Hur lättast ta sig från Helsingfors i Finland till Örebro?

Permalänk
Medlem

Hur lättast ta sig från Helsingfors i Finland till Örebro?

Hej,

Eftersom jag bor i Finland är jag inte så insatt i Svensk kollektivtrafik. Så hur tar man sig bäst från Helsingfors till Örebro?

Arbetsgivaren betalar så priset är inte så noga, men det är ju ändå onödigt att kasta bort pengar (i stil med att ta taxi från Arlanda till Örebro).

Jag antar att det är flyg från Helsingfors till Arlanda som gäller. Men sedan? Går det lätt att ta tåg eller buss? Eller är det lika bra/billigt att hyra en bil? Då behöver jag ju inte passa tåg-/busstidtabeller.

Jag skulle resa iväg på en måndag eftermiddag och resa hem på tisdag eftermiddag (riktigt exakt tidtabell vet jag inte). Hur hemskt är trafiken i Sverige nuförtiden? Jag behöver ju inte köra ända till Stockholm utan man svänger väl före Sollentuna typ.

Permalänk
Medlem

Google kanske kan ge dig tips:

https://www.google.se/maps/dir/Arlanda,+Sverige/%C3%96rebro,+...

Det finns möjlighet att välja både kollektivtrafik och bil. Kanske kan ge dig ett hum om vad du föredrar.

Permalänk
Medlem

Buss från Arlanda till Örebro är smidigast. Det går både Flixbus och Nettbuss.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade gjort:
Flyg från Helsingfors till Arlanda
Arlanda Express till Stockholm C (tar 20 minuter, går flera gånger i timmen)
Regionaltåg från Stockholm C till Örebro (tar 2 timmar, går flera gånger om dagen)

Edit: Det kan ju vara så att direktbuss Arlanda-Örebro är mer effektivt. Jag råkar dock gilla tåg

Går ju att köra bil också, tar 2-3 timmar. Tidsmässigt spelar det alltså mindre roll, det tar ju en del tid att krångla med en hyrbil på flygplatsen också, och betala parkering kan vara krångligt om man inte har de appar som gäller i Sverige installerade. Vet inte hur det är i Örebro specifikt.

Fördelen med tåg är att du kan jobba med annat på tåget istället för att behöva fokusera på att köra bil under dessa timmar med tågresa. Men fördelen med bil är ju mindre känslighet för eventuella störningar.

Du kommer inte in i någon hemsk biltrafik på den sträckan skulle jag nog säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag hade gjort:
Flyg från Helsingfors till Arlanda
Arlanda Express till Stockholm C (tar 20 minuter, går flera gånger i timmen)
Regionaltåg från Stockholm C till Örebro (tar 2 timmar, går flera gånger om dagen)

Går ju att köra bil också, tar 2-3 timmar. Tidsmässigt spelar det alltså mindre roll, det tar ju en del tid att krångla med en hyrbil på flygplatsen också, och betala parkering kan vara krångligt om man inte har de appar som gäller i Sverige installerade. Vet inte hur det är i Örebro specifikt.

Fördelen med tåg är att du kan jobba med annat på tåget istället för att behöva fokusera på att köra bil under dessa timmar med tågresa. Men fördelen med bil är ju mindre känslighet för eventuella störningar.

Du kommer inte in i någon hemsk biltrafik på den sträckan skulle jag nog säga.

Vill flika in med att vissa tåg (Mälartåg, dvs regionaltåg) går Uppsala - Örebro via Arlanda och Stockholm. Samma väg som med Arlanda Express, men du slipper byte. Dessa tåg går inte lika ofta dock.

Permalänk
Medlem

Det låter som att tåg/buss är det bästa alternativet. Då slipper jag ju köra själv. Gärna något som går direkt till örebro från Arlanda då så slipper jag extra byten. Var kan man kolla tidtabeller och boka? Googla Flixbus och Nettbuss? Är det https://www.sj.se/ som gäller för tåg?

Permalänk
Medlem

Resrobot.se tycker jag funkar rätt bra i sverige om man är intresserad av att åka kollektivt.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Det låter som att tåg/buss är det bästa alternativet. Då slipper jag ju köra själv. Gärna något som går direkt till örebro från Arlanda då så slipper jag extra byten. Var kan man kolla tidtabeller och boka? Googla Flixbus och Nettbuss? Är det https://www.sj.se/ som gäller för tåg?

