Geforce RTX 4090 uppges nå 65 procent högre prestanda än RTX 3090 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Jag tror de flesta vanliga människor, inte proffs eller tryhards, hade spelat i 4k om de hade haft råd med 4k-skärmar och hade kunnat få 500 fps och Hz.

Finns inga 4k skärmar med 500 hz, så vad spelar det för roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Troligen inte märkbart mycket vad gäller max eller medel fps men kan göra stor skillnad i lägsta fps.

Bäst att invänta tester eller försök hitta tester redan nu som jämför processorer och använder RTX 3090/3090Ti och se vad det gör för skillnad med lägsta fps och medel fps.
En nyare processor kan också göra skillnad för om du får en flytande upplevelse eller micro-stutter.

Hmm ok. Fan då. Har inte riktigt råd att uppgradera.
Till saken hör att jag mest spelar MMOs. Har hört att de ska vara mer cpu-krävande(?). Typ i WoW när det händer mkt kan fpsn sjunka ner till 40!

Edit: kanske bäst att hoppa denna generation och sen bygga helt nytt när 5xxx-serien kommer. Inte sett många kommande krävande spel jag vill spela ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Dessutom brukar det väl inte skilja så mycket mellan SE3 och 4, förutom i väldigt korta perioder?

100-200öre/kWh är väl skillnaden nu om man binder?

Man kan binda för ~140öre i SE3 och såg några som sa att du får ~350öre om du binder i SE4.

Hur man än kollar verkar SE4 ha kring dubbelt så dyr el som SE3 nu i år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

100-200öre/kWh är väl skillnaden nu om man binder?

Man kan binda för ~140öre i SE3 och såg några som sa att du får ~350öre om du binder i SE4.

Hur man än kollar verkar SE4 ha kring dubbelt så dyr el som SE3 nu i år.

Ja, du har rätt, det verkar som att det har sprungit iväg en hel del sen jag tittade. Snitt-spottpriset i juni låg på 1.263kr i SE3 och 1.804kr i SE4. Jag hade max ett par 10-öringar i huvudet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd

Det lovades friskt även med 3000 serien..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Finns inga 4k skärmar med 500 hz, så vad spelar det för roll?

Nej och det finns ingen hårdvara som kan pressa fram 500 fps heller, men nu är det ju inte så att det finns en tydlig gräns som att under den gränsen så spelar ingen i 4k, och när man passerar den gränsen så springer alla till Elgiganten samtidigt och köper 4K-skärmar. Utan migrationen sker gradvis. Tidigare har det för de flesta inte varit lönt att spela PVP-spel i 4K, men iom den kommande generationen grafikkort kommer det nog bli det för väldigt många.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Tänk vad bra att korttillverkare gör kort som RTX4050ti etc. Åt er som oroar er över höjd förbrukning på toppkorten och istället vill ha strömsnåla kort.

Lol. Dessa personer skulle aldrig få för sig att köpa ett sådant plebkort, så viktig är inte miljön, eller förlåt, "rumstemperaturen", för dem.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av källarinvånare:

Lol. Dessa personer skulle aldrig få för sig att köpa ett sådant plebkort, så viktig är inte miljön, eller förlåt, "rumstemperaturen", för dem.

De som som skriver och klagar över 300w+ kort men ändå köper dem är bara hycklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Lol. Dessa personer skulle aldrig få för sig att köpa ett sådant plebkort, så viktig är inte miljön, eller förlåt, "rumstemperaturen", för dem.

Man får undvika att spela på sommaren.
Eller så kanske man får bli en källarinvånare eftersom det brukar vara svalare underjord.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

där är vi juh redan kör allt i 4k just nu, det finns vettiga inställningar att köra med även i titlar som cyberpunk.
i RDR2 ligger jag runt 80 fps

80 fps är ingen bra fps dock, minst 140+ ska det vara för en bra upplevelse. Så dom nya korten kommer nog hjälpa med det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Tänk vad bra att korttillverkare gör kort som RTX4050ti etc. Åt er som oroar er över höjd förbrukning på toppkorten och istället vill ha strömsnåla kort.

