Intel "Sapphire Rapids" kärvar – lansering kan skjutas upp ännu en gång

Permalänk
Melding Plague

Intel "Sapphire Rapids" kärvar – lansering kan skjutas upp ännu en gång

När orosmolnen på konsumentsidan skingras hopar sig nya på serverfronten. Utvecklingen av "Sapphire Rapids" uppges gå trögt, medan AMD:s slagkraftiga "Genoa" står för dörren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer blir årtiondets hårdvaruhöst detta! Ska bli kul att se vad alla lyckas med. Lite skadeglädje såklart när Goliat fäller krokben för sig själv, men i slutändan är det ju inte bra för oss konsumenter att inte alla deltagare går på alla cylindrar

Hoppas de är bra nog att tvinga AMD och andra att kämpa, men som Yoshman sagt så många gånger får nog x86 svårt att hävda sig i längden vad det verkar när man ser inkommande konkurrensen från ARM

Permalänk
Skrivet av medbor:

Kommer blir årtiondets hårdvaruhöst detta! Ska bli kul att se vad alla lyckas med. Lite skadeglädje såklart när Goliat fäller krokben för sig själv, men i slutändan är det ju inte bra för oss konsumenter att inte alla deltagare går på alla cylindrar

Hoppas de är bra nog att tvinga AMD och andra att kämpa, men som Yoshman sagt så många gånger får nog x86 svårt att hävda sig i längden vad det verkar när man ser inkommande konkurrensen från ARM

Nej men samtidigt är det positivt att AMD tar marknadsandelar. Ju mer jämt desto bättre. Jag hoppas AMD utvecklar en riktig ARM processor. Jag var aldrig riktig lika positiv som Yoshman om att ARM kommer ta över snabbt men x86 är dött om de inte får ner energiförbrukningen de närmsta tre åren. Samma med grafikkort något måste göras.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Nej men samtidigt är det positivt att AMD tar marknadsandelar. Ju mer jämt desto bättre. Jag hoppas AMD utvecklar en riktig ARM processor. Jag var aldrig riktig lika positiv som Yoshman om att ARM kommer ta över snabbt men x86 är dött om de inte får ner energiförbrukningen de närmsta tre åren. Samma med grafikkort något måste göras.

Där finns nog inte mycket att göra med x86.

Eller jo, det går alltid att fila mer, men det känns bara som att det är dags för det grönare gräset på andra sidan.

Intel står med snabbare grejer än apple, inte mycket, men snabbare. Men apple gör nästan samma till bara bråkdelen av mängden energi kontra intels.

Känns som det är dags nu liksom!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Där finns nog inte mycket att göra med x86.

Eller jo, det går alltid att fila mer, men det känns bara som att det är dags för det grönare gräset på andra sidan.

Intel står med snabbare grejer än apple, inte mycket, men snabbare. Men apple gör nästan samma till bara bråkdelen av mängden energi kontra intels.

Känns som det är dags nu liksom!

Jag håller med men inget av det som kommer hända närmaste året. Jag tror vi står inför ett teknikskifte 2025-26 där vi övergår till en annan arkitektur eller så bryter vi bakomkompabilititen som x86 är så bra på och kör genom en emulator som Apples Rosetta för så här kan det inte fortsätta.

i vilket fall kommer AMD spöa Intel med hästlängder. Redan nu har Milan och Milan X tagit än större andel från Intel. Snart släpps AMD Genoa med 96 kärnor. Det går inte bra för Intel just nu.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SwedenVirre:

Där finns nog inte mycket att göra med x86.

Eller jo, det går alltid att fila mer, men det känns bara som att det är dags för det grönare gräset på andra sidan.

Intel står med snabbare grejer än apple, inte mycket, men snabbare. Men apple gör nästan samma till bara bråkdelen av mängden energi kontra intels.

Känns som det är dags nu liksom!

Trenden går inte åt rätt håll, både Intel och AMD dubblar i stort sätt effektkapaciteten i deras kommande serverplattformar

Och även om det på det stora hela kanske inte spelar så stor roll om gaming PCs drar några 100-tals Watt extra går det inte precis att blunda för effekten moderna datacenter sväljer

Amazon Approaches 1 Gigawatt of Cloud Capacity in Virginia.
Vad jag förstått ligger de AWS och Microsoft Azure datacenter vi har i Sverige i storleksordningen 500 MW, d.v.s. i nivå med en halv kärnkraftsreaktor per datacenter...

