Fartkameror i tunnlar i Stockholm??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Man blir aldrig av med körkortet av en fartkamera, krävs polisman på plats för det. Fartkamerorna ger enbart böter, oberoende av hur fort man kört förbi dom.

Men om TS åtgår till att köra epa på sin bondgård och funderar lite över vad det var de egentligen sa om unga killar och höga hastigheter på risk1:an så är vi stockholmare evigt tacksamma!

Det stämmer inte, Du kan mycket väl bli av med körkortet av en fartkamera. Dock så har man en högre felmarginal på antingen 6 eller 8km/h. dvs 108km/h på en 70 strecka så kommer transportstyrelsen vilja ha lappen tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det märks när Stockholmarna kommer till Gotland.

Fetaste SUV:arna som gör omkörningar vid skymd sikt eller mötande trafik. Jag bara väntar på att det skall hoppa ut ett rådjur eller en cykelturist med släpkärra rakt framför dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det märks när Stockholmarna kommer till Gotland.

Fetaste SUV:arna som gör omkörningar vid skymd sikt eller mötande trafik. Jag bara väntar på att det skall hoppa ut ett rådjur eller en cykelturist med släpkärra rakt framför dem.

Notera, bara Stockholmare med Kokainsläde, det finns hyggliga Stockholmare också

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Att folk kör mesigare på vintern är ju ganska logiskt, så har det väl alltid vad jag vet.

Men har också märkt att folk kör fortare än vanligt (alla tycks inte vara lika duktiga som vissa här i tråden utmärker sig vara).
Har lagt märket till att det ofta är elbilar som är syndarna (iaf på landsvägar) som bränner om mig även om jag också kör smått olagligt. Någon annan som lagt märket till detta?
Kanske är det något med att de ändå ska hem och ladda så då kan de slösa så mycket el de vill.

Eller så är det bara min bias som fossilbilsägare

Skrivet av the squonk:

Elbilsförare borde köra försiktigt, i alla fall verkar Tesla förarna göra just det. Räckvidden blir mycket längre. Det är sällan jag blir omkörd av just en Tesla, Audi och BMW däremot dom flyger fram och kryssar mellan filerna ...

Skrivet av Aktsu:

Tycker det alltid varit så, på motorväg tycker jag trafikrytmen är kring 20 km/h över skylten, var ute och körde kring Stockholm igår och högerfilen gick ofta i 15-20 km/h över skylt. Kan väl erkänna att jag också ligger där uppe kring 20-30 km/h för fort rätt ofta ifall vägen tillåter det.

Tycker inte att elbilarna har förändrat något där faktiskt, de blåser på som vanligt.

Jo på motorväg har det väl ofta gått fortare än vad skyltarna säger men jag menade mer småvägar.

Det fanns en sträcka vid solvalla där det var skyltat ner till 50 på ett område. Absolut ingen sänker hastigheten till 50 där. Nu har de tagit bort 50-skyltarna i ena riktningen.

Haha minns en gång när det var en tesla som körde jättekonstigt, låg typ 1m bakom långtradare och hoppade ut då och då. Antagligen för att spara på elen. Jag kan mycket väl tänka mig att en del "krämar" på när man ändå ska ladda sen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Elbilsförare borde köra försiktigt, i alla fall verkar Tesla förarna göra just det. Räckvidden blir mycket längre. Det är sällan jag blir omkörd av just en Tesla, Audi och BMW däremot dom flyger fram och kryssar mellan filerna ...

Tycker det varierar väldigt mkt, som BMW-förare så blir jag oftast omkörd av elbilar eller sk "miljöbilar".
Men även en och annan BMW, Audi, Volvo, Toyota och när jag tänker på det så är nog SAAB det enda bilmärket som inte kör om så mkt.

Skrivet av improwise:

Synd bara om någon stjäl din bil och åter för fort så får du böter alternativt körkortet indraget.

Du får väl polisanmäla att bilen är stulen, när du upptäcker det. Lär säkert vara någon som försöker fuska med det med, dock tror jag att det skulle vara marginellt jämfört med dagens system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Du får väl polisanmäla att bilen är stulen, när du upptäcker det. Lär säkert vara någon som försöker fuska med det med, dock tror jag att det skulle vara marginellt jämfört med dagens system.

Lär inte göra någon skillnad om lagen säger att det är ägaren som ska dömas. Det är det som är problemet med att utforma lagar, dom måste fungera i alla situationer, inte bara i normalfallet.

