Permalänk
Medlem

Adrenalin Edition 22.7.1

Ny drivrutin, mer info och nedladdning här.

Highlights

  • Swordsman™ Remake.

  • Radeon™ Boost using Variable Rate Shading with Elden Ring™, Resident Evil Village™ and VALORANT™.

  • Microsoft® Windows® 11 version 22H2.

  • Microsoft® Agility SDK Release 1.602 including new minor features.

  • Microsoft® Agility SDK Release 1.606 including Microsoft® Shader Model 6.7.

  • Additional Vulkan® extensions. Click here for more information.

  • AMD Noise Suppression

    • Our newest feature: AMD Noise Suppression reduces background audio noise from your surrounding environment using a real-time deep learning algorithm, providing greater clarity and improved concentration whether you are focused on an important meeting or staying locked-in on a competitive game. To learn more, check out our blog post HERE!.

  • OpenGL® Optimizations

    • Up to 79% increase in performance in Minecraft™ @ 4k Fabulous settings, using Radeon™ Software Adrenalin 22.7.1 on the Radeon™️ RX 6950XT, versus the previous software driver version 22.6.1 RS-491

    • Up to 75% increase in performance in Minecraft™ @ 4k Fabulous settings, using Radeon™ Software Adrenalin 22.7.1 on the Radeon™️ RX 6400, versus the previous software driver version 22.6.1 RS-495

  • Radeon™ Super Resolution

    • Expanded support for discrete Radeon™ RX 5000 and 6000 series GPUs on AMD Ryzen™ processor notebooks with hybrid graphics.

    • RSR has been improved to provide a more seamless experience in borderless fullscreen mode with a performance/quality slider to personalize your gaming experience.

Fixed Issues

  • Lower than expected Folding@home™ compute performance with OpenCL™ API on some AMD Graphics Products such as the Radeon™ RX 6800.

  • Auto Undervolt may disable Zero RPM fan feature.

  • Hitman 3™ may freeze when rapidly switching between windows in Fullscreen Exclusive mode.

  • Video upscaling in browsers appears blurry with some AMD Graphics Products such as the Radeon® RX 6900 XT Graphics.

  • Enhanced Sync may cause games to lock to 15FPS with video playback on extended monitors.

Known Issues

  • Stuttering may be experienced while playing Call of Duty®: Warzone™ on the Caldera map with some AMD Graphics Products such as the Radeon™ RX 6900 XT Graphics.

  • Radeon™ Super Resolution may fail to trigger after changing resolution or HDR settings on games such as Nioh™ 2.

  • Virtual Reality headsets may flicker with some AMD Graphics Products such as the Radeon™ RX 6800 XT Graphics.

  • GPU utilization may be stuck at 100% in Radeon performance metrics after closing games on some AMD Graphics Products such as Radeon™ 570.

  • Display may flicker black during video playback plus gameplay on some AMD Graphics Products such as the Radeon™ RX 6700 XT.

  • Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.

Important Notes

  • AMD Software Capture and Stream features and Overlay support for Clone mode and Eyefinity display configurations will be introduced at a later date.

  • Microsoft® Shader Model 6.7 Relaxed Format Casting and Advanced Texture Operations are currently limited to Radeon™ RX Vega and later AMD Graphics Products.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19675292" userid="142435" name="bopp"]
Ny drivrutin, mer info och nedladdning här.

Tänkte starta en tråd om att mitt grafikkort/drivrutin kraschar. ( 3 gånger sedan Juni )
AMD software säger att inte fanns någon ny version.
Så detta var bra info skall givetvis testas omedelbart.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

[quote postid="19675292" userid="142435" name="bopp"]
Ny drivrutin, mer info och nedladdning här.

Tänkte starta en tråd om att mitt grafikkort/drivrutin kraschar. ( 3 gånger sedan Juni )
AMD software säger att inte fanns någon ny version.
Så detta var bra info skall givetvis testas omedelbart.

Detta är en valfri version av drivrutinen, du har troligen inställt att Adrenalin endast ska söka efter och installera WHQL (Recommended) drivrutiner. Rekommenderad drivrutin har inte kommit sedan maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Detta är en valfri version av drivrutinen, du har troligen inställt att Adrenalin endast ska söka efter och installera WHQL (Recommended) drivrutiner. Rekommenderad drivrutin har inte kommit sedan maj.

