Nvidia lovar prissänkningar efter missade omsättningsmål

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lovar prissänkningar efter missade omsättningsmål

Den senaste kvartalsrapporten från Nvidia visar på ett sjunkande intresse för grafikkort för spel, något bolaget ska stävja med justerade priser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror på dom när jag ser en gtx 3070 för 4000kr

Permalänk

Det faktum att korten har varit apdyra och trots detta knappt funnits att köpa har givetvis inte haft någon påverkan på vinsten.
Mitt 680ti gav upp under våren så jag var tvungen att köpa ett nytt 3060ti. Bra kort men billigt var det inte.

Edit: 980ti ska det vara. Men jag har en 680 i en låda någonstans...

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....

Permalänk
Medlem

Låter trevligt.

Jag hade lite tur när jag hittade mitt msi geforce rtx 3080 gaming z trio 12GB fyndvara för 6890.

Det får hänga med tills Nvidias 5000 serie kommer i vår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag tror på dom när jag ser en gtx 3070 för 4000kr

Du kommer nog göra det, för marknaden är lättad och de svämmar över med mining-kort från 3xxx-serien. Det kommer kanabalisera på 4xxx-serien. de hade bokat så mycket kapacitet på 5nm hos TSMC så chippen, produceras vare sig de vill eller inte.

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

Låter trevligt.

Jag hade lite tur när jag hittade mitt msi geforce rtx 3080 gaming z trio 12GB fyndvara för 6890.

Det får hänga med tills Nvidias 5000 serie kommer i vår.

Kommer i vår? Är du från framtiden? 5000-serien kommer inte komma förrän 2024 tidigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

msi geforce rtx 3080 gaming z trio 12GB fyndvara för 6890.

Damn, nice fynd. vart hitta du det?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Behövs verkligen på alla sätt och vis. Jag minns runt år 2002 eller något. En polare hade köpt en värsting grafikkort kort som hade möjlighet att spela in filmer från antennuttaget. Jag tror han gav 3500kr, sjukligt mycket.

Idag när man går in i en butik och säger jag ska ha en grafikkort för lite word, excel och facebook. Där försäljaren säger, ett Nvidia RTX 3600 för 5000kr passar ditt behov bra.

Skämt åsido, så externa grafikkort är för dyra för "alla" idag som väljer sådana.

Permalänk
Medlem

Tänk vad två års pandemi med tidvis nedstänging av samhället, en kraftigt fluktuerande kryptobrytning, en kännbar svacka i världekonomin och en historisk inflation kan göra med försäljning av kraftigt överprisade grafikkort.
Hade jag inte en aaaaning om....

Permalänk
Medlem

Kul att han försöker skruva det till att vi spelar mindre när det varit en pandemi vilket rimligt borde göra att fler sitter inne och spelar. Har nog inget med mining att göra...

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Behövs verkligen på alla sätt och vis. Jag minns runt år 2002 eller något. En polare hade köpt en värsting grafikkort kort som hade möjlighet att spela in filmer från antennuttaget. Jag tror han gav 3500kr, sjukligt mycket.

Idag när man går in i en butik och säger jag ska ha en dator för lite word, excel och facebook. Där försäljaren säger, ett Nvidia RTX 3600 för 5000kr passar ditt behov bra.

Skämt åsido, så externa grafikkort är för dyra för "alla" idag som väljer sådana.

På tjugo år gör inflationen ett avtryck men mest alla R&D kostnader som skjuter i höjden när alla komponenter blir mer avancerade plus de modernaste noderna som är svindyra idag.

Permalänk
Medlem

Sen finns ju en långvarig aspekt också...
I och med att dagens kort är så dyra så är det ju färre unga som har råd att fixa med datorer och spela på dem.

Visst korten säljer för att alla på SweC har en medellön på 150k i månaden och kan köpa korten ändå. Kruxet är att de är gubbarna som har råd

Så risken finns ju att spelandet på datorer dör ut då en generation missar ingången, så att säga.

Ungarna kör mobilspel och konsol...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

På tjugo år gör inflationen ett avtryck men mest alla R&D kostnader som skjuter i höjden när alla komponenter blir mer avancerade plus de modernaste noderna som är svindyra idag.

Många har för många ursäkter för företag, det är massa företag som passar att höja priser lite extra bara för att det är lite extra inflation.
Om de lyckas så kommer de försöka att normalisera höga priser, och det går bara om konsumenterna väljer att ta den vägen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Wow Jensen geni att komma på att en prisjustering är rimlig i dagsläget...

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Många har för många ursäkter för företag, det är massa företag som passar att höja priser lite extra bara för att det är lite extra inflation.
Om de lyckas så kommer de försöka att normalisera höga priser, och det går bara om konsumenterna väljer att ta den vägen.

Det är klart det är en balansgång men det ändrar inte det faktum att utveckla ett toppmodernt grafikkort idag är mycket svårare än för 20-30 år sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Det är klart det är en balansgång men det ändrar inte det faktum att utveckla ett toppmodernt grafikkort idag är mycket svårare än för 20-30 år sedan.

