Permalänk
Medlem

Speltips för frun

Hej!

Jag och min fru har tänkt att det skulle vara kul att spela lite tillsammans på kvällarna efter att tjejen gått och lagt sig. Det vi har till förfogande är PC:n i signaturen (11400F och 3060 Ti, så kapabel) plus en halvgammal laptop med i5-8265U och inbyggd grafik samt en Shield TV med Geforce Now.

Så spelen får gärna vara väldigt lättdrivna, eller finnas på Geforce Now.

Krav:
- låg stressnivå
- co-operativt
- får gärna funka med Xbox-handkontroll

Spel som min fru tidigare gillat är bland annat WoW, Timberborn, Stardew Valley, Runescape och Minecraft. Alla rätt så "söta" spel alltså.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Left 4 Dead kanske hade varit kul för er båda tillsammans? FPS förvisso men hon kanske finner det roliga även i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Hej!

Jag och min fru har tänkt att det skulle vara kul att spela lite tillsammans på kvällarna efter att tjejen gått och lagt sig. Det vi har till förfogande är PC:n i signaturen (11400F och 3060 Ti, så kapabel) plus en halvgammal laptop med i5-8265U och inbyggd grafik samt en Shield TV med Geforce Now.

Så spelen får gärna vara väldigt lättdrivna, eller finnas på Geforce Now.

Krav:
- låg stressnivå
- co-operativt
- får gärna funka med Xbox-handkontroll

Spel som min fru tidigare gillat är bland annat WoW, Timberborn, Stardew Valley, Runescape och Minecraft. Alla rätt så "söta" spel alltså.

It takes two. Sött och roligt spel.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Left 4 Dead kanske hade varit kul för er båda tillsammans? FPS förvisso men hon kanske finner det roliga även i det.

Väldigt hög stressnivå på detta spel dock, vilket går emot kravet

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Portal 2 kanske är ett alternativ?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Gammalt spel, men Divinity: Original Sin låter som om det skulle passa er.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Väldigt hög stressnivå på detta spel dock, vilket går emot kravet

Tycker du? Jag tycker att om man sänker svårighetsgraden till lägsta möjliga så är det ett ganska kul spel att bara springa genom och panga lite zombies i. Självklart behöver man ju inte gå all in och försöka dra genom nivåerna som någon hjälte...

Permalänk
Medlem

Kort och trevligt indie spel:
https://store.steampowered.com/app/764570/Beavers_Be_Dammed/

Jag och sambon spelade theHunter:Call of the Wild "tillsammans" en hel del via en dator.
Factorio är också bra co-op spel, och helt utan stress om man stänger av "biters", men inte så handkontrollsvänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Left 4 Dead kanske hade varit kul för er båda tillsammans? FPS förvisso men hon kanske finner det roliga även i det.

Tack för tipset! Left 4 Dead finns redan i katalogen, så det vore ju fint, men hon testade det faktiskt för typ ett årtionde sen och tyckte att det var lite jobbigt.

Skrivet av griid:

It takes two. Sött och roligt spel.

Tack, det ska vi testa!

Skrivet av xfade:

Portal 2 kanske är ett alternativ?

https://youtu.be/A88YiZdXugA

Tack för tipset! Vi har faktiskt båda två spelat Portal i tiderna, men aldrig kört co-op. Det ska vi också köra!

Skrivet av mpat:

Gammalt spel, men Divinity: Original Sin låter som om det skulle passa er.

Tack, men tyvärr tror jag att Divinity: Original Sin inte riktigt passar oss. Själv kunde jag tänka mig spela det, men det är kanske lite för långsamt för min frus ADHD. Dessutom är det oftast bara kortare stunder som vi hinner spela tillsammans, så något lite lättare skulle kanske vara bättre.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Kort och trevligt indie spel:
https://store.steampowered.com/app/764570/Beavers_Be_Dammed/

Jag och sambon spelade theHunter:Call of the Wild "tillsammans" en hel del via en dator.
Factorio är också bra co-op spel, och helt utan stress om man stänger av "biters", men inte så handkontrollsvänligt.

Beavers be Dammed var ju helt perfekt! Tack massor för det tipset!

Det påminner lite om flera andra spel vi har kört och gillat, som t.ex. Overcooked och Death Squared.

Factorio tror jag tyvärr att hon inte skulle gilla på grund av art stylen, men tack i alla fall!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Spiritfarer har stöd för lokal Coop, har dock ej testat den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Beavers be Dammed var ju helt perfekt! Tack massor för det tipset!

Det påminner lite om flera andra spel vi har kört och gillat, som t.ex. Overcooked och Death Squared.

Factorio tror jag tyvärr att hon inte skulle gilla på grund av art stylen, men tack i alla fall!

