Playstation 5 får mjukvarustöd för 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

På ps3 kunde upplösning på systemnivå påverka prestandan men vad jag vet så har den inställningen ingen betydelse för prestanda på ps4 och ps5.

Jodå. Kör man 1080 ut på ps4 pro och ps5 så renderar spelen ofta i 1080 istället för 4K.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Yes säger jag!!

Jag har ju 2 likadana 1440p skärmar med 1440p och HDR samt VRR.

Men piss att VRR inte stöds för den upplösningen då.

Fast det är ju BETA, Sony kommer säkert lägga till stödet senare.

Absolut, jag tippar runt 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Du kan nästan ha tumregeln att om Sony har fixat något så har Microsoft löst de sedan länge. Speciellt när det kommer till tekniska aspekter. Sony är i regel konservativa till nästan allt, inte lika extrema som Nintendo men det lutar åt de hållet.

Det kan ju ha och göra med deras bakgrund Microsoft ur datavärlden och Sony från underhållning, Sony räknar nog fortfarande att den breda massan som köper PS5 sitter framför tvn och spelar och därav ett mindre behov att bygga in stöd för gamingskärmar

Edit/ Microsoft har ju till stor del allt redan färdigt i sitt OS så implementera på Xbox är inget merarbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jodå. Kör man 1080 ut på ps4 pro och ps5 så renderar spelen ofta i 1080 istället för 4K.

Har du något som styrker detta? Jag hittar inget när jag googlar på det. Hittar bara att det supersamplar ner till 1080p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dragone:

Nu syftade jag på 120-144hz i 1440p

Detta har jag missat totalt 😂

Xbox har haft det sedan One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Har du något som styrker detta? Jag hittar inget när jag googlar på det. Hittar bara att det supersamplar ner till 1080p.

Super sampling är en "ny" inställning. Men det gamla läget finns kvar. Kom tydligen 2018.

https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2018-ps4-pro-super-s...

Edit: och denna supersampling verkar inte hängt med till ps5. Så på vissa PS4 spel blir man utelåst från högre upplösningar med en 1080p-skärm. Vet inte om detta kommit ännu?

https://www.psu.com/news/latest-ps5-system-update-still-lacks...

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Xbox har haft det sedan One X

Jo många har redan påpekat detta 😛

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Moton:

Du kan nästan ha tumregeln att om Sony har fixat något så har Microsoft löst de sedan länge. Speciellt när det kommer till tekniska aspekter. Sony är i regel konservativa till nästan allt, inte lika extrema som Nintendo men det lutar åt de hållet.

Sony kör dock med m2 standard på platsen för att utöka lagringen, medan Microsoft kör dyra special ssd:er. Så allt är inte grönare på andra sidan häcken ändå 😂

Permalänk
Medlem

När kommer detta som standarduppdatering? Ser skit ut med 1080p på min 1440p TN skärm, som jag kan bli förvisad till när projj/tv är upptagen, då får jag masa mig till speldatorhörnan 🙈😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Varför vägrar Sony 1440p? Jo, fram till 1 månad sen har de bara sålt 4K TV apparater, nu har de 1 (en!) PC skärm också

Way to go Sony! 😁👍.

Varför satsa på 1440p när man kan satsa på 4K? Varför blicka bakåt när man kan blicka frammåt?

Förstår inte hysterin krivs 1440p stödet. PS5 är tänkt för TV soffan, inte för PC gamers framför skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Varför satsa på 1440p när man kan satsa på 4K? Varför blicka bakåt när man kan blicka frammåt?

Förstår inte hysterin krivs 1440p stödet. PS5 är tänkt för TV soffan, inte för PC gamers framför skrivbordet.

Finns väldigt många som kör konsol på datorskärm. Finns betydligt bredare utbud för mindre pengar. Och varför inte är min fråga? Skapar bredare kundbas då folk kanske inte har lust att lägga 10k+ på ny skärm när dom redan köpt konsol för 6 tusen

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför VRR inte funkar i 1440p? Vad är det för tekniska problem bakom det?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Skärm är billigare, lägre inputlag för de som spelar multiplayer och betydligt mindre ghosting än en TV. Bortsett från OLED.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av danskung:

Alla 4k 120hz tv apparater har hdmi 2.1. Digital foundry förklarade implementationen i någon video. Riktigt konstig.

Så gott som alla apparater på marknaden idag har en eller flera funktion från HDMI 2.1-specen. eARC är standard på de flesta modeller idag, liksom dynamisk HDR (Dolby Vision, HDR10+).

VRR är inte en självklarhet och alla 4K/120-kapabla (med 40–48 Gbps FRL) modeller har inte automatiskt VRR. Undantagen är främst en hel del 8K-modeller från Sony och LG vilka klarar 4K/120 men inte har VRR-funktionen. Det finns även det omvända med en del modeller som har VRR men inte 4K/120 via FRL, bland annat några av Samsung enklare Q-modeller. Då ska VRR fungera med 1080p/120 och 1440p/120 samt förmodligen 4K/120 med 4:2:0/8-bit.

