Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Playstation 5 får mjukvarustöd för 1440p

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 får mjukvarustöd för 1440p

Sonys senaste beta-uppdatering introducerar nytt stöd för rendering direkt i 1440p och förbättrad kantutjämning vid nedskalning från 4K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men ingen VRR för 1440p av någon anledning. Dom är sena med funktionen och gör det inte ens rätt...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av nu1mlock:

Men ingen VRR för 1440p av någon anledning. Dom är sena med funktionen och gör det inte ens rätt...

Jag fattar faktiskt inte riktigt varför det inte får något stöd? Det kan ju knappast vara en teknisk begränsning och det finns därtill gott om 1440p-skärmar med stöd för VRR. Men det kanske kommer det också.

Permalänk
Medlem

Sony är kända historiskt för proprietary tekniker även om det innebär deras egen demise. Under Minidisc tiden så krånglade de så otroligt mycket med att kunna överföra ljudspår/låtar till PC:n att det var i princip obrukbart. Dessutom fick man bara överföra viss antal ggr. Allt för att Sony vägrade det gängse mp3 formatet.

Fast forward till PS4/PS4 Pro. Många av spelen på min PS4 Pro renderas native i 1440p men jag kan inte få ut native formatet till min PC skärm utan endast uppskalat till 4k eller nedskalat till 1080p. 🤦 Nu råkar min Asus skärm som är native 1440p kunna ta 4k och skala ner det till 1440p (som det var från början). Men det är långt ifrån alla PC skärmar som kan göra det och dessutom inför man 2 st onödiga skalningar vilket inför fördröjning och mindre skarp bild.

Varför vägrar Sony 1440p? Jo, fram till 1 månad sen har de bara sålt 4K TV apparater, nu har de 1 (en!) PC skärm också

Way to go Sony! 😁👍.

Permalänk
Medlem

Äntligen.. nu går vi hoppas på Xbox fixar de med, samt att Nintendo släpper sin Pro modell av switch (kommer inte hända så länge oled säljer.. i know, i know..) så kanske vi får se tv apparater med 1440p som alternativ istället för hd eller 4k.. (vågar man önska även 120hz/144hz?)

Tror de skulle gynna massa för grafik/fps för konsolerna istället för 1080p modellen som är idag.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av A1200:

Sony är kända historiskt för proprietary tekniker även om det innebär deras egen demise. Under Minidisc tiden så krånglade de så otroligt mycket med att kunna överföra ljudspår/låtar till PC:n att det var i princip obrukbart. Dessutom fick man bara överföra viss antal ggr. Allt för att Sony vägrade det gängse mp3 formatet.

Fast forward till PS4/PS4 Pro. Många av spelen på min PS4 Pro renderas native i 1440p men jag kan inte få ut native formatet till min PC skärm utan endast uppskalat till 4k eller nedskalat till 1080p. 🤦 Nu råkar min Asus skärm som är native 1440p kunna ta 4k och skala ner det till 1440p (som det var från början). Men det är långt ifrån alla PC skärmar som kan göra det och dessutom inför man 2 st onödiga skalningar vilket inför fördröjning och mindre skarp bild.

Varför vägrar Sony 1440p? Jo, fram till 1 månad sen har de bara sålt 4K TV apparater, nu har de 1 (en!) PC skärm också

Way to go Sony! 😁👍.

Bra skrivet. Jag hatar alla märken som låser in kunder. Ibland finns det såklart förklaringar som det är väldigt kostsamt att stöda fler. Vilket det garanterat är dyrt i detta fall. Men jag tror att allt fler idag vill använda datorskärm. Inte minst för att vissa som studenter kanske skippar tv. (kostar extra, tar stor plats i deras lägenhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Äntligen.. nu går vi hoppas på Xbox fixar de med, samt att Nintendo släpper sin Pro modell av switch (kommer inte hända så länge oled säljer.. i know, i know..) så kanske vi får se tv apparater med 1440p som alternativ istället för hd eller 4k.. (vågar man önska även 120hz/144hz?)

Tror de skulle gynna massa för grafik/fps för konsolerna istället för 1080p modellen som är idag.

