Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

100k är givetvis 100k - jättebra! Poängen är att om du haft omsättning på 16 miljoner så har du antagligen haft väldigt många trades om han då gjorde en synnerligen liten procentuell förlust på så hög omsättning så blir ju utfallet också signifikant

Vilken procent i vinst av omsättningen är ok då enligt dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Vilken procent i vinst av omsättningen är ok då enligt dig?

Vet inte exakt, men inte 0.6% iaf. Min poäng är iaf att det finns stor risk till stor förlust på kort tid. Fundamentalt är daytrading ett nollsummespel, så det kommer finnas vinnare och förlorare. Det tillkommer givetvis värde till marknaden pga att ekonomin växer, men det i relation till hur mycket som handlas fram å tillbaka är det inte signifikant. Så är det dessutom courtage och eventuellt valutaväxling beroende på vad du handlar som du måste slå också.

Permalänk
Inaktiv

Men släpp det nu, skullle aldrig nämt några sifftor, jag förstod att diskussion skulle uppstå.

Jag kommmer dok inte att nämna arbetskapitalet.

Permalänk
Avstängd

Med en omsättning på 16 miljoner på ett år och om du gör ett köp & sälj per dag blir det ca 43k per trade.

Edit:
Glömde att man inte kan handla alla dagar. Hur många dagar är det 250? 🤷‍♂️

Permalänk
Skrivet av Matvraket:

Med en omsättning på 16 miljoner på ett år och om du gör ett köp & sälj per dag blir det ca 43k per trade.

Betyder inte detta att teoretiskt skulle 50k som insats i början på året kunnat ge dessa 100k i vinst. 200% vinst på ett år är väl rätt jäkla bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnlennonx:

Betyder inte detta att teoretiskt skulle 50k som insats i början på året kunnat ge dessa 100k i vinst. 200% vinst på ett år är väl rätt jäkla bra?

Jo självklart är det bra att tjäna pengar Sedan är det givetvis beroende på hur mycket tid du lagt på detta. Om man lagt 8h per dag och gjort vinst på 100k är det dåligt, men om du lagt 30 min är det ju bra.

Har bara sagt att det är hög risk och att det är ett nollsummespel på kort sikt. Det är givetvis upp till var å en om man vill vara med i leken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Jo självklart är det bra att tjäna pengar Sedan är det givetvis beroende på hur mycket tid du lagt på detta. Om man lagt 8h per dag och gjort vinst på 100k är det dåligt, men om du lagt 30 min är det ju bra.

Har bara sagt att det är hög risk och att det är ett nollsummespel på kort sikt. Det är givetvis upp till var å en om man vill vara med i leken.

Absolut är det hög risk och jag ser det mer som ett komplement till det "tråkiga" långsiktiga sparandet i fonder/aktier.
Jag har ett jobb att sköta på dagarna därav handlar jag enbart på USA börsen på kvällstid, och jag sitter inte klistrad 6,5tmmar 5 dagar i veckan. Jag har lixom en familj och ett liv ochså.

Det går i vågor och ibland är jag klistrad ett par tre kvällar i rad, och ibland avgörs det den första timmen, sedan stänger jag ner för den dagen.

Jag är ingen daytrader med 8skärmar som sitter dag ut och dag in året runt el så, jag använder ingen statt, MA50, MA200 och allt sånt där, gör inag tekniska analyser heller, synar inte bolagen i sömmarna ( skulle man göra det skulle man inte satsa en krona i Pennystocks på USA börserna)

Och jag råder ingen att göra detta heller, jag gillar volatiliteten på börsen och jag ser som sagt detta som ett komplement till mitt långsiktiga tråkiga månadssparande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon910:

Absolut är det hög risk och ...

Gött! Kul att det går bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Absolut är det hög risk och jag ser det mer som ett komplement till det "tråkiga" långsiktiga....

Du verkar ha en ganska sund syn på det. Det är spel med pengar och risken att förlora allt finns där - så länge som man har den insikten och spelar med pengar som man inte behöver så är det bara att köra på!

Permalänk
Inaktiv

Sålde det sista av Geovaxlab direkt i öppningen, dagens affärer över på 10sec,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Skönt att få det överstökat

Permalänk
Medlem

Hej på er försökte mejla Agenda och tv4 angående IPS-konto och flytta till ISK samnt dubbelbeskattningen på IPS.
tänkte om flera gör det kanske dom tar upp det i partiledardebtaerna kanske också klämma in skatten på ISK.
skrev så här. ursäkta stavningen inte min starka gren.