Det förklarar saken.👌

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nära att köpa ett amd/rx bygge. Hur tycker ni att det funkar? Jag är en casual som spelar FPS/WoW på kvällarna mestadels och har varit intel/nvidia sedan sent 90-tal. Med nuvaranda prissättningar samt en nyfikenhet så är jag väldigt sugen på att prova AMD CPU och GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Detta är en valfri version av drivrutinen, du har troligen inställt att Adrenalin endast ska söka efter och installera WHQL (Recommended) drivrutiner. Rekommenderad drivrutin har inte kommit sedan maj.

Det är lite förvirrat...

WHQL och Recommended är inte samma sak, men det går ju att ställa in som du säger att söka efter Rekommenderade/Valfria. men även Valfria kan vara WHQL.

Läste nyligen i en artikel med AMD att när deras drivrutiner släpps är de ofta inte WHQL-klassade, men inlämnade för WHQL-godkännande, som då kommer senare. Jag antar att AMD ville förtydliga det noggrannare nu som en kommentar till vad Nvidia hävdade i april, för då släppte Nvidia lite FUD om hur bra deras drivrutiner var. I korthet gick det ut på att de aldrig släppte undermåliga betaversioner eller förvirrade konsumenter med flera grenar av drivrutiner till olika hårdvara, vilket skulle tolkas som drivrutinerna från AMD och Intel, artikel här. Det konstiga var ju att Nvidia har släppt både betaversioner de har behövt fixa och även olika drivrutinspaket för olika hårdvara... Men så är det med propaganda och pr; inte alltid helt sant.

Hursomhelst släpptes t ex "22.5.2 Optional" den 23/5, den är nu är markerad som "22.5.2 Optional (WHQL)" med release den 20/6, vilket antagligen betyder att den fick WHQL-stämpeln den 20/6.

Förra drivrutinen släpptes direkt som "22.6.1 Optional (WHQL)" den 29/6. Borde den då varit Recommended?

Den här nyaste är som sagt "22.7.1 Optional" (vilket jag glömde notera), jag antar att den är inlämnad för godkännande för WHQL-status och blir "22.7.1 Optional (WHQL)" då det sker.

Så jag vet inte exakt vad valet mellan Rekommenderad/Valfri egentligen står för.

Permalänk
Medlem

Den har hur som helst gett en enorm boost i alla OpenGL-spel och applikationer. Drivrutinen för OpenGL har ganska länge varit föråldrad i AMD's drivrutinspaket men nu har de äntligen fixat till det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Jag är väldigt nära att köpa ett amd/rx bygge. Hur tycker ni att det funkar? Jag är en casual som spelar FPS/WoW på kvällarna mestadels och har varit intel/nvidia sedan sent 90-tal. Med nuvaranda prissättningar samt en nyfikenhet så är jag väldigt sugen på att prova AMD CPU och GPU.

Mitt nuvarande system har en Ryzen 2600X och ett Sapphire Nitro+ Radeon RX 480 8GB, som jag brukar referera till som ett normalklockat RX 580, vilket det är närmare i praktiken än ett 480. Inte det direkt nyaste alltså, men långlivat, och även om jag genom åren både haft Intelprocessorer och Nvidiagrafikkort, så kan jag tyvärr inte jämföra med någon nylig erfarenhet.

Med de förbehållen och utifrån mina behov och användningsområden kan jag iaf säga att jag inte har upplevt några problem med drivrutinerna, trots att jag alltid uppgraderar till de senaste. Enda gången som jag fått backa var en drivrutin våren 2019 då jag spelade de sista dlc:erna till Shadow of the Tomb Raider i stereoskopisk 3d. Ena bilden drabbades av brus, vilket jag rapporterade, och det var löst i nästa drivrutin.

