Permalänk
Avstängd

Å lite mer gubbgnäll..

SL. Det är 2022, dags att köpa in bussar som kan hålla temperaturer inne i bussen under 90 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Å lite mer gubbgnäll..

SL. Det är 2022, dags att köpa in bussar som kan hålla temperaturer inne i bussen under 90 grader.

Samma i Skåne.
Blåser bara varmt på sommaren och kallt på vintern.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

Samma i Skåne.
Blåser bara varmt på sommaren och kallt på vintern.

Den bussen jag satt på väg hem från centrum hade tak-luckan öppen, precis brevid den så finns det något som är kopplat till bussens varvtal där en jetmotor-driven fläkt av nåt slag drar på full kareta för att göra något "där uppe". Lät gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Å lite mer gubbgnäll..

Spårväg city är även den en klassiker under sommaren. Ta mig fan inte klokt hur mycket människor som ska på och temperaturen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kattus:

Tror det är dags att du skaffar dig nåt arbete där du kan jobba hemifrån, så slipper du både pendla och störa dig konstant på SJ och du slipper även allt störigt folk!

Jag kan inte ha mina 2 AC igång samtidigt och göra något annat, för då går automatsäkringen direkt. Som det gjorde nu igen när jag gjorde lite kaffe och vattenkokaren var nästan färdig så blev det stömlöst i alla uttagen i lägenheten (för istort sett allt förutom kyl/frys och spis går till samma säkring)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

😁😆 Haha, ditt svin!

Roligt också att folk här går i polemik mot gnället. Det är gnäll, inte nödvändigtvis saker jag inte kan förstå andra sidan av. Det finns folk som kan ha två tankar i skallen.
Gött med gnäll om gnället antar jag.

Jag kunde inte hålla mig där. Jag är en lat jäkel som har en elcykel. Jag är dock inte fet... men det går ju att ändra på ganska lätt. Uppskattar att elcykel gjort att jag rört på mig mer sista 2 månaderna än jag gjort senaste 10 åren kombinerat. Det är inte pga att jag cyklat jättemycket utan snarare att jag rör på mig väldigt lite.

Nu till lite efterlängtat gnäll:

Nr 1: Folk som cyklar eller går på bilvägen där det finns dedikerad egen cykel/gångväg att cykla eller gå på. Vad fan är problemet? Är du blind eller bara dum i huvudet? Fattar att man ibland genar över en bilväg eller nåt, men på vägen utanför mig så är det väldigt vanligt att folk helt enkelt väljer att gå på vägen istället utan någon förklarlig anledning.

Nr 2: Elnätet/Elpriserna... Morr... Ut ur EU om det ska göra att vi måste sälja el till något annat land med dåliga energilösningar istället för att kunna köpa billig el själva. Imorn blåser det inte och då blir det dyrt. Värt att vi satsar så jävligt på ett energisystem som kräver att man köper ett till parallellt energisystem när det inte blåser och lägger samtidigt ner energisystem som redan fungerar, dessutom hela dygnet oberoende av vind och blåst. Det är som att man inte kan förstå hur puckade beslutsfattare vi har.

Känner för att dra fyrtioelva svärord till här men nu har jag ändå ventilerat litegrann... Tack så länge

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag klev på bussen för att åka in till stan och behövde sitta, hade taskig balans på den tiden. På den enda platsen där ingen satt stod en bag. Jag sade till mannen som satt på sätet bredvid att jag skulle uppskatta om jag kunde sätta mig på den platsen och följande "dialog" utspann sig:
Han: Du ser väl för fan att jag har min bag på den platsen!"
Jag: Det kanske inte är helt uppenbart men det är enda anledningen till att vi pratar med varandra.
Han: Jaha, och vad i helvete har du tänkt dig att ska jag göra med bagen då?
Jag hade naturligtvis hunnit härskna och svarade:
Jag bryr mig inte. Du lär inte ha löst en extra biljett för din bag så om du inte kan uppvisa en giltig biljett för både dig och din bag så har jag ett antal praktiskt genomförbara förslag. Tag den i knät, ställ den på golvet, lägg den på bagagehyllan eller släng ut skiten genom fönstret. Vem fan bryr sig?

