Över 1 TB lagring och 16 GB primärminne guldstandard enligt Steams användare

Permalänk
Melding Plague

Över 1 TB lagring och 16 GB primärminne guldstandard enligt Steams användare

Oculus Quest 2 klättrar till slut över 50-procentsgränsen. Samtidigt vinner större mängd primärminne och högre lagringskapacitet mark.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ökningen för Quest 2 lär vara minst lika mycket till nästa månad.

Jag har suttit och hållt ut i nåt år på "nästa stora" VR headset (typ vad Meta skulle kanske kanske inte släppa i slutet på förra året, om Valve äntligen gör nånting mer, nåt trevligt på rea, till och med PSVR2 när man gick och fundera på en PS5... icke, bara ingenting kom eller svindyra "företags/entusiast" headsets) men det blev att köpa ett Quest 2 i fredags innan dom skulle höja priset. Typ 1200kr dyrare på Elgiganten nu... Tror många andra tänkt lika.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt intressant att folk vill ha så mycket diskutrymme på sina speldatorer. Hur många spel har folk egentligen installerade eller snarare, hur många spel spelar man egentligen samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Tidigare månader har sett flera större förändringar på grafikkortsfronten, men för juli månad uteblir detta.

Detta är inte helt sant, jag håller lite koll på hur mycket DX12 Ultimate växer månad för månad (RTX samt AMD 6000 serie), och det var faktiskt ett kliv på hela 2.73 procent denna månaden mellan Juni och Juli. Det är ett av dom största kliven sen DX12U introducerades.

DX12U kompatibla GPU ligger nu på 31.61 procent

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Väldigt intressant att folk vill ha så mycket diskutrymme på sina speldatorer. Hur många spel har folk egentligen installerade eller snarare, hur många spel spelar man egentligen samtidigt?

Elder Scrolls: Online... typ 130-150 GB = 0.13 - 0.15 TB, ganska stor del av disken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Ökningen för Quest 2 lär vara minst lika mycket till nästa månad.

Jag har suttit och hållt ut i nåt år på "nästa stora" VR headset (typ vad Meta skulle kanske kanske inte släppa i slutet på förra året, om Valve äntligen gör nånting mer, nåt trevligt på rea, till och med PSVR2 när man gick och fundera på en PS5... icke, bara ingenting kom eller svindyra "företags/entusiast" headsets) men det blev att köpa ett Quest 2 i fredags innan dom skulle höja priset. Typ 1200kr dyrare på Elgiganten nu... Tror många andra tänkt lika.

Nja, nu har ju prishöjningen kommit..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Väldigt intressant att folk vill ha så mycket diskutrymme på sina speldatorer. Hur många spel har folk egentligen installerade eller snarare, hur många spel spelar man egentligen samtidigt?

Lite förvånad jag med att över hälften har mer än 1 TB. Jag köpte en 1 TB SSD till min nya dator för drygt 1,5 år sedan då det var mest GB per krona men jag har närmare 500 GB ledigt på disken och 14 spel installerade i nuläget. Känns som 1 TB kommer räcka länge för mig.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Väldigt intressant att folk vill ha så mycket diskutrymme på sina speldatorer. Hur många spel har folk egentligen installerade eller snarare, hur många spel spelar man egentligen samtidigt?

Rätt gott att kunna ha en 5-6 större spel och ett gäng mindre spel installerade beroende på om det är bror, partner, kompisgänget eller lite kollegor som vill gamea en kväll.
Lite långsammare internet och någorlunda sporadisk i vad man får för sig att spela så finns behovet plötsligt där.

"Jag ska bara, ladda ner ett spel om 200GB, kommer snart"
Ett spel som det sen visar sig att folk tröttnat på ungefär samtidigt som man kan börja spela själv.

Sitter själv på 3.5TB SSD utrymme totalt, ganska fräsht ominstallerat, men har tidigare fyllt upp över 2TB av dessa ihop med lite allmäna filer, någon nerladdad film eller fem och annat bös. Sen kan det i omgångar ligga en virtuel maskin eller två på någon av diskarna i perioder.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Väldigt intressant att folk vill ha så mycket diskutrymme på sina speldatorer. Hur många spel har folk egentligen installerade eller snarare, hur många spel spelar man egentligen samtidigt?

Datorer används väl till mer än bara spel?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon201296:

Väldigt intressant att folk vill ha så mycket diskutrymme på sina speldatorer. Hur många spel har folk egentligen installerade eller snarare, hur många spel spelar man egentligen samtidigt?

Windows + program, partition på 100GB
Cod MW: 250GB?
Forza Horizon 5: 100GB
Battlefield 2042: 55GB
GTA V: 100GB
WW3: 70GB
Hell Let loose: 30GB
BF1/3/4/V, CC RA2, Crysis 3: 290GB

Vipps så var 1TB borta

Hela min spelmapp exkl. inspelningar tar ca 1.1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Väldigt intressant att folk vill ha så mycket diskutrymme på sina speldatorer. Hur många spel har folk egentligen installerade eller snarare, hur många spel spelar man egentligen samtidigt?

