Permalänk
Medlem

Hej! Jag har varit på jakt efter en god woksås för typ kycklingwok som både jag och min sambo (som har IBS) kan äta men mitt letande har varit förgäves. Jag suktar efter en sån trevlig woksås som man ofta kan få på thai-ställen i tex. Kycklingwok med cashewnötter.

- Valfri om den är stark eller inte
- Utan ingefära
- Glutenfri
- Mjölkfri

Tacksam för alla tips!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhan:

Hej! Jag har varit på jakt efter en god woksås för typ kycklingwok som både jag och min sambo (som har IBS) kan äta men mitt letande har varit förgäves. Jag suktar efter en sån trevlig woksås som man ofta kan få på thai-ställen i tex. Kycklingwok med cashewnötter.

- Valfri om den är stark eller inte
- Utan ingefära
- Glutenfri
- Mjölkfri

Tacksam för alla tips!

En del Glutenfri soya och glutenfri ostronsås, halv del sesamolja och kycklingfond samt lite vatten och majsstärkelse, så har du en god woksås som tjocknar till sig lite i woken. Lägg i valfri mängd sirachasås om du vill ha styrka.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hittade just den här. Hänga med Francis Mallmann och laga mat över öppen eld i Skottland. Synd att man inte har £29,920 bara...
https://youtu.be/IzbLcd13JQs

Synd att det var så dyrt när man ändå är i skottland just dom datumen ☹️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

En del Glutenfri soya och glutenfri ostronsås, halv del sesamolja och kycklingfond samt lite vatten och majsstärkelse, så har du en god woksås som tjocknar till sig lite i woken. Lägg i valfri mängd sirachasås om du vill ha styrka.

Stort tack för tipset! Det skall provas framgent!

"en del" menar du då 1dl?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhan:

Stort tack för tipset! Det skall provas framgent!

"en del" menar du då 1dl?

Nja, valfri del, beroende på hur mycket du ska göra. I en wok för två personer brukar en del vara 1msk soya, så du tar samma del av ostronsås och en halv del av det andra, dvs 1/2msk. Vill ni ha mycket sås i woken tar du större delar

Vatten brukar jag ha lika mycket av som soya och kanske en tesked stärkelse för att det ska tjockna till när det värms upp. Behövs inget salt, för det är det i soyan.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhan:

Hej! Jag har varit på jakt efter en god woksås för typ kycklingwok som både jag och min sambo (som har IBS) kan äta men mitt letande har varit förgäves. Jag suktar efter en sån trevlig woksås som man ofta kan få på thai-ställen i tex. Kycklingwok med cashewnötter.

- Valfri om den är stark eller inte
- Utan ingefära
- Glutenfri
- Mjölkfri

Tacksam för alla tips!

Jag vill tipsa om receptet här: #19673397
Måste dock tillägga att första gången jag testade blev det riktigt bra, men därefter har det blivit rätt trist ett par gånger. Jag är inte säker på varför men tror det är att man måste vara exakt med proportionerna till såsen, och se till att få i lagom mycket vatten i pannan/woken.

---

Har en lite fråga gällande glashällar. Hur får man bort envis smuts på bästa sätt? Jag har som lite gråa märken/spår som jag inte lyckas få bort. Har använt skrapa men det är ju inte som man vill använda för mycket våld. Svinto har funkat rätt bra men får inte hällen att se som ny ut igen. Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Världens godaste bröd: Finskt potatistunnbröd - perunarieska.

Börja med att göra potatismos. Jag gjorde ca 7dl mos, till vilket jag haft i 250 gram smör och mjölk. Ett tips är att ha i en skvätt vitvinsvinäger - det lyfter smaken.

Låt moset kallna och rör i 2-3 ägg, beroende på storlek, och totalt ca 5-6dl vetemjöl och lite salt. Blanda ihop till en relativt lös deg/smet. Inget knådande eller ens så mycket mjöl att det går att knåda en fast deg - då får du ett hårt och segt bröd. Det här brödet ska vara mjukt.

Sprid ut lagom stora klickar på en ugnsplåt, strö mjöl över och platta till. Toppa med att strö litemer mjöl över.

In i ugnen på 250 grader i 10-15 minuter.

Det här lär inte vinna några skönhetstävlingar, men jäklar så gott det blev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Världens godaste bröd: Finskt potatistunnbröd - perunarieska.

Börja med att göra potatismos. Jag gjorde ca 7dl mos, till vilket jag haft i 250 gram smör och mjölk. Ett tips är att ha i en skvätt vitvinsvinäger - det lyfter smaken.

Låt moset kallna och rör i 2-3 ägg, beroende på storlek, och totalt ca 5-6dl vetemjöl och lite salt. Blanda ihop till en relativt lös deg/smet. Inget knådande eller ens så mycket mjöl att det går att knåda en fast deg - då får du ett hårt och segt bröd. Det här brödet ska vara mjukt.

Sprid ut lagom stora klickar på en ugnsplåt, strö mjöl över och platta till. Toppa med att strö litemer mjöl över.

In i ugnen på 250 grader i 10-15 minuter.

Det här lär inte vinna några skönhetstävlingar, men jäklar så gott det blev.
<Uppladdad bildlänk>

Det där skall jag prova. Lät ju helt underbart. Ska nog använda det som ett Naan-substitut tänker jag, moppa upp grytor och såser 😍
Kan man göra det med typ mandelpotatis tror du, eller faller det isär då?

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Det där skall jag prova. Lät ju helt underbart. Ska nog använda det som ett Naan-substitut tänker jag, moppa upp grytor och såser 😍
Kan man göra det med typ mandelpotatis tror du, eller faller det isär då?

Kör hårt och sprid gospeln!
Jag tror mandelpotatis funkar utmärkt. Ingen risk att de faller isär - har ju mjöl, ägg och stärkelse från potatisen som håller ihop allt. Jag använde vanlig mjölig potatis och det finns en del recept som använder pulvermos, fast med kallt vatten.

Permalänk
Medlem

Jag älskar matlagning och blev så glad att jag fann den här tråden! Jag gjorde alldeles nyss en rostad vitkålssoppa till lunch som jag lät långkoka under morgonen.

Jag följde det här receptet men rostade även en hel vitlök och hackade sedan upp den tillsammans med en rostad morot i en blender som jag sedan stekte upp med lite gullök:
https://www.ica.se/recept/rostad-vitkalssoppa-med-potatis-och...

Resultatet blev fantastiskt och en vansinnigt billig måltid som räcker till flera dagar!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.