Njae skulle bli mer nöjd om strömförbrukningen för 4050Ti skulle vara för toppkortet så ingen annan kunde köpa strömslukande kort heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Tänk vad bra att korttillverkare gör kort som RTX4050ti etc. Åt er som oroar er över höjd förbrukning på toppkorten och istället vill ha strömsnåla kort.

Tyvärr så är det mer fokus idag på bäst prestanda-oavsett-watt-korten även fast ett fåtal kommer köpa topp-korten p.g.a. krav på dyrare nätagg men framför allt det kommande skyhöga priset.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Hmm ok. Fan då. Har inte riktigt råd att uppgradera.
Till saken hör att jag mest spelar MMOs. Har hört att de ska vara mer cpu-krävande(?). Typ i WoW när det händer mkt kan fpsn sjunka ner till 40!

Edit: kanske bäst att hoppa denna generation och sen bygga helt nytt när 5xxx-serien kommer. Inte sett många kommande krävande spel jag vill spela ändå.

Det är inte säkert att du kommer drabbas av låg lägsta fps, det är därför jag vill att du ska vänta tills det finns tester av de nya korten, kan hända en hel del mellan olika arkitekturer av korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

4k gaming here we come 😁

Fungerar faktiskt riktigt bra redan idag med 3090, men detta blir såklart ännu bättre!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Hype! Längtar efter 4090 Strix OC redan. Hoppas designen blir bra, lärt mig gilla 3090 Strix med tiden, tycker 2080 Ti var snyggare. Men det viktigaste är att PCBn blir bra

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Querth:

Njae skulle bli mer nöjd om strömförbrukningen för 4050Ti skulle vara för toppkortet så ingen annan kunde köpa strömslukande kort heller.

På samma sätt som att alla borde köra eldriven VW Up, undvika lyxprylar och inte äta kött. Det är ju inget alternativ och något vi moderna människor vill göra även om det vore bäst för miljön.

Om man följer ditt tankesätt vore det bäst ifall vi helt förbjudit speldatorer, det är ju onödig elförbrukning som inte tillför något.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN kommer vi som flyger i VR kunna få lite vettigt prestanda i högupplösta simulatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Tänk vad bra att korttillverkare gör kort som RTX4050ti etc. Åt er som oroar er över höjd förbrukning på toppkorten och istället vill ha strömsnåla kort.

Har vi inte kommit förbi detta trötta argument än?

Jag tycker mitt 3080 har problematisk värmeutveckling. Tack och lov är kylningen bra så ljudet stör mig inte jättemycket, men såhär på sommaren kan jag inte nyttja det fullt ut. Det är för mycket värme.

Om jag vill uppgradera mitt 3080 och förhoppningsvis få ett bra prestandalyft, vad ska jag välja då?

Även om smärtgränsen inte riktigt är nådd vad gäller strömförbrukning (jag kan nog faktiskt leva med lite högre förbrukning, även om jag inte gillar det), så blir nästa fråga om mitt 850W nätagg behöver bytas ut. Det är i så fall en extra kostnad jag definitivt inte ser fram emot.

Ditt "amen, köp ett 4050Ti då!" blir snarare ett "amen, skit i att köpa ett nytt kort dårå!". Och det är liksom exakt där skon klämmer. Jag och många andra vill köpa bättre kort på grund av anledningar. Om de nya korten inte ser ut att bli tillräckligt attraktiva kommer vi klaga. Hur kan det var så svårt att förstå?

För övrigt lär även du ha någon gräns för när strömförbrukningen helt enkelt bara blir för mycket. Visst, om du har AC och skiter i elräkningen så kanske det är en bit kvar till den gränsen. Kanske går din gräns när du behöver byta huvudsäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har vi inte kommit förbi detta trötta argument än?

Jag tycker mitt 3080 har problematisk värmeutveckling. Tack och lov är kylningen bra så ljudet stör mig inte jättemycket, men såhär på sommaren kan jag inte nyttja det fullt ut. Det är för mycket värme.

