Rykte: Intel Core 13000-serien avtäcks i september – tillgänglig i oktober

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Intel Core 13000-serien avtäcks i september – tillgänglig i oktober

Den som går i uppgraderingstankar har mycket att se fram emot till hösten. Nu framkommer att nästa generations Intel-processorer ser dagens ljus en bra stund innan julhandeln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt, blir nog en uppgradering från min 10 kärniga 10850K om hen presterar bra.

Permalänk

Tillgänglighet i November snarare.

Permalänk
Medlem

Det är väl när dom till slut hoppar vidare till sin nästa nod (Intel 4) eller TSMC, som det blir intressant. Raptor Lake tillverkas fortfarande på deras 10nm (Intel 7), vilket ju var problematisk.

Permalänk

Intressant och se om det blir krig mellan amd och intel i höst (enligt rykten verkar amd bara öka prestandan blygsamt emot förgående gen)

Sen rätt kul att ryktas även amd ska släppa i september (verkar dock inte så troligt). Hade varit rätt komiskt om båda tillverkarnas cpu:er avtäcktes i september.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Känns som detta är året av cpu-refresh. Kul med ny sockel för AMD, men prestandan verkar stå ganska stilla. Hoppas på nästa generation!

Permalänk
Datavetare

Nu har i.o.f.s. Intel flaggat för prishöjningar, men blir ändå intressant att se de officiella testerna för 13600K.

De läckor som kommit pekar på ungefär samma höjning av enkeltrådprestanda över 12600K som 13900K verkar få över 12900K, d.v.s. ~10 %.

Däremot ser all-core prestanda för 13600K ut att hamna i nivå med 12900K/5950X.

https://www.notebookcheck.net/Leaked-Intel-Core-i5-13600K-ben...
https://hothardware.com/news/asus-asrock-core-i5-13600k-rapto...

Givet att 12900K/5950X är mer än nog för de flesta blir prisnivån för 13600K interessant. Ovanpå det lär effekten hos 13600K vara långt mer "rimlig" än hos 13900K...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Kommer bygga en ny liten dator väldigt snart runt Alder-Lake och B660 chipset. Så blir väl att uppgradera först när icke-K CPU:er letar sig ut på marknaden om prestandalyftet är tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu har i.o.f.s. Intel flaggat för prishöjningar, men blir ändå intressant att se de officiella testerna för 13600K.

De läckor som kommit pekar på ungefär samma höjning av enkeltrådprestanda över 12600K som 13900K verkar få över 12900K, d.v.s. ~10 %.

Däremot ser all-core prestanda för 13600K ut att hamna i nivå med 12900K/5950X.

https://www.notebookcheck.net/Leaked-Intel-Core-i5-13600K-ben...
https://hothardware.com/news/asus-asrock-core-i5-13600k-rapto...

Givet att 12900K/5950X är mer än nog för de flesta blir prisnivån för 13600K interessant. Ovanpå det lär effekten hos 13600K vara långt mer "rimlig" än hos 13900K...

Kommer det ännu än "Intel" höjning utöver än den som verkställdes i onsdags?

I5-13600K ser väldigt intressant ut men jag har en känsla att den den kommer att kosta betydligt mer än Alderlake-s varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som detta är året av cpu-refresh. Kul med ny sockel för AMD, men prestandan verkar stå ganska stilla. Hoppas på nästa generation!

Hade inte gett upp hoppet på Zen 4 än, kändes tydligt att AMD inte ville visa hela sin hand när vi senast fick höra om det. Får ändå hålla med om att det är lite oroväckande, 2 år sedan Zen 3 så visst hoppas man på ett lika stort kliv som innan.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hardy:

Kommer det ännu än "Intel" höjning utöver än den som verkställdes i onsdags?

I5-13600K ser väldigt intressant ut men jag har en känsla att den den kommer att kosta betydligt mer än Alderlake-s varianten.