Min målupplösning är 1080p i högsta kvalitet, vilket i dagsläget inkluderar raytracing, och jag hade därför planerat att uppgradera grafikkortet tidigare. Nu blev väntan extra lång pga hur marknaden och priserna såg ut. T ex skulle ett RX 6600 innebära en massiv uppgradering, men nu väntar jag nog på nästa generation för bättre raytracingkapacitet i den prisklassen. Jag har dock ett 5600X liggande som ska sättas in på ett X570 ihop med en PCIe4 M.2 NVME Win 11-installation för att matcha kommande grafikkort och DirectStorage.

Istället för de mest grafiskt avancerade spelen (dvs med raytracing) har jag fått nöja mig med mindre krävande spel. Det innebär t ex att jag "stannat" efter Far Cry New Dawn och Battlefield 1, då de senare spelen i de serierna fått raytracing, men eftersom jag även har en backlogg av spel att ta mig igenom, har det inte varit några problem att sysselsätta mig. Senaste spelet blev Dead Space 3 med ett snitt på 252 bilder/sek, dessförinnan var det Sea of Solitude, The Master Chief Collection och det första Watch Dogs, alla med grafiken på högsta reglagen. Nu väntar Dead Space 3: Awakened och Splinter Cell Blacklist...

Det verkar också som att AMD kraftsamlat mer aggressivt den senaste tiden. De optimerade drivrutinerna för DX 11 tidigare i våras och nu för OpenGL, och med introduktionen av FSR 2 och nu senast AMD Noise Suppression har de blivit mer konkurrenskraftiga även för de som är intresserade av såna funktioner.

Jag har i princip bara använt inspelningsfunktionerna för att spela in eller ta bilder i spel eller på skärmen, och det fungerade utmärkt, även för stereoskopisk 3d. Som jag förstått har de även uppgraderat codecen för de som streamar. Det finns överlägg som du kan aktivera i spel, med olika loggningar etc. Även om jag inte kan använda det med mitt kort, går det enkelt att välja att slå på eller av Resizable Bar (Smart Access Memory) om det är aktiverat i bios. Det känns alltså som att de tar drivrutinerna och dess funktioner på allvar, om man skulle vara orolig för det.

Säkert kul och värt att testa ett bygge nu när priserna är lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Jag är väldigt nära att köpa ett amd/rx bygge. Hur tycker ni att det funkar? Jag är en casual som spelar FPS/WoW på kvällarna mestadels och har varit intel/nvidia sedan sent 90-tal. Med nuvaranda prissättningar samt en nyfikenhet så är jag väldigt sugen på att prova AMD CPU och GPU.

Sitter med en 5900X och ett 6800 XT och är hur nöjd som helst, särskilt nu när de även uppdaterat OpenGL. Allt fungerar klockrent, aldrig haft några som helst problem. Prestandan räcker till för allt jag skickar på den. Visst skulle det kanske behövas lite mer i t.ex. MSFS2020 i VR men den lilla prestandahöjning som ett snabbare kort ger är inte värt den extra pengen det kostar.

Snåla dock inte på moderkort. Där är största akilleshälen som jag ser det. Vissa moderkort är helt enkelt undermåliga, detsamma verkar gälla för Intel så sök lite fakta innan köp för att hitta ett som håller måttet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Sitter med en 5900X och ett 6800 XT och är hur nöjd som helst, särskilt nu när de även uppdaterat OpenGL. Allt fungerar klockrent, aldrig haft några som helst problem. Prestandan räcker till för allt jag skickar på den. Visst skulle det kanske behövas lite mer i t.ex. MSFS2020 i VR men den lilla prestandahöjning som ett snabbare kort ger är inte värt den extra pengen det kostar.

Snåla dock inte på moderkort. Där är största akilleshälen som jag ser det. Vissa moderkort är helt enkelt undermåliga, detsamma verkar gälla för Intel så sök lite fakta innan köp för att hitta ett som håller måttet.

Moderkortet är det absolut svåraste att hitta tycker jag då det är så många aspekter.
Jag har fastnat för: https://www.power.se/datorer/komponenter/moderkort/msi-b550m-...

Pga en techreview av hardware Canucks. Min tanke är att köpa 5600 samt 6600 gpu alternativt 6600 xt

Tusen tack för att ni delar med er av era erfarenheter, jag blir supertaggad på att testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Jag är väldigt nära att köpa ett amd/rx bygge. Hur tycker ni att det funkar? Jag är en casual som spelar FPS/WoW på kvällarna mestadels och har varit intel/nvidia sedan sent 90-tal. Med nuvaranda prissättningar samt en nyfikenhet så är jag väldigt sugen på att prova AMD CPU och GPU.

