DRAM lyser på båda mina PCs efter att jag provat att byta RAM och CPU

Permalänk
Medlem

DRAM lyser på båda mina PCs efter att jag provat att byta RAM och CPU

TLDR:
Jag har två datorer och jag ville samla de bästa delarna i en av dem. Efter att jag bytte RAM och CPU mellan dem och sedan bytte tillbaka, har båda datorernas DRAM-lampa tänts. Ingen av PCarna bootar.

---

Hej SC,

Jag har problem med båda mina datorer.

PC1 består av:
Z170I Gaming Pro
i5 6600
Corsair Vengeance LPX 2x4 GB

PC2 består av:
Strix Z370-H Gaming
i7 8700k
G.skill Trident Z 2x16 GB

Min tanke var att göra PC1 så bra som möjligt, eftersom det är liten formfaktor.

Jag började med att sätta in de två Trident Z-stickorna i PC1 och startade den, det fungerade bra. Jag drog ut processorerna och satte in 8700k i PC1 och 6600 i PC2. Jag försökte slå på PC1 och den startade inte.

Jag läste på lite och fann att 8700k inte är kompatibel med moderkortet på PC1 (Z170I), så jag drog ut båda processorerna igen och satte in den ursprungliga processorn i varje system.

PC1 startade inte första gången jag försökte starta den. Jag återställde CMOS och drog ur batteriet ett tag, sedan startade det upp med en extra "American Megatrends"-skärm efter återställningen. Den startade fint och jag kom hela vägen in i Windows, men efter en omstart bootade den inte igen. Vid start av PC1 lyser CPU-led på moderkortet i ca 0,5 sekund och släcks sedan, men då lyser DRAM-lampan konstant.

Saken är den att jag inte bara har dessa problem på PC1, jag fick dem också på PC2.

Jag har provat med både single sticks och double sticks av samma typ på båda datorerna, jag har samma problem på båda. Jag har alltså återställt det hela till grundutförandet, men kommer inte ens till boot-skärmen.

Har jag på något sätt haft sönder alla fyra RAM-minnena?

Har ni några förslag på vad jag kan göra härnäst?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Även om LGA 1151 "v1" och v2 har samma utformning så är de inte elektroniskt kompatibla. B.la. så har v2 fler pins för strömförsörjning vad det verkar:

Har dock ingen koll på hur pass allvarligt det är att stoppa en v1 CPU i en Z370-bräda och vice versa, dvs. om det kan skada något. Att 6600:an fått VCC på pinnar som den inte ska få VCC på känns spontant inte som någon höjdare i alla fall.

Vet inte riktigt vad mer du kan göra än nollställa BIOS och ev. prova att montera om CPU:erna (och kolla så att du inte böjt några pinnar) samt testa en sticka i varje minneskanal tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tack för svar fragande!

Jaha, det var ju jävligt klantigt av mig... Då är ju frågan nog om det är så att jag sabbat CPUerna och/eller moderkorten.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fexan:

Tack för svar fragande!

Jaha, det var ju jävligt klantigt av mig... Då är ju frågan nog om det är så att jag sabbat CPUerna och/eller moderkorten.

Vid närmare titt så ser det ju bara ut att vara reserverade pinnar (som inte används på v1 och därmed inte bör vara "kopplade" till något i CPU:n) som används för ytterligare strömförsörjning (VCC) och jord (VSS).

Hade varit idiotiskt av Intel att använda identiska socklar om man kunde grilla äldre/nyare gen CPU som har samma sockel kan jag tycka. Vid en snabb googling så hittar jag inget som indikerar att det ska skada CPU:er, bara att det inte fungerar (även om vissa verkar ha lyckats med hårdvaru- och/eller BIOS-moddar).

Frågan kvarstår ju då dock varför dina system inte lirar efter att du bytt tillbaka. Du är helt säker på att du bytte tillbaka och inte satte i samma CPU igen? Skämt åsido, jag skulle prova med längre BIOS-nollställning med burkarna strömlösa ett tag, dubbelkolla strömkablar, flytta runt minnesstickor mellan minneskanalerna och montera om CPU:erna (och inspektera socklarna noga) som sista steg.

Ev. stödjer Z370-kortet "USB Flashback" så att det går att flasha BIOS utan CPU men har lite svårt att se hur BIOS-korruption skulle vara svaret. Kan ju dock vara värt att prova om inget annat fungerar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

rätt säker på att 8e generationen intel behöver 300 eller 400 serien chipset kanske funkar 200 serien men är osäker på detta.

100 serien är jag säker på att det bara stödjer upp till 6e eller 7e generationen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

rätt säker på att 8e generationen intel behöver 300 eller 400 serien chipset kanske funkar 200 serien men är osäker på detta.

100 serien är jag säker på att det bara stödjer upp till 6e eller 7e generationen.

Jo det är korrekt, frågan är dock varför systemen inte vill boota efter att OP bytt tillbaka till de "rätta" konfigurationerna.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att inspektera respektive CPU-sockel efter böjda pins.
Mitt andra tips är att undersöka respektive CPU:s undersidas kontaktytor efter mörka fläckar.

Det kan även vara värt att prova att starta upp moderkorten utan något monterat. Ingen GPU, Inget RAM, Ingen CPU, helt enkelt inget inkopplat.
Det är mer saker som händer i uppstartsproceduren än bara "POST".

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ledsen att jag varit långsam på att svara tillbaks. Har varit ett par hektiska dagar hemma.

Jag inspekterade MB på den ena och såg att där var nöjda pins i ena hörnet, jag ska ge det ett försök om några dagar och se ifall jag kan böja tillbaks dem.

Ska kolla in den andra PCn när jag får tid.

Igen, tack för hjälpen!