Intel Arc med färska drivrutiner testas i 50 spel – 41 får tummen upp

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc med färska drivrutiner testas i 50 spel – 41 får tummen upp

PC Games Hardware snurrar igång Intel Arc A380 för att undersöka hur grafikkortet hanterar både nya och gamla spel. För det mesta är resultaten goda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag lär nog vänta några år, grafikkortsgenerationer & barnsjukdomar innan man vågar sig på ett kort från Intel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns som att typ ingen bryr sig om intels nya kort, inte för att de nödvändigtvis är dåliga, men amd och nvidia har helt enkelt mer intressanta grejer på gång

Permalänk
Medlem

De hade sin chans om de hade lanserat i tid. Nu känns det väldigt mycket uppförsbacke.

Är priset bra och de lanserar nån snygg och bra referensmodell är jag intresserad just för att det är lite kul att ha något annorlunda

Permalänk
Avstängd

Låter bra! Påminner lite om back in the day när ATI och Nvidia hade barnsjukdomar. Hoppas de bygger grafikkort i årtionden.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av rewoX:

Jag lär nog vänta några år, grafikkortsgenerationer & barnsjukdomar innan man vågar sig på ett kort från Intel

Kassa drivvar är som att köpa en bil utan ratt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hade lanseringen skett i Q1-Q2 så hade det varit fine. Då hade de kunnat ta andelar oavsett prestanda. Problemet är att pris/prestanda lär vara ganska lågt iom next gen släpps snart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Känns som att typ ingen bryr sig om intels nya kort, inte för att de nödvändigtvis är dåliga, men amd och nvidia har helt enkelt mer intressanta grejer på gång

Om AMD och Nvidia fortsätter med sina fantasipriser så bjuder de mer eller mindre in en till konkurrent i leken. Jag ser främst på prestanda per krona då prestandan minst håller för mid-end. Får INTEL iordning på sina drivisar och kommer med vettigt pris så tror jag den stora casual-massan kommer vara väldigt intresserade. Men det är en lång väg dit för Intel. Jag hoppas iaf att de lyckas 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

En kraftig förbättring låter det som.
De vet väl vad de har o göra.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Känns som att typ ingen bryr sig om intels nya kort, inte för att de nödvändigtvis är dåliga, men amd och nvidia har helt enkelt mer intressanta grejer på gång

För min del är det främst att hårdvaran varit klar i mer än ett år och vi väntar på drivrutiner sen dess… de kommer inte kunna mäta sig med så gammalt kisel. Nu kommer de möta nvidias och amds nya generationer

Om de inte tänker ge bort korten (osannolikt) så är denna generation förlorad. Ska bli kul vad generation 2 eller 3 har att bjuda på dock

Jag är mest förvånad över mjukvaran, de har ju haft samma grafikkärnor i sina cpuer i flera år redan…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För min del är det främst att hårdvaran varit klar i mer än ett år och vi väntar på drivrutiner sen dess… de kommer inte kunna mäta sig med så gammalt kisel. Nu kommer de möta nvidias och amds nya generationer

Om de inte tänker ge bort korten (osannolikt) så är denna generation förlorad. Ska bli kul vad generation 2 eller 3 har att bjuda på dock

Jag är mest förvånad över mjukvaran, de har ju haft samma grafikkärnor i sina cpuer i flera år redan…

Dom måste ju dock ha räknat med sjuka förluster sina kanske två-tre första generationer. Ingen tror att man kan komma in i en sådan här marknad utan stora problem.

Permalänk
Medlem

Bra att det går åt rätt håll, men det känns som att första generationen av Arc kommer floppa, åtminstone bland gamers. Kanske att det blir en succé i OEM-burkar där köparna inte har någon större koll. Grafikkortsdrivrutiner är väldigt komplicerade, och även om Intel inte är i nivå med AMD och Nvidia riktigt än så är jag ändå lite imponerad över vad de har åstadkommit med sin första serie av dedikerade grafikkort. Både AMD och Nvidia har haft stora problem med sina drivrutiner genom åren, och jag är säker på att Arc kommer bli en värdig konkurrent till Radeon och Geforce, bara inte Intel ger upp pga en tung start.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Blir konstigt att vilja gå "heja heja, kämpa Intel!", men typ lite så.

Att ha problem med 20% av speltitlar är ju dåligt sett från slutkonsuments perspektiv, men med all kontext given så känns det ju lovande.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Just mjukvaran är ju det stora problemet med intel just nu, så vi får väl se om det löser sig i grunden, eller om det blir överskyfflat till spel devs, vilket skulle vara horribelt.

Permalänk

Vore intressant att veta vad de får för prestanda i DirectX 9.

Jag testade att köra Unigen Heaven på DX12 via Microsofts översättningslager på mitt big navi och blev inte helsåld på prestandan.

Permalänk
Medlem

Jag måste vara ensam om att ha stora problem att köra spel från tidigt 2000-tal trots att jag kör Nvidia, eller?