Sen är tyvärr Intel inte ensamma om förseningar. Qualcomm verkar ha stött på patrull med deras "M1/M2 killer" för Windows PC. Målet är nu att få ut kretsen runt nyår och produkter väntas slutet 2023 / början 2024.

Man är dock fortfarande övertygat att man kan slå Apple

"We reported yesterday that Amon promises to deliver Arm architecture PC chips to outperform the Apple M2, which launched earlier in the week."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Trenden går inte åt rätt håll, både Intel och AMD dubblar i stort sätt effektkapaciteten i deras kommande serverplattformar

<Uppladdad bildlänk>

Och även om det på det stora hela kanske inte spelar så stor roll om gaming PCs drar några 100-tals Watt extra går det inte precis att blunda för effekten moderna datacenter sväljer

Amazon Approaches 1 Gigawatt of Cloud Capacity in Virginia.
Vad jag förstått ligger de AWS och Microsoft Azure datacenter vi har i Sverige i storleksordningen 500 MW, d.v.s. i nivå med en halv kärnkraftsreaktor per datacenter...

Sen är tyvärr Intel inte ensamma om förseningar. Qualcomm verkar ha stött på patrull med deras "M1/M2 killer" för Windows PC. Målet är nu att få ut kretsen runt nyår och produkter väntas slutet 2023 / början 2024.

Man är dock fortfarande övertygat att man kan slå Apple

"We reported yesterday that Amon promises to deliver Arm architecture PC chips to outperform the Apple M2, which launched earlier in the week."

Visst men de innehåller också mer cores? 700W är ju för 96-cores modellen. 32 kärnor mer än Milan modellen. Det är fortfarande väldigt mycket, frågan är om man sparar in på energiåtgången när man stoppar in så mkt kärnor som möjligt på ett chip.

Lite offtopic men ändå inte. Har ni märkt hur mycket Intel har höjt priserna på sin 12-gen de här sista dagarna? 12600K för 3600kr, introduktionspriset var på 3290kr nu kostar det inte mindre än 3500-600kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sen är tyvärr Intel inte ensamma om förseningar. Qualcomm verkar ha stött på patrull med deras "M1/M2 killer" för Windows PC. Målet är nu att få ut kretsen runt nyår och produkter väntas slutet 2023 / början 2024.

Man är dock fortfarande övertygat att man kan slå Apple

"We reported yesterday that Amon promises to deliver Arm architecture PC chips to outperform the Apple M2, which launched earlier in the week."

Hur stor är sannolikheten att de kommer kunna slå M2, gissar att de menar M2 och inte M2 Pro ?
Iofs om de inte släpper den förrän om två år så har de kanske en chans(historiskt sett har väl qualcomm legat rejält efter apple och gör så fortfarande).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Visst men de innehåller också mer cores? 700W är ju för 96-cores modellen. 32 kärnor mer än Milan modellen. Det är fortfarande väldigt mycket, frågan är om man sparar in på energiåtgången när man stoppar in så mkt kärnor som möjligt på ett chip.

Sure, det är många kärnor. Sapphire Rapids verkar stanna på 56 kärnor fast kan skala till i alla fall 4-sockets (vilket i.o.f.s. drar upp effekten ännu mer) medan Epyc så här långt stannar på 2-sockets.

Men jämför med vad som redan är möjligt om man lämnar x86

Specifikt kolla på "SPEC Int Rate" då det är en väldigt viktig benchmark i server/datacenter-världen. Graviton 3 må bara ha 64 kärnor per socket, men den drar ~100 W(!) per socket sett och har ändå en klar ledning i SPECInt per vCPU att jag tvivlar starkt på att vare sig Intel eller AMD tar sig förbi detta deras kommande generationer.

Prestanda per vCPU är högst relevant då det är vad man som kund/användare av datacenter i praktiken betalar för och måste designa med utgångspunkt från.

