Microsoft: "Playstation 4 sålde dubbelt så bra som Xbox One"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har inte playstation alltid sålts bättre? Jag minns så väl när xbox först kom och folk kallade den för en floppbox. Alla egenskaper den hade som hdd och nätverk var också skit för då blev den mer en dator och de ville ha en ren konsol. Trots det har gått 20år så förstår jag inte detta argument än.

Jag själv gillar xbox bättre, alltifrån hur deras dashboard var till kontrollerna. Men jag tycker jag ser mer playstation saker överallt när jag kollar, jag gissar på att playstation 5 säljer bättre i sverige.

Jag själv kommer troligen köpa playstation 5 för jag har bekanta som kommer göra detta och enda chansen att spela tillsammans är att apa efter.
Det argumentet är ett klassisk. Förr när man valde Nes vs Sega, så var det också ens polare som avgjorde valet. Den enda skillnaden var att då var det möjligheten att lånbyta spel, inte som idag spela multiplayer.

Att köpa samma som vänner är en anledning. Men vad gäller Sega var det sportspelen från EA som lockade mina vänner som köpte den. Och Nintendos kvalité på spel som lockade de som köpte den. IP som Mario, Zelda etc.

Så spelutbudet tror jag är en större faktor än vad vänner köper (speciellt idag med cross play). Därför jag t.ex kompletterar min PC med Switch och PS5. För de erbjuder något annat.

ON topic vill ju Microsoft verkligen måla sig som en mindre spelare inom spelindustrin för att kunna få gå i land med köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

En sak många glömmer är att Xbox i princip alltid har floppat i Japan, där både Sony och Nintendos konsoler har ett enormt övertag. Det är svårt att kompensera för en sådan ojämnhet om man inte lyckas dominera andra regioner.

Men då har väl Xbox amerikanska marknaden istället?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Bildexpert

@igelkotte: Det väger knappast upp tyvärr.

Microsofts mest sålda konsol är Xbox 360 med sina 84 miljoner exemplar. Av dessa såldes 1.6 miljoner i Japan. Det är knappt en tiondel av antalet sålda PS3:or i samma land.

Kikar man på nuvarande generation så har Series S och X tillsammans sålt strax under 300,000 exemplar i Japan medan Playstation 5 ligger på 1,8 miljoner. Detta skapar ett avsevärt gap om man inte vinner extra marknadsandelar i Nordamerika eller Europa. Med Xbox 360 gick det i princip, men sedan dess har det sett tufft ut.

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Jag är inbiten Xbox-användare och Playstation 4 var överlägset bättre. Utan tvekan.

Iaf med de första modellerna av Xbox one och ps4 så var Sonys konsol bra mycket bättre. Microsoft gjorde en hel del rätt med Xbox One X, så den tycker jag de lyckades bättre med än Sony med sin Playstation 4 Pro

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har inte playstation alltid sålts bättre? Jag minns så väl när xbox först kom och folk kallade den för en floppbox. Alla egenskaper den hade som hdd och nätverk var också skit för då blev den mer en dator och de ville ha en ren konsol. Trots det har gått 20år så förstår jag inte detta argument än.

Jag själv gillar xbox bättre, alltifrån hur deras dashboard var till kontrollerna. Men jag tycker jag ser mer playstation saker överallt när jag kollar, jag gissar på att playstation 5 säljer bättre i sverige.

Jag själv kommer troligen köpa playstation 5 för jag har bekanta som kommer göra detta och enda chansen att spela tillsammans är att apa efter.
Det argumentet är ett klassisk. Förr när man valde Nes vs Sega, så var det också ens polare som avgjorde valet. Den enda skillnaden var att då var det möjligheten att lånbyta spel, inte som idag spela multiplayer.