Äh, vadå. Man lär ju ha plats för lite grejor

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Väldigt intressant att folk vill ha så mycket diskutrymme på sina speldatorer. Hur många spel har folk egentligen installerade eller snarare, hur många spel spelar man egentligen samtidigt?

De flesta nyare spel är 75-100 GB stora. Frågan är hur många gånger det är rimligt att spendera timtal på att ladda hem dem igen när man är sugen på att spela dem en sväng? Med en 100 MBit-lina tar man normalt bara hem ca 36 GB/timme, så det är minst 2-3 timmars nedladdning för en ominstallation när man istället bara kan ha en lagringsenhet för en tusenlapp i datorn.

Nog för att Steam går att fjärrstyra via mobilappen så att man kan starta installationer på distans och komma hem till ett installerat spel, men det kräver ju också att det finns utrymme att installera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Väldigt intressant att folk vill ha så mycket diskutrymme på sina speldatorer. Hur många spel har folk egentligen installerade eller snarare, hur många spel spelar man egentligen samtidigt?

Fast det är ännu mer intressant att någon inte kan förstå att andra kan behöva mer diskutrymme än sig själv.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

för egen del på planerade datorn blir det nog 1Tb snabb M.2 NVMe lagom som systemdisk ink mest vissa icke spelprogram + några Tb övriga SSD samt åtminstånde 32Gb RAM, 16Gb börjar kännas snålt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Sugen på Quest 2 men väntar nog på headset med eyetracking så man kan få bättre grafik till mindre prestanda.

Permalänk
Medlem

2,33TB i bara flash

Passade på att uppgradera från sata ssd till nvme ssd vid senaste processoruppgraderingen och slet då även ut hårddiskarna.
Valde dock att behålla mina gamla sata ssder för lite blandad lagring och som arbetslagring.

Local Flash (C:)
Local Storage (D:)
Slasktratten (E:)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av som99:

Fast det är ännu mer intressant att någon inte kan förstå att andra kan behöva mer diskutrymme än sig själv.

Fast det skrev jag ju inte utan jag är genuint intresserad.

Jag förstår att folk fyller diskarna med spel eftersom det går men för mig själv i de allra flesta fallen så lämnar några spel helt ospelade då.

Ofta nördar jag in mig på ett eller max två spel åt gången och vill jag prova något nytt eller gammalt så tar det ju bara 10-30min att ladda ner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bellerefon:

Rätt gott att kunna ha en 5-6 större spel och ett gäng mindre spel installerade beroende på om det är bror, partner, kompisgänget eller lite kollegor som vill gamea en kväll.
Lite långsammare internet och någorlunda sporadisk i vad man får för sig att spela så finns behovet plötsligt där.

"Jag ska bara, ladda ner ett spel om 200GB, kommer snart"
Ett spel som det sen visar sig att folk tröttnat på ungefär samtidigt som man kan börja spela själv.

Sitter själv på 3.5TB SSD utrymme totalt, ganska fräsht ominstallerat, men har tidigare fyllt upp över 2TB av dessa ihop med lite allmäna filer, någon nerladdad film eller fem och annat bös. Sen kan det i omgångar ligga en virtuel maskin eller två på någon av diskarna i perioder.

Ja det tänkte jag inte ens på men har man möjlighet att spela med vänner ofta så är det såklart fördelaktigt att ha spelen installerade, speciellt om man har dåligt internet.

Däremot är det ju väldigt få spel som är över 100GB. Största spelet jag äger är Warzone och det är ca 70GB och sen har jag spelat samtliga Battlefields men de är betydligt mindre. Samma med de få singleplayer spel jag provat, oftast är de mellan 30-50GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

De flesta nyare spel är 75-100 GB stora. Frågan är hur många gånger det är rimligt att spendera timtal på att ladda hem dem igen när man är sugen på att spela dem en sväng? Med en 100 MBit-lina tar man normalt bara hem ca 36 GB/timme, så det är minst 2-3 timmars nedladdning för en ominstallation när man istället bara kan ha en lagringsenhet för en tusenlapp i datorn.

Nog för att Steam går att fjärrstyra via mobilappen så att man kan starta installationer på distans och komma hem till ett installerat spel, men det kräver ju också att det finns utrymme att installera på.

Väldigt få spel är 100GB. Jag har bara stött på ett och det är Warzone i kombination med övriga spelet men du har möjlighet att bara installera BR delen (ca. 70GB).

De flesta nya spel jag har är mellan 30-60GB.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts, det går att använda en dator till mer än enbart spel, så är inte
det minsta förvånad att "Total Hard Drive Space" överstiger 1TB hos majoriteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Väldigt intressant att folk vill ha så mycket diskutrymme på sina speldatorer. Hur många spel har folk egentligen installerade eller snarare, hur många spel spelar man egentligen samtidigt?