Permalänk
Medlem

Samma upplägg funkar väl redan för p-böter, ser inte problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Samma upplägg funkar väl redan för p-böter, ser inte problemet

Det är inte ett brott (och är inte böter i egentlig mening) och man blir inte heller av med körkortet.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av medbor:

@enviro (eller någon annan) kanske fundera på att tydligt markera trådar som inte varit aktiva på mer än 6 månader så det blir tydligt för alla att inte väcka upp dessa zombies och inte börja citera gamla inlägg?

Markering vore ju inte en jättedum idé.

Skrivet av stgr:

Eller auto-låsa trådar som inte haft ett inlägg på 6 månader.

Nä, det finns ju massvis av trådar där diskussion kan ligga på is under längre perioder som kan vara värda att återuppliva. Just i detta fallet blev det ju rätt intressant med en update, även om återupplivaren här kanske inte levererade ett speciellt nyktert inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Markering vore ju inte en jättedum idé.

Nä, det finns ju massvis av trådar där diskussion kan ligga på is under längre perioder som kan vara värda att återuppliva. Just i detta fallet blev det ju rätt intressant med en update, även om återupplivaren här kanske inte levererade ett speciellt nyktert inlägg.

Kanske något i stil med en bekräftelse ’Inlägget du citerar är 385 dagar gammalt, vill du verkligen detta?’, eller ’Tråden har varit inaktiv i 134 dagar, vill du väcka den till liv igen?’

Eller en färg på inläggen när man läser tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är inte ett brott (och är inte böter i egentlig mening) och man blir inte heller av med körkortet.

Finns skillnader såklart, men om din bil blivit stulen och du anmält det kommer du inte behöva betala p-böter trots att du är ägaren, samma upplägg bör gå att anpassa för fortkörning

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Från början när fartkamerorna kom så var de inte mycket aktiva då det krävdes att en polisman (eller någon annan) åkte ut och bytte minneskortet och det fylldes upp väldigt snabbt. Idag är förstås det inget problem, men ändå är kamerorna bara aktiva under tidpunkter då det är problem eller mycket trafik vad jag förstår. Att kamerorna skulle vara aktiva hela tiden men blixten bara aktiv under vissa tidpunkter ser jag som extremt osannolikt, men det gör ingen praktisk skillnad för det krävs blixt för att kunna identifiera personen, än mer så i en tunnel förstås. Så blixtrar det inte så är man säker, blixtrar det så får man hoppas att de inte lyckas identifiera en.

Jag kör normalt genom Lundbytunneln på vägen till jobbet, när jag åker dit vilket inte är så värst ofta på senare tid, och jag brukar lägga hakan i handen typ för att göra identifieringen svårare. Inte för att jag kör i 140 på 70-väg men har man bråttom till jobbet och tunneln är typ tom så känns ju 90-100 väldigt lugnt där, men jag har aldrig varit med om att det ens blixtrat. Men de är aktiva emellanåt, en kollega åkte dit där och hon var väldigt upprörd och fick betala, en annan kollega testade olika hastigheter med nerfällt solskydd och kom fram till att kameran tog vid ungefär 85 (på mätaren) på 70-vägen. Detta var dock rätt länge sedan med äldre kameror, idag är de utbytta till mindre synliga som sitter i taket vad jag förstår, men blixt har de ju i alla fall. Det var också när jag jobbade på Volvo så dessa personer körde när det var väldigt tung trafik, kanske 6:15 på morgonen eller så när Volvos dagskift började 6:30. Idag åker jag ytterst sällan igenom tunneln före 8:15 eller så, och då kanske kamerorna helt enkelt inte är aktiva.

Jag försökte förklara hur det funkar, sedan är det är upp till er om ni vill lyssna eller hitta på egna teorier.
Jag vare sig orkar tjata eller bry mig faktiskt.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Synd bara om någon stjäl din bil och åter för fort så får du böter alternativt körkortet indraget.

Dom måste väl ha bild på ansiktet osv på den som kör för att fälla?
Fäller man t.ex ner solskyddet och blockerar ansiktet för kameran så kan man inte få böter. Borde då vara samma med resterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Dom måste väl ha bild på ansiktet osv på den som kör för att fälla?
Fäller man t.ex ner solskyddet och blockerar ansiktet för kameran så kan man inte få böter. Borde då vara samma med resterande.