Han tog sin bag i knät och makade ovilligt och utstuderat långsamt på sig tills jag kunde sätta mig.
Han: Det var en djävla dålig attityd!
Jag: OK, vi ska snacka attityd. Håll i dig.

När vi nästan var framme vid slutstationen skrek han: Jag har fattat! Kan du inte hålla käften?
På vag ut ur bussen sa en annan passagerare: Skönt att någon lyckades trycka till honom till slut.
Och han fick medhåll av flera andra passagerare. Jag var mest förvånad över att de låtit honom hållas. Jag hade inte tidigare stött på honom men när jag ett par veckor senare klev på bussen och han satt där så tog han snabbt sin bag i knät och flyttade på sig trots att det fanns lediga platser. Så, en del gamla hundar kan lära sig att sitta.

Ja vissa har ingen hyfs överhuvudtaget. Jag kan gärna lämna min plats och har gjort det till flera äldre personer som stigit på eller de som du haft någon funktions nedsättning.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Snusfri

Elcyklar och de som äger elcyklar.
Fy fan! Lata as som gärna är äldre och/eller fetlagda åker runt och kör om i långa uppförsbackar med en beskäftig min.
Cykla förfan på en vanlig cykel så får du motion ditt as!
En annan tar ut sig som om det är tävling varje dag men när man blir omkörd av en elgubbe eller fetlagd kärring i de brantaste uppförsbackar då brinner jag fan upp. De har fan fått bidrag för att köpa sin jävla elcykel dessutom, jävel!

Jag gör det med nöje, så underbart att se personer som stönar värre än i en vuxenfilm och svettas så man tror det ska bli vattenplaning när man bara glider förbi dom, speciellt i långa uppförsbackar

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Lego Master
Skrivet av thom.g:

Jag kunde inte hålla mig där. Jag är en lat jäkel som har en elcykel. Jag är dock inte fet... men det går ju att ändra på ganska lätt. Uppskattar att elcykel gjort att jag rört på mig mer sista 2 månaderna än jag gjort senaste 10 åren kombinerat. Det är inte pga att jag cyklat jättemycket utan snarare att jag rör på mig väldigt lite.

Nr 1: Folk som cyklar eller går på bilvägen där det finns dedikerad egen cykel/gångväg att cykla eller gå på. Vad fan är problemet? Är du blind eller bara dum i huvudet? Fattar att man ibland genar över en bilväg eller nåt, men på vägen utanför mig så är det väldigt vanligt att folk helt enkelt väljer att gå på vägen istället utan någon förklarlig anledning.

Nr 2: Elnätet/Elpriserna... Morr... Ut ur EU om det ska göra att vi måste sälja el till något annat land med dåliga energilösningar istället för att kunna köpa billig el själva. Imorn blåser det inte och då blir det dyrt. Värt att vi satsar så jävligt på ett energisystem som kräver att man köper ett till parallellt energisystem när det inte blåser och lägger samtidigt ner energisystem som redan fungerar, dessutom hela dygnet oberoende av vind och blåst. Det är som att man inte kan förstå hur puckade beslutsfattare vi har.

Känner för att dra fyrtioelva svärord till här men nu har jag ändå ventilerat litegrann... Tack så länge

Gällande nr 1, det är faktiskt olagligt att cykla på vägen (70 km/h och uppåt) om det finns en cykelväg bredvid. Undantaget är om cykelvägen är olämplig med tanke på målet, eller nåt sånt. Men alla flåsiga jävla hobbytävlingscyklister som MÅSTE cykla i klunga på svängiga vägar trots cykelväg kan dö av hemorrojder senast imorgon bitti.

Skrivet av Transportstyrelsen:

Cykla på körbana
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/c...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns problem med elcykel som det finns problem med mycket annat som vanliga cyklar. Jag har sett folk med elcyklar som kör som idioter på trånga gågator. Dessa personer är vanligtvis äldre gubbar och gummor som ska visa vad de gå för.

Nu skriver du lite åt hållet som att fet likamed lat. Att vara överviktig handlar förenklat om att ens kaloriintag är högre än uttaget. Och det finns många anledningar till detta, vanligtvis att folk stoppar i sig alldeles för mycket kalorier. Och uttaget, så kan folk jobba som en galning, men om deras jobb inte är ett fysisk arbete så förbränns det ej många kalorier.

Angående motion så är det bra. Det finns dock något som heter tid. Vissa är behov att förflytta sig med en rätt hög hastighet och de efteråt ska göra ärenden som de ej får vara svettiga på, t.ex. ett viktigt möten. Att då ta elcykel är bättre än bil, buss eller annat om man trampar lite.

Ännu värre med en motorcykel. I ditt exempel så är det du som har ett problem, jag kan på alla sätt förstå varför du blir sur. Men det blir ju väldigt konstigt om alla ska "krypa upp" i uppförsbackar för att inte kränka någon som blir sur om den blir omkörd.
Bidraget togs bort hösten 2018. På den tiden var elcyklarna sämre än vad de är idag. Man kan föra en politisk diskussion huruvida detta är rätt. (vilket vi ej får ha på forumet)
Men i vilket fall så har de elcyklarna med bidrag blivit gamla nu och de elcyklar du ser ute på gatan är nog till största del såna utan bidrag.

*edit*
Jag själv äger ett elfordon. Och nästan alla jag träffar på landet tycker att de borde förbjudas då man kan komma körande utan att folk hör en. Dessa personer var även kraftigt emot 3G och smartphones, så de ändrar sig nog efter 10år.
Jag håller dock med argumentet att det är dumt att de är så extremt tysta. Samtidigt är det njutning att glida runt ljudlöst.

Min elcykel är från 2015 så inget bidrag från den heller...
Ont: Gubbgnället på denna är de dyra o dåliga batterierna. Ca 7 SEK/MIL kostade batteriet innan det gav upp. Så inte mycket billigare än soppa till bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Min elcykel är från 2015 så inget bidrag från den heller...
Ont: Gubbgnället på denna är de dyra o dåliga batterierna. Ca 7 SEK/MIL kostade batteriet innan det gav upp. Så inte mycket billigare än soppa till bilen.

Du menar att det var så dåligt att det bara klarade så få laddcykler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Gällande nr 1, det är faktiskt olagligt att cykla på vägen (70 km/h och uppåt) om det finns en cykelväg bredvid. Undantaget är om cykelvägen är olämplig med tanke på målet, eller nåt sånt. Men alla flåsiga jävla hobbytävlingscyklister som MÅSTE cykla i klunga på svängiga vägar trots cykelväg kan dö av hemorrojder senast imorgon bitti.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/c...

Tack för infon! Här är ingen olämplig cykelbana, den är perfekt med en liten avdelare från bilvägen så man slipper oavsiktligt att köra över dom. Ändå ska dom in på bilvägen. Det är i ett industriområde så dom delar vägen med stora lastbilar med flak vilket gör mig ännu mer förvånad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du menar att det var så dåligt att det bara klarade så få laddcykler?

Snarare dog det nog på ålder än antal laddcykler. Klarade ca 150 laddcykler då man förväntar sig runt 1000. Dock så var det drygt 6 år gammalt.

Det är väl det som gör en lite tveksam till elbilarna för den som inte kör så mycket. Batteriet kommer dö på ålder snarare än antal cykler. Ska man ha en ren elbil som enda bil vill man ju ha en räckvidd på åtminstone 40 mil. Klarar batteriet då 1000 cykler så blir det 40 000 mil. Om man då bara kör 1000 mil per år och batteriet håller 10 år har man bara nyttjat 25% av det man betalat för.