Hej jag undrar när TV-4 har partiledardebater om ni inte kan ta upp dubbelbeskattningen
av IPs-sparkonto. Har sparat på ett IPs-konto i cirka 20 år, som jag inte nu kan sätta in pengar på grund av dubbelbeskattning eller flytta till ett ISK-konto
på grund av att man inte får, vilket jag tycker är bedrövligt. Och det är nog många med mig i samma sitts. Har man sparat långt tillbaka så fanns inte ISK-konto.
Och nu när man är 50+ lär det bli svårt att komma upp i samma summor som man har sparat för kommande pension och annat om man ska börja om på ett ISK-konto.
Så varför sätter dom käppar i hjulet för ås som har velat lägga undan det lilla vi kan, tycker det är väldigt viktigt för jag litar 0 på pensionen, för den kommer att var ett
enormt skämt. Kan dom inte se till att fler uppmuntras att spara och sluta att vara där och pilla i kakburken, känns så fort man vill spara på något som kan ge lite mera
en dom löjliga räntekonton vi har idag så är staten där med fingrarna.Så varför inte låta ås slippa denna skatt upp till säg 500.000 - en miljon. För dom stora drakarna har enormnt mycket mera
så jag tycker det skulle vara en bra gräns.

kan säga att varför jag tog 500.000 - en miljon är för det kanske är lättare för dom att svälja.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av stenis72:

Hej på er försökte mejla Agenda och tv4 angående IPS-konto och flytta till ISK samnt dubbelbeskattningen på IPS.
tänkte om flera gör det kanske dom tar upp det i partiledardebtaerna kanske också klämma in skatten på ISK.

Hej jag undrar när TV-4 har partiledardebater om ni inte kan ta upp dubbelbeskattningen
av IPs-sparkonto. Har sparat på ett IPs-konto i cirka 20 år, som jag inte nu kan sätta in pengar på grund av dubbelbeskattning eller flytta till ett ISK-konto
på grund av att man inte får, vilket jag tycker är bedrövligt. Och det är nog många med mig i samma sitts. Har man sparat långt tillbaka så fanns inte ISK-konto.
Och nu när man är 50+ lär det bli svårt att komma upp i samma summor som man har sparat för kommande pension och annat om man ska börja om på ett ISK-konto.
Så varför sätter dom käppar i hjulet för ås som har velat lägga undan det lilla vi kan, tycker det är väldigt viktigt för jag litar 0 på pensionen, för den kommer att var ett
enormt skämt. Kan dom inte se till att fler uppmuntras att spara och sluta att vara där och pilla i kakburken, känns så fort man vill spara på något som kan ge lite mera
en dom löjliga räntekonton vi har idag så är staten där med fingrarna.Så varför inte låta ås slippa denna skatt upp till säg 500.000 - en miljon. För dom stora drakarna har enormnt mycket mera

kan säga att varför jag tog 500.000 - en miljon är för det kanske är lättare för dom att svälja.

Fast vadå? Du behöver ju inte "börja om" på ett ISK konto för att IPS numera inte är fördelaktigt att spara vidare på. De pengar du har på IPS -kontot finns ju kvar och kan tas ut som vanligt när du pensionerar dig. Du behöver bara styra om ditt nuvarande sparande till ett ISK-konto. Det enda som hänt är ju att dina insättningar till IPS-kontot inte längre är avdragsgilla. Så det är inte värt att sätta in mer pengar dit.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

Jag förstår inte riktigt vad det är du vill ändra? Att du ska kunna föra över IPS till ett ISK? Varför det?
Fördelen med IPS var ju att du fick dra av upp till 12 000 kr per år. Du kan fortfarande sälja/köpa inom IPS-kontot utan att beskattas på reavinsten. Pengar som redan är på IPS sitter väl lika bra där som på ett ISK?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

Man kan ha varierande synpunkter på detta, vilka ofrånkomligen blir politik (som inte platsar här), men om vi tar saken som den är så förstår jag inte riktigt vad ditt problem är? Du kan fortsätta att ha kvar ditt IPS för den befintliga behållningen påverkas ju inte, men stoppa in nya pengar på ett ISK-konto (eller kapitalförsäkring, om det skulle vara en form som passar bättre).

Dubbelbeskattningen uppstår för att du inte kan göra avdrag för det du stoppar in (och får betala vanlig inkomstskatt vid utbetalning), men stoppar du inte in mer så uppstår inte problemet. Sedan är det försvisso inte hundraprocentigt sant, för det finns undantag när avdrag fortfarande får göras. N.b. att avdragsrätten inte var obegränsad och det fanns en begränsning avseende hur mycket man kunde spara per år oskattat.

(Undantag, se: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.... )

Permalänk
Medlem

Jag har haft två olika investeringskonton (bor utomlands och öppnade ett här utöver Nordnet som jag hade sedan tidigare - låt oss kalla det icke-NN).