Ja sj.se för tåg till Örebro. Om jag inte minns fel så går det tåg direkt från Arlanda till Örebro, men kan minnas fel också. Annars går tågen från Stockholm C till Örebro

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Varför krångla med buss?

Går bra att boka tåg på sj.se, även när det är Mälartåg eller Tåg i Bergslagen, eller någon annan som kör.

Mälartågs resor är nog billigare att boka på www.malatag.se. Mälartåg är nog de med kortast restid.

Permalänk
Medlem

Sambon åkte Sthlm -> Örebro för ett par veckor sen, då var det buss Sthlm C -> Bålsta för att där kliva på tåget, kanske var tillfälligt arbete men fick för mig att det hållt på så ett tag?

Vad tvingar dig till Örebro?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Sambon åkte Sthlm -> Örebro för ett par veckor sen, då var det buss Sthlm C -> Bålsta för att där kliva på tåget, kanske var tillfälligt arbete men fick för mig att det hållt på så ett tag?

Vad tvingar dig till Örebro?

Återkommande avstängning pga utbyggnad till fyrspår. Främst ett sommarfenomen, med vissa tillkommande helger. Det är inte avstängt nu.

Man kan åka t ex SJ Snabbtåg och byta till Tåg i Bergslagen i Hallsberg också och då slipper man detta då dessa tåg går söder om Mälaren istället för norr om den.

Tillägg: Det är SJ Regional som går norr om Mälaren till Örebro, medan Mälartåg går söder om den. Dock ej samma väg som SJ Snabbtåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Vill flika in med att vissa tåg (Mälartåg, dvs regionaltåg) går Uppsala - Örebro via Arlanda och Stockholm. Samma väg som med Arlanda Express, men du slipper byte. Dessa tåg går inte lika ofta dock.

Observera dock att AEx har två egna stationer på Arlanda, medan alla andra tåg går från Arlanda C som är separat och ligger under Sky City.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Jag behöver ju inte köra ända till Stockholm utan man svänger väl före Sollentuna typ.

Ja, det finns förbindelselänkar mellan E4 och E18 mot Oslo norr om Stockholm numera. Du behöver inte köra längre in än Rotebro och ta 267 (finns en länk vid Kista närmare centrum också). Har man tid på sig kan man köra 263 via Sigtuna och vidare också och köra på E18 i Bålsta eller Enköping. Kör man på i Enköping kommer en del av vägen dit att vara föregångaren till motorvägen.

korrektur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vad tvingar dig till Örebro?

Arbetsresa

Permalänk
Medlem

Motorvägsbygge mellan Västerås-Köping lär dra igång på allvar denna vecka. Man hintar om störningar när man spränger osv. Sträcka på 3 mil. Kan vara värt att veta om buss/bil ska väljas.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ganska "jämt skägg" mellan tåg och buss rent tidsmässigt. Fördel med buss är att det är inga byten.
Undersök vad som passar med dina ankomst- och avgångstider samt säkerställ att du har god marginal vid ev. försening. Speciellt när du ska flyga från ARN tillbaka till HEL, varit helt galna köer under sommaren på Arlanda.

Kanske är läget något bättre nu i augusti men skulle nog rekommendera dig att vara på ARN cirka 2h innan avgång iaf (Swedavia har under sommaren rekommenderat att man är där 3h innan avgång men beror också helt på när under dygnet du flyger. Peak/rush timmar värst givetvis).

Personligen skulle jag välja tåg då det finns bättre med plats och möjligheter till bensträckare / fika / WC även om det innebär ett byte inne på Stockholms Central.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Motorvägsbygge mellan Västerås-Köping lär dra igång på allvar denna vecka. Man hintar om störningar när man spränger osv. Sträcka på 3 mil. Kan vara värt att veta om buss/bil ska väljas.

Om påverkan blir stor kan ett alternativ vara att köra 55 från Enköping till Strängnäs och sedan E20 därifrån (så slipper man köra raka rakt igenom Stockholm för att uppnå samma sak). Bitvis ganska vackert också, men det är ju vanlig landsväg på den sträckan. Körde där senast igår. Synd att man inte kan stanna på bron norr om Strängnäs, för utsikten är riktigt fin över Mälaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det verkar vara ganska "jämt skägg" mellan tåg och buss rent tidsmässigt. Fördel med buss är att det är inga byten.
Undersök vad som passar med dina ankomst- och avgångstider samt säkerställ att du har god marginal vid ev. försening. Speciellt när du ska flyga från ARN tillbaka till HEL, varit helt galna köer under sommaren på Arlanda.