Var den som tydligen hände i onsdags jag tänkte på (kom ihåg artikeln men insåg inte att det skulle ske så direkt). Finns inga andra annonserade prishöjningar.

Det som talar för att priset på 13600K åker uppåt är vilka CPU-modeller den drar jämt med.

Det som ändå talar stark emot att den kommer kosta mer än 12600K + inflationsjustering är historik: kollar man prisutveckling i Intel ARK för snabbaste i5 modell resp. snabbaste i7 modell har de i praktiken endast justerats upp med inflation sedan Sandy Bridge.

i7-2600K lanserades på $320, stoppar man in den summan i t.ex. denna inflationskalkylator är motsvarade idag ~$420. Rekommenderat pris för i7-12700K är $409 i ARK.

Är införandet av i9-serien som dragit upp generella prisnivån för Intels konsumentmodeller. Ovanpå det är USD/SEK kvoten allt annat än gynnsam för oss i Sverige när man ställer 2011 mot 2022...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Spännande med många nya produkter att välja mellan bland alla företagen som lanserar nytt!

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Inväntar saphire rapids själv, borde väl oxå komma denna höst? Nån som vet?(eller var den försenad till början nästa år kommer ej ihåg. För varmt för att kunna tänka är på jobb i serbien 43 grader

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Kommer det ännu än "Intel" höjning utöver än den som verkställdes i onsdags?

I5-13600K ser väldigt intressant ut men jag har en känsla att den den kommer att kosta betydligt mer än Alderlake-s varianten.

Vilket inte är så konstigt den har 4 fler Gracemontkärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tillgänglighet i November snarare.

Intel brukar vara vädligt duktiga på att pumpa ut kretsar så det finns gott i lager.
Enda undantaget jag kan komma på var 12400f förra lanseringen

Permalänk
Medlem

Kommer uppgradera från i7 6700n till i7 13700k i höst väntat länge nog nu🙂 sen från 3080 till 4080 i januari eller när fan de blir

Permalänk
Medlem

Oavsett vem som får prestandatronen så tänker jag att bådr AMD & Intel kommer att vara konkurrenskraftiga med korrekt prissättning.

Gissningsvis kommer AMD 7900X och i synnerhet 7950X göra bättre ifrån sig MT än sina föregångare pga högre strömbudget. Men känns ändå dom Intel kommer knipa MT-tronen med så många flera kärnor. Isf kan Intel ha både ST & MT (bortsett från laster som utnyttjar AVX-512) samtidigt som AMD kanske inte längre har någon distinkt fördel vad gäller energiförbrukning.

Kan bli tufftvför AMD då. Visserligen kommer nog deras X3D-variant(er?) kanske ta gaming-tronen återigen. Men hur många vill betala 50% mer för bättre gaming men sämrevallt annat? Särskilt inte om Intel ligger jättenära.

Å andra sidan vet vi inte med säkerhet hur pass mkt bättre 7xxx-serien presterar generellt. Och kanske kan AMD släppa varianter med fler kärnor och vinna MT på det sättet.

Spännande tider!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hade inte gett upp hoppet på Zen 4 än, kändes tydligt att AMD inte ville visa hela sin hand när vi senast fick höra om det. Får ändå hålla med om att det är lite oroväckande, 2 år sedan Zen 3 så visst hoppas man på ett lika stort kliv som innan.

Jag har inte gett upp hoppet riktigt, men det verkar vara som att zen 4 är mer av en zen3+ (lite mer frekvens och AVX512)

Får såklart se om det stämmer i höst sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte gett upp hoppet riktigt, men det verkar vara som att zen 4 är mer av en zen3+ (lite mer frekvens och AVX512)

Får såklart se om det stämmer i höst sen

Mycket högre strömbudget också.

Permalänk
Medlem

Blir en intressant höst, men mest intressant blir priserna, inte kul att uppgradera om det är tokdyrt. Vad som ser relativt säkert ut redan nu är att det kommer bli en himla massa mer Watt på både CPU och GPU.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Lite väl törstiga

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.