Xbox har väl haft 2560x1440 stöd länge?
Och det finns tv apparater som stödjer 120hz. Min från 2019 stödjer det fast bara om man går ner till 1920x1080 men mer påkostade har det även i 3840x2160.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Äntligen.. nu går vi hoppas på Xbox fixar de med, samt att Nintendo släpper sin Pro modell av switch (kommer inte hända så länge oled säljer.. i know, i know..) så kanske vi får se tv apparater med 1440p som alternativ istället för hd eller 4k.. (vågar man önska även 120hz/144hz?)

Tror de skulle gynna massa för grafik/fps för konsolerna istället för 1080p modellen som är idag.

Xbox har redan stöd för 1440p.

Permalänk
Medlem

Sony är sena på bollen som vanligt. Knepiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Äntligen.. nu går vi hoppas på Xbox fixar de med, samt att Nintendo släpper sin Pro modell av switch (kommer inte hända så länge oled säljer.. i know, i know..) så kanske vi får se tv apparater med 1440p som alternativ istället för hd eller 4k.. (vågar man önska även 120hz/144hz?)

Tror de skulle gynna massa för grafik/fps för konsolerna istället för 1080p modellen som är idag.

1080p modellen?

Och näe, 1440p tv-apparater kommer inte hända. Tack o lov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Men ingen VRR för 1440p av någon anledning. Dom är sena med funktionen och gör det inte ens rätt...

Skrivet av landmarks:

Jag fattar faktiskt inte riktigt varför det inte får något stöd? Det kan ju knappast vara en teknisk begränsning och det finns därtill gott om 1440p-skärmar med stöd för VRR. Men det kanske kommer det också.

Det är eftersom Playstations VRR funktion idag inte vet ifall en TV har VRR support eller inte. Detta är anledningen till att endast tv apparater med 4k 120hz har stöd för VRR, eftersom alla tv apparater med 4k 120hz har stöd för VRR.

Däremot har alla 1440p 120hz skärmar inte stöd för VRR. Dem måste implementera en riktig detektion för att det ska fungera på alla VRR skärmar.

*Edit med andra ord kräver PS5 hdmi 2.1 för VRR

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Avstängd

Riktigt bra, systersonen har "bara" 1440p monitor så detta är en förbättring

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Xbox har väl haft 2560x1440 stöd länge?
Och det finns tv apparater som stödjer 120hz. Min från 2019 stödjer det fast bara om man går ner till 1920x1080 men mer påkostade har det även i 3840x2160.

Nu syftade jag på 120-144hz i 1440p

Skrivet av xilli:

Xbox har redan stöd för 1440p.

Detta har jag missat totalt 😂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Nu syftade jag på 120-144hz i 1440p

Detta har jag missat totalt 😂

Du kan nästan ha tumregeln att om Sony har fixat något så har Microsoft löst de sedan länge. Speciellt när det kommer till tekniska aspekter. Sony är i regel konservativa till nästan allt, inte lika extrema som Nintendo men det lutar åt de hållet.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av danskung:

Det är eftersom Playstations VRR funktion idag inte vet ifall en TV har VRR support eller inte. Detta är anledningen till att endast tv apparater med 4k 120hz har stöd för VRR, eftersom alla tv apparater med 4k 120hz har stöd för VRR.

Däremot har alla 1440p 120hz skärmar inte stöd för VRR. Dem måste implementera en riktig detektion för att det ska fungera på alla VRR skärmar.

Aaah, då blev det betydligt mer logiskt, om än dumt. Tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Du kan nästan ha tumregeln att om Sony har fixat något så har Microsoft löst de sedan länge. Speciellt när det kommer till tekniska aspekter. Sony är i regel konservativa till nästan allt, inte lika extrema som Nintendo men det lutar åt de hållet.

När det kommer till upplösningar så har Sony satt sig i en knepig sits. Medan xbox renderar till en fix buffer som sedan skalas om till användarens valda upplösning, så har Sony valt en annan väg. Spelens faktiska renderade upplösning påverkas av valet, och därmed spelens prestanda. Så har det varit sedan PS3, riktigt underligt val men de fortsätter på det spåret. Det förklarar dock varför xbox har så lätt att stödja alla världens olika upplösningar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Nu syftade jag på 120-144hz i 1440p

Xbox har som sagt redan stöd för 120hz i 1440p

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Plattformskrigandet får ni köra någon annanstans, här håller vi högre nivå

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av danskung:

Det är eftersom Playstations VRR funktion idag inte vet ifall en TV har VRR support eller inte. Detta är anledningen till att endast tv apparater med 4k 120hz har stöd för VRR, eftersom alla tv apparater med 4k 120hz har stöd för VRR.