Kanske är läget något bättre nu i augusti men skulle nog rekommendera dig att vara på ARN cirka 2h innan avgång iaf (Swedavia har under sommaren rekommenderat att man är där 3h innan avgång men beror också helt på när under dygnet du flyger. Peak/rush timmar värst givetvis).

Personligen skulle jag välja tåg då det finns bättre med plats och möjligheter till bensträckare / fika / WC även om det innebär ett byte inne på Stockholms Central.

Finns absolut bussar med byten.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns absolut bussar med byten.....

Absolut men 90 % av alla avgångar med Vy/Bus4You är direktbussar med 1 stopp i Västerås.
Flixbuss skulle jag inte ens överväga som alternativ då det är få avgångar samt byte inne i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Absolut men 90 % av alla avgångar med Vy/Bus4You är direktbussar med 1 stopp i Västerås.
Flixbuss skulle jag inte ens överväga som alternativ då det är få avgångar samt byte inne i Stockholm.

Du har också massor med tåg utan byten, det är vad det anmärktes på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har också massor med tåg utan byten, det är vad det anmärktes på.

"Massor" skulle jag inte kalla 6-7 tåg per dygn (Samtliga Mälartåg) men är vi inne på att märka ord så visst

Permalänk
Medlem

100% smidigast att ta bussen direkt från Arlanda om det synkar med ditt plan. Annars går det typ tusen tåg Stockholm - Örebro.

/Gammal örebroare

Permalänk
Medlem

Mälartåg och Bus4You kör Arlanda-Örebro. Behöver inte krångla till centralen.

Permalänk

jag skulle nog övervägt hyrbil
smidigt att inte behöva passa tåg eller buss tider

och så slipper du eventuell extra buss eller taxi när du kommer till Örebro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om påverkan blir stor kan ett alternativ vara att köra 55 från Enköping till Strängnäs och sedan E20 därifrån (så slipper man köra raka rakt igenom Stockholm för att uppnå samma sak). Bitvis ganska vackert också, men det är ju vanlig landsväg på den sträckan. Körde där senast igår. Synd att man inte kan stanna på bron norr om Strängnäs, för utsikten är riktigt fin över Mälaren...

Säger inte att det stämmer (fel sida om Mälaren för mig), men kan inte E20 vara bättre hela vägen? Dock vill jag hinta om att jag i bakgrunden har hört nåt om asfaltering av E20 mellan Eskilstuna-Arboga. Pass på säkerheten i den infon där….

Utökning av området
Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Tåg med byte går i flera fall fortfarande snabbare än direktbuss, så om du föredrar tåg över buss skulle jag säga att du ska ta det även om den tiden du kommer in kräver byte

Hyra bil kan du göra i Örebro om du har behov av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Säger inte att det stämmer (fel sida om Mälaren för mig), men kan inte E20 vara bättre hela vägen? Dock vill jag hinta om att jag i bakgrunden har hört nåt om asfaltering av E20 mellan Eskilstuna-Arboga. Pass på säkerheten i den infon där….

Från centrala Stockholm kan det nog vara det ibland, men Arlanda ligger flera mil norrut. Därmed måste man köra rakt igenom centrala Stockholm på Essingeleden, så i normalfallet är du knappast någon vinst från Arlanda. Är det i rusningen blir det ett direkt dåligt alternativ.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra svar hörni och en intressant diskussion! Jag gissade inte att ämnet skulle vara så engagerande

Nu får jag bara ta och gå igenom all info och kolla vad som passar min tidtabell. Tack ska ni ha allihopa!

Permalänk
Medlem

Du kan lätt söka på SJ.se för att få upp alternativa färdsätt (det som inte är SJ:s tåg, tex Mälartåg, Vy, Flygbussar osv).

Men boka sen via respektive bolags egen hemsida, och inte via Sj.se

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Du kan lätt söka på SJ.se för att få upp alternativa färdsätt (det som inte är SJ:s tåg, tex Mälartåg, Vy, Flygbussar osv).

Men boka sen via respektive bolags egen hemsida, och inte via Sj.se

Har aldrig sett Flygbussarna på sj.se

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig