The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen inget emot att man lägger till nya karaktärer. Eller nya historier. Bara man typ ger tusan i att ändra för mycket på de gamla/ursprungliga. Ska inte dra paralleller till Star Wars, men de nya filmerna var ju på många sätt sämre än Phantom Menace etc. Vilket säger en del.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Tycker mycket av "problemen" med dessa "dåliga" nya serier och filmer är...att dom använder och modifierar befintliga ip's istället för att komma med nytt. Hade serien gjorts under annat namn så hade säkert låtit annorlunda på nätet.
Men det är lättare att vinstmaximera genom att använda stora ip. istället för att komma med nytt. samma fenomen inom spel

Där slog du huvudet på spiken. Absolut ingen hade haft dessa klagomålen om det inte vore för det faktum att dom bastardiserar något väldigt många älskar och dedikerat hur mycket tid till som helst i decennier.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moton:

Menar du Star Wars som absolut ingen bryr sej om längre? Dom hade en av världens största fanbases, kolla in Star Wars forum och fan ställen som blomstrade innan Disney, antingen toxic som tusan eller helt dött nu. Känner nästan ingen som såg den senaste filmen. Bara för att dom undersökt en sak betyder de inte att dom kommit till rätt slutsats. Sedan är ju woke biten en jätte liten del av klagomålen men folk verkar få tunnelseende direkt någon kritiserar något. Man kan skriva hundra rader genuin kritik och en liten mening där man nämner valet av skådespelare (vilket också kan vara genuin kritik) och folk ser bara den lilla raden.

Inte bryr sig om? Eh, alltså, så fort det kommer en ny film så läggs det miljoner med timmar energi på att klaga på dem. Då bryr man sig. Det räcker ju bara att läsa hur eventuellt en serie har räddat Star Wars eller vad som helst.

"Känner nästan ingen som såg den senaste filmen."
ca 6.5 / 10 med nästan halv miljön röster @ IMDB

Och snabb googling visar:

Star Wars: The Rise of Skywalker/Biljettkassa
1,074 miljarder USD

I rest my case.

Woke biten? Det är också en form av rörelse i sig, där folk, speciellt vissa kränkta män review-bombar saker innan de ens kommer ut (och ofta missar poängen med t.ex. superhjältefilmer). Oh nej, ett folkslag är inte helvita. Me no likey. Me no likely. Me cry endlessly.

Skrivet av Moton:

Där slog du huvudet på spiken. Absolut ingen hade haft dessa klagomålen om det inte vore för det faktum att dom bastardiserar något väldigt många älskar och dedikerat hur mycket tid till som helst i decennier.

Och ändå så citerar de Tolkien om och om igen men bryr sig inte vad han faktiskt kommenterade om. Nämligen första världskriget.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inte bryr sig om? Eh, alltså, så fort det kommer en ny film så läggs det miljoner med timmar energi på att klaga på dem. Då bryr man sig. Det räcker ju bara att läsa hur eventuellt en serie har räddat Star Wars eller vad som helst.

"Känner nästan ingen som såg den senaste filmen."
ca 6.5 / 10 med nästan halv miljön röster @ IMDB

Och snabb googling visar:

Star Wars: The Rise of Skywalker/Biljettkassa
1,074 miljarder USD

I rest my case.

Woke biten? Det är också en form av rörelse i sig, där folk, speciellt vissa kränkta män review-bombar saker innan de ens kommer ut (och ofta missar poängen med t.ex. superhjältefilmer). Oh nej, ett folkslag är inte helvita. Me no likey. Me no likely. Me cry endlessly.

Och ändå så citerar de Tolkien om och om igen men bryr sig inte vad han faktiskt kommenterade om. Nämligen första världskriget.

Ja, alltså jag menar ju såklart bryr sej som i att talar om filmer efter release. Om ingen pratar om de några dagar efter man sett den så kan man inte direkt påstå att någon bryr sej om filmerna. Folk bryr sej däremot om namnet Star Wars, därav klagomålen.

Om du tror att dom stora intäkterna till Star Wars var filmerna så misstar du dej grovt, det är all merch som säljs runt namnet som vart den stora intäkten och ifall man kollar på föremål som normalt sett skulle bli slutsålt direkt knappt köps alls så säger de en del.

6.5 på IMDB är förövrigt helt värdelöst score för en så stor film, samma poäng som Phantom Menace som också var en dålig film fick.

Tänker inte äns kommentera din bit angående Woke, redan tjatat tillräckligt om de här idag.