Det har alltid varit krångligt och tidskrävande. Det nya är kanske att det är svårare att krympa ihop noderna väldigt mycket mer.
Samtidigt så ska man minnas också att Nvidia har byggt upp en stor och trogen kundskara, vilket de inte alltid haft.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kommer vara svårt för många som köpt 3090, 3080tr och 3080 att acceptera att beg priset är under 50% av inköpspriset när de vill uppgradera. Sedan att marknaden svämmar över av miningkort gör 2 och 1 serien mer eller mindre stendöda på beg marknaden. Så oavsett vilket grafikkort du har idag så kommer det bli en stor kostnad vid uppgradering till 4000 serien.

En komplett spelstation eller ett grafikkort? Enkelt val för många föräldrar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

"Nvidia skyller det missade omsättningsmålet på det avtagande intresset för hårdvara för spelande, något företaget tror fortsätter till följd av rådande världsläge."

Hahahahaha, sämsta jag hört. Hade gärna bytt ut mitt 2080 S mot nyare men jag tycker korten är alldeles för dyra idag. Jag tror att dom flesta, precis som jag drar sig för att byta upp sig pga priserna. Inte för ett avtagande intresse för hårdvara....

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Sen finns ju en långvarig aspekt också...
I och med att dagens kort är så dyra så är det ju färre unga som har råd att fixa med datorer och spela på fem.

Samtidigt har det väl alltid varit för dyrt för de flesta unga att spela på fem datorer?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se vad sänkningen resulterar i. Priserna har varit fullständigt åt helvete ända sedan 20-serien men att få se ett XX70-kort för runt 4000Kr är nog en önskedröm. Även om det naturligtvis är det pris som historiskt och rent prismässigt är rimligt sett till vad man får. Men Nvidia är ett vinstdrivande företag så deras investerare kommer kräva att de blåser oss konsumenter och får oss att tro att ett för högt pris är ett rimligt pris.

Det är klart att utveckling kostar. Men man får komma ihåg att Nvidia tjänat mer pengar än någonsin tidigare de senaste två åren. Så man ska inte gå på att de inte har råd med RnD för nya produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

"Nvidia skyller det missade omsättningsmålet på det avtagande intresset för hårdvara för spelande, något företaget tror fortsätter till följd av rådande världsläge."

Hahahahaha, sämsta jag hört. Hade gärna bytt ut mitt 2080 S mot nyare men jag tycker korten är alldeles för dyra idag. Jag tror att dom flesta, precis som jag drar sig för att byta upp sig pga priserna. Inte för ett avtagande intresse för hårdvara....

Med "rådande världsläge" så antar jag att det betyder priserna har ökat vilket gjort att många tappat intresset att köpa nytt. Det stämmer..

Permalänk
Medlem

Jag gissar att sänkta priser inte gäller kommande RTX 40XX

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Tror dom måste lägga om prisstrategin snart ändå med två konkurrenter om 1-2år .. då bör vi få mer normala Priser även från högmodiga Nvidia ..

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är klart det är en balansgång men det ändrar inte det faktum att utveckla ett toppmodernt grafikkort idag är mycket svårare än för 20-30 år sedan.

Betydligt högre krav på vinstmarginaler från företagens sida än för 20-30 år sedan.

Svineriet som pågår nu funkade inte för 30 år sedan.

Permalänk
Medlem

"Nvidia skyller det missade omsättningsmålet på det avtagande intresset för hårdvara för spelande"

Jösses vilken bullshit. Vi vet alla att den stora orsaken för minskad försäljning är att hela miningförsäljningen tvärdog och att marknaden nu på många ställen, särskilt i asien, är översvämmad av begagnade miningkort.

Permalänk
Medlem

Ja menar, i dessa tider där typ ALLT ökar i pris enormt så är ju en prissänkning välkommet hur man än ser det. Knappast något att gnälla på.

Jag väntar själv på prissänkningar på Fågel, Tonfisk, Ägg.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Maaxan:

Betydligt högre krav på vinstmarginaler från företagens sida än för 20-30 år sedan.

Svineriet som pågår nu funkade inte för 30 år sedan.

istället hade butiker 30-60 % marginaler på datorer
Skärmar etc etc

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikingone:

Mitt 680ti gav upp under våren så jag var tvungen att köpa ett nytt 3060ti. Bra kort men billigt var det inte.

Det finns inga 680 TI

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig att Nvidia lovar mer än dom gör

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Lol, absolut Jensen, det är intresset för spelhårdvara som minskat. Det har absolut inget med crypto att göra...

I övrigt, Nvidia hade en marginal på 67% förra året och nu 48% om jag minns rätt från rapporten. Visst, en rejäl minskning men ändå nivåer som många företag bara kan drömma om. De har helt klart råd att rea ut lite gammalt skrot, eps:en kommer förmodligen att ta stryk men om omsättning är prio så är det.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.