Intel överger DirectX 9 – ska använda emulering

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Som att säga "jätteliten", eller "skitbra" Språket är bra underbart ibland

Liknande sett till egentlig rimlighet, ja. Men helt olika sett till att "acceleration" inte har samma status som att ha blivit "allmänt förstärkande", och inte heller används så.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

De borde göra detsamma med DX10 och DX11 med så spelstudios slutar ligga kvar på gammalt mög.

Problemet är ju lite att DX11 och DX12 är så vitt skilda saker för utvecklarna att hantera. Därför kommer DX11 leva kvar längre än många tror.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Liknande sett till egentlig rimlighet, ja. Men helt olika sett till att "acceleration" inte har samma status som att ha blivit "allmänt förstärkande", och inte heller används så.

Omformulerade något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Intel gick väll ut med att de skulle prissätta sina kort efter hur de presterade i dx9-11? D.v.s. om det presterade som ett 3070 i dx12 med som ett 1660 i dx11 så skulle det prissättas i klass med 1660?

Det förstår ju vem som helst att det är på tok för bra för att vara sant. Kan garantera att det endast gäller ett fåtal extremt cherry pickade titlar.

Permalänk
Medlem

Rimlig avvägning. Blir säkert inte lika effektivt, men gamla DX9 spel borde inte vara så svårdrivna ändå.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag blir lite orolig nu. Intel måste våga satsa rejält om det ska funka. Dom har kapital i ryggen kör för fan!!! Det går med mycket vilja, ju mer de satsar ju mer kommer de att tjäna om 5 år.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagge84:

Jag blir lite orolig nu. Intel måste våga satsa rejält om det ska funka. Dom har kapital i ryggen kör för fan!!! Det går med mycket vilja, ju mer de satsar ju mer kommer de att tjäna om 5 år.

Det här är en total icke-issue.

Att utveckla en helt ny drivrutin för ett gammalt API, när man skapar ny hårdvara, är dömt till att vara fullt av problem. Det dom gör nu är faktiskt inte alls dåligt, snarare tvärtom. Dom kommer att få mindre problem, och "prestandaförlusten" som nämns är ju jämfört med väloptimerade drivrutiner som utvecklats och förvaltats i årtionden. Istället kommer dom få mindre problem och _mer_ prestanda genom att gå denna route.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Det förstår ju vem som helst att det är på tok för bra för att vara sant. Kan garantera att det endast gäller ett fåtal extremt cherry pickade titlar.

Tror inte att det är helt omöjligt imo, Intel måste ju satsa för att kränga sig in på GPU-marknaden, och de har råd att göra en ren förlustaffär på första generationen bara för att kapa lite marknadsandelar. Dock kommer det säkerligen som du säger röra sig om titlar som inte påverkas allt för hårt av prestandaförlust, men vi får se!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Det här är en total icke-issue.

Att utveckla en helt ny drivrutin för ett gammalt API, när man skapar ny hårdvara, är dömt till att vara fullt av problem. Det dom gör nu är faktiskt inte alls dåligt, snarare tvärtom. Dom kommer att få mindre problem, och "prestandaförlusten" som nämns är ju jämfört med väloptimerade drivrutiner som utvecklats och förvaltats i årtionden. Istället kommer dom få mindre problem och _mer_ prestanda genom att gå denna route.

Detta var ett generellt svar på att det verkar som att intel börjar banga ur sin satsning. Jag har tidigare i tråden skrivit att jag tycker det kan vara en bra lösning på äldre dx.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem

Körde inte Intel DX9 emulering på sina DX7 iGPUer i slutet av XP eran och på W7? Eller var det DX8 emulering?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, fast det är inte ens den sidan av det hela jag hakar upp mig på, utan att man slängt med "accelerering" i ordet, när man pratar om det helt oaccelererade fallet.

Att man slängt sig med "hårdvaruaccelerering" som ett begrepp för att poängtera att man har hårdvara dedikerad till att accelerera någon viss typ av arbete sedan eldkvarn brann är en sak, men att motsatsen i det här fallet blivit "mjukvaruaccelerering" är det bisarra. Något slags feltänk måste det ju vara.