Även om man har en snabb och stabil internetanslutning så tycker iallafall jag det är väldigt smidigt att ha flertalet spel installerade redo att startas.

Blir jag lite sugen på att starta ett visst spel vid ett visst tillfälle så kanske jag helt enkelt låter bli att spela det då jag inte vill vänta på nedladdning av ett par hundra GB.

Ja nog tusan är man extremt bortskämd nuförtiden, helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nja, nu har ju prishöjningen kommit..

Vad jag mena är att statistiken missar förmodligen alla som köpt precis i slutet av månaden och dessutom inte ens aktiverat det än eftersom Facebook kravet också skulle slopas.

Permalänk
Medlem

Litar inte på detta ett dugg. Fick denna survey igår och precis som förra gången kände den inte av mitt Reverb G2 trots att det var inkopplat och igång.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Väldigt få spel är 100GB. Jag har bara stött på ett och det är Warzone i kombination med övriga spelet men du har möjlighet att bara installera BR delen (ca. 70GB).

De flesta nya spel jag har är mellan 30-60GB.

Du kanske bara spelar skitspel?

Några jag har installerade just nu:

Red Dead Redemption 2, 119 GB
Mass Effect Legendary, 109 GB
GTA V, 106 GB
Fallout 4, 94 GB
Fallout 76, 80 GB
Anthem, 80 GB
WoW, 75 GB
Mass Effect Andromeda, 49 GB

Åtta spel på 712 GB för ett snitt om 89 GB/speltitel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du kanske bara spelar skitspel?

Skitspel = <50GB
Säkert väldigt bra måttstock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Vad jag mena är att statistiken missar förmodligen alla som köpt precis i slutet av månaden och dessutom inte ens aktiverat det än eftersom Facebook kravet också skulle slopas.

Ah jo, det är fullt möjligt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Fast det skrev jag ju inte utan jag är genuint intresserad.

Jag förstår att folk fyller diskarna med spel eftersom det går men för mig själv i de allra flesta fallen så lämnar några spel helt ospelade då.

Ofta nördar jag in mig på ett eller max två spel åt gången och vill jag prova något nytt eller gammalt så tar det ju bara 10-30min att ladda ner.

Jag tröttnade på att behöva avinstallera spel eller göra plats för patchar (många spel, t.ex. Warzone som du nämner kan ju ha patchar på över 20GB.).
Plus att om jag får lite feeling att jag vill spela ett spel, så är det fördelaktigt om det redan är installerat.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Slog till på en 980 Pro 1TB på Prime Days inför min planerade övergång till Win11. Nu har man åtminstone förutsättningarna för DirectStorage-titlar även om de lär dröja.

Hade en Corsair MP510 480GB PCIe 3.0 och en Crucial BX100 500GB SATA (gått i arv från 6600K-burken) sen tidigare, men 1TB började bli för lite för spel, program och jobb-VM.

Uppe i totalt 2TB SSD-lagring numera med andra ord.
Snurrdiskarna ersatta med nätverkslagring sen 2015.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Väldigt intressant att folk vill ha så mycket diskutrymme på sina speldatorer. Hur många spel har folk egentligen installerade eller snarare, hur många spel spelar man egentligen samtidigt?

Gött med massa utrymme ju, å spel e så stora nu, men för mig e det viktigare med mängden ram.
för mig så funkar inte det att spela forza h5 eller warzone om jag har 16GB kittet i. även 32GB kittet är ibland för smått för mig om jag ska ha fireforx med mina 2500 flikar öppna, med 16GB så krashar spelet ganska direkt å med 32GB kittet så efter en stund så kraschar antingen spelet eller Firefox.

Så visst märker man att ram e gött att ha

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Lite förvånad jag med att över hälften har mer än 1 TB.

Skrivet av anon201296:

Väldigt intressant att folk vill ha så mycket diskutrymme på sina speldatorer. Hur många spel har folk egentligen installerade eller snarare, hur många spel spelar man egentligen samtidigt?

Det är inte alla som har en dator per syfte.

Tänk en familj med 2 vuxna och mer än 3-4 barn om varje person ska ha en dator per syfte som dessutom inte kan delas med någon annan.
Skulle kunna bli över 100 datorer i ett sånt hushåll.
Men de flesta lever inte på det sättet.

De flesta har en dator eller ett fåtal datorer som används till flera olika ändamål.
Det är nog ganska ovanligt att folk har mer än ett dussin datorer per person.
Framförallt för personer som lever ihop med andra.

Det går alldeles utmärkt att fylla upp mer än 1TB utan att ens ha ett enda spel på datorn.

Ska man ha över 500GB spel och några Terabyte andra saker så blir det lätt över 1 Terabyte totalt.