Permalänk
Medlem

Elcyklar och de som äger elcyklar.
Fy fan! Lata as som gärna är äldre och/eller fetlagda åker runt och kör om i långa uppförsbackar med en beskäftig min.
Cykla förfan på en vanlig cykel så får du motion ditt as!
En annan tar ut sig som om det är tävling varje dag men när man blir omkörd av en elgubbe eller fetlagd kärring i de brantaste uppförsbackar då brinner jag fan upp. De har fan fått bidrag för att köpa sin jävla elcykel dessutom, jävel!

😂 Har du på dig kläder passande ett tour de france när du cyklar till jobbet? Fördomarna i mig säger det.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Cyklister som tror de har företräde mot bil vid cykelpassager.
Bilister som ligger och kör i vänsterfil utan att göra en omkörning.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

Angående nummer ett så gjorde jag det ganska ofta när jag cykelpendlade av några orsaker.

Främst handlade det om andra cyklister som inte bara var skitlångsamma utan ofta också inte hade uppmärksamhet på trafiken eller vägen utan typ fokuserade på telefonen och därmed vinglade kraftigt, över i filen åt motsatt håll och över gångbanan. Jag ville inte cykla i typ 7 när jag lätt kunde cykla på i 25-30 och det gick inte att köra om dem på grund av deras vinglade. Dessa cyklister var oftast "tanter" på 60+.

Medelålders (+) män i lycra var också ett problem, de cyklar som idioter och verkar inte förstå att trafikreglerna inte ger företräde till den som cyklar fortast med skrikigast outfit, men de var inte de som fick mig att ta bilvägen istället för cykelbanan. Ett annat problem var gångtrafikanter som sällan uppmärksammar att trottoaren delas med cyklister (med dedikerad cykelbana alltså) utan plötsligt bara stegar ut där och så. Jag lärde mig ju snabbt att verkligen betrakta andra trafikanter som sinnesslöa idioter med skygglappar eller nära total blindhet, men ändå var jag nära att krocka ofta för det är omöjligt att ta dig fram och samtidigt vara beredd på att varenda person när som helst plötsligt kan ändra riktning och stega ut framför en.

En annan orsak som kanske inte gäller överallt är att cykelbanorna är väldigt dåligt planerade. Det känns som om de i bästa fall har kommits på när allt annat redan är planerat. Det är inte ovanligt att cykla på en cykelbana längs en lång gata eller väg och behöva korsa vägen flera gånger för de inte kan bestämma sig om på vilken sida cykelbanan ska ligga eller om båda riktningarna ska ligga på samma sida eller ej. En cykelbana jag tog ofta till mitt nuvarande jobb var i princip bara längs en lång gata från min bostad till färjeläget där jag kunde ta cykeln över till andra sidan. Men cykelbanan växlar från att inte finnas alls, till att gå upp på trottoaren med parkerade bilar mellan den och bilvägen, till att hamna i mitten av bilvägen, längs kanten, på andra sidan gatan. Bilvägen här består av slät asfalt förutom de korta bitarna där cyklisterna ska vara i mitten, men cykelbanan växlar beläggning hela tiden, kullerstenar, tegel, plattläggning, trottoarkanter, och så vidare, och cykelbanan har av någon anledning många fler farthinder och många gånger flerbrunnslock och liknande än bilvägen.

Sen var dock inte bilvägen fri från liknande saker heller. Folk har uppenbarligen problem med stadstrafik för de kör ofta extremt ryckigt och långsamt, stannar plötsligt utan anledning, svänger utan att indikera eller titta, och så vidare. I princip varje dag när jag cyklade till jobbet så fick jag tvärnita för att en bil stannade utan anledning eller förvarning, och jag körde nog om fler bilar med min cykel än vad jag gör idag med min bil liksom.

Ditt gnäll nummer två har vi trådar för redan.

Permalänk

Försöker komma fram till Vattenfall Eldistribution för aktivering av HAN port. Det verkar vara helt omöjligt, funderar på om någon ens svarar där. Telefonröst som berättar att det är kö men inte hur lång den här.....Försökt 2 gånger och väntat i 1 timme vardera gång, inne på 3:e försöket nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Angående nummer ett så gjorde jag det ganska ofta när jag cykelpendlade av några orsaker.