Microsoft Azure och Google Cloud har precis (som i för någon månad sedan, lär inte påverka AMDs resultat som presenteras idag på något relevant sätt än) börjar med publik testning av deras Ampere Altra baserade instanser. Dessa presterar helt i nivå med Graviton 3 per vCPU, dock drar den CPUn mer då det är 200-250 W fast för 80 kärnor per sockel.

Värt att ha med sig här är att även Ampere kommer lansera sin nästa generation 2H 2022, den Microsoft / Google använder är baserad på en standard Arm kärna som lanserades februari 2019!

Så i ett lite större perspektiv är det kanske bra att Intel har rejält motlut, det kan skynda på övergången till teknik som verkar vara fundamentalt bättre!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

För mig som är okunnig gällande de fundamentala skillnaderna mellan ARM och x86, vad hindrar företagen att vrida upp watten även på ARM-sidan för att nå högre prestanda? Vad hindrar plattformen att gå samma väg som nuvarande element till x86-processorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad jag förstått ligger de AWS och Microsoft Azure datacenter vi har i Sverige i storleksordningen 500 MW, d.v.s. i nivå med en halv kärnkraftsreaktor per datacenter...

Har du källa på detta? det hade varit väldigt intressant. Vi har två Azure data-center i Sverige, Sweden South utanför Lund och Sweden Central utanför Gävle. De är inte ens fullfjädrade data-center med full funktionalitet.

500 MW skulle motsvara 4,380 GWh per år av Sveriges årliga förbrukning på 165,513 GWh. Det är 2.5% av Sveriges förbrukning vilket skulle vara galet för ett data center. Ja, då kommer 100W extra ha stor betydelse!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sure, det är många kärnor. Sapphire Rapids verkar stanna på 56 kärnor fast kan skala till i alla fall 4-sockets (vilket i.o.f.s. drar upp effekten ännu mer) medan Epyc så här långt stannar på 2-sockets.

Men jämför med vad som redan är möjligt om man lämnar x86

https://3s81si1s5ygj3mzby34dq6qf-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2022/07/google-tau-azure-aws-x86-arm-comparisons.jpg

Specifikt kolla på "SPEC Int Rate" då det är en väldigt viktig benchmark i server/datacenter-världen. Graviton 3 må bara ha 64 kärnor per socket, men den drar ~100 W(!) per socket sett och har ändå en klar ledning i SPECInt per vCPU att jag tvivlar starkt på att vare sig Intel eller AMD tar sig förbi detta deras kommande generationer.

Prestanda per vCPU är högst relevant då det är vad man som kund/användare av datacenter i praktiken betalar för och måste designa med utgångspunkt från.

Microsoft Azure och Google Cloud har precis (som i för någon månad sedan, lär inte påverka AMDs resultat som presenteras idag på något relevant sätt än) börjar med publik testning av deras Ampere Altra baserade instanser. Dessa presterar helt i nivå med Graviton 3 per vCPU, dock drar den CPUn mer då det är 200-250 W fast för 80 kärnor per sockel.

Värt att ha med sig här är att även Ampere kommer lansera sin nästa generation 2H 2022, den Microsoft / Google använder är baserad på en standard Arm kärna som lanserades februari 2019!

Så i ett lite större perspektiv är det kanske bra att Intel har rejält motlut, det kan skynda på övergången till teknik som verkar vara fundamentalt bättre!

Fast för några år sen lät det att oavsett hur mycket mer prisvärd amd epyc var så var det inte värt för kunder att överge Intel då företag hade program samt var inarbetade på en architektur.
Varför skulle de överge x86 oavsett hur prisvärd arm är?

Permalänk
Medlem

Men det var då själva F-n! Jag har behövt bygga mig en server i typ två-tre år å väntat på denna (Likt hur jag väntade på Alder lake för att uppgradera min vanliga dator). Men nu börjar det bli bra jäkla sent. QNAP NASen sjunger på sista versen och vill bygga dedikerad server för hantering av fillagring + backup + diverse andra småtjänster, men lutar mer å mer åt att köpa currentGen intel alternativt kanske rent av AMD.