Diskussionen gällde om det inte var så utan att ägaren av bilen fick ta smällen istället och vilka problem det i så fall kan medföra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

Jag försökte förklara hur det funkar, sedan är det är upp till er om ni vill lyssna eller hitta på egna teorier.
Jag vare sig orkar tjata eller bry mig faktiskt.

Vad jag sa var att det inte spelar någon roll om kameran är aktiv hela tiden eller ej om inte blixten är det då den krävs för att kunna identifiera föraren. Men också att jag ser det som osannolikt att kameran skulle vara aktiv och ta en massa bilder hela tiden utan anledning. Å andra sidan hade det ju inte varit första gången något offentligt köper/beställer ett system som är ologiskt och onödigt krångligt eller ineffektivt.

De är inte tydliga med hur det faktiskt fungerar, en formulering jag läst på flera ställen är "Kamerorna fungerar både dag och natt, under hela året." vilket ju är sådär lagom vagt så att det inte säger något, men jag har också läst "Radarn är alltid aktiv och registrerar alla passerande foton, däremot är inte alltid kameran aktiv."

Men som sagt är det ju inte relevant ifall kameran råkar vara aktiv eller ej när kameraskåpet inte registrerar fortkörare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Vad jag sa var att det inte spelar någon roll om kameran är aktiv hela tiden eller ej om inte blixten är det då den krävs för att kunna identifiera föraren. Men också att jag ser det som osannolikt att kameran skulle vara aktiv och ta en massa bilder hela tiden utan anledning. Å andra sidan hade det ju inte varit första gången något offentligt köper/beställer ett system som är ologiskt och onödigt krångligt eller ineffektivt.

De är inte tydliga med hur det faktiskt fungerar, en formulering jag läst på flera ställen är "Kamerorna fungerar både dag och natt, under hela året." vilket ju är sådär lagom vagt så att det inte säger något, men jag har också läst "Radarn är alltid aktiv och registrerar alla passerande foton, däremot är inte alltid kameran aktiv."

Men som sagt är det ju inte relevant ifall kameran råkar vara aktiv eller ej när kameraskåpet inte registrerar fortkörare.

Det beror väl lite också på vad man definierar "kameran" som, och även vad "aktiv" betyder.

En "fartkamera" är ju ett system som innehåller lite olika komponenter, bland annat något som mäter hastighet, något som kan ta bilder, något som kan lagra bilder och annan data, någon slags energikälla, någon slags kontroller, och en blixt. Alltså, nu gissar jag bara, jag har ingen in syn i exakt hur en fartkamera är konstruerad, utan utgår från hur jag skulle designa en sådan. Det spelar inte heller någon roll, poängen är att om man med "(fart)kamera" menar hela systemet så är "kameran" alltid aktiv om den registrerar och loggar hastighet, även om själva bildsensorn kanske är inaktiv, och aldrig sparar några bilder.

Det är väl lite som en "bärbar dator"... var själva datorn slutar och tillbehören börjar är lite diffust. De flesta skulle t.ex. säga att "min dator är trasig" även om själva logikkortet, tangentbord, pekplatta, etc, funkar bra, men skärmen är paj.

Sedan så kan man ha olika definitioner av "aktiv", om jag t.ex. har en webbkamera igång på min dator och inkopplad, och har ett program igång som t.ex. förhandsgranskar min video, så är kameran "aktiv" även om den inte sparar några bilder. Om det förhåller sig på det sättet i en fartkamera är en ren implementationsdetalj som är omöjlig att veta utan att vara insatt i hur systemet är uppbyggt. Det kan skilja sig från system till system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det beror väl lite också på vad man definierar "kameran" som, och även vad "aktiv" betyder.

En "fartkamera" är ju ett system som innehåller lite olika komponenter, bland annat något som mäter hastighet, något som kan ta bilder, något som kan lagra bilder och annan data, någon slags energikälla, någon slags kontroller, och en blixt. Alltså, nu gissar jag bara, jag har ingen in syn i exakt hur en fartkamera är konstruerad, utan utgår från hur jag skulle designa en sådan. Det spelar inte heller någon roll, poängen är att om man med "fartkamera" menar hela systemet så är "(fart)kameran" alltid aktiv om den registrerar och loggar hastighet, även om själva bildsensorn kanske är inaktiv, och aldrig sparar några bilder.