Främst handlade det om andra cyklister som inte bara var skitlångsamma utan ofta också inte hade uppmärksamhet på trafiken eller vägen utan typ fokuserade på telefonen och därmed vinglade kraftigt, över i filen åt motsatt håll och över gångbanan. Jag ville inte cykla i typ 7 när jag lätt kunde cykla på i 25-30 och det gick inte att köra om dem på grund av deras vinglade. Dessa cyklister var oftast "tanter" på 60+.

Medelålders (+) män i lycra var också ett problem, de cyklar som idioter och verkar inte förstå att trafikreglerna inte ger företräde till den som cyklar fortast med skrikigast outfit, men de var inte de som fick mig att ta bilvägen istället för cykelbanan. Ett annat problem var gångtrafikanter som sällan uppmärksammar att trottoaren delas med cyklister (med dedikerad cykelbana alltså) utan plötsligt bara stegar ut där och så. Jag lärde mig ju snabbt att verkligen betrakta andra trafikanter som sinnesslöa idioter med skygglappar eller nära total blindhet, men ändå var jag nära att krocka ofta för det är omöjligt att ta dig fram och samtidigt vara beredd på att varenda person när som helst plötsligt kan ändra riktning och stega ut framför en.

En annan orsak som kanske inte gäller överallt är att cykelbanorna är väldigt dåligt planerade. Det känns som om de i bästa fall har kommits på när allt annat redan är planerat. Det är inte ovanligt att cykla på en cykelbana längs en lång gata eller väg och behöva korsa vägen flera gånger för de inte kan bestämma sig om på vilken sida cykelbanan ska ligga eller om båda riktningarna ska ligga på samma sida eller ej. En cykelbana jag tog ofta till mitt nuvarande jobb var i princip bara längs en lång gata från min bostad till färjeläget där jag kunde ta cykeln över till andra sidan. Men cykelbanan växlar från att inte finnas alls, till att gå upp på trottoaren med parkerade bilar mellan den och bilvägen, till att hamna i mitten av bilvägen, längs kanten, på andra sidan gatan. Bilvägen här består av slät asfalt förutom de korta bitarna där cyklisterna ska vara i mitten, men cykelbanan växlar beläggning hela tiden, kullerstenar, tegel, plattläggning, trottoarkanter, och så vidare, och cykelbanan har av någon anledning många fler farthinder och många gånger flerbrunnslock och liknande än bilvägen.

Sen var dock inte bilvägen fri från liknande saker heller. Folk har uppenbarligen problem med stadstrafik för de kör ofta extremt ryckigt och långsamt, stannar plötsligt utan anledning, svänger utan att indikera eller titta, och så vidare. I princip varje dag när jag cyklade till jobbet så fick jag tvärnita för att en bil stannade utan anledning eller förvarning, och jag körde nog om fler bilar med min cykel än vad jag gör idag med min bil liksom.

Ditt gnäll nummer två har vi trådar för redan.

Håller verkligen med om att cykelbanor är dåligt planerade på många ställen. Det känns skönt att få gnälla om. En intressant tanke när man cyklar runt är "skulle det vara okej att skicka iväg barn att åka här". Drog runt i min lilla stad o många cykelvägar slutar på tveksamma ställen o på liknande sätt som du beskriver.

Just denna sträckan jag gnällde om är en rak väg i ca 2 km som är lågt trafikerad. Den enda anledningen jag kan tänka att folk går/cyklar på vägen ist är att dom ska slippa gå över gatan när dom kommit fram dit dom ska och det är inte en acceptabel anledning enl mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dags för lite ursäktsgnäll!

Asså vad är det för fel på alla dessa jävla vägbyggen som helt blockerat cykelvägarna med staket och betongsuggor. Man gör sitt bästa för att göra rätt och inte orsaka mer gubbgnäll på SweC, men pga helt idiotiska avspärrningar är det omöjligt att köra in på cykelbanan. Istället är man fast på vägbanan och sabbar trafiken för alla som kör på västerbron.

