3 nätverksuttag, 100 Mbit från 2 av dem, 1 Gb från 1

Permalänk

3 nätverksuttag, 100 Mbit från 2 av dem, 1 Gb från 1

Vi flyttade nyligen in i en villa och jag håller nu på att försöka styra upp Internet i huset. Sedan tidigare så finns en patch-panel till vilken 3 kablar är dragna till då lika många uttag i huset. Kanon. Problemet är att jag vid tester endast får 100 Mbit via 2 av dem, men 1 Gb från ena.

När jag söker på problemet så verkar det som att detta kan hända om kabeln är skadad eller felaktigt kopplad. Jag kommer väl få börja med att öppna patch-panel och nätverksuttag och se om jag ser något uppenbart, men tänkte ändå fråga om det finns några särskilda tips jag kan ta med mig?

Permalänk
Hedersmedlem

100 Mbit/s kräver bara pinnarna 1, 2, 3 och 6. Ett "knep" de kanske har gjort är att "dela upp" ett uttag på två så att de kan köra 2 x 100 Mbit/s på en kabel.

Om det är så så kan du koppla om så att du får ett fungerande uttag i gigabit. Kjell & Co har detta verktygskit som duger utmärkt för hemmapul som bl.a. innehåller en enkel variant av nätverkstestare, som åtminstone kan berätta om grejerna är korrekt kopplade. Beroende på vad det är för sorts kontakter kommer också behöva ett Kroneverktyg för att fixa eventuella felkopplingar (ingår också i samma kit)

Permalänk
Medlem

Kan helt enkelt vara så att alla ledarna inte har helt kontakt i båda ändarna, så börja med att kolla det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av pv2b:

100 Mbit/s kräver bara pinnarna 1, 2, 3 och 6. Ett "knep" de kanske har gjort är att "dela upp" ett uttag på två så att de kan köra 2 x 100 Mbit/s på en kabel.

Om det är så så kan du koppla om så att du får ett fungerande uttag i gigabit. Kjell & Co har detta verktygskit som duger utmärkt för hemmapul som bl.a. innehåller en enkel variant av nätverkstestare, som åtminstone kan berätta om grejerna är korrekt kopplade. Beroende på vad det är för sorts kontakter kommer också behöva ett Kroneverktyg för att fixa eventuella felkopplingar (ingår också i samma kit)

Skrivet av shugge:

Kan helt enkelt vara så att alla ledarna inte har helt kontakt i båda ändarna, så börja med att kolla det.

Tack för svar. Öppnade såväl uttagen som patch-panelen och allt åtminstone såg korrekt ut. Men köpte ny kabel och drog nytt och nu får jag 1gb så får anta att kablarna var skadade på något vis.

Permalänk
Medlem

@matthiask82 bra att du valde att dra nytt, lika bra byta ut allt om du hade sådana skumma problem. Antingen är kablarna skadade eller liknande.

Jag bytte själv ut mina äldre cat5 kablar lagom innan pandemin. Det var tursamt för det hade blivit störande att inte kunna få ut full fart när man fick det under pandemin från ISPn. Mina trötta kablar som fungerat länge orkade inte mer än 100Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Tack för svar. Öppnade såväl uttagen som patch-panelen och allt åtminstone såg korrekt ut. Men köpte ny kabel och drog nytt och nu får jag 1gb så får anta att kablarna var skadade på något vis.

Det var inte bara så att det var cat5-kablar dragna för 100 år sedan då?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Det var inte bara så att det var cat5-kablar dragna för 100 år sedan då?

Faktiskt inte. Det stod tydligt CAT6 på kablarna jag tog bort, och även hur de såg ut inuti med de 8 trådarna och en plastremsa i mitten var identiskt med den nya kabeln jag drog. Med facit i hand kanske det också hade fungerat om jag bara skalat av gamla kablarna och fäst på nytt i patch och uttag. Men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Faktiskt inte. Det stod tydligt CAT6 på kablarna jag tog bort, och även hur de såg ut inuti med de 8 trådarna och en plastremsa i mitten var identiskt med den nya kabeln jag drog. Med facit i hand kanske det också hade fungerat om jag bara skalat av gamla kablarna och fäst på nytt i patch och uttag. Men men...

Better safe than sorry! Inte så att man blir ruinerad och om det var kabeln som var trasig så kan det ju ta längre tid att felsöka än att bara riva ut skiten och in med nytt, jag hade garanterat gjort det sistnämnda

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2