Xbox 360 sålde bra mycket bättre i början än PS3 men när väl utvecklarna började förstå potentialen i Sonys processor (trots att den var sjukt krånglig att utveckla spel för) så sköt PS3 försäljningarna iväg i slutet av den generationens spelkonsoler. I slutändan så kommer jag inte ihåg vem som sålde mest, men det var riktigt jämt mellan Xbox 360 och Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har inte playstation alltid sålts bättre? Jag minns så väl när xbox först kom och folk kallade den för en floppbox. Alla egenskaper den hade som hdd och nätverk var också skit för då blev den mer en dator och de ville ha en ren konsol. Trots det har gått 20år så förstår jag inte detta argument än.

Jag själv gillar xbox bättre, alltifrån hur deras dashboard var till kontrollerna. Men jag tycker jag ser mer playstation saker överallt när jag kollar, jag gissar på att playstation 5 säljer bättre i sverige.

Jag själv kommer troligen köpa playstation 5 för jag har bekanta som kommer göra detta och enda chansen att spela tillsammans är att apa efter.
Det argumentet är ett klassisk. Förr när man valde Nes vs Sega, så var det också ens polare som avgjorde valet. Den enda skillnaden var att då var det möjligheten att lånbyta spel, inte som idag spela multiplayer.

Den första XBOX var ju fantastiskt när man fått den chippad. I med större HDD och lagra spel du lånat på disken, eller ladda ner och för över via ethernet. Se filmer från din dator över LAN med XBMC. Jag hade så mycket nöje med min Krysslåda, och den ligger i förrådet fortfarande.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Den första XBOX var ju fantastiskt när man fått den chippad. I med större HDD och lagra spel du lånat på disken, eller ladda ner och för över via ethernet. Se filmer från din dator över LAN med XBMC. Jag hade så mycket nöje med min Krysslåda, och den ligger i förrådet fortfarande.

Jag gjorde exakt samma sak. Det finns ingen konsol som jag har haft lika roligt med som första xboxen. Även om samma funktionalitet skulle gå bygga i de nya så var det ett megakliv från det jag hade innan som var att endast kolla på den typ av filmer på datorn.
Visst kunde man köra rca ut från datorn, eller köpa en dvd spelare. Men dvdspelare var dyra på den tiden.

Permalänk
Medlem

PS4 är en sån konsol som aldrig existerade för mig, den fyllde inget syfte, PS1-3 var alla unika och betydande för sin tid men PS4 kom och gick utan att någon jag kände vare sig pratade om att köpa den eller köpte den. Sen kom PS5 som alla ville ha.
Samma med XBox One, tror inte jag känner någon som har eller haft en sån, men orginal XBOX hade alla lika så med 360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Nej.

MS skjuter sig i fötterna lite för ofta för att kunna stå upp länge till.

Deras netflixmodell blöder pengar och exklusiva AAA-spel drar in betydligt mera pengar i Sonys ekosystem, så det kommer inte hålla i längden.

Deras köp av urvattnade studios där talangen redan lämnat för länge sedan tog ett rejält bett ur ekonomin och att inte använda de pengarna till att skapa nya studios med egna IP:n istället visar att man inte är helhjärtade utan bara vill ha en bit av kakan.

Att de utöver det ger bort hela VR-marknaden till Sony var inte heller så smart. PSVR 2.0 blir tillräckligt bra nu. Alla som avaktade PSVR kommer hoppa på tåget. De som köpte direkt fick se att Sonys VR-spel faktiskt var helt ok.

Att släppa exklusiva spel i hög klass genom hela förra generationen(och alla innan) har gett Sony ett momentum som blir svårt att ta igen. Man kan lita på att Sonys egna studios kommer att fortsätta innovera och underhålla med sina ikoniska titlar. MS har lovat mycket under åren, men det är Sony som har levererat flest GOTY genom tiderna.

Hårdvaran är inte mycket att orda om, förutom att DualSense är helt överlägsen och att MS som sagt skippar VR. Att MS skapade series S och således gjorde den lägsta gemensamma nämnaren betydligt sämre är värt att nämnas. Girigheten tog överhanden även här.

Amerikanare vill gärna ha xbox och iphone, men här i EU har PS alltid sålt rejält mycket bättre, som bäst fyra playstation på varje xbox. Marknaden globalt sett ger inte mycket hopp till att MS skulle vara i närheten att komma ikapp denna generation.

Matchen är inte jämn, det är inte 50/50 vem som kommer vinna. Kollar man objektivt och zoomar ut lite ser man att MS inte har en rimlig chans ens. Sony har förtjänat sin position som marknadsledare och viljan att fortsätta innovera kommer betala sig bättre ju längre in i generationen vi kommer. Tillbehören spelar faktiskt roll. VR är fortfarande framtiden inom gaming. Men framför allt, Sonys egna studios blir bara bättre för varje nytt spel. Inga tomma löften, bara roliga spel.

De gör inte ont för Microsoft om de förlorar pengar på gaming. Xboxdivisionen har jag för mig drog in mindre än 20% av intäkterna för bolaget.
Gillar dessutom att Microsoft inte stressar med att lansera spel tidigt och de ju just för att de har råd att backa på gaming.

Spiderman ger ju cirka 8 timmar speltid, snyggt spel men inte så mycket hjärta där.

Permalänk
Medlem

Jag tror Microsoft vinner med försäljning.

1 Game Pass
2 Billigare kostnad för Ultimate än Sony's (Extra)
4 Går inte konkurrenten bakom ryggen för att övertyga spelutvecklaren och bli betald.
5 Snyggare konsol
6 Mer tillgänglighet
7 kraftfullare
8 Kostar dessutom mindre med tanke på bristpriserna just nu.

Den här generationen väljer jag Xbox Series X.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag är inbiten Xbox-användare och Playstation 4 var överlägset bättre. Utan tvekan.

Alltså fokusen var ju fel redan när de marknadsförde burken. Nästan alla idéer var sjukt dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

PS5'an är så ful att jag är förvånad någon köper den överhuvudtaget

Jaja för att folk köper en konsol baserat på hur snygg den är, inte på grund av spelen som finns på. Tell me you're not a gamer without telling me you're not a gamer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Nej.

MS skjuter sig i fötterna lite för ofta för att kunna stå upp länge till.

Deras netflixmodell blöder pengar och exklusiva AAA-spel drar in betydligt mera pengar i Sonys ekosystem, så det kommer inte hålla i längden.

Det är inte meningen att de skall gå med vinst på dessa idag. Planen är att bygga något och gå med vinst över tid. Netflix gick inte med vinst på länge, och än idag går de flesta streamingtjänster med förlust (dock inte längre Netflix).

Citat:

Deras köp av urvattnade studios där talangen redan lämnat för länge sedan tog ett rejält bett ur ekonomin och att inte använda de pengarna till att skapa nya studios med egna IP:n istället visar att man inte är helhjärtade utan bara vill ha en bit av kakan.

Poängen är inte utvecklarna, utan IPn. MS vill ha Elder Scrolls, Fallout och Call of Duty, för de namnen säljer spel. Den enda aquihire de gjort är nog Obsidian, och Obsidian har försökt sälja sig i 10 år och var sannolikt billigt.

Citat:

Att de utöver det ger bort hela VR-marknaden till Sony var inte heller så smart. PSVR 2.0 blir tillräckligt bra nu. Alla som avaktade PSVR kommer hoppa på tåget. De som köpte direkt fick se att Sonys VR-spel faktiskt var helt ok.

VR slår igenom när det kommer ett spel som folk vill spela. Det har inte hänt än. Om någon kommer att lyckas med det så är det nog Valve. Alla kul idéer slår inte igenom.

(Personligen tror jag att det de behöver är inte maffigare prestanda utan ett sätt att ha bättre kontroller, men det är en detalj.

Citat:

Att släppa exklusiva spel i hög klass genom hela förra generationen(och alla innan) har gett Sony ett momentum som blir svårt att ta igen. Man kan lita på att Sonys egna studios kommer att fortsätta innovera och underhålla med sina ikoniska titlar. MS har lovat mycket under åren, men det är Sony som har levererat flest GOTY genom tiderna.

Detta är MS eviga problem - att de inte har ett gäng spel som associeras med Xbox. Det är Halo, och...ja, inte så mycket mer. Det är därför de köper alla studior.