Det är väl lite som en "bärbar dator"... var själva datorn slutar och tillbehören börjar är lite diffust. De flesta skulle t.ex. säga att "min dator är trasig" även om själva logikkortet, tangentbord, pekplatta, etc, funkar bra, men skärmen är paj.

Sedan så kan man ha olika definitioner av "aktiv", om jag t.ex. har en webbkamera igång på min dator och inkopplad, och har ett program igång som t.ex. förhandsgranskar min video, så är kameran "aktiv" även om den inte sparar några bilder. Om det förhåller sig på det sättet i en fartkamera är en ren implementationsdetalj som är omöjlig att veta utan att vara insatt i hur systemet är uppbyggt. Det kan skilja sig från system till system.

Jo definitionen av "aktiv" för en enhet med flera mer eller mindre oberoende funktioner är ju inte direkt självklar. Samtidigt var ju formuleringen i fråga att den "tar bilder ändå". Logiskt så borde den antingen vara helt aktiv hela tiden, eller så är den helt aktiv bara delar av tiden. Att den inte är helt aktiv hela tiden är ju uppenbart med tanke på att de inte blixtrar hur fort man än kör på natten exempelvis. Vad den gör när den inte är helt aktiv är ju frågan, vi vet ju att den inte använder blixten i alla fall och att den har hastighetsmätningen igång är ju ganska logiskt föratt få statistik och så. Att den skulle ha kameran igång i onödan ställer jag mig mer tveksam till då det inte finns någon anledning till att ha det så, förutom en dålig/lat utvecklare eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jo definitionen av "aktiv" för en enhet med flera mer eller mindre oberoende funktioner är ju inte direkt självklar. Samtidigt var ju formuleringen i fråga att den "tar bilder ändå". Logiskt så borde den antingen vara helt aktiv hela tiden, eller så är den helt aktiv bara delar av tiden. Att den inte är helt aktiv hela tiden är ju uppenbart med tanke på att de inte blixtrar hur fort man än kör på natten exempelvis. Vad den gör när den inte är helt aktiv är ju frågan, vi vet ju att den inte använder blixten i alla fall och att den har hastighetsmätningen igång är ju ganska logiskt föratt få statistik och så. Att den skulle ha kameran igång i onödan ställer jag mig mer tveksam till då det inte finns någon anledning till att ha det så, förutom en dålig/lat utvecklare eller liknande.

Ja precis, poängen var att om man fått höra att "kameran är alltid aktiv", så är det lätt att göra den felaktiga omskrivningen till "bildsensorn är alltid aktiv" eller "kameran tar alltid bilder".

Sedan är det ju inte omöjligt att kameran tar bilder men dock utan blixt? Att det inte kommer en blixt betyder inte automatiskt att den inte tar några bilder. Det kanske är tillräckligt bra bilder för kvalitetssäkring, kalibrering och utveckling, men inte tillräckligt för att identifiera en förare.

Det kanske rent av är så att det inte finns någon "radar" utan att själva hastighetsmätningen sker optiskt genom bildbehandling. Hur långt har bilen förflyttat sig på ett känt tidsintervall. I det fallet måste kameran ju kontinuerligt vara aktiv. Blixt behövs bara för att bilden ska bli tillräckligt bra för att identifiera en förare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Kör man automatväxlad bil kan det definitivt vara så men med manuell växellåda har iaf inte jag mött på någon tunnel där var jag varit tvungen att sitta och bromsa.

vissa manuella motorbromsar extremt lite, exempelvis bmw 1 serie

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

sen kan jag tillägga att jag fortfarande har körkortet kvar och har hittills inte blivit knäppt på någon kamera, trots att jag kör rätt mycket bil, ja alltså nu när ni ändå skakat liv i den här gamla antika tråden. den där tunneln var helt tom på trafik och ni har väl också varit ung någon gång? det är ju inte så att det kommer ett barn utspringandes i tunneln precis.

jag kan väl passa på att spä på elden ordentligt med att erkänna att jag varit uppe på 230km/h en gång det är en sak att köra snabbt, en annan sak att göra det med förnuft. okej, just 230kmh var snudd på läskigt och nog inte så förnuftigt, men ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jo, all stationär kameraövervakning måste ha någon form av upplysning i Sverige. Men jag gissar på att Polisen ändå använder hemlig stationär övervakning i vissa utredningsfall? Deras mobila fartkameror är just mobila så där behöver man inte varna på förhand.