Finns också ett övergående utbud av modeller som har FRL-4K/120-kapacitet och VRR men att VRR-funktionen realiserades först med uppdaterad mjukvara som användaren ännu kanske inte har installerat. Dit hör Sonys, Panasonic och Philips modeller från 2021.

Så det är som vanligt: HDMI-versioner kan inte beskriva vad varje enskild produkt är kapabel till. Med 2023-utbudet kanske man kan peka med hela handen på det och säga att alla nya TV som använder 4K/120-FRL även sammanfaller med VRR-funktion. Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

För att många av spelen renderas internt just i 1440p? 🙂

Din TV kan sedan lika gärna skala upp till 4K eller 8K för den delen. PS5 kommer aldrig rendera internt i 8K, möjligtvis Pac-man eller Pong.

Även intern 4K rendering är ju på gränsen, speciellt när graphical fidelity ökar. Därav borde konsumenten ha möjligheten att använda native rendering dvs slippa artificiell strypning av native upplösning.

Allt annat är marknadsföring för mindre vetande (desvärre 99%). 🙂

Fast frågan är hur många spel som gör det, hur många pratar vi om?

Jag förstår att en PS5 inte skickar ut 8K, men att där 4 pixlar blir en pixel gissar jag alltid blir snyggare än någon mittemellan upplösning som tv;n ska försöka snygga till.
Kan absolut förstå att 1440p är en skön upplösning, kör det själv på min speldator och 32" skärm, men då försöker jag alltid köra native upplösning som matchar skärmen. Tycker man borde sträva efter samma sak på TV alternativt hitta optimala upplösningar som inte försämrar bilden.

Och finns inte 1440P som kommer sannolikt tillverkarna försöka se till att spelet är så snyggt i 4K som möjligt.

Men frågan är vad som är effektivast.

En PS5 där man skickar ut 4K och där konsolen snyggar till och skalar upp grafiken eller om man skickar ut en 1440p signal och att TVn ska skala upp det för att kunna visas optimalt?
Jag gissar att det senare är sämre då CPU/GPU kraft från en PS5 är bättre än den inbyggda CPU en tv har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag förstår att en PS5 inte skickar ut 8K, men att där 4 pixlar blir en pixel gissar jag alltid blir snyggare än någon mittemellan upplösning som tv;n ska försöka snygga till.
Kan absolut förstå att 1440p är en skön upplösning, kör det själv på min speldator och 32" skärm, men då försöker jag alltid köra native upplösning som matchar skärmen. Tycker man borde sträva efter samma sak på TV alternativt hitta optimala upplösningar som inte försämrar bilden.

Och finns inte 1440P som kommer sannolikt tillverkarna försöka se till att spelet är så snyggt i 4K som möjligt.

En PS5 där man skickar ut 4K och där konsolen snyggar till och skalar upp grafiken eller om man skickar ut en 1440p signal och att TVn ska skala upp det för att kunna visas optimalt?
Jag gissar att det senare är sämre då CPU/GPU kraft från en PS5 är bättre än den inbyggda CPU en tv har.

Bra beskrivet här så läs detta:

The big problem with 4K gaming – and why it won't change any time soon

PS
Common widescreen resolutions in comparison to 1080p (Full HD)
4320p (8K) 1658.88% (~1500% increase) 33,177,600 pixels
2160p (4K) 414.72% (~300% increase) 8,294,400 pixels
1440p (QHD) 184.32% (~80% increase) 3,686,400 pixels
1080p (FHD) 100% (base resolution) 2,073,600 pixels
720p (HD) 46.3% (~50% decrease) 926,000 pixels
480p (SD) 15.3% (~80% decrease) 307,200 pixels

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är ju långt ifrån alla spel till Playstation 5 som faktiskt renderar internt i 4K i alla lägen. Vill man ha 60fps eller högre så är det i princip inga krävande spel (förutom enstaka undantag) som renderar i 4K.

Visst har vi spel som t.ex. Gran Turismo 7 som faktiskt kommer upp i 4K 60fps, men det är inte många. Returnal renderas i 1080p för att nå 60fps, Horizon Forbidden West körs i 1800p (innan VRR-uppdateringen i alla fall), Demon's Souls i 1440p, Ratchet & Clank i upp till 1800p. Listan på spel som inte renderas i 4K är längre än så.

Checkerboard-uppskalningen som Sony använder är långt ifrån perfekt och att helt enkelt kunna köra spelen i 1440p kan dessutom resultera i högre fps, speciellt i kombination med VRR för att köra med upplåst framerate.

Fick jag valet så skulle jag välja 1440p där fps kanske kan nå 80-120 fps istället för någon dynamisk högre upplösning som bara når 60 och ibland inte ens det.

Visa signatur

press nu1mlock