Citat:

Hårdvaran är inte mycket att orda om, förutom att DualSense är helt överlägsen och att MS som sagt skippar VR. Att MS skapade series S och således gjorde den lägsta gemensamma nämnaren betydligt sämre är värt att nämnas. Girigheten tog överhanden även här.

Series S är sannolikt ett försök att skydda sig mot en Wii-situation från Switch. Den kan också bli intressant som endpoint för streaminglösningen, men då får den bli ännu billigare. Faktum är att den boxen borde går att göra snorbillig.

Citat:

VR är fortfarande framtiden inom gaming.

Det återstår att se.

Citat:

Men framför allt, Sonys egna studios blir bara bättre för varje nytt spel.

Nej, verkligen inte! De gör bra grejer ibland, men de är absolut sämre än vad de var under PS2-eran.

I slutänden handlar det om att MS först försökte göra en Sony, och lyckades halvbra med 360. Sedan brände de alla sina skepp med Xbox One, och nu försöker de göra två saker på en gång - repetera 360, och bygga en streamingtjänst. Med kostnaden för GPU-lösningar på väg mot månen, är det rätt naturligt att tänka sig att streaming är framtiden (låta flera användare dela på samma kisel, så att säga), men ingen vet när det händer. Personligen tror jag att jag kommer att köpa en GPU till, men jag vet inte om det blir två.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Xbox 360 sålde bra mycket bättre i början än PS3 men när väl utvecklarna började förstå potentialen i Sonys processor (trots att den var sjukt krånglig att utveckla spel för) så sköt PS3 försäljningarna iväg i slutet av den generationens spelkonsoler. I slutändan så kommer jag inte ihåg vem som sålde mest, men det var riktigt jämt mellan Xbox 360 och Playstation 3

PS3 sålde mer totalt sett. Detta trots att XBox 360 släpptes ett helt år före PS3:an. Orsaken till den långsamma starten var som du sa att PS3:an var svårare att utveckla till. Sen om spelen inte riktigt finns där från början så hjälper det till också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att Xbox Series S skulle prestera bättre i 1080p jämfört med Xbox Series X i 4K vet jag inte om det riktigt stämmer. Series S orkar väl med 60fps i 1080p ungefär lika ofta som Series X orkar med 60fps i 4K. I övrigt använder båda dynamisk upplösning för att försöka nå sina mål.

Jag var tvungen att dubbelkolla, och du har nog en del rätt här. S har 4 TF och X har 12 TF beräkningskraft för GPUn. Vilket såklart inte är hela sanningen heller på något vis. 1080 är 1/4 av 4k, så S bör ha lite bättre prestanda på 1080 teoretiskt, jämfört med X på 4k. Sen verkar utvecklare optimera mer för X och många har gnällt på hur klen S är och att viss typ av grafik måste stängas av generellt. Så gissar spel optimeras bättre för X i detta fall också

För alla med pengarna över så är X en bättre investering om man bara ser till lagringen, plus kraften till på det, samt att spel kan köpas billigare till X som kan köra fysiskt media (varför är det så mycket dyrare att köpa digitalt fortfarande!?!). Ser man till ett andrahandsvärde så är skillnaden i pris väldigt liten om man kikar på hela livslängden. En konsol är lite pengar för de flesta idag, speciellt jämfört med en dator om du vill spela

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Det förvånar mig inte. I början av generationen så var det i stora delar av världen allmänt vedertaget att välja PS4 och sedan fortsatte det att rulla på. Med det sagt så ska det sägas att sättet som Xbox-skutan rättades upp på av Phil är anmärkningsvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

PS5'an är så ful att jag är förvånad någon köper den överhuvudtaget

Ja men det kan tänkas att det finns en och annan som egentligen bara bryr sig om spelen. Hur chockerande det än låter.