Jag bytte från ett rtx3070 till ett rx6800xt i februari förra året och ångrar mig inte. Spelat en mängd olika spel utan problem. Det enda spel jag haft problem med har varit "It takes two" som hade lite artefakter, det löstes dock med nästkommande Radeonuppdatering. Det enda fps jag spelat har varit CSGO, helt utan problem och kanske 200h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Moderkortet är det absolut svåraste att hitta tycker jag då det är så många aspekter.
Jag har fastnat för: https://www.power.se/datorer/komponenter/moderkort/msi-b550m-...

Pga en techreview av hardware Canucks. Min tanke är att köpa 5600 samt 6600 gpu alternativt 6600 xt

Tusen tack för att ni delar med er av era erfarenheter, jag blir supertaggad på att testa!

Inte det sämsta men inte heller det bästa moderkortet.

https://www.youtube.com/watch?v=Qf0-JoQLeJo

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Inte det sämsta men inte heller det bästa moderkortet.

https://www.youtube.com/watch?v=Qf0-JoQLeJo

b550 tomahawk tänker du? det är en ordentlig djungel att försöka sig navigera igenom, finns just en uppsjö av moderkort
vilken ska man välja?

kortfattat om användningsområde
Gaming
Wifi om det inte innebär för mycket extra kostnad
2+ usb slots
ingen överklockning kommer göras
så låga thermals som möjligt och ska klara 5600 cpu med 6600 gpu alternativt 6600 xt
1nvme pcie 4
ram 2x8gb 3200hz cl16

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

b550 tomahawk tänker du? det är en ordentlig djungel att försöka sig navigera igenom, finns just en uppsjö av moderkort
vilken ska man välja?

kortfattat om användningsområde
Gaming
Wifi om det inte innebär för mycket extra kostnad
2+ usb slots
ingen överklockning kommer göras
så låga thermals som möjligt och ska klara 5600 cpu med 6600 gpu alternativt 6600 xt
1nvme pcie 4
ram 2x8gb 3200hz cl16

Nej, jag syftade inte på något alls. Länkade till videon bara för att visa vad just det moderkortet låg någonstans. Det är okej, det kommer säkert fungera bra. Är WiFi viktigt så är det säkert ett okej val. Menade bara att det finns bättre men de kostar också lite mer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Det är lite förvirrat...

WHQL och Recommended är inte samma sak, men det går ju att ställa in som du säger att söka efter Rekommenderade/Valfria. men även Valfria kan vara WHQL.

Läste nyligen i en artikel med AMD att när deras drivrutiner släpps är de ofta inte WHQL-klassade, men inlämnade för WHQL-godkännande, som då kommer senare. Jag antar att AMD ville förtydliga det noggrannare nu som en kommentar till vad Nvidia hävdade i april, för då släppte Nvidia lite FUD om hur bra deras drivrutiner var. I korthet gick det ut på att de aldrig släppte undermåliga betaversioner eller förvirrade konsumenter med flera grenar av drivrutiner till olika hårdvara, vilket skulle tolkas som drivrutinerna från AMD och Intel, artikel här. Det konstiga var ju att Nvidia har släppt både betaversioner de har behövt fixa och även olika drivrutinspaket för olika hårdvara... Men så är det med propaganda och pr; inte alltid helt sant.

Hursomhelst släpptes t ex "22.5.2 Optional" den 23/5, den är nu är markerad som "22.5.2 Optional (WHQL)" med release den 20/6, vilket antagligen betyder att den fick WHQL-stämpeln den 20/6.

Förra drivrutinen släpptes direkt som "22.6.1 Optional (WHQL)" den 29/6. Borde den då varit Recommended?

Den här nyaste är som sagt "22.7.1 Optional" (vilket jag glömde notera), jag antar att den är inlämnad för godkännande för WHQL-status och blir "22.7.1 Optional (WHQL)" då det sker.

Så jag vet inte exakt vad valet mellan Rekommenderad/Valfri egentligen står för.