Om jag vill uppgradera mitt 3080 och förhoppningsvis få ett bra prestandalyft, vad ska jag välja då?

Även om smärtgränsen inte riktigt är nådd vad gäller strömförbrukning (jag kan nog faktiskt leva med lite högre förbrukning, även om jag inte gillar det), så blir nästa fråga om mitt 850W nätagg behöver bytas ut. Det är i så fall en extra kostnad jag definitivt inte ser fram emot.

Ditt "amen, köp ett 4050Ti då!" blir snarare ett "amen, skit i att köpa ett nytt kort dårå!". Och det är liksom exakt där skon klämmer. Jag och många andra vill köpa bättre kort på grund av anledningar. Om de nya korten inte ser ut att bli tillräckligt attraktiva kommer vi klaga. Hur kan det var så svårt att förstå?

För övrigt lär även du ha någon gräns för när strömförbrukningen helt enkelt bara blir för mycket. Visst, om du har AC och skiter i elräkningen så kanske det är en bit kvar till den gränsen. Kanske går din gräns när du behöver byta huvudsäkring?

Ingen lär väl behöva byta huvsäkring för ett kort på 400-600w.... Om det drog 3kw så kanske vissa börjar få problem....
Angående byte av psu med ny gpu. Tror 850W duger för dem flesta, även med 4080/4090 du kanske inte kan tro att en semipassiv kommer vara tyst lika ofta. Men gpu lär nog låta högre

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ingen lär väl behöva byta huvsäkring för ett kort på 400-600w.... Om det drog 3kw så kanske vissa börjar få problem....
Angående byte av psu med ny gpu. Tror 850W duger för dem flesta, även med 4080/4090 du kanske inte kan tro att en semipassiv kommer vara tyst lika ofta. Men gpu lär nog låta högre

Det är inte vad jag säger heller. Jag frågar vart gränsen går för honom. Alla har vi en gräns och min går betydligt tidigare än byte av huvudsäkring.
Jag är inte säker på hur långt 850W skulle räcka med de nya korten. Överklockad CPU, vattenkylning (AIO förvisso), många fläktar, flera SSD-enheter och USB-enheter. Strömspikarna kanske blir för höga. Det är många med något klenare nätagg som fått problem med 3000-serien. Hur mycket marginal finns det egentligen?
Kanske funkar det men det är helt klart risk för att det inte gör det. Och det är inte latjolajban att behöva lägga 2500Kr på ett nytt nätagg, ovanpå priset för ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

På samma sätt som att alla borde köra eldriven VW Up, undvika lyxprylar och inte äta kött. Det är ju inget alternativ och något vi moderna människor vill göra även om det vore bäst för miljön.

Om man följer ditt tankesätt vore det bäst ifall vi helt förbjudit speldatorer, det är ju onödig elförbrukning som inte tillför något.

Du ser bara svart och vitt eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Har vi inte kommit förbi detta trötta argument än?

Jag tycker mitt 3080 har problematisk värmeutveckling. Tack och lov är kylningen bra så ljudet stör mig inte jättemycket, men såhär på sommaren kan jag inte nyttja det fullt ut. Det är för mycket värme.

Om jag vill uppgradera mitt 3080 och förhoppningsvis få ett bra prestandalyft, vad ska jag välja då?

Även om smärtgränsen inte riktigt är nådd vad gäller strömförbrukning (jag kan nog faktiskt leva med lite högre förbrukning, även om jag inte gillar det), så blir nästa fråga om mitt 850W nätagg behöver bytas ut. Det är i så fall en extra kostnad jag definitivt inte ser fram emot.

Ditt "amen, köp ett 4050Ti då!" blir snarare ett "amen, skit i att köpa ett nytt kort dårå!". Och det är liksom exakt där skon klämmer. Jag och många andra vill köpa bättre kort på grund av anledningar. Om de nya korten inte ser ut att bli tillräckligt attraktiva kommer vi klaga. Hur kan det var så svårt att förstå?