Permalänk
Medlem

Jag hade både en PS4 och Xbox one. Men det som fick mig att spela mest på Xbox:en var att den var knäpptyst när man spelade medans PS4:an (PS4 pro lät lika mycket) lät som som en jetmotor. Min Xbox one X kunde man aldrig hör fläkten på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

PS3 sålde mer totalt sett. Detta trots att XBox 360 släpptes ett helt år före PS3:an. Orsaken till den långsamma starten var som du sa att PS3:an var svårare att utveckla till. Sen om spelen inte riktigt finns där från början så hjälper det till också.

En till orsak att det gick segt för ps3 i början var att den första iterationen kostade något runt 6000-7000:-. Minns jag rätt var 360 betydligt billigare samtidigt som multiplat-spelen var bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

En till orsak att det gick segt för ps3 i början var att den första iterationen kostade något runt 6000-7000:-. Minns jag rätt var 360 betydligt billigare samtidigt som multiplat-spelen var bättre.

Ja, det höga priset var en av dom stora orsakerna också till att det blev en trög start.

Permalänk

Bakåtkompatibel

Spelar väldigt många äldre spel på min Series S. Både från 360 eran, men även från Original Xbox.

Bakåtkompatibiliteten är något som gör att Xbox än så länge vinner över Playstation för mig, denna generationen.

Permalänk
Medlem

Förstår inte alla klagomål på PS5 utseendet. Tycker den är snygg. Enda nackdelen med formfaktorn tycker jag är storleken.

Permalänk
Medlem

T.o.m i USA så börjar de flesta köpa PS istället.
De flesta Amerikaner jag snackar med online tycker PS har bättre utbud.
Att man kan spela 99% av Xbox spelen på PC gör nog också att de flesta med en kapabel PC väljer bort Xbox.
Barnfamiljer väljer främst Switch.

Som en inbiten RPG spelare som speciellt gillar JRPGs så är valet lätt för mig.
Japanska utvecklare gör spel främst till PS och Nintendo.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

En sak många glömmer är att Xbox i princip alltid har floppat i Japan, där både Sony och Nintendos konsoler har ett enormt övertag. Det är svårt att kompensera för en sådan ojämnhet om man inte lyckas dominera andra regioner.

Japanska konsolmarknaden är numera Switch och ingenting mer så att Xbox inte lyckas där spelar ingen roll i sammanhanget (relativt Sony).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Förstår inte alla klagomål på PS5 utseendet. Tycker den är snygg. Enda nackdelen med formfaktorn tycker jag är storleken.

Förmodligen tycker dom att en sko låda är snygg också Jag tycker Sony gör lite futuristiska och mer avancerad design än både MS och Nintendo om man nu ska diskutera den smaksaken.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Japanska konsolmarknaden är numera Switch och ingenting mer så att Xbox inte lyckas där spelar ingen roll i sammanhanget (relativt Sony).

Grejen med Japan är att handhållna konsoller typ Gameboy har alltid varit det stora där, så Switchen får höga försäljningssiffor bara på det. Vet du om Playstation har tappat jämfört med tidigare generationer?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

För mig var PS4 den första jag inte hade, körde bara på XB den generationen (och än så länge på nuvarande). Anledningen var väl att jag trivdes bättre med min 360 än med min PS3. Kontrollerna var bättre, gränssnittet var bättre (till slut, de gick igenom rätt många iterationer) och XB var ett bra komplement till PC, kontrollerna fungerade på båda exempelvis och integrationen blev ju bara bättre senare. Spelen var ungefär samma på det stora hela. PS har fler exklusiva titlar och många av dem är väldigt bra, men de är inte riktigt unika så som Nintendos egna spel är. Jag gillar verkligen Gran Turismo exempelvis, men på XB finns ju Forza som är typ samma sak även om det inte är riktigt lika bra. En fördel är ju också att Forza faktiskt kommer med nya releaser emellanåt. På samma sätt är ju Uncharted rätt nice, men Tomb Raider finns och är ganska likt, om än med lite annat tonläge, och jag skulle säga att det är bättre. Och så vidare. Men det finns ju inget på varken PS eller XB som är att jämföra med typ Super Mario Odyssey eller Zelda.

Permalänk
Medlem

Rättelse i artikeln: Ledaren i nionde generationen är för närvarande Nintendo Switch.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!