Man kan väl tänka sig att genom optimeringar så kan de gå snabbare "bli accelererat" (löst uttryckt) jämfört med att inte optimeras.

Men ja ibland kan språk användas lite konstigt/lustigt/bisarrt på olika vis.
Ibland avsiktligt (kan användas för något som kallas humor) och ibland oavsiktligt.

I det här fallet, med D3D9On12 så blir det ju ändå hårdvaruaccelererat i slutänden, 'bara' att en översättning sker först.

Det blir lite komplicerat vad man ska kalla det.

I slutändan får man nog ändå vara ganska glad om man inte har större problem än språkliga bagateller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Som att säga "jätteliten", eller "skitbra" Språket är bra underbart ibland

Under hela min uppväxt skrev man mjukvarubaserad inte mjukvaruaccelererad.
Men jag är inte så ung längre.

Edit:
Ja IOFS så accelererar man den bristande hårdvaran med mjukvara på annan enhet. Eller den bristande mjukvaran till hårdvaran med annan mjukvara som använder GPUn som man själv inte skriver.
Men man kan ju ifrågasätta oberoende av ordet om det är en acceleration om det ger långsammare prestanda jämfört med att fixa den inte fungerande drivrutinen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Bra att överge såpass gamla API som kan "emuleras" av bibliotek istället, så man kan maximera hårdvaran+drivrutin till ny teknologi och maximera prestandan där.
undrar hur mycket mer amd och nvidia kan hämta om de överger dx9 nästa generation också...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Bra att överge såpass gamla API som kan "emuleras" av bibliotek istället, så man kan maximera hårdvaran+drivrutin till ny teknologi och maximera prestandan där.
undrar hur mycket mer amd och nvidia kan hämta om de överger dx9 nästa generation också...

Jag vet inte hur mycket energi de faktiskt behöver lägga på DirectX 9, men om detta fungerar bra kan jag ju också tänka sig att de AMD och Nvidia i förlängningen skulle kunna följa efter bara för att ha en grej mindre att bry sig om.

Tänker mig framförallt att det skulle kunna ske i samband med ett sånt generationsskifte som verkar komma ibland vad gäller AMDs och Nvidias drivrutiner, där de lämnar gammal hårdvara bakom sig. (Tänker att denna lösning kanske inte är lämplig för den äldsta hårdvaran som fortfarande stöds idag)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om de nu officiellt tar stöd på denna funktionen borde de väl se till att hjälpa till med att utveckla projektet också?

Rent principiellt håller jag med angående när jättebolag nyttjar opensource-lösningar (och även mindre bolag än så, men med mindre emfas).

I detta fall är det dock en Windows-komponent (som skeppas som en del av Windows 10 och senare) som utvecklas öppet.
Det blir liksom, iaf ur mitt perspektiv, lite mer av ett gränsfall som gör att min åsikt i frågan försvagas när nyttjandet av det här opensourceprojektet handlar om att Intel nyttjar en av alla komponenterna som följer med i kundens kopia av Microsoft Windows.

Med det sagt så sneglade jag snabbt bland vilka som bidragit till projektet (rent kodmässigt) och såg folk med intel.com-mail, så det verkar ju redan sedan gammalt vara ett faktum att Intel har intresse för detta projekt. (Utöver detta tror jag endast jag såg Microsoft-folk, åtminstone i relativ nutid)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte hur mycket energi de faktiskt behöver lägga på DirectX 9, men om detta fungerar bra kan jag ju också tänka sig att de AMD och Nvidia i förlängningen skulle kunna följa efter bara för att ha en grej mindre att bry sig om.