Hur svårt ska det vara att lämna något litet hål någonstans så att man kan ta sig igenom och göra rätt för sig.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Testpilot
Skrivet av eFoppa:

Bilister som ligger och kör i vänsterfil utan att göra en omkörning.

Sen finns ju dom som verkar rädda för vänsterfilen med och ska tillbaka in i högerfilen precis efter dom kört om en, även om det inte ligger nån snabbare bakom dom. Är det tomt på motorvägen brukar jag ligga kvar i vänsterfilen ett bra tag efter omkörning så att avståndet till bakomvarande blir ordentligt när jag kör in igen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Dubbelmoralenr stark med tanke på plast-kakklet idag.
Sugrör i papper. Bestick i trä som ger vidrig smak.
Sedan så kan du samtidigt knata in på Ica och köpa drickyoghurt. Jos . Drickkvarg i PET-plastflaskor utan pant/återvinning på dem och dra dem i sopkorgen istället

För oss med barn…. Varenda leksakkartong är omringad av plast i olika dess slag, galet mycket plast 🙄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Sen finns ju dom som verkar rädda för vänsterfilen med och ska tillbaka in i högerfilen precis efter dom kört om en, även om det inte ligger nån snabbare bakom dom. Är det tomt på motorvägen brukar jag ligga kvar i vänsterfilen ett bra tag efter omkörning så att avståndet till bakomvarande blir ordentligt när jag kör in igen.

Problemet är ju att många inte håller koll bakåt tillräckligt och därmed märker de inte att någon kommer bakom. Så jag tycker man bör följa reglerna och hålla till sig till höger, självklart ska man inte trycka sig in precis framför någon eller så, men vänsterfilen är för omkörning så när omkörningen är avklarad så bör man akta på sig eller utgå till normalpositionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thom.g:

Håller verkligen med om att cykelbanor är dåligt planerade på många ställen. Det känns skönt att få gnälla om. En intressant tanke när man cyklar runt är "skulle det vara okej att skicka iväg barn att åka här". Drog runt i min lilla stad o många cykelvägar slutar på tveksamma ställen o på liknande sätt som du beskriver.

Just denna sträckan jag gnällde om är en rak väg i ca 2 km som är lågt trafikerad. Den enda anledningen jag kan tänka att folk går/cyklar på vägen ist är att dom ska slippa gå över gatan när dom kommit fram dit dom ska och det är inte en acceptabel anledning enl mig.

Det finns så många katastrofala cykelbanor. En här i närheten gick längs en större led, efter en bit gick banan på ena sidan under vägen i en tunnel så att båda riktningarna låg på samma sida, sen svängde cykelbanan vänster vid en stor korsning varpå den bara slutade ut i körbanan med mötande trafik, heldragna linjer och en refug behövde man ta sig över för att hamna på rätt sida av leden. De ordnade detta när de byggde om, men det var så här i över tio år i alla fall.

Men på lågt trafikerade vägar så tenderar folk att inte bry sig. Det är samma på smågatorna här liksom inne i bostadsområderna, folk går mitt i gatan och blänger surt på en när man kommer med bilen och de måste gå åt sidan. Och då finns det ändå trottoarer på båda sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är ju att många inte håller koll bakåt tillräckligt och därmed märker de inte att någon kommer bakom. Så jag tycker man bör följa reglerna och hålla till sig till höger, självklart ska man inte trycka sig in precis framför någon eller så, men vänsterfilen är för omkörning så när omkörningen är avklarad så bör man akta på sig eller utgå till normalpositionen.

Fick tvärnita i tisdags på 55:an mellan Uppsala och Enköping på 2+1-sträckan. Kom i lagom fart på farthållaren och vek ut när det blev tvåfiligt, men givetvis skulle en backspegel- och blinkersbefriad idiot dra ut bilen precis framför utan att öka farten först. Hade garanterat smällt om jag inte tvärnitat. Idioten kom om och jag tappade så mycket fart att jag fastnade bakom husvagns- och busskaravanen då den tvåfiliga delen är rätt kort...