Vill bara ha en trevlig liten LV/ULV på en 16-24kärnor och en 64-128gb ECC som är framtidssäkrad (=ddr5+pcie5.0) som kan stå på dygnet runt utan att kosta skjortan (med tanke på dagens elpriser).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sunefred:

Har du källa på detta? det hade varit väldigt intressant. Vi har två Azure data-center i Sverige, Sweden South utanför Lund och Sweden Central utanför Gävle. De är inte ens fullfjädrade data-center med full funktionalitet.

500 MW skulle motsvara 4,380 GWh per år av Sveriges årliga förbrukning på 165,513 GWh. Det är 2.5% av Sveriges förbrukning vilket skulle vara galet för ett data center. Ja, då kommer 100W extra ha stor betydelse!

https://www.expressen.se/nyheter/natjattarnas-serverhallar-ho...

"Svenska kraftnät har just nu inneliggande ansökningar på 2 015 megawatt, bland annat Google, Amazon och Microsoft. Amazons nya serverhallar i Eskilstuna, Västerås och Katrineholm väntas dra 420 megawatt."

Nu måste ovan rimligen ansökningarna vara vad de maximal får dra. Har för mig att jag såg siffran 500 MW från att någon fått tag i AWS ansökning till Västerås.

Skrivet av HenrikM:

Fast för några år sen lät det att oavsett hur mycket mer prisvärd amd epyc var så var det inte värt för kunder att överge Intel då företag hade program samt var inarbetade på en architektur.
Varför skulle de överge x86 oavsett hur prisvärd arm är?

Är inte med på vad du menar då Epyc och Xeon kör ju båda x86_64.

Första generationen Epyc hade ett par arkitekturmässiga egenskaper som rätt kraftigt avvek från dåvarande Intel Xeon, så där fanns en barriär trots att båda använde x86_64. Men det löstest i andra generationen, Epyc Rome. Så kanske är för första gen Epyc du sett något sådant?

Edit: Rome hade faktiskt en signifikant skillnad mot Xeon, väsentligt längre AVX-kapacitet och Intel har varit rätt bra på att få in sådana optimeringar i flera viktiga bibliotek. Men även det löste AMD med Milan!

Det Intel fram till i stort sätt nu alltid haft som klart fördel har varit bättre absolut prestanda per vCPU. Det just Arm haft som största nackdel (antagligen större än att det inte var x86_64) har varit att även om man kunnat konkurrera på perf/$ har man tidigare aldrig kunnat konkurrera på perf/vCPU.

Finns definitivt de som sitter fast i x86_64, så den arkitekturen kommer inte försvinna på länge än. Men finns långt fler där hög prestanda per vCPU är det mest kritiska, för även på serversidan finns det massor med saker som i praktiken bara skalar med högre enkeltrådprestanda (högre prestanda per vCPU). Nu är ARM64 inte bara ikapp, man är förbi på den punkten vilken aldrig hänt tidigare.

Det är dubbelproblem för Intel: man har ingen fördel mot AMD i perf/vCPU (och där är barriären för byte väldigt låg) och man ligger efter ARM64 på perf/vCPU (och klart efter på perf/W).

En klar majoritet av allt som körs i "molnet" körs på Linux. Har faktiskt lite svårt att se hur man i någon relevant utsträckning kan ha byggt fast sig i x86_64 om man kör Linux. För de som kör Windows finns absolut ett gäng barriärer relaterade till migrering från x86_64, men Microsoft jobbar på detta och Win11 är ett rätt stort steg framåt på den punkten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Karma, månne skulle de inte ha stulit AMD exklusiva Sapphires namn.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej men samtidigt är det positivt att AMD tar marknadsandelar. Ju mer jämt desto bättre. Jag hoppas AMD utvecklar en riktig ARM processor. Jag var aldrig riktig lika positiv som Yoshman om att ARM kommer ta över snabbt men x86 är dött om de inte får ner energiförbrukningen de närmsta tre åren. Samma med grafikkort något måste göras.

Det var en av sakerna Jim Keller jobbade på för AMD mår han var där senast (hans primära uppgift vad jag förstått), K12 ARM. Men de la projektet på is innan något släpptes.

Visa signatur

CCNP