Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Last of Us Part 1 såg bättre ut än jag trodde det skulle göra, men har svårt att motivera att betala mer än 400:-. 849:- för vanliga digitala utgåvan och 949:- för Deluxe-utgåvan när man nästan får ett år PS Plus Extra för samma summa känns helt verklighetsfrånvänt.

Helt sinnes ja! Borde kunnas köpas som uppgradering för typ 200kr för de som redan äger PS4-versionen.

"mEN dEt äR jU eTt heLT nYtT sPeL!"

Permalänk
Skrivet av meanh:

Last of Us Part 1 såg bättre ut än jag trodde det skulle göra, men har svårt att motivera att betala mer än 400:-. 849:- för vanliga digitala utgåvan och 949:- för Deluxe-utgåvan när man nästan får ett år PS Plus Extra för samma summa känns helt verklighetsfrånvänt.

Det finns billigare. Men har man bara köpt PS5 utan skivläsare får man bita i det sura äpplet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grejen med TLOU Part I är att om någon satt mig i ett rum med både PS3/PS4 versionen och PS5 versionen sida vid sida så hade jag sett skillnad direkt, på <1 sekund. Men om någon satt mig i ett rum med bara en av versionerna och inte sagt vilken det är så hade jag behövt fundera en stund och även då är jag inte helt 100 på om jag haft rätt.

Med det sagt ska jag skaffa det förr eller senare... men troligen senare.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Last of us part 1 är endast värt fullpris om man inte spelat det förut. Jäklar vilket äventyr som väntar för dessa personer.

Jag kommer köpa det på rea/ vänta till det oundvikligen hamnar på PS+ 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Men om någon satt mig i ett rum med bara en av versionerna och inte sagt vilken det är så hade jag behövt fundera en stund och även då är jag inte helt 100 på om jag haft rätt.

Kolla in jämförelsen på vaktens ansikte vid grinden och återkom
Nästan värt 900kr att bara slippa se det haveriet.
https://youtu.be/0mv0dAwPqCs?t=847

eller denna
https://youtu.be/0mv0dAwPqCs?t=1279

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kolla in jämförelsen på vaktens ansikte vid grinden och återkom
Nästan värt 900kr att bara slippa se det haveriet.
https://youtu.be/0mv0dAwPqCs?t=847

eller denna
https://youtu.be/0mv0dAwPqCs?t=1279

Jodå kollade hela den där DF filmen och det är stora förbättringar, speciellt när man jämför sida vid sida, men samtidigt så kollade jag en streamer spela det och efter ett tag glömde jag bort att han spelade nya versionen och tänkte bara att han spelade TLOU igen

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC

Permalänk
Medlem

https://blog.playstation.com/2022/08/31/playstation-plus-mont...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Grejen med TLOU Part I är att om någon satt mig i ett rum med både PS3/PS4 versionen och PS5 versionen sida vid sida så hade jag sett skillnad direkt, på <1 sekund. Men om någon satt mig i ett rum med bara en av versionerna och inte sagt vilken det är så hade jag behövt fundera en stund och även då är jag inte helt 100 på om jag haft rätt.

Med det sagt ska jag skaffa det förr eller senare... men troligen senare.

I normala fall håller jag med om remastrade spel generellt men detta är ju ändå sjukaste skillnaden?

Ps3 vs Ps5 ser ALLA skillnaden på direkt kan jag lova, så där är det inget snack. 30 fps, fladdrig och suddig bild. Detta missar man ej. Ps4 remastered vs Ps5 därimot är väl lite värre men ändå hyfsat lätt?
Hela scenerna är ju heeelt annorlunda med ljussättning och massa mer assets, vegetation texturer mm.

Ser galet snyggