Permalänk
Medlem

Aktiva högtalare till TV

Halloj!

Till att börja med så är ljud inte min starka sida men ska försöka förklara bäst jag kan! Till problemet, har ett mindre bekymmer med mina gamla Argon 7350 som jag använder till min TV(LG OLED CX 65" ), problemet är att jag inte justera ljudet via tv:n utan behöver fysikt reglera ljudet med ratten på ena högtalaren.

Så som det är kopplat idag så har jag en toslink-kabel från tv:n till en gammal Brik DAC, därifrån har jag rca-kabel kopplat till högtalarna.

Nu är det rätt gamla prylar som jag har och tänker inte lägga några större slantar på en receiver(om det nu är lösningen). Däremot så snubblade jag över denna pryl https://noerdic.se/products/nordic-hdmi-extractor-with-arc som inte alls kostade många kronor.

Tanken är alltså att koppla HDMI till Nördic Dac:en och bryta ut ljudet till RCA. Kanske värt att tillägga är att jag uteslutande använder min Apple TV 4K för att kika på streamade tjänster, inte tvn's inbyggda WebOS. Apple TV'n är såklart kopplad med HDMI direkt till TV'n Kan jag använda en HDMI-källa för ljud och en annan för bild eller blir det problem där? Och kommer detta medföra att jag kan justera ljudet från via TV eller Apple TV?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Du kan inte ändra volymen om högtalarna inte har HDMI CEC eller IR-mottagare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du kan inte ändra volymen om högtalarna inte har HDMI CEC eller IR-mottagare.

Ok! Så det är tekniskt omöjligt med dessa högtalare helt enkelt oavsett ev adaptrar?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Ok! Så det är tekniskt omöjligt med dessa högtalare helt enkelt oavsett ev adaptrar?

Din idé med ARC DACen borde fungera alldeles utmärkt! Då själva DACen bör styras via HDMI CEC.
Testa den iaf! Om den inte funka så såg jag att amazon har en DAC som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Din idé med ARC DACen borde fungera alldeles utmärkt! Då själva DACen bör styras via HDMI CEC.
Testa den iaf! Om den inte funka så såg jag att amazon har en DAC som gör det.

Då får du ta och länka den magiska produkten för det är inget som en extraktor klarar av. Den är till för att separera ljudet från HDMI så att man kan ansluta en enhet med t.ex. en optisk kabel. Det går dock inte att ändra ljudvolym. Det krävs en enhet på "andra sidan" som hanterar ljud och volym och eftersom det inte går att skicka kommandon (t.ex. öka/minska volym) via varken toslink eller RCA så kommer det inte fungera.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Då får du ta och länka den magiska produkten för det är inget som en extraktor klarar av. Den är till för att separera ljudet från HDMI så att man kan ansluta en enhet med t.ex. en optisk kabel. Det går dock inte att ändra ljudvolym. Det krävs en enhet på "andra sidan" som hanterar ljud och volym och eftersom det inte går att skicka kommandon (t.ex. öka/minska volym) via varken toslink eller RCA så kommer det inte fungera.

Jag slog till på denna

Kostade inte mycket och påstås kunna höja och sänka ljudet via tv. Får se om den ev. fungerar.. om ett par veckor(lång lev. tid) annars får jag ge upp det här 🤷🏼‍♂️

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Jag slog till på denna

Kostade inte mycket och påstås kunna höja och sänka ljudet via tv. Får se om den ev. fungerar.. om ett par veckor(lång lev. tid) annars får jag ge upp det här 🤷🏼‍♂️

Ja, säljaren påstår onekligen det på taskig engelska. Återkom när du har fått hem den och testat. Jag håller tummarna!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, säljaren påstår onekligen det på taskig engelska. Återkom när du har fått hem den och testat. Jag håller tummarna!

Will do! Tack för er input!

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

@nu1mlock @Mikos

Nu har jag fått hem omvandlaren från Amazon. Fungerar nu bra att justera volymen via fjärrkontrollen. Om än att det krävs en del klick för att höja/sänka.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Nice! Ja, företag sätter rätt skumma CEC inställningar som standard. T.ex: Samsung binder exit-knappen till [back] istället för back-knappen till [back].