Permalänk
Medlem

Att det presterar dålig i spel som är tillräckligt gamla för att få vara med i den här tråden känns helt irrelevant för mig
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1106436-lek-gissa-spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Dom måste ju dock ha räknat med sjuka förluster sina kanske två-tre första generationer. Ingen tror att man kan komma in i en sådan här marknad utan stora problem.

Jag hoppas verkligen det, skulle vara kul att se vad en tredje aktör kan få för konsekvenser. Men aktieägarna kanske inte håller med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag hoppas verkligen det, skulle vara kul att se vad en tredje aktör kan få för konsekvenser. Men aktieägarna kanske inte håller med

Är aktieägare och jag är endast intresserad av långsiktig vinst. I sammanhanget är deras GPU-satsning "billigt", deras huvudproblem var att de satsade på nya fabs för sent, de borde gjort det tidigare istället för att ha gjort massa aktieåterköp, men det var med tidigare CEO. Håller med om allt Pat Gelsinger gör nu, men det återstår att se om är för sent eller ej, men jag tror det finns stor chans till att det kommer gå bra för Intel. Först ca 2025 som det blir intressant om Intel kommer leverera enligt nuvarande plan eller ej (då ska flera nya fabs stå klara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Om AMD och Nvidia fortsätter med sina fantasipriser så bjuder de mer eller mindre in en till konkurrent i leken. Jag ser främst på prestanda per krona då prestandan minst håller för mid-end. Får INTEL iordning på sina drivisar och kommer med vettigt pris så tror jag den stora casual-massan kommer vara väldigt intresserade. Men det är en lång väg dit för Intel. Jag hoppas iaf att de lyckas 🙂

Men om sagda konkurrent ligger en bra bit efter så kommer det nog inte finnas något större incitament att köpa deras grafikkort. För just nu ligger Intel närmare en generation efter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men om sagda konkurrent ligger en bra bit efter så kommer det nog inte finnas något större incitament att köpa deras grafikkort. För just nu ligger Intel närmare en generation efter.

Som sagt mid-end. Klarar Intel den nivån så är de intressanta för den stora massan.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Som sagt mid-end. Klarar Intel den nivån så är de intressanta för den stora massan.

Inte om prestandan inte finns där. Vilket var min poäng. Då kan man betala ett par hundringar extra för ett kort från Nvidia/AMD som presterar betydligt bättre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte om prestandan inte finns där. Vilket var min poäng. Då kan man betala ett par hundringar extra för ett kort från Nvidia/AMD som presterar betydligt bättre.

Låt mig formulera det såhär åt honom: om din budget är max 3000:- för en gpu, och intel har den bästa för den summan. Då köper du kanske intel om du inte spelar max payne.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Låt mig formulera det såhär åt honom: om din budget är max 3000:- för en gpu, och intel har den bästa för den summan. Då köper du kanske intel om du inte spelar max payne.

Men om Intel inte är den bästa för den budgeten då? Vilket helt klart kan bli fallet innan Intel lanserar arc eftersom AMD och Nvidia kommer lansera en ny generation kring eller strax efter Intel lanserar sina kort. Finns inget som tyder på att Intel kommer att kunna konkurrera med nästa generations kort.. inte ens i det segmentet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte om prestandan inte finns där. Vilket var min poäng. Då kan man betala ett par hundringar extra för ett kort från Nvidia/AMD som presterar betydligt bättre.

Vad pratar vi om igentligen?! Känns som din och min poäng är en och samma sak. OM intel klarar mid-end så är dom intressanta. Det ju det jag skrev från första början. Dvs klarar intel INTE mid-end så kommer de bli mindre intressanta.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Sen har ju Intel ett relativt bra varumärke ändå, eftersom en hel del Svensson-köpare av low/mid end kanske vet att Intel gör processorer men de har knappt hört talas om AMD och Nvidia.

Kan Intel då lansera det som en bonus och trygghet att samma företag gör både processor och grafikkort så kan det säkert locka några köpare som inte har stenkoll på pris/prestandatabellerna. Men visst, Arc måste ju då bli hyfsat iaf och inte direkt dåligt.

Permalänk
Medlem

Om man tror på Intel då vill man nog köpa ett kort. Möjligtvis är drivrutinerna deras enda stora problem och det kommer åtgärdas allt eftersom. Väntar man tills det blivit bra kanske de ökar priserna för att de då kan konkurrera bättre.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Känns lite moment22 att man gärna vill stödja Intel så vi i framtiden har tre stora drakar som slåss även i prestandasegmentet. Samtidigt som man inte vill köpa deras kort nu och sitta på svarte petter med tråkigt dåliga drivrutiner och utdaterad hårdvara.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 1080GTX, så länge Intels kort är bättre än det till ett rimligt pris i jämförelse med Nvidia och AMD så kommer jag gå Intel. Inte alls sugen på att ge mina pengar till de andra två.