Jag fick då lära mig att man inte ska köra in förrän du tidigast då man ser bilen bakom i innerbackspegeln (om den finns förstås), men folk gör inte det utan tar ofta nästan med sig framskärmen, även om det är tomt bakom i flera km. På motsvarande vis viker de inte ut förrän de är typ i bästa fall en billängd bakom, trots samma förhållanden. Varför ända in i glödheta?! Det är åt helsike för kort avstånd.

Permalänk
Medlem

En elcykel är tillåten för att motorn assisterar d.v.s. man måste trampa för att motorn ska gå, kopplar man ur detta så har man en elmoped.

Har ni sett någon med elsparkcykel som sparkar för att motorn ska gå?

Hur fasiken kan dessa förklädda elmopeder vara tillåtna, det borde omfattas av samma regler som mopeder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

En elcykel är tillåten för att motorn assisterar d.v.s. man måste trampa för att motorn ska gå, kopplar man ur detta så har man en elmoped.

Har ni sett någon med elsparkcykel som sparkar för att motorn ska gå?

Hur fasiken kan dessa förklädda elmopeder vara tillåtna, det borde omfattas av samma regler som mopeder.

Motorn på en elsparkcykel går inte från stillastående, men måste sparka några gånger så den börjar rulla. Det är så de kommer undan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Låter riktigt gubbig nu men om elsparkcyklar hade förbjudits helt o hållet hade jag bara sett det positivt. Speciellt dom som hyrs ut som ligger på gator o i vattendrag härovar i Sverige numera.

För övrigt så hörde jag att nån hade trimmat en sån vid tillfälle o susade fram i 70 km/h. Sjukt fort på en sån liten rackare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Låter riktigt gubbig nu men om elsparkcyklar hade förbjudits helt o hållet hade jag bara sett det positivt. Speciellt dom som hyrs ut som ligger på gator o i vattendrag härovar i Sverige numera.

För övrigt så hörde jag att nån hade trimmat en sån vid tillfälle o susade fram i 70 km/h. Sjukt fort på en sån liten rackare

https://m.youtube.com/watch?v=Nn-IqhezeZw

Finns de som går långt över 100 också

Permalänk
Medlem

Fotgängare, cyklister och mopedister skall hålla sig undan oss som kör bil. 3 livsfarliga kategorier i trafiken. Nu är det gubbgnäll, så lite skruvat och med glimten i ögat.

Trevlig fredag!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Fick tvärnita i förrgår på 55:an mellan Uppsala och Enköping på 2+1-sträckan. Kom i lagom fart på farthållaren och vek ut när det blev tvåfiligt, men givetvis skulle en backspegel- och blinkersbefriad idiot dra ut bilen precis framför utan att öka farten först. Hade garanterat smällt om jag inte tvärnitat. Idioten kom om och jag tappade så mycket fart att jag fastnade bakom husvagns- och busskaravanen då den tvåfiliga delen är rätt kort...

Jag fick då lära mig att man inte ska köra in förrän du tidigast då man ser bilen bakom i innerbackspegeln (om den finns förstås), men folk gör inte det utan tar ofta nästan med sig framskärmen, även om det är tomt bakom i flera km. På motsvarande vis viker de inte ut förrän de är typ i bästa fall en billängd bakom, trots samma förhållanden. Varför ända in i glödheta?! Det är åt helsike för kort avstånd.

Jo en billängd är absolut minimum. Samtidigt har jag märkt att det är ett ganska vanligt sett att visa sitt missnöje. Jag kan själv göra så ibland, inte så nära förstås men om jag legat bakom någon i ett antal km som inte uppmärksammar eller bryr sig om att jag legat bakom och snällt väntat och de till sist aktar på sig så kan jag liksom demonstrativt köra in hyfsat snävt framför för att visa att det är så man gör.