Jag har spekulerat i att ett biotechföretag (Alnylam) skulle bli uppköpt. Gick in för fyra-fem månader sedan på icke-NN och kursen har gått upp och ner, men utan några större rörelser. I början av veckan fick jag för mig att stänga ner icke-NN och sålde av mitt innehav där - inklusive Alnylam. I förrgår rapporterade Alnylam positiva resultat från en studie och steg med 50%. Som jag missade eftersom jag inte hunnit få över pengarna till Nordnet.

#¤/("#&¤"#¤

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast vadå? Du behöver ju inte "börja om" på ett ISK konto för att IPS numera inte är fördelaktigt att spara vidare på. De pengar du har på IPS -kontot finns ju kvar och kan tas ut som vanligt när du pensionerar dig. Du behöver bara styra om ditt nuvarande sparande till ett ISK-konto. Det enda som hänt är ju att dina insättningar till IPS-kontot inte längre är avdragsgilla. Så det är inte värt att sätta in mer pengar dit.

men du får ju betala skatt sen när du tar ut har jag fel eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Man kan ha varierande synpunkter på detta, vilka ofrånkomligen blir politik (som inte platsar här), men om vi tar saken som den är så förstår jag inte riktigt vad ditt problem är? Du kan fortsätta att ha kvar ditt IPS för den befintliga behållningen påverkas ju inte, men stoppa in nya pengar på ett ISK-konto (eller kapitalförsäkring, om det skulle vara en form som passar bättre).

Dubbelbeskattningen uppstår för att du inte kan göra avdrag för det du stoppar in (och får betala vanlig inkomstskatt vid utbetalning), men stoppar du inte in mer så uppstår inte problemet. Sedan är det försvisso inte hundraprocentigt sant, för det finns undantag när avdrag fortfarande får göras. N.b. att avdragsrätten inte var obegränsad och det fanns en begränsning avseende hur mycket man kunde spara per år oskattat.

(Undantag, se: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.... )

vill ju slippa skatten när jag tar ut sen och pengarna jag redan har där skulle ju
göra att om jag flyttar till isk och köper aktier där så har jag större summa att röra mig
med när jag köper + att jag slipper 30% skatt när jag tar ut sen vet nu inte riktigt om jag har rätt
där men det är så jag har förstått rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

vill ju slippa skatten när jag tar ut sen och pengarna jag redan har där skulle ju
göra att om jag flyttar till isk och köper aktier där så har jag större summa att röra mig
med när jag köper + att jag slipper 30% skatt när jag tar ut sen vet nu inte riktigt om jag har rätt
där men det är så jag har förstått rätta mig om jag har fel

Fördelen med IPS var att man kunde dra av pengar i deklaration, upp till insättningar på 12000 kr, samt att årliga skatten var multiplicerad med 0.15 istället för 0.3 som KF på den tiden. Att det hela tiden var uppskjuten skatt på uttag var ju en sak av själva dealen, annnars var alternativtet KF eller AF (ISK kanske kom sent in i bilden också, IPS avskaffades av vänstern efter valet 2014 om jag minns rätt).

Vad som är viktigare än IPS är väl om framtida unga skall få spara till pension på ett skattemässigt gynnat sätt eller om all pension bara skall komma från staten. En sådan fråga kan du väl skicka in om de efterfrågar ämnen inför valet, även om svaren är rätt självklara utan att tas upp i debatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

men du får ju betala skatt sen när du tar ut har jag fel eller?

Fast du slapp som sagt skatten på pengarna som du har stoppat in.

På ett ISK så stoppar du in skattade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast du slapp som sagt skatten på pengarna som du har stoppat in.

På ett ISK så stoppar du in skattade pengar.

kan så lite om det här men säg att jag har fåt ihop 200.000kr och vill ta
ut hela summan är då skatten 30% på 200.000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Kötta på!

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

kan så lite om det här men säg att jag har fåt ihop 200.000kr och vill ta
ut hela summan är då skatten 30% på 200.000kr

Pensionssparandet beskattas som inkomst så det beror på vilken skattesats du har på inkomst. Dock brukar väl ISP-sparande vara låst fram til dess att du är 55 år.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppar in med en liten fråga här istället för att skapa en helt ny tråd.
Jag har tänkt ut byta ut mina två globalfonder, aktivt förvaltade fonder med hög avgift (runt 2% för båda) och ersätta dem med en indexfond med väldigt låg avgift. Sedan c:a Dec 2021 har dock båda gått ner rätt kraftigt.

Bilden visar bara ena av de jag har samt en index(nära) fond, men de båda ser ungefär likadana ut:

Både den aktiva och indexfonden är ju globalfonder, men de har ju ändå uppenbarligen ganska olika innehav mot index med tanke på hur stor skillnad det varit i år.

Frågan är: är det dumt att byta nu, när de gått ner så kraftigt, eller är det strunt samma eftersom jag byter till en annan globalfond? Jag vill ju inte göra jättemissen att sälja när de är som lägst, men vet inte om det blir så eller inte iom att jag köper in mig i annan globalfond igen så fort jag får pengarna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag har tänkt ut byta ut mina två globalfonder, aktivt förvaltade fonder med hög avgift (runt 2% för båda) och ersätta dem med en indexfond med väldigt låg avgift. Sedan c:a Dec 2021 har dock båda gått ner rätt kraftigt.

Bilden visar bara ena av de jag har samt en index(nära) fond, men de båda ser ungefär likadana ut:
<Uppladdad bildlänk>

Både den aktiva och indexfonden är ju globalfonder, men de har ju ändå uppenbarligen ganska olika innehav mot index med tanke på hur stor skillnad det varit i år.

Frågan är: är det dumt att byta nu, när de gått ner så kraftigt, eller är det strunt samma eftersom jag byter till en annan globalfond? Jag vill ju inte göra jättemissen att sälja när de är som lägst, men vet inte om det blir så eller inte iom att jag köper in mig i annan globalfond igen så fort jag får pengarna.

Spelar ingen roll. Du köper och säljer på samma marknad. Byt så fort du kan, högavgiftsfonder är en fälla.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

<Uppladdad bildlänk>

Hej, inget superproffs (-5% i år) och har nästan helt gått ur fonder nu men min taktik har aldrig varit att ligga kvar i något som backat bara för att ha det ifall det går upp igen. Nu vet jag inte vilka globalfonder du har men gissningsvis ligger de med liknande placeringar som globala indexfonden? Har de haft bättre avkastning historiskt jämfört med indexfonden? Annars finns väl ingen anledning att inte byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Hej, inget superproffs (-5% i år) och har nästan helt gått ur fonder nu men min taktik har aldrig varit att ligga kvar i något som backat bara för att ha det ifall det går upp igen. Nu vet jag inte vilka globalfonder du har men gissningsvis ligger de med liknande placeringar som globala indexfonden? Har de haft bättre avkastning historiskt jämfört med indexfonden? Annars finns väl ingen anledning att inte byta?

0.2% avgift istället för 2% är väl en bra anledning?

Jag hade då bytt på direkten.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Spelar ingen roll. Du köper och säljer på samma marknad. Byt så fort du kan, högavgiftsfonder är en fälla.

Okej, tackar.

Skrivet av traetaona:

Nä, så ska man väl inte tänka, men jag vill ju undvika den absolut vanligaste fondfällan: köpa de som HAR gått bra (när de börjar vända nedåt) och sälja efter att de gått ner ett bra tag, och därmed köpa högt och sälja lågt. Sen vänta tills marknaden gått bra ett tag och repetera.

De låg bra till mot index när jag köpte dem, men nu leder Avanza Global (som är i princip en indexfond) över båda på 3 års sikt. På ett års sikt är det jätteskillnad till Globals fördel, svagt plus mot kraftigt back. Meningslöst att betala höga avgifter utan högre avkastning, och att det i regel är så det blir har jag inte viljat inse/acceptera tidigare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Okej, tackar.

Nä, så ska man väl inte tänka, men jag vill ju undvika den absolut vanligaste fondfällan: köpa de som HAR gått bra (när de börjar vända nedåt) och sälja efter att de gått ner ett bra tag, och därmed köpa högt och sälja lågt. Sen vänta tills marknaden gått bra ett tag och repetera.

De låg bra till mot index när jag köpte dem, men nu leder Avanza Global (som är i princip en indexfond) över båda på 3 års sikt. På ett års sikt är det jätteskillnad till Globals fördel, svagt plus mot kraftigt back. Meningslöst att betala höga avgifter utan högre avkastning, och att det i regel är så det blir har jag inte viljat inse/acceptera tidigare.

På grund av skatteregler är Länsförsäkringar Global Indexnära den billigaste globalfonden och inte Avanza Global.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scarabeo:

På grund av skatteregler är Länsförsäkringar Global Indexnära den billigaste globalfonden och inte Avanza Global.

Hum, intressant. Gäller det fortfarande dock?
Hittade på denna: https://www.smaspararguiden.se/blogg/skatteregler-gor-lansfor...

... men den pratar om att avgifterna är 0.20% vs 0.08%, men nu kostar Länsförsäkringars 0.23%.

Citat:

Ser man till helheten skulle vi säga att sannolikheten är större att du får lite högre avkastning hos LF än i Avanza globalfond. På sikt. Just nu. Skillnaderna är dock så små att du som redan sparar i Avanza Global inte alls behöver kasta dig över byta fond-knappen. Det handlar om 40 kr per år i skillnad för den som sparar 100 000 kr.

Skillnaden borde alltså vara mindre än 40 kr/100k/år nu? Och om skattereglerna ändras så svenska fonder betalar 30% så blir ju marginalen stor till Avanzas fördel.

Visa signatur