Men det jag finner konstigt är att man inte plockar bort detta krav. Visst, man menar på att kamerorna inte är till för att ta fortkörare utan för att minska antal olyckor på utsatta partier MEN vi kan nog vara överens om att de hade fått ner hastigheterna och därmed riskerna markant utan förvarningsskyltar? Det är idag tydligt att folk bromsar när de ser skylten och gasar på efter.

Är det dock så att man inte bryr sig om att folk kör för snabbt på resterande partier så köper jag det men med tanke på att de kör med mobila fartkameror ibland så antar jag att man faktiskt vill få folk att följa skyltarna.

det är väl i england de hyr in firmor som ställer upp mobila kameror på bilar? tror de får betalt per böter, så firmorna har en tendens att ställa bilarna så att de inte syns, vilket de ska. gärna bredvid andra vägskyltar så att den lilla skylten på taket ska kamoufleras

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Ja precis, poängen var att om man fått höra att "kameran är alltid aktiv", så är det lätt att göra den felaktiga omskrivningen till "bildsensorn är alltid aktiv" eller "kameran tar alltid bilder".

Jo det är förstås lätt att missförstå. "Kameran är aktiv hela tiden" kan ju egentligen mena att själva skåpet är aktivt men inte just kameran eller liknande.

Citat:

Sedan är det ju inte omöjligt att kameran tar bilder men dock utan blixt? Att det inte kommer en blixt betyder inte automatiskt att den inte tar några bilder. Det kanske är tillräckligt bra bilder för kvalitetssäkring, kalibrering och utveckling, men inte tillräckligt för att identifiera en förare.

Jo, samtidigt får de ju stora mängder bilder bara under de "aktiva" timmarna så det känns rätt onödigt. Sen behöver man ju inte kalibrera så mycket för bilder utan blixt då de inte används ändå liksom.

Citat:

Det kanske rent av är så att det inte finns någon "radar" utan att själva hastighetsmätningen sker optiskt genom bildbehandling. Hur långt har bilen förflyttat sig på ett känt tidsintervall. I det fallet måste kameran ju kontinuerligt vara aktiv. Blixt behövs bara för att bilden ska bli tillräckligt bra för att identifiera en förare.

Det är en möjlighet, men med tanke på hur dålig avståndsbedömning med kameror är och hur billigt det är med laser eller radar så är det inte så troligt. Jag jobbar med självkörande robotar och sensorer för avstånd kostar typ inget och är ett löst problem sedan lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Orkar inte......
Igen, jag har förklarat o ändå ska folk komma med teorier som de har läst på någon hemsida.....
Jag jobbar med detta och jag ger upp nu, ni får tro vad ni vill nu, hejdå!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

Orkar inte......
Igen, jag har förklarat o ändå ska folk komma med teorier som de har läst på någon hemsida.....
Jag jobbar med detta och jag ger upp nu, ni får tro vad ni vill nu, hejdå!

Du har inte förklarat utan bara påstått att sakerna ligger till på ett visst sätt. Om du jobbar med detta får du gärna ge en förklaring till varför kamerorna tar bilder som aldrig kommer att användas som du menar att de gör, och förstås varför det har någon som helst betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Lär inte göra någon skillnad om lagen säger att det är ägaren som ska dömas. Det är det som är problemet med att utforma lagar, dom måste fungera i alla situationer, inte bara i normalfallet.

Precis därför består lagar/författningar av flera paragrafer/kapitel för att kunna tillämpas efter ”rätt” kontext.

Är medveten om att det är svårt att skriva lagar som ska fungera som ramverk/heltäckande. Då de måste även fungera med andra lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du har inte förklarat utan bara påstått att sakerna ligger till på ett visst sätt. Om du jobbar med detta får du gärna ge en förklaring till varför kamerorna tar bilder som aldrig kommer att användas som du menar att de gör, och förstås varför det har någon som helst betydelse.

Jag har redan förklarat hur kvoterna fungerar, prova o läs vad jag skrivit istället för att bara gå efter senaste posten!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

Jag har redan förklarat hur kvoterna fungerar, prova o läs vad jag skrivit istället för att bara gå efter senaste posten!

Men kvoter har inget med saken att göra. Kvoter förklarar delvis varför kameran inte är aktiv hela tiden men inget om varför den skulle vara "nästan-aktiv" när den inte är aktiv.