Oj, okej! Där ser man. Tack för ditt förtydligande

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen fix på blackscreen om man spelar video?

AMD har ju tyvärr fortfarande riktigt rappliga drivare o mjukvara. Random blackscreens på 1-4 s och ibland hårdkrash helt. Väldigt ofta 2-3 ikoner av adrenalin i system test för skiten har kraschat o återstarts.

Fräsch installation av w11 med 6900xt, dualscreen 1440p. Kan inte vara så unik eller problematisk conf tycker man.

Får hoppas att nån aspekt blir bättre av den här uppdateringen

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Fortfarande ingen fix på blackscreen om man spelar video?

AMD har ju tyvärr fortfarande riktigt rappliga drivare o mjukvara. Random blackscreens på 1-4 s och ibland hårdkrash helt. Väldigt ofta 2-3 ikoner av adrenalin i system test för skiten har kraschat o återstarts.

Fräsch installation av w11 med 6900xt, dualscreen 1440p. Kan inte vara så unik eller problematisk conf tycker man.

Får hoppas att nån aspekt blir bättre av den här uppdateringen

det där låter ju inge bidare.
sitter precis och kollar på 5600, rx 6600 på en msi pro bräda. kanske får tänka om igen och köra vidare på intel/nvidia spåret även om jag var sugen på att prova amds cpu och gpu, inte minst för priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Fortfarande ingen fix på blackscreen om man spelar video?

AMD har ju tyvärr fortfarande riktigt rappliga drivare o mjukvara. Random blackscreens på 1-4 s och ibland hårdkrash helt. Väldigt ofta 2-3 ikoner av adrenalin i system test för skiten har kraschat o återstarts.

Fräsch installation av w11 med 6900xt, dualscreen 1440p. Kan inte vara så unik eller problematisk conf tycker man.

Får hoppas att nån aspekt blir bättre av den här uppdateringen

Låter trist, antar att det sorterar in under punkten "Known Issues: Display may flicker black during video playback plus gameplay on some AMD Graphics Products such as the Radeon™ RX 6700 XT.", så det är nog inte fixat isf.

Antar att du skickat in en felrapport? Jag har ju inte själv - som tur är- behövt anmäla något fel sedan 2019 och bruset i SotTR, men det verkar som att felrapporteringen nu är mer lättillgänglig och inbyggd i gränssnittet, mer automatiserad etc än vad det var då, annars finns lite information här: AMD Bug Report Tool

Permalänk
Medlem

AMD Bug Report Tool
[/quote]

Tack för tipset.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Låter trist, antar att det sorterar in under punkten "Known Issues: Display may flicker black during video playback plus gameplay on some AMD Graphics Products such as the Radeon™ RX 6700 XT.", så det är nog inte fixat isf.

Antar att du skickat in en felrapport? Jag har ju inte själv - som tur är- behövt anmäla något fel sedan 2019 och bruset i SotTR, men det verkar som att felrapporteringen nu är mer lättillgänglig och inbyggd i gränssnittet, mer automatiserad etc än vad det var då, annars finns lite information här: AMD Bug Report Tool

Ja, inställt att adrenalin skickar feldata. Verkar vara drabbad av multipla fel iomed att även andrenalin verkar starta om sig tyst i bakgrunden.

Kan absolut ha överseende med en bugg eller så ibland, men det har varit flera bestående sedan i våras. Blir lite irriterad.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Se där, 22.8.1 släpptes idag, nedan rad finnes:

Fixed Issues;

Display may flicker black when switching between video playback and gameplay windows on some AMD Graphics Products such as the Radeon™ RX 6700 XT.

Skall installera och se

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Se där, 22.8.1 släpptes idag, nedan rad finnes:

Fixed Issues;

Display may flicker black when switching between video playback and gameplay windows on some AMD Graphics Products such as the Radeon™ RX 6700 XT.

Skall installera och se

Hoppas det löste sig! Misstänkte att det borde komma en ny i samband med Spider-Man, iom att Nvidias kom häromdagen. Jag får väl göra en insats och skapa en ny tråd, har mest ätit glass och druckit kaffe i värmen. Och flyttat soffor.