Webb- eller serverhotell hos Inleed?

Permalänk

Webb- eller serverhotell hos Inleed?

Hej! Jag undrar om det är "Serverhotell" man ska välja hos Inleed om man vill ha en egen del av en server som man kan installera Supabase och egen hemsida för att lära sig back- & frontend inom webbutveckling? Eller går det att komma igång med self-hosted Supabase, egen filserver, egen Node.JS-kod och egen front-end hemsida även med "Webhotell" hos Inleed?

Under "Webbhotell" står det att vald version av PHP & MySQL ingår så det kanske inte går ihop då med Supabase? Men det skulle inte spela någon roll om jag bara fick en helt egen del av en server där jag kan installera valfria "internet-OS"?

Jag har ett par domäner som jag tänkte föra över och börja lära mig alla bitar av webbutveckling: backend (Node.JS), databaser (Supabase), frontend (HTML, CSS, JS) och filsystem (localStorage fast på servern? Eller finns det särskilt kodramverk för fildatabaser?).

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

Supabase är något du kör på deras hostade plattform eller på "Docker" verkar det se ut som.

Om du vill börja med alla steg av utvecklingen så tror jag du kommer mycket snabbare frammåt med Docker Compose och en LAMP stack.
Då kan du snabb och enkelt riva allt som gått åt pipa och börja om extremt snabbt.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Jag brukade köra en droplet på digital ocean (med egen domän) för såna här saker. Kostar typ 60kr/månad + en domän. Det är ju lite mera jobb att få igång, men väldigt lärorikt och kul om man gillar sånt

Fördelen är ju att du får en server där du kan göra "vad du vill".

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Hej! Jag undrar om det är "Serverhotell" man ska välja hos Inleed om man vill ha en egen del av en server som man kan installera Supabase och egen hemsida för att lära sig back- & frontend inom webbutveckling? Eller går det att komma igång med self-hosted Supabase, egen filserver, egen Node.JS-kod och egen front-end hemsida även med "Webhotell" hos Inleed?

Under "Webbhotell" står det att vald version av PHP & MySQL ingår så det kanske inte går ihop då med Supabase? Men det skulle inte spela någon roll om jag bara fick en helt egen del av en server där jag kan installera valfria "internet-OS"?

Jag har ett par domäner som jag tänkte föra över och börja lära mig alla bitar av webbutveckling: backend (Node.JS), databaser (Supabase), frontend (HTML, CSS, JS) och filsystem (localStorage fast på servern? Eller finns det särskilt kodramverk för fildatabaser?).

Mvh,
WKL.

Supabase är väl en database as a service för PostgreSQL om jag inte minns fel.
Om du vill labba och leka så kan du hosta Node.js på Heroku gratis och även nyttja Heroku Postgres gratis (finns även betalvarianter om man vill vara snäppet mer seriös).

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Men det skulle inte spela någon roll om jag bara fick en helt egen del av en server där jag kan installera valfria "internet-OS"?

Då kan du väl ta någon av deras VPS?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Inleed har stöd för Node.js på sina webbhotell men du blir låst till att använda Mariadb om du ska ha databasen via webbhotellet.

Om du ska köra deras VPS så rekommenderar jag att köpa till deras managed VPS tjänst, om du inte är väldigt bevandrad i backuper och drift.

Jag har haft både VPS och webbhotell hos Inleed i många år men valde att skaffa en VPS hos Netcup.eu istället, då clustern min VPS fanns på hos Inleed havererade mer än en gång, vilket resulterade i nollställd server varje gång. Dessa problem har jag inte haft alls hos nya leverantören.

Permalänk
Skrivet av ShinyChrome:

Inleed har stöd för Node.js på sina webbhotell men du blir låst till att använda Mariadb om du ska ha databasen via webbhotellet.

Om du ska köra deras VPS så rekommenderar jag att köpa till deras managed VPS tjänst, om du inte är väldigt bevandrad i backuper och drift.

Jag har haft både VPS och webbhotell hos Inleed i många år men valde att skaffa en VPS hos Netcup.eu istället, då clustern min VPS fanns på hos Inleed havererade mer än en gång, vilket resulterade i nollställd server varje gång. Dessa problem har jag inte haft alls hos nya leverantören.

Kollar jag här då så kostar det cirka 3 €/mån för den billigaste VPS:en? https://www.netcup.eu/vserver/vps.php

GmbH betyder att det är ett tyskt bolag?

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Kollar jag här då så kostar det cirka 3 €/mån för den billigaste VPS:en? https://www.netcup.eu/vserver/vps.php

GmbH betyder att det är ett tyskt bolag?

Stämmer, det är ett tyskt bolag!
Det gör att betalningarna är lite mindre smidiga, men det går att betala via Paypal också.