Från ett annat perspektiv så är ju fartkamerornas uppgift att få ner hastigheten, inte att "sätta dit" fortkörare. För att det ska fungera behöver de inte vara aktiva särskilt mycket, bara tillräckligt för att folk ska veta att de riskerar böter om de kör för fort där. Kamera-attrapper eller bara skyltar om kameror hade säkert fungerat ett tag, men så småningom hade folk börjat förstå att det aldrig blir några böter från dem och därmed börjat ignorera dem, men en kamera som är aktiv då och då borde ha en ganska hög effektivitet även över tid. Hur ofta den behöver vara aktiv vet jag inte, men det beror väl på hur många som kör där och så. Jag har inte hört någon som har "åkt dit" i Lundbytunneln på åtminstone tio år exempelvis, men jag kör ju ändå försiktigare där under rusningstrafik, och "skyler mig" när jag kör för fort där under övrig tid med lite trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men kvoter har inget med saken att göra. Kvoter förklarar delvis varför kameran inte är aktiv hela tiden men inget om varför den skulle vara "nästan-aktiv" när den inte är aktiv.

Från ett annat perspektiv så är ju fartkamerornas uppgift att få ner hastigheten, inte att "sätta dit" fortkörare. För att det ska fungera behöver de inte vara aktiva särskilt mycket, bara tillräckligt för att folk ska veta att de riskerar böter om de kör för fort där. Kamera-attrapper eller bara skyltar om kameror hade säkert fungerat ett tag, men så småningom hade folk börjat förstå att det aldrig blir några böter från dem och därmed börjat ignorera dem, men en kamera som är aktiv då och då borde ha en ganska hög effektivitet även över tid. Hur ofta den behöver vara aktiv vet jag inte, men det beror väl på hur många som kör där och så. Jag har inte hört någon som har "åkt dit" i Lundbytunneln på åtminstone tio år exempelvis, men jag kör ju ändå försiktigare där under rusningstrafik, och "skyler mig" när jag kör för fort där under övrig tid med lite trafik.

Som om man kunde köra fort vid rusningstrafik Solskyddet övrig tid är obligatorisk även här.

Från SVT:

I skåpen finns mätsystem med radar, kamera och blixt. Själva mätsystemet är alltid aktivt och mäter hastigheten hos samtliga fordon som passerar, säger Eva Lundberg på Trafikverket.

Men kamerorna i alla stolparna är dock inte igång samtidigt. Då skulle inte polisens resurser räcka till, säger Anders Drugge på Polisen. Dock är minst en kamera igång per dygn på varje kameraövervakad vägsträcka.

Det råder alltså en viss diskrepans i det @Johnnymann hävdar om man ska tro Trafikverkets expert Eva Lundberg.

Vill man veta mer kan man alltid skriva till eller Trafikverket.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Som om man kunde köra fort vid rusningstrafik Solskyddet övrig tid är obligatorisk även här.

Från SVT:

I skåpen finns mätsystem med radar, kamera och blixt. Själva mätsystemet är alltid aktivt och mäter hastigheten hos samtliga fordon som passerar, säger Eva Lundberg på Trafikverket.

Men kamerorna i alla stolparna är dock inte igång samtidigt. Då skulle inte polisens resurser räcka till, säger Anders Drugge på Polisen. Dock är minst en kamera igång per dygn på varje kameraövervakad vägsträcka.

Det råder alltså en viss diskrepans i det @Johnnymann hävdar om man ska tro Trafikverkets expert Eva Lundberg.

Vill man veta mer kan man alltid skriva till eller Trafikverket.

Jo, det känns som om denna information borde vara tillgänglig. Kameran är ju liksom "polisen" som bötfäller en så då borde det krävas total öppenhet i hur det fungerar liksom. Sen kanske schemana är något de inte vill ska komma ut, vilket ju är ok, men tekniken är ju en annan sak. Om jag ska kunna överklaga en bot på grund av en felaktig avläsning exempelvis så måste jag ju kunna utreda hur den kan bli felaktig. Hastighetsavläsning med radar, laser eller optik är ju inte felfritt liksom, så vilken teknik som används är ju viktig för att kunna hävda att exempelvis en reflex kanske ställde till det eller ifall den faktiskt mätte en bil på väg i andra riktningen eller så.