Bänkdiskmaskin - Finns det bättre och sämre?

Permalänk
Medlem

Bänkdiskmaskin - Finns det bättre och sämre?

Hej, ska köpa bänkdisk till landstället. Har ingen aning om vilka märken som är bra och vilka som är skrangligt byggda eller går sönder inom två år.

Finns det några fabrikat/modeller som är mer populära än andra? Lite som Braun och Moccamaster för kaffe?
Vill gärna hålla mig under 5000 kr, så jag kan lägga mer på kyl.

Tacksam för tips

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Googlade runt på detta 2020 när jag själv köpte min bänkdiskmaskin. Det jag hittade är väl att electrolux är väl ett safe bet, och den jag köpte verkade bäst bang for the buck då.

Den jag köpte var (Electrolux ESF2400OW ). Den diskar rent och är tyst, där kan jag verkligen inte klaga, men sedan vi skaffade ny servis så platsar inte längre de större tallrikarna vi har, så man måste luta/vila dem på ett konstigt sätt för att de ska gå in. Hittills har den inte failat på att göra disken rent eller krångla på annat sätt, men pga just tallrikstorleken så funderar vi nu på att skaffa en ny (fullstor) istället. Den största tallriken vi kan få in är på 25 cm (26 cm kanske skulle gå att få in också), så om dina tallrikar är större än så så kommer du behöva böka lite varje gång.

Om det inte låter som ett så stort problem och du vill lägga lite mer på kyl/frys så kan du nog få köpa min till ett rimligt pris. (kan skicka lite bilder om så önskas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Den jag köpte var (Electrolux ESF2400OW ). Den diskar rent och är tyst

Tack för svaret! Vi vill nog ha en ny, men du har hjälpt mig ta beslutet, det verkar definitivt som rätt produkt för oss. Tack!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Hej, ska köpa bänkdisk till landstället. Har ingen aning om vilka märken som är bra och vilka som är skrangligt byggda eller går sönder inom två år.

Finns det några fabrikat/modeller som är mer populära än andra? Lite som Braun och Moccamaster för kaffe?
Vill gärna hålla mig under 5000 kr, så jag kan lägga mer på kyl.

Tacksam för tips

Råd och röns tester är mycket nogranna.

Permalänk
Medlem

Generellt inom diskmaskiner är BOSCH guldstandarden idag på konsument.

1. Elvita Elvita CBD6602V 4 010:-
2. Bosch SKS62E32EU 3 619:-
3. Bosch SKS62E38EU 4 610:-
4. Electrolux ESF2400OW 3 029:-

Personligen hade jag tagit en BOSCH alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Tack för svaret! Vi vill nog ha en ny, men du har hjälpt mig ta beslutet, det verkar definitivt som rätt produkt för oss. Tack!

Skulle tipsa om denna istället https://www.netonnet.se/art/vitvaror/diskmaskin/bankdiskmaski...

Vi hade Electroluxen. Gick sönder efter 3 år, kanske hade otur. Men skaffade sen Bosch jag länkar till ovan. Den går både tystare och det absolut bästa är att den tar våra stora tallrikar också. Electroluxen gjorde inte det så vi använda bara våra mindre för att slippa handdiska. Tycker den extra pengen för Bosch absolut är värt det.

Permalänk
Medlem

Vi köpte just en Bosch sks50e42eu och är supernöjda.

Det är inte den tystaste, inget man stör sig på dock. Det blir rent och den sväljer stora tallrikar. Var först inne på att köpa vilken som helst, men sen läste jag om att vissa har problem med att få plats med större saker, därför föll valet på denna.

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/bosch-s...

Finns säkert andra som har liknande kapacitet, så om denna inte verkar intressant kan du iaf jämföra måtten med de andra du kollar på

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Jag hade en Bosch SKS62E32EU tidigare som jag sålde begagnat för 1000kr igår.
Jag hade även föregångaren till den och var helnöjd. Den fick plats med stora tallrikar och var relativt rymlig. Den låter en del men det gör alla bänkdiskmaskiner jag hört. Inga som helst problem med diskresultat och jag använde aldrig spolglans för det behövdes inte. I teorin räcker en halv disktablett men vi körde en hel ändå för smidighetens skull.
https://www.netonnet.se/art/vitvaror/diskmaskin/bankdiskmaski...

OBS, tänk på att ställa in hårdhet av vattnet. Bor du i stad i sverige kan du räkna med 0-1 och bor du på landet mellan 3-6 utav 10. Du bör veta detta innan du installerar ny disk/tvättmaskin. Påverkar en hel del faktiskt. Och använd INTE disktabletter med salt om du bor med en hårdhet på under 3. Du kan då spara in på tabletterna istället för att köpa ultra deluxe 3-1 lösningar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag hade en Bosch SKS62E32EU tidigare som jag sålde begagnat för 1000kr igår.
Jag hade även föregångaren till den och var helnöjd. Den fick plats med stora tallrikar och var relativt rymlig. Den låter en del men det gör alla bänkdiskmaskiner jag hört. Inga som helst problem med diskresultat och jag använde aldrig spolglans för det behövdes inte. I teorin räcker en halv disktablett men vi körde en hel ändå för smidighetens skull.
https://www.netonnet.se/art/vitvaror/diskmaskin/bankdiskmaski...

OBS, tänk på att ställa in hårdhet av vattnet. Bor du i stad i sverige kan du räkna med 0-1 och bor du på landet mellan 3-6 utav 10. Du bör veta detta innan du installerar ny disk/tvättmaskin. Påverkar en hel del faktiskt. Och använd INTE disktabletter med salt om du bor med en hårdhet på under 3. Du kan då spara in på tabletterna istället för att köpa ultra deluxe 3-1 lösningar.

Ska kolla i bruxen hur jag ställer in hårdhet. Tack.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Har haft Eluxen i en vecka nu. När det kommer till att släppa ut disktabletten ur luckan och blanda den i vattnet är maskinen urdålig. Tre diskar på raken ligger halva tabletten kvar i luckan, halvsmält.

Nu ignorerar vi luckan helt och lägger tabletten direkt på golvet innan start. Jag vet inte om det sabbar nån plan med tvättcykeln men det är bättre än att diska samma set tre ggr.

Det är ICA disktabletter. Vet inte om de är sämre än Yes eller andra konkurrenter men känns inte så troligt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arnkell:

Har haft Eluxen i en vecka nu. När det kommer till att släppa ut disktabletten ur luckan och blanda den i vattnet är maskinen urdålig. Tre diskar på raken ligger halva tabletten kvar i luckan, halvsmält.

Nu ignorerar vi luckan helt och lägger tabletten direkt på golvet innan start. Jag vet inte om det sabbar nån plan med tvättcykeln men det är bättre än att diska samma set tre ggr.

Det är ICA disktabletter. Vet inte om de är sämre än Yes eller andra konkurrenter men känns inte så troligt.

Ja, du sabbar diskprogrammet. De flesta diskmaskiner börjar med en försköljning. Som du gör nu så har du inget diskmedel under huvudprogrammet.

Det kan löna sig att prova andra tabletter. Jag hade detta problem med Sun-tabletter för många år sedan. Sun tyckte att man kunde göra så som ni gör nu, men när jag frågade dem och fördisken så ändrade de sig och köpte tillbaka tabletterna. Jag använder mest Finish annars.

Om problemet fortsätter även med andra tabletter hade jag reklamerat diskmaskinen och skaffat en annan. Tillverkar ett företag en skitprodukt så kan de få tillbaka den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Har haft Eluxen i en vecka nu. När det kommer till att släppa ut disktabletten ur luckan och blanda den i vattnet är maskinen urdålig. Tre diskar på raken ligger halva tabletten kvar i luckan, halvsmält.

Nu ignorerar vi luckan helt och lägger tabletten direkt på golvet innan start. Jag vet inte om det sabbar nån plan med tvättcykeln men det är bättre än att diska samma set tre ggr.

Det är ICA disktabletter. Vet inte om de är sämre än Yes eller andra konkurrenter men känns inte så troligt.

Kan det vara så att något diskgods ligger så nära luckan, att det hindrar luckan att öppnas mer än på glänt?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Har haft Eluxen i en vecka nu. När det kommer till att släppa ut disktabletten ur luckan och blanda den i vattnet är maskinen urdålig. Tre diskar på raken ligger halva tabletten kvar i luckan, halvsmält.

Nu ignorerar vi luckan helt och lägger tabletten direkt på golvet innan start. Jag vet inte om det sabbar nån plan med tvättcykeln men det är bättre än att diska samma set tre ggr.

Det är ICA disktabletter. Vet inte om de är sämre än Yes eller andra konkurrenter men känns inte så troligt.

