Hur mycket längre kan RTX 4090 tänkas vara framtidssäkrad än 3090?

Permalänk
Medlem

Hur mycket längre kan RTX 4090 tänkas vara framtidssäkrad än 3090?

Frågan kom upp när jag funderade på prisskillnader mellan de två korten vid release av 4090, och om den "förlängda" framtidssäkringen kan vara värt det ökade priset för 4090 (som jag vilt gissar skulle ligga på 20k+ kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Frågan kom upp när jag funderade på prisskillnader mellan de två korten vid release av 4090, och om den "förlängda" framtidssäkringen kan vara värt det ökade priset för 4090 (som jag vilt gissar skulle ligga på 20k+ kr).

Skiljer ju två år så det är väl ungefär hur mycket man "framtidsäkrar" med. Är i min mening aldrig värt att köpa dator för framtida behov, prestandan går ständigt framåt och man spenderar för det mesta mindre om man kör med rullande uppdateringar.

Men det här är ju en hobby så vill man ha det senaste och bästa så kan det förstås vara värt det ändå.

Permalänk
Medlem

Vad betyder ens begreppet framtidssäker dator? Du kommer ju säkerligen aldrig kunna maxa framtidens spel med dagens grafikkort.
Och vad betyder maxa ett spel? Det går ju alltid att krama ur mer FPS ur ett spel så vart går gränsen för vad som är framtidssäkert?
Jag tänker att man ska köpa vad man vill/behöver idag. I framtiden får man byta ut det som inte räcker till.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Skiljer ju två år så det är väl ungefär hur mycket man "framtidsäkrar" med. Är i min mening aldrig värt att köpa dator för framtida behov, prestandan går ständigt framåt och man spenderar för det mesta mindre om man kör med rullande uppdateringar.

Generellt sett så brukar komponenter som är bra när man köper dem även vara bra längre fram.

RTX titan är fortfarande ett bra kort som duger för det mesta, är mest att man får nöja sig med lägre prestanda men många köper betydligt sämre nytt (ex 3050).

Permalänk
Medlem

Prestandan ökar ju relativt fort för grafikkort så även om du köper ett toppkort snart lär det spöas av betydligt billigare kort om ett par år. Bättre då i mitt tycke att köpa ett prisvärt kort som uppfyller dina behov och köpa nytt om 1-2 generationer istället.

Prestandan per krona lär ju bli urusel för 4090 precis som 3090 medan 3080 t.ex. ger rätt bra prestanda per krona.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Prestandan per krona lär ju bli urusel för 4090 precis som 3090 medan 3080 t.ex. ger rätt bra prestanda per krona.

Postade denna i en annan tråd nyss:
https://www.sweclockers.com/test/33552-snabbtest-geforce-rtx-...

Det uppdaterade RTX 3080 12 GB är något ensiffrigt antal procent långsammare än ett RTX 3090 i 4K-upplösning, samtidigt som man får ett av marknadens bästa 3080-kort (Asus TUF Gaming OC) för 9500 kr idag vilket är ca 5500 kr under motsvarande RTX 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

Generellt sett så brukar komponenter som är bra när man köper dem även vara bra längre fram.

RTX titan är fortfarande ett bra kort som duger för det mesta, är mest att man får nöja sig med lägre prestanda men många köper betydligt sämre nytt (ex 3050).

Ja RTX Titan står sig bra än idag 4 år senare. Men kostade 2 500$ när det kom. Min poäng är att man hade kunnat köpt ett RTX 2080 för 800$ sen ett RTX 3080 för 800$ (om marknaden inte hade kapsejsat) och sen köpa ett RTX 4000 kort för de 900$ man har kvar. Man kommer sluta med ett mycket bättre kort, redan RTX 3080 är ju likvärdigt med TItan.

Dessutom lär man få betydligt mer tillbaka om man säljer 3 kort som är 2 år gamla än ett kort som är 6 år gammalt.

Enda anledningen att gå efter det värsta är i min mening om man behöver prestandan nu eller innan nästa generation kommer, eller om man ser det som en hobby och vill ha det absolut bästa.

Permalänk
Medlem

För de senaste spelen, exakt 2 år extra med uppdaterade drivrutiner. Nvidia brukar ge upp drivrutinsupporten redan efter 8 år, det blir ca 6 år bort innan Ampere korten får lite svårare att spela de senaste spelen. Korten funkar, alla gamla spel funkar, nya spel kommer kommer börja strula mer och mer med gammal drivis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Frågan kom upp när jag funderade på prisskillnader mellan de två korten vid release av 4090, och om den "förlängda" framtidssäkringen kan vara värt det ökade priset för 4090 (som jag vilt gissar skulle ligga på 20k+ kr).

Det är aldrig bra att att köpa ett snabbare kort än du behöver då priserna stiger så fort du endast ska gå ett steg över dina krav. Jag köpte ett beg 3090 för 10'000kr min bedömning är att att jag klarar mig 4-6år till då jag idag kan kan köra nästan alla spel med max inställningar i 144bilder/s i 4K 24GB kommer räcka länge. Nvidia/AMD kommer inte rea ut sin nya serie tyvärr så räcker korten som finns idag avseende prestanda så köp. Köper du beg så blir det billigare (ps mitt kort var endast 3mån gammalt tror alla 3090 kör stabilt i minst 2000MHz så det är bra tryck i dessa kort. betydligt mer än många tester visa då de kör i "orginal" se mitt ex nedan)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

100% säker på att det inte är några gamingkort de kommer presentera där, dock.

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått hur man tror att man på något sätt skulle kunna köpa något som framtidssäkrar datorn? Ofrånkomligen så kommer det hela tiden ny och utvecklad teknologi. Själv har jag insett att man får helt enkelt uppgradera med lagom intervall.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Jämför två som köper olika, den ena har gått på gammal reklam som säger att man kan ha en framtidssäkrad dator så han köper det absolut dyraste han kan komma över för att pressa ut dom där sista 3 procenten i extra prestanda.

Han vill ha den länge och därför så kommer allt han har i datorn bli utdaterat då allt som finn i hanns dator är så mycket sämre än vad som är i en medelbra dator.

En annan håller sig vid medeldyra komponenter och uppdaterar därför datorn under mindre än halva tiden mot den andra gubben eftersom att han får råd att gör det. Så när halva tiden gått så säljer han allt då det fortfarande duger fint som film och surf och indiespelande. Den nya medelbra datorn får en ny slott på en ny hårddisktyp som gör att allt skyfflas mycket fortare, samt en n PCIe som gäller för tillfället och därför får han en mycket bättre dator vid spelande än den som går i villfarelsen att det går att köpa en framtidssäker dator.

Alltså begreppet framtidssäker existerar inte utan är bara något man tjatat ut i etern via reklam väldigt mycket en gång i tiden.

Det enda jag skulle tänka dag och sm ag själv tänker göra är att om det nu står en AM5 slott samt en nu PCIe teknik precis bakom knuten så vill jag inte köpa AM4 just nu. Längre än så kommer jag inte gå, det beror på vad ett DDR5 minnen koster och lite sådär. Bir det jävligt pissdyrt och orimligt trömsluknade så blir det en AM4 i stället med lite halvbra grejer på nu i vinter.

Summa summarum, håll kvar pengen i pungen så att du kan handla i framtiden, då är det du själv som är "framtidssäker".

Visa signatur

Kraschfield