Om Overcooked (1 och 2) inte var för stressiga så kan ni kolla in PlateUp!. Kan beskrivas som Overcooked med lite automation och köks-/restaurangbyggande i ett.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Unravel 2

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Divinity Original Sin 1 och 2, kanske?
Vet inte hur bra det fungerar på laptopen men kanske går att spela via Geforce Now.
Spelen stödjer 360-kontroller.

Det är CRPG men tempot är ganska lungt eftersom det är top-down view och turn-based combat.
Sen är det väl lite mer djup och avancerat jämfört med de andra spelen hon lirat. Men det går att justera svårighetsgraden och just Divinity är inte så svåra egentligen.

Spelade igenom båda spelen med min fru och hon gillade det. Lirat i princip endast WoW och Sims innan

Sen finns det ganska mysiga survival spel. Valheim och V Rising tex.

Subnautica tror jag har en co-op mod.

Terraria lite som en blandning mellan Stardew och Minecraft.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Om Overcooked (1 och 2) inte var för stressiga så kan ni kolla in PlateUp!. Kan beskrivas som Overcooked med lite automation och köks-/restaurangbyggande i ett.

Tja, frun gillade Overcooked, och jag gillade att spela det. Sen gick min öron heta lite nu som då när jag fick nåt fel

Men vi ska nog ta oss en titt på PlateUp!

Skrivet av andreas_dock:

Unravel 2

Unravel 2 testade vi faktiskt, men fastande inte riktigt för det. Lite samma sak med Trine-serien.

Skrivet av ronz:

Divinity Original Sin 1 och 2, kanske?
Vet inte hur bra det fungerar på laptopen men kanske går att spela via Geforce Now.
Spelen stödjer 360-kontroller.

Det är CRPG men tempot är ganska lungt eftersom det är top-down view och turn-based combat.
Sen är det väl lite mer djup och avancerat jämfört med de andra spelen hon lirat. Men det går att justera svårighetsgraden och just Divinity är inte så svåra egentligen.

Spelade igenom båda spelen med min fru och hon gillade det. Lirat i princip endast WoW och Sims innan

Sen finns det ganska mysiga survival spel. Valheim och V Rising tex.

Subnautica tror jag har en co-op mod.

Terraria lite som en blandning mellan Stardew och Minecraft.

Tack för tipsen. Valheim och V Rising har jag föreslagit. Valheim har jag också själv spelat en del. Tyvärr tyckte hon att båda sig lite för mörka och dystra ut.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Deep Rock Galactic
Castle Crashers
Don't Starve Together
Pit People
Raft

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Scrap Mechanic, multiplayer tillsammans (med 2 olika datorer då).
Går ut på att man ska samla ihop grejer och bygga vad som helst ensam eller tillsammans, spelet går bara så fort som ni väljer att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Scrap Mechanic, multiplayer tillsammans (med 2 olika datorer då).
Går ut på att man ska samla ihop grejer och bygga vad som helst ensam eller tillsammans, spelet går bara så fort som ni väljer att köra på.

Tack! Scrap Mechanic ser ju riktigt, riktigt roligt ut!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Trailmaker är rätt kul också typ bygga lego och samla nya byggdelar.

Kampanjenär single eller co-op annars om man är ngra stycken kan de va rätt kul å utmana varandras konstruktioner i racing på div banor på race island

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Open Rollercoster tycoon. Klasiska RCT2 med en mod som förbättrar mycket + låter en spela co-op .
Prison architect.
Om lite sim bygga spel är något ni vill tästa.

We Were Here
Operation: Tango
Pussel spel, ni måste prata med varandra för att lösa uppgifterna. Kan vid vissa pussel vara lite stressande då de går på tid. Men lyckas man inte så är det bara att göra om tills man typ kan de utantill

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Cult of the Lamb?
Lite base building, lite Rouge-like.
10/10 I gullighet, trots allt satansdyrkande och offra sina följare till de mörka gudarna.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Låter ju annars som att lite olika MMO skulle passa er bra att spela?

Genshin Impact?
Elder Scrolls online?
FF14?

Permalänk
Medlem

Tänker föreslå Lost Ark, jag hade väldigt kul när jag lvlade genom storyn, man behöver absolut inte pusha för att ta bossar, jag gillade iaf storyn och cinematics.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det påminner lite om flera andra spel vi har kört och gillat, som t.ex. Overcooked och Death Squared.

Om ni tyckte om Overcooked, så kanske Moving Out skulle också vara något ni kan testa. Lovers in a Dangerous Spacetime är också rätt roligt men ganska kort.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk

Jag och frugan har kört diverse legospel ihop. Indiana Jones och Star Wars tex.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Skyrim är ju givet, fantastiskt spel som man kan ta helt i sin egen takt. Förvisso på Switch men Animal Crossing är ju riktigt trevligt annars.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag gillar Pillars of Eternity-spelen. De är inte söta men de är intressanta RPG:s. Är real-time-with-pause men gubbarna har ju AI så man behöver inte kontrollera alla samtidigt och man kan välja grundhastigheten på varje encounter samt pausa när man vill så klart.