För övrigt lär även du ha någon gräns för när strömförbrukningen helt enkelt bara blir för mycket. Visst, om du har AC och skiter i elräkningen så kanske det är en bit kvar till den gränsen. Kanske går din gräns när du behöver byta huvudsäkring?

Du missar min point helt och hållet.

Det simpla faktum är så att vill du ha en uppgradering från RTX 3080 redan nästa generation till en lägre förbrukning, så är tekniken inte där ännu. Hade toppkorten idag dragit typ 200w så hade vi naturligtvis inte kunnat njuta av den prestanda som toppkorten idag erbjuder.

Sen kan man gråta över förbrukningen bäst man vill men hade Nvidia och AMD strypt sina kort som du vill (tolkar jag det som) hade toppkortet idag varit i nivå med RTX 3060ti (beroende på var din strömförbruknings-preferens är såklart)

Ursäkta rörig text, hoppas den går att förstå någorlunda.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Har vi inte kommit förbi detta trötta argument än?

Jag tycker mitt 3080 har problematisk värmeutveckling. Tack och lov är kylningen bra så ljudet stör mig inte jättemycket, men såhär på sommaren kan jag inte nyttja det fullt ut. Det är för mycket värme.

Om jag vill uppgradera mitt 3080 och förhoppningsvis få ett bra prestandalyft, vad ska jag välja då?

Även om smärtgränsen inte riktigt är nådd vad gäller strömförbrukning (jag kan nog faktiskt leva med lite högre förbrukning, även om jag inte gillar det), så blir nästa fråga om mitt 850W nätagg behöver bytas ut. Det är i så fall en extra kostnad jag definitivt inte ser fram emot.

Ditt "amen, köp ett 4050Ti då!" blir snarare ett "amen, skit i att köpa ett nytt kort dårå!". Och det är liksom exakt där skon klämmer. Jag och många andra vill köpa bättre kort på grund av anledningar. Om de nya korten inte ser ut att bli tillräckligt attraktiva kommer vi klaga. Hur kan det var så svårt att förstå?

För övrigt lär även du ha någon gräns för när strömförbrukningen helt enkelt bara blir för mycket. Visst, om du har AC och skiter i elräkningen så kanske det är en bit kvar till den gränsen. Kanske går din gräns när du behöver byta huvudsäkring?

Om min smärtgräns för strömförbrukning hade nåtts av toppkorten så är klaga det sista jag hade gjort. Jag klagar inte heller på att top fuel-motorer drar för mycket bränsle. För lösningen är ju så enkel, jag låter helt enkelt bli att köpa en top fuel-motor. Alla produkter kan inte vara designade för att passa alla människors behov, det är därför det finns flera olika grafikkort att välja mellan. Var glad att du är så privilegierad att du kan spela med hyfsad grafik och sluta tänk så mycket på att det snart kommer finnas de som har mycket bättre grafik.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Querth:

Du ser bara svart och vitt eller?

Nej men jag tolkade det som att personen jag citerade går enligt denna filosofi. Det är absolut inte min åsikt, jag välkomnar våra toppkort även om tillverkare är tvungna att höja effekten för att uppnå efterfrågad prestanda.

Hade vi haft en strömbudget (by law) på spelkort på säg 200w så hade vi haft väldigt små förbättringar per år jämfört med vad vi har haft nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av källarinvånare:

Om min smärtgräns för strömförbrukning hade nåtts av toppkorten så är klaga det sista jag hade gjort. Jag klagar inte heller på att top fuel-motorer drar för mycket bränsle. För lösningen är ju så enkel, jag låter helt enkelt bli att köpa en top fuel-motor. Alla produkter kan inte vara designade för att passa alla människors behov, det är därför det finns flera olika grafikkort att välja mellan. Var glad att du är så privilegierad att du kan spela med hyfsad grafik och sluta tänk så mycket på att det snart kommer finnas de som har mycket bättre grafik.

Bra svarat. Precis min åsikt även om jag formulerade mig så mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Bra svarat. Precis min åsikt även om jag formulerade mig så mycket sämre.

