infriades?

Skrivet av TheYardbird:

Ah yes. Precis såhär lät det inför lanseringen av RTX 30-serien också. Skärp er nu. Ska ni skriva ryktesartiklar kan ni väl i alla fall skriva om rykten som känns någorlunda verklighetsförankrade?

Lite på samma tema: Lät det att konventionell rendering i genomsnitt skulle vara i storleksordningen 65% bättre än Titan RTX?

Och du menar även att dessa 65% saknar förankring i verkligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

well, 3070 kostar 9-10k just nu, dem kommer inte släppa 4070 och göra hela deras 3000serie värdelös genom att du kan få ett kort som är 60% snabbare för 2000kr mindre än förra serien, med rådande inflation runtom i världen etc så blir allt dyrare, så inga kort för 7k, dem kommer kosta minst 10-11k

Billigaste 3070 kostar 6900:- annars...
Billigaste 3080 kostar 9800....

Vid lanseringen brukar man lägre priser, det är viktigt för företag att få en boost vid försäljningen i början för att sälja så mycket som möjligt för att täcka kostnader för de ny korten som utvecklingen mm.

Som jag nämnde tidigare så lär korten hamna 7-8k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv

Ge mig ett riktigt fint RTX 4070 för max 6000-8000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Ge mig ett riktigt fint RTX 4070 för max 6000-8000 kr

Med tanke på hur marknaden varit och hur den är nu så kan jag tänka mig ett 4070 kort för 9000kr. Över det blir det lite smärtsamt kan jag tycka. Är lite småtrött på mitt 970 kort.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Billigaste 3070 kostar 6900:- annars...
Billigaste 3080 kostar 9800....

Vid lanseringen brukar man lägre priser, det är viktigt för företag att få en boost vid försäljningen i början för att sälja så mycket som möjligt för att täcka kostnader för de ny korten som utvecklingen mm.

Som jag nämnde tidigare så lär korten hamna 7-8k

Kan man leva med begagnat så finns det 3080 på tradera för 7.5 just nu, sett aning billigare också

att köpa ett nytt 3070 för 6900 känns rätt lönlöst med prisraset på 3080 beggat

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag är väl medveten om att tekniken inte ännu är där att jag kan uppgradera mitt 3080 till lika eller lägre förbrukning. Det är liksom kärnan till problemet. Det har nämligen funkat sedan persondatorerna uppfanns fram tills ungefär nu. Utvecklingen är på väg att stanna av helt och fortsätter det ett tag till kan du snart välja mellan ingen utveckling eller att ha en stordator i källaren.

För övrigt säger jag inte att strömförbrukningen bör artificiellt strypas. Jag säger att det är ett jävla problem att utvecklingen kört in i en vägg och jag är inte nöjd över situationen.

Nä visst, det är väl bara ett I-landsproblem. Sen har ju förvisso utvecklingen burit upp ekonomin och gjort världen rikare i decennier. Det kan ju absolut inte vara ett problem när den utvecklingen tar stopp. Mer beräkningskapacitet är ju precis som top-fuel dragster - det finns ju inga andra implikationer som tyder på stora problem förutom för bortskämda I-landsmänniskor.

Det enda teknikutvecklingen har lett till är att befolkningsmängden har ökat explosionsartat, vanliga människor har bara blivit fattigare och fattigare de senaste decennierna. Svåra tider väntar men det är på grund av dumma beslut, inte på grund av att teknikutvecklingen stagnerar.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Läs vad jag skriver igen -- det innebär inte att kunden får ett visst garanterat pris.

Sen finns det ju saker som Nvidia inte heller styr över när det gäller kostnaden för att producera korten, t.ex. priser för att ta fram komponenterna. Det är ju också någonting som driver upp priset på produkterna helt oaktat vad Nvidia gör.

Både Nvidia och AMD räknar med komponentpriserna, ofta kan AIB köpa en bundle av dem som innehåller det mesta.

Sen väljer de flesta AIB att göra egen PCB-design och använda andra minnen.

Inget är garanterat men att en kylare lägger på 30-40% på ett kort beror på något helt annat än komponentpriser, det är girighet.

Och marknaden bestämmer hur giriga de kan vara, men generellt är MSRP det pris man ska kunna köpa kortet för, det är därför de publicerar siffran.

Permalänk
Medlem

Får se hur många nätagg som lägger av, behövdes lägre marginaler förr men nu verkar det ju som att man kommer behöva 1200W+ för att vara säker...

https://youtu.be/wnRyyCsuHFQ?t=3

Permalänk
Skrivet av hwasser:

Hehe, när man hör ”mitt lastgamla 8700K” när man själv sitter på en Amd FX8350 😬

Kör 2700k och gtx 680 , tänkte uppgradera förra året men det sket sig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Att ev. RT prestandan blir ännu bättre än vad 3DMark ökningen visar är förstås mkt möjligt. Av den enkla anledningen att 3DMark inte rör RT. Så det känns ju inte så relevant för diskussionen.