Tänker mig framförallt att det skulle kunna ske i samband med ett sånt generationsskifte som verkar komma ibland vad gäller AMDs och Nvidias drivrutiner, där de lämnar gammal hårdvara bakom sig. (Tänker att denna lösning kanske inte är lämplig för den äldsta hårdvaran som fortfarande stöds idag)

kanske ent av kan vara så att det borde ligga på windows/dx12_ultimate att ge stödet för "dx9" spel, istället för tillverkarna av grafikkort/drivrutiner som ska hålla på och översätta dx9 eller nu då ett tredjeparts mellanlager

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

kanske ent av kan vara så att det borde ligga på windows/dx12_ultimate att ge stödet för "dx9" spel, istället för tillverkarna av grafikkort/drivrutiner som ska hålla på och översätta dx9 eller nu då ett tredjeparts mellanlager

Det är väl i princip det Intel utnyttjar här, att Windows (10 och senare) innehåller den här komponenten som kan mappa DX9 till DX12. (Det är Microsofts mellanlager, som följer med i Windows)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl i princip det Intel utnyttjar här, att Windows (10 och senare) innehåller den här komponenten som kan mappa DX9 till DX12. (Det är Microsofts mellanlager, som följer med i Windows)

aha men dåså, trodde det var tredjeparts som dxvk

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

aha men dåså, trodde det var tredjeparts som dxvk

Förmodligen behöver Intel skriva en hel del egen kod för att anropa api i Microsofts accelerator och få det att funka med sin drivrutin

Permalänk
Medlem

Intel är ju klart bäst på open source jämfört med Nvidia och amd, så kommer säkert bidra på ett bra sätt. Vill själv stödja dem pga att de har en lång historik av bra samarbete med Linux communityt, så om det blir köp av grafikkort för mig blir det Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Med det sagt så sneglade jag snabbt bland vilka som bidragit till projektet (rent kodmässigt) och såg folk med intel.com-mail, så det verkar ju redan sedan gammalt vara ett faktum att Intel har intresse för detta projekt.

Efter lite efterforskningar är mitt intryck att ena halvan av nyheten bygger på felaktiga premisser:

Alder Lakes integrerade grafik verkar aldrig ha haft D3D9-stödet och har använt D3D9on12 redan från start. (Ser folk som skrivit om detta i februari respektive mars i år t.ex.)
Dvs, mitt intryck är att det är en ren missuppfattning att "integrerad grafik för Core 12000-serien "Alder Lake" inte längre kommer stödja det äldre grafikgränssnittet DirectX 9.", detta verkar ju ha varit ett faktum sedan gammalt.

Den faktiska nyheten är ju av allt att döma istället att Arc inte kommer ha native-stöd för DirectX 9, precis på samma sätt som Alder Lakes IGP inte har haft detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Detta bör ju sänka priset ordentligt då Intel lovade att sätta priset efter hur bra kortet presterade i DX9-11.
Nu presterar det ju inte alls i DX9 utan kör emulering....men det var nog bara säljsnack ändå....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Detta bör ju sänka priset ordentligt då Intel lovade att sätta priset efter hur bra kortet presterade i DX9-11.
Nu presterar det ju inte alls i DX9 utan kör emulering....men det var nog bara säljsnack ändå....

Majoriteten av alla directX9 spel är antingen så gamla så att prestandan inte spelar någon roll eller så är spelen så dåligt skrivna så att bättre hårdvara inte ger högre frames. Detta är en non-issue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostsamling:

Majoriteten av alla directX9 spel är antingen så gamla så att prestandan inte spelar någon roll eller så är spelen så dåligt skrivna så att bättre hårdvara inte ger högre frames. Detta är en non-issue.

Prestandan lär som sagt inte vara något problem, utan ser mer att det finns en risk att äldre spel inte ens startar. Det problemet har jag redan med Intel HD Graphics 620, så ju längre ifrån mjukvaran Intel är, desto bättre!

Genom mjukvaruemulering så funkar 20 år gamla spel utmärkt och jag slipper grafikbuggarna som Intel skapat genom usla drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Detta bör ju sänka priset ordentligt då Intel lovade att sätta priset efter hur bra kortet presterade i DX9-11.
Nu presterar det ju inte alls i DX9 utan kör emulering....men det var nog bara säljsnack ändå....

Om man nu inte tar till någon lätt krystad tolkning i stil med "när du kör en DX9-applikation så presterar kortet rent tekniskt inte i DX9 utan i DX12" så är det väl inga som helst problem att faktiskt mäta hur DX9-applikationen presterar (renderad i DX12 på Arc)?
Känns som ett ickeproblem?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304