Däremot har alla 1440p 120hz skärmar inte stöd för VRR. Dem måste implementera en riktig detektion för att det ska fungera på alla VRR skärmar.

Skrivet av landmarks:

Aaah, då blev det betydligt mer logiskt, om än dumt. Tack för förklaringen!

Fast vänta nu - 4K 120 Hz-stöd behöver ju inte betyda automatiskt stöd för VRR? Det där låter jätteknepigt faktiskt, VRR är ju en "handskakning" där konsolen absolut behöver få någon form av info om att saker fungerar korrekt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag fattar faktiskt inte riktigt varför det inte får något stöd? Det kan ju knappast vara en teknisk begränsning och det finns därtill gott om 1440p-skärmar med stöd för VRR. Men det kanske kommer det också.

Det finns gott om skärmar som stödjer Freesync och G-Sync, något som PS5 inte stödjer.
PS5 verkar bara stödja den officiella "HDMI 2.1 Forum VRR" standarden (som inte är Freesync eller G-Sync).

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Xbox har som sagt redan stöd för 120hz i 1440p

Du läste inte första inlägget ser jag.

De va en diskussion om en TV med native 1440p i 120/144hz.
Inte en monitor eller konsol. Utan en TV.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Fast vänta nu - 4K 120 Hz-stöd behöver ju inte betyda automatiskt stöd för VRR? Det där låter jätteknepigt faktiskt, VRR är ju en "handskakning" där konsolen absolut behöver få någon form av info om att saker fungerar korrekt.

Alla 4k 120hz tv apparater har hdmi 2.1. Digital foundry förklarade implementationen i någon video. Riktigt konstig.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Du läste inte första inlägget ser jag.

De va en diskussion om en TV med native 1440p i 120/144hz.
Inte en monitor eller konsol. Utan en TV.

Skulle tro att målgruppen är väldigt liten så att det inte är värt att släppa en sådan produkt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Varför är Sony alltid så sena med att implementera funktioner som konkurrenter har från dag ett?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hajjat önskan att det ska finnas stöd för 1440p mer än för folk som har just en sådan PC skärm.
En majoritet lär ju sitta med HD, 4K eller 8K skärmar tänker jag och håller man sig till dessa upplösningar så skalar ju allt lite bättre.

Så varför behövs 1440p mer än för gamers som sitter med en sådan specifik PC skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag har aldrig hajjat önskan att det ska finnas stöd för 1440p mer än för folk som har just en sådan PC skärm.
En majoritet lär ju sitta med HD, 4K eller 8K skärmar tänker jag och håller man sig till dessa upplösningar så skalar ju allt lite bättre.

Så varför behövs 1440p mer än för gamers som sitter med en sådan specifik PC skärm?

För att många av spelen renderas internt just i 1440p? 🙂

Din TV kan sedan lika gärna skala upp till 4K eller 8K för den delen. PS5 kommer aldrig rendera internt i 8K, möjligtvis Pac-man eller Pong.

Även intern 4K rendering är ju på gränsen, speciellt när graphical fidelity ökar. Därav borde konsumenten ha möjligheten att använda native rendering dvs slippa artificiell strypning av native upplösning.

Allt annat är marknadsföring för mindre vetande (desvärre 99%). 🙂

Permalänk
Medlem

Kan vi räkna med att hårdvaran uppdateras i år angående prestanda/lägre energiförbrukning?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Yes säger jag!!

Jag har ju 2 likadana 1440p skärmar med 1440p och HDR samt VRR.

Men piss att VRR inte stöds för den upplösningen då.

Fast det är ju BETA, Sony kommer säkert lägga till stödet senare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

När det kommer till upplösningar så har Sony satt sig i en knepig sits. Medan xbox renderar till en fix buffer som sedan skalas om till användarens valda upplösning, så har Sony valt en annan väg. Spelens faktiska renderade upplösning påverkas av valet, och därmed spelens prestanda. Så har det varit sedan PS3, riktigt underligt val men de fortsätter på det spåret. Det förklarar dock varför xbox har så lätt att stödja alla världens olika upplösningar.

På ps3 kunde upplösning på systemnivå påverka prestandan men vad jag vet så har den inställningen ingen betydelse för prestanda på ps4 och ps5.

Permalänk
Medlem

Underbart, har verkligen väntat på detta. Trodde faktiskt inte de skulle implementera det