Här kan du lära dig massor om diskmaskiner Som jag förstår det sabbas diskcykeln av att lägga tabletten direkt i diskmaskinen istället för luckan.

https://youtu.be/_rBO8neWw04
https://youtu.be/Ll6-eGDpimU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Har haft Eluxen i en vecka nu. När det kommer till att släppa ut disktabletten ur luckan och blanda den i vattnet är maskinen urdålig. Tre diskar på raken ligger halva tabletten kvar i luckan, halvsmält.

Nu ignorerar vi luckan helt och lägger tabletten direkt på golvet innan start. Jag vet inte om det sabbar nån plan med tvättcykeln men det är bättre än att diska samma set tre ggr.

Det är ICA disktabletter. Vet inte om de är sämre än Yes eller andra konkurrenter men känns inte så troligt.

Det låter som att något är fel. Antingen att något ligger emot luckan eller att luckan i sig inte öppnar helt. Du bör inte lägga tabletten direkt i.
Vilket program kör du med? Och använder du speed-versionen som snabbar upp programmet?
Testa gärna en tablett från nån av de mer kända varianterna och se om det gör någon skillnad. Mycket tråkigt annars!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det låter som att något är fel. Antingen att något ligger emot luckan eller att luckan i sig inte öppnar helt. Du bör inte lägga tabletten direkt i.
Vilket program kör du med? Och använder du speed-versionen som snabbar upp programmet?
Testa gärna en tablett från nån av de mer kända varianterna och se om det gör någon skillnad. Mycket tråkigt annars!

Vi började med att använda 1-timmes programmet (glassymbol, inte tallrik eller tallrik/kastrullsymbol). Det gick bra första och andra disken, sedan krånglade det, så det ligger nog nånting i att kanske nåt långt objekt i besticklådan blockerade luckan. Jag ska experimentera med det.

Detta är enda klagomålet, ljudnivån och glansen på metall och glas är jättefin, gamla serveringsfat i järn har fått nytt liv.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Vi började med att använda 1-timmes programmet (glassymbol, inte tallrik eller tallrik/kastrullsymbol). Det gick bra första och andra disken, sedan krånglade det, så det ligger nog nånting i att kanske nåt långt objekt i besticklådan blockerade luckan. Jag ska experimentera med det.

Detta är enda klagomålet, ljudnivån och glansen på metall och glas är jättefin, gamla serveringsfat i järn har fått nytt liv.

Är det Ica eller Ica Skonas tabletter? Fick Skonatabletterna via något erbjudande någon gång och dom löser aldrig upp sig.
Normal diskmaskin, förtvätt+längsta 65graders programmet(bor själv, en maskin i veckan, maten torkar fast bra) Har jag tur så ligger bara halva tabletten kvar, ibland kan det vara 80%. Använder i regel lite dyrare tabletter när jag inte får för mig att testa skonatabletterna som inte är slut ännu.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Har dåliga erfarenheter av Electrolux i allmänhet. Hade en 45cm vanlig diskmaskin som bara efter några år slutade värma vattnet. Visade sig vara ett vanligt fel som berodde på att de drog effekten till värmeelementet, ca 700w (220v ca 3A) genom kretskortet på manöverpanelen där banorna var för tunna för detta. Detta är ett rent konstruktionsfel.

Vidare fick jag byta en slang som sprack.

Bosch är ett bättre val. De har högsta tillverkningsvolymerna och större utvecklingsbudget. Har bra erfarenheter.

Permalänk
Medlem

När jag hade bänkdiskmaskin rekommenderades att dela tabletten, den är gjord för en stor maskin.
Köpte diskmaskinspulver istället, fungerade bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

När jag hade bänkdiskmaskin rekommenderades att dela tabletten, den är gjord för en stor maskin.
Köpte diskmaskinspulver istället, fungerade bra.

Det rekommenderas t.om här och där att dela tabletten även till stora maskiner...
Vad ska man göra till en liten bänkare då...?

Hur som, jag har kört pulver i flera år. Kör med en halv kaffeskåpa ungefär.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Jag har denna vilken ser ut att vara samma som Electroluxen.
Har haft den i 3 år och går bra, men som andra säger så måste man vinkla in större tallrikar och så måste man sätta besticken i lådan så de inte är ivägen för diskmedelsluckan.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Finns även flytande diskmedel vilket vi kört på bänkdiskmaskinen på landstället just för att den inte klarade lösa upp tabletterna.