Jo det är ju inte direkt som så att nvidia vill att korten ska generera 450 watt i värme. Nvidia hade ju helst velat att kortet drog 1 watt och spottade ut 500 fps 4k. Men verkligheten är ju inte så. Hade vi varit gladare om det bara fanns kort upp till 4060?

Känner samma tankar om dom som klagar på låg fps när man maxar spelet. Sänk inställningarna då. Är ju bättre att ha valfrihet än att få hybris över 120 fps allt maxat för att utvecklarna kapade toppinställningarna.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du missar min point helt och hållet.

Det simpla faktum är så att vill du ha en uppgradering från RTX 3080 redan nästa generation till en lägre förbrukning, så är tekniken inte där ännu. Hade toppkorten idag dragit typ 200w så hade vi naturligtvis inte kunnat njuta av den prestanda som toppkorten idag erbjuder.

Sen kan man gråta över förbrukningen bäst man vill men hade Nvidia och AMD strypt sina kort som du vill (tolkar jag det som) hade toppkortet idag varit i nivå med RTX 3060ti (beroende på var din strömförbruknings-preferens är såklart)

Ursäkta rörig text, hoppas den går att förstå någorlunda.

Jag är väl medveten om att tekniken inte ännu är där att jag kan uppgradera mitt 3080 till lika eller lägre förbrukning. Det är liksom kärnan till problemet. Det har nämligen funkat sedan persondatorerna uppfanns fram tills ungefär nu. Utvecklingen är på väg att stanna av helt och fortsätter det ett tag till kan du snart välja mellan ingen utveckling eller att ha en stordator i källaren.

För övrigt säger jag inte att strömförbrukningen bör artificiellt strypas. Jag säger att det är ett jävla problem att utvecklingen kört in i en vägg och jag är inte nöjd över situationen.

Skrivet av källarinvånare:

Om min smärtgräns för strömförbrukning hade nåtts av toppkorten så är klaga det sista jag hade gjort. Jag klagar inte heller på att top fuel-motorer drar för mycket bränsle. För lösningen är ju så enkel, jag låter helt enkelt bli att köpa en top fuel-motor. Alla produkter kan inte vara designade för att passa alla människors behov, det är därför det finns flera olika grafikkort att välja mellan. Var glad att du är så privilegierad att du kan spela med hyfsad grafik och sluta tänk så mycket på att det snart kommer finnas de som har mycket bättre grafik.

Nä visst, det är väl bara ett I-landsproblem. Sen har ju förvisso utvecklingen burit upp ekonomin och gjort världen rikare i decennier. Det kan ju absolut inte vara ett problem när den utvecklingen tar stopp. Mer beräkningskapacitet är ju precis som top-fuel dragster - det finns ju inga andra implikationer som tyder på stora problem förutom för bortskämda I-landsmänniskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför skulle 4070 vara 5k över 3070 I lanseringspris?
Msrp gällde ju faktiskt på första släppen.
499 var 3070 på och även med högre msrp runt 550 kanske (?) så tror jag vi hamnar åtminstone under 9k, men mer troligt 7.5k (även om jag hoppas på 7k)

well, 3070 kostar 9-10k just nu, dem kommer inte släppa 4070 och göra hela deras 3000serie värdelös genom att du kan få ett kort som är 60% snabbare för 2000kr mindre än förra serien, med rådande inflation runtom i världen etc så blir allt dyrare, så inga kort för 7k, dem kommer kosta minst 10-11k

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

80 fps är ingen bra fps dock, minst 140+ ska det vara för en bra upplevelse. Så dom nya korten kommer nog hjälpa med det.

beror helt på spelet, i FPS så märker du skillnad upp till 140~ fps, i andra genrer så ser du ingen skillnad på 60fps och 140fps

Permalänk
Medlem

Ah yes. Precis såhär lät det inför lanseringen av RTX 30-serien också. Skärp er nu. Ska ni skriva ryktesartiklar kan ni väl i alla fall skriva om rykten som känns någorlunda verklighetsförankrade?