Sen är ju wccftechs rubrik ett skämt. "Full AD102 at full power draw" är högst troligt inte samma sak som rtx 4090

Vad lovades? Minns ärligt talat inte.
Och vidare, vad var det som inte infriades?

Lite på samma tema: Lät det att konventionell rendering i genomsnitt skulle vara i storleksordningen 65% bättre än Titan RTX?

Och du menar även att dessa 65% saknar förankring i verkligheten?

3080 skulle dubbla 2080 prestandan.
De som fick testa 3000 serien först var nog digitalfoundry och de fick bara testa med lir som Nvdia hade valt.
Allt det här är utformat för att skapa maximum hype

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av källarinvånare:

Det enda teknikutvecklingen har lett till är att befolkningsmängden har ökat explosionsartat, vanliga människor har bara blivit fattigare och fattigare de senaste decennierna. Svåra tider väntar men det är på grund av dumma beslut, inte på grund av att teknikutvecklingen stagnerar.

Skulle nog vilja påstå att med välfärdsökningen i fattiga länder leder till att färre barn dör och att nativiteten då sjunker.
Ökad välfärd leder att man inte behöver barnen i lika stor utsträckning för att klara sig när man är gammal.
Detta är vad som har skett i de länder där man har minskat fattigdomen.
Fattigdomen minskar
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/globala-utvecklings...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

3080 skulle dubbla 2080 prestandan.
De som fick testa 3000 serien först var nog digitalfoundry och de fick bara testa med lir som Nvdia hade valt.
Allt det här är utformat för att skapa maximum hype

Det hade det ju oxå, i vissa fall.

Problemet låg snarare i att folk inte förstod vad som hypades och drog sina egna felaktiga slutsatser varpå de blev besvikna och skylde på Nvidia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Det hade det ju oxå, i vissa fall.

Problemet låg snarare i att folk inte förstod vad som hypades och drog sina egna felaktiga slutsatser varpå de blev besvikna och skylde på Nvidia.

Det är just denna form av "i vissa fall" PR BS som vi kommer se mer av även denna gång.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vindkraftverk med på köpet.

Du har väl redan chassifläktar som snurrar. Bara att koppla på generator där 👌

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det är just denna form av "i vissa fall" PR BS som vi kommer se mer av även denna gång.

Kallas reklam... Inte konstigare än att det överdrivs hur lycklig och cool man blir av Mentos, haha.

Det här är ju nått annat dock. Om detta rykte stämmer så är det en rätt bra indikation på vad vi faktiskt kan förvänta oss, i snitt, över flera titlar (vid konventionell rendering).

Permalänk
Medlem

Och nu går krypto upp igen, samma sak igen, kommer sitta utan några år till utan kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Lol. Dessa personer skulle aldrig få för sig att köpa ett sådant plebkort, så viktig är inte miljön, eller förlåt, "rumstemperaturen", för dem.

Idag är det varmt.
Åtminstone för oss ovan jord.

Just nu sitter jag vid en Raspberry Pi.
Känns som den har mer rimlig värmeutveckling för en dag som denna.

Men sen är sannolikt inte alla Novemberdagar som de varmaste dagarna i Juni, Juli, Augusti.
Många dagar som inte är de varmaste 10-20 dagarna på ett år.
Om det inte är så att man har något väldigt viktigt att göra, så kan man försöka göra de mer prestandakrävande sakerna någon av de dagarna som inte är årets varmaste 10-20 dagar.

Något annat jag bryr mig om är "ljudnivån".
Jag gillar inte höga oljud.

Snygg användning av "luft citat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ingen lär väl behöva byta huvsäkring för ett kort på 400-600w.... Om det drog 3kw så kanske vissa börjar få problem....
Angående byte av psu med ny gpu. Tror 850W duger för dem flesta, även med 4080/4090 du kanske inte kan tro att en semipassiv kommer vara tyst lika ofta. Men gpu lär nog låta högre

Byta huvidsäkring lär man inte behöva, men om ryktet om RTX 4090 kommer kunna dra 800w stämmer och sen en cpu som kan dra 270w så kan många behöva fundera på vad som är kopplat på säkringen till rummet. Datorn i sig är inget problem med kringutrustning och full load skulle det väll kunna bli 12-1300w absolut max, i verkligheten tror jag på mindre, men kanske inte lämpligt att starta acn på fullt samtidigt 🙂 har 10A i rummen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Byta huvidsäkring lär man inte behöva, men om ryktet om RTX 4090 kommer kunna dra 800w stämmer och sen en cpu som kan dra 270w så kan många behöva fundera på vad som är kopplat på säkringen till rummet. Datorn i sig är inget problem med kringutrustning och full load skulle det väll kunna bli 12-1300w absolut max, i verkligheten tror jag på mindre, men kanske inte lämpligt att starta acn på fullt samtidigt 🙂 har 10A i rummen.

Säkra 13A, de flesta kan säkra upp, kolla med en elektriker först då kan du köra ac+dator utan bekymmer sedan går varken AC eller pc på max konstant

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25