Nej nej nej, läs vart Tolkien hämtade inspiration ifrån och varför han skrev dessa böcker. Bara för folk tror och säger att det är från första världskriget så betyder det inte att de är så, du får ta mannens egna ord och han berättade just detta utförligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Nej nej nej, läs vart Tolkien hämtade inspiration ifrån och varför han skrev dessa böcker. Bara för folk tror och säger att det är från första världskriget så betyder det inte att de är så, du får ta mannens egna ord och han berättade just detta utförligt.

Här är en mycket kort sammanfattning som tar upp det viktigaste

https://www.cbr.com/tolkien-inspiration-lord-of-rings/

Han inspirerades av många saker, men samtidigt var han ett barn av sin tid och färgad av sina egna upplevelser

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Här är en mycket kort sammanfattning som tar upp det viktigaste

https://www.cbr.com/tolkien-inspiration-lord-of-rings/

Han inspirerades av många saker, men samtidigt var han ett barn av sin tid och färgad av sina egna upplevelser

Självklart blir man påverkad av ett sånt krig och det formar en människa men Sagan om Ringen har inget med första världskriget o göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Självklart blir man påverkad av ett sånt krig och det formar en människa men Sagan om Ringen har inget med första världskriget o göra.

Inte i handlingen kanske, men Mordor är rätt mycket upplevelsen av att vara på slagfältet, är för övrigt ingen brist på diverse slagfält i Sagan om Ringen

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Inte i handlingen kanske, men Mordor är rätt mycket upplevelsen av att vara på slagfältet, är för övrigt ingen brist på diverse slagfält i Sagan om Ringen

Ingen brist på diverse slagfält i många filmer som omöjligen kan ha något om första världskriget att göra.

Men jag hör vad du säger och jag instämmer att Tolkiens upplevelser i kriget förmodligen formade en del av historierna, men varken inspiration eller handling har något med första världskriget o göra, enligt Tolkien själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bran:

Nerd of the Rings har sett de första två avsnitten (inga spoilers) https://youtu.be/hpo01KAs_i8

Har du kanske en kort summering efter att ha tittat?

Woke-snack
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moton:

Ja, alltså jag menar ju såklart bryr sej som i att talar om filmer efter release. Om ingen pratar om de några dagar efter man sett den så kan man inte direkt påstå att någon bryr sej om filmerna. Folk bryr sej däremot om namnet Star Wars, därav klagomålen.

Om du tror att dom stora intäkterna till Star Wars var filmerna så misstar du dej grovt, det är all merch som säljs runt namnet som vart den stora intäkten och ifall man kollar på föremål som normalt sett skulle bli slutsålt direkt knappt köps alls så säger de en del.

6.5 på IMDB är förövrigt helt värdelöst score för en så stor film, samma poäng som Phantom Menace som också var en dålig film fick.

Tänker inte äns kommentera din bit angående Woke, redan tjatat tillräckligt om de här idag.

Du missförstår, jag menar inte att betyget är det viktiga. Om en halv miljon röstar bara på IMDB så betyder det att väldigt många har sett filmen och filmerna för att de har fortfarande hög intresse för dem. Många vuxna gör misstaget att tro att filmerna är gjorda för dem, så de fortsätter kolla på dem men med vuxna ögon så blir man mer besviken. De är som Lucas själv sa gjorda för 12-åringar. För egen del så blir jag inte länge så besviken, jag förväntar mig hyfsad dumma filmer som ska passa den stora massan för att de ska vara gjorda för att "bring in the money". Detsamma gäller LOTR, de ska anpassas till en så stor marknad som möjligt och då brukar det bli att hardcore fansen alltid blir besvikna. Man går till PRODUKTEN med fel inställning och kan nästan inte bli nöjda överhuvudtaget då, och det är ett misstag.

Sen vet jag förstås att merch är en stor del av inkomsterna, men skillnaden nu och när OT och även prequels kom ut i Star Wars sagan var att det idag finns mycket mer som strider om vår uppmärksamhet. Star Wars har en större marknad att slåss om, men de genererar fortfarande enorma belopp till Disney som lätt tjänar in det de köpte IP:t för. Vilket är precis deras idé.

Ja, citatet som sprids har även diskuterats här, det har inget med hans verk att göra, men folk använder den i fel sammanhang eftersom de faktiskt inte känner till Tolkien så jäkla bra som de tror, precis de som kallar superhjältefilmer / serier för woke utan att ens ha fattat åt vilket håll denna genre egentligen lutar sig åt.

Jag förväntar mig en fluffig produkt som Amazon släpper helt och nästan hundra procentigt fokuserad på att tjäna pengar, jag är rätt säker på att jag inte blir besviken eftersom jag inte heller förväntar mig speciellt mycket. Inte ens ifall de ska vara s.k. "närmare" originalberättelsen. För de görs fortfarande av pengahungriga personer vilket är deras svaghet och drivkraft.

Woke-snack
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Astrid Lindgren satt i ett möte med producenter som satt och förklarade vad de ville göra/ändra med hennes alster. Hon lyssnade tålmodigt ett tag, tog producentens händer i sina och sade ”Du har ju så många idéer, varför skriver du inget eget istället?”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Du missförstår, jag menar inte att betyget är det viktiga. Om en halv miljon röstar bara på IMDB så betyder det att väldigt många har sett filmen och filmerna för att de har fortfarande hög intresse för dem. Många vuxna gör misstaget att tro att filmerna är gjorda för dem, så de fortsätter kolla på dem men med vuxna ögon så blir man mer besviken. De är som Lucas själv sa gjorda för 12-åringar. För egen del så blir jag inte länge så besviken, jag förväntar mig hyfsad dumma filmer som ska passa den stora massan för att de ska vara gjorda för att "bring in the money". Detsamma gäller LOTR, de ska anpassas till en så stor marknad som möjligt och då brukar det bli att hardcore fansen alltid blir besvikna. Man går till PRODUKTEN med fel inställning och kan nästan inte bli nöjda överhuvudtaget då, och det är ett misstag.

Sen vet jag förstås att merch är en stor del av inkomsterna, men skillnaden nu och när OT och även prequels kom ut i Star Wars sagan var att det idag finns mycket mer som strider om vår uppmärksamhet. Star Wars har en större marknad att slåss om, men de genererar fortfarande enorma belopp till Disney som lätt tjänar in det de köpte IP:t för. Vilket är precis deras idé.

Ja, citatet som sprids har även diskuterats här, det har inget med hans verk att göra, men folk använder den i fel sammanhang eftersom de faktiskt inte känner till Tolkien så jäkla bra som de tror, precis de som kallar superhjältefilmer / serier för woke utan att ens ha fattat åt vilket håll denna genre egentligen lutar sig åt.

Jag förväntar mig en fluffig produkt som Amazon släpper helt och nästan hundra procentigt fokuserad på att tjäna pengar, jag är rätt säker på att jag inte blir besviken eftersom jag inte heller förväntar mig speciellt mycket. Inte ens ifall de ska vara s.k. "närmare" originalberättelsen. För de görs fortfarande av pengahungriga personer vilket är deras svaghet och drivkraft.

Många som gillar superhjältegenren vet inte ens om att she-hulk har länge funnits. Vet inte hur ofta jag har läst om att nu ska man förstöra hulken också. Men she-hulk har funnits innan många klagande innan ens föddes.
Det svåra tycks vara att förstå att inte varje produkt kan vara gjort för alla målgrupper, och det tycks vara synnerligen svårt för många att förstå att allt ska inte spegla deras inre önskan. Vad 17 hände med att gå i andras skor? Är det ett svårt koncept att förstå idag? Är vi så narcissistiska?

Ja okej där har vi ju den enorma skillnaden mellan oss. Medans jag vill ha en sjukt bra serie som blir lika tidlös som Jackson trilogin så känner du liksom att de inte spelar någon roll, eller ja du förväntar dej mediokert. Vilket jag kan förstå, jag råkar vara väldigt passionerad och de är lite av en Hobby för mej så vikten vi lägger på de är såklart väldigt olika

Permalänk
Medlem

@Nozomi, intressant story där om Hulkens bakgrund o hur han funkar, hade inte hört det förr. Hade faktiskt kunna bli en cool o mörk rulle med rätt regissör, nåt i stil med Joker istället för färgglada o överdrivna filmer för tonårspojkar.

Dock så håller jag mig ändå lite ifrån att dömma ut serien helt av bara trailers o några reviews utan jag vill se på åtminstone ett avsnitt först

Permalänk
Medlem

"My kid is a huge Tolkien fan and after Amazon got involved he cam up to me, looked me in the eye and said: Dad, please don't f*ck this up"

-Jeff Bezos son

Man kan ju alltid hoppas att de gjort något bra. Jag är hypad och ser fram emot fredagen nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Tråden kommer städas upp. Håll er gärna till ämnet och håll trevlig ton.

Permalänk
Medlem

Och tyvärr är det en produkt som existerar endast för att tjäna pengar. Absolut noll kreativitet och passion bakom projektet. Jag tror till och med talang saknas.
Lite samma känsla som New World mmo’t.

Amazon lyckades dock skapligt med The Expanse. Kanske var samma folk bakom som tidigare säsonger?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Och tyvärr är det en produkt som existerar endast för att tjäna pengar. Absolut noll kreativitet och passion bakom projektet. Jag tror till och med talang saknas.
Lite samma känsla som New World mmo’t.

Amazon lyckades dock skapligt med The Expanse. Kanske var samma folk bakom som tidigare säsonger?

The Expanse köptes upp av Amazon efter, tror det var 3 säsonger så det var inte samma i början som i slutet. Hursomhelst är det än av de serier som jag håller allra högst just nu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

The Expanse köptes upp av Amazon efter, tror det var 3 säsonger så det var inte samma i början som i slutet. Hursomhelst är det än av de serier som jag håller allra högst just nu.

Grymt bra, och nyskapande även om det bygger på massor av klassiska idéer, varenda SciFi-novell från 50-talet och framåt har fått låna ut något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tänkte mest om de behöll samma folk bakom kulisserna. Regissörer, manusförfattare osv. När Amazon tog över.
Eller om det blev helt nytt folk.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

"My kid is a huge Tolkien fan and after Amazon got involved he cam up to me, looked me in the eye and said: Dad, please don't f*ck this up"

-Jeff Bezos son

Man kan ju alltid hoppas att de gjort något bra. Jag är hypad och ser fram emot fredagen nu.

Lol , låter som 100% Bullshiiet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Lol , låter som 100% Bullshiiet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

-Jeff Bezos son

Låter som en människa som har investerat mycket pengar i något och vill öka försäljningen haha

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Tänkte mest om de behöll samma folk bakom kulisserna. Regissörer, manusförfattare osv. När Amazon tog över.
Eller om det blev helt nytt folk.

Naren Shankar är showrunner och producent för samtliga säsonger, produktionsbolaget Alcon som sålde in det till Syfy stannade också kvar, men producerade det ihop med Hivemind (som gjorde witcher serien) från säsong 4a. Amazon Studios står ju med som produktionsbolag, men är oklart i vilken kapacitet.

The Rings of Power verkar ju vara producerad i stort sett helt in house, vilket inte någon annan Amazon serie jag sett gjorts (The Expanse, The Boys & t ex The Grand Tour är inte det), dessutom är seriens showrunners, vilket också är en avgörande nyckelroll, också i princip otestade, så blir ju spännande att se resultatet...

Tvivlar på att Jeff Bezos har gjort något annat än att godkänt en stor nog pengarpåse, vilket är väl i princip det enda man kan förvänta sig av honom,. Är nog inte förrens/om det floppar/blir kritikstorm som han kommer komma med något form av veto om produktionen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Haha!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hahaha va är de för någon snubbe? Aldrig sett. "Woke watch" sjukaste jag hört

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Hahaha va är de för någon snubbe? Aldrig sett. "Woke watch" sjukaste jag hört

En av de roligare youtube-kanalerna faktiskt. Ofta satir på redpill-folket men ingen går riktigt säker.

Men att Dan Murrell (ingen anti-woker) fått se två avsnitt och tyckt det var mediokert och tråkigt oroar mig
https://www.youtube.com/watch?v=U0fnWidqooA

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

En av de roligare youtube-kanalerna faktiskt. Ofta satir på redpill-folket men ingen går riktigt säker.

Men att Dan Murrell (ingen anti-woker) fått se två avsnitt och tyckt det var mediokert och tråkigt oroar mig
https://www.youtube.com/watch?v=U0fnWidqooA

Det är för att de är mediokert och tråkigt. Utöver de bryter de också loren helt totalt, värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Det är för att de är mediokert och tråkigt. Utöver de bryter de också loren helt totalt, värdelöst.

Han sa också att det var det snyggaste han sett i form av streaming, men uppenbarligen hände inte mycket spännande i dom två första avsnitten, dock kan det vara så att dom vill bygga upp världen innan det tar fart med storylines och cliffhangers. Det kan komma senare.

Charloote Brändström har ju redan spoilat att avsnitt sex och sju är massiva och sex är en cliffhanger som slutar med ett gigantiskt crescendo i avsnitt sju. Kan alltså komma bra saker senare.

Dold text

Men han sa också att scenerna i avsnitt två i Khazad-dûm var både bra och med humor, så allt var inte doom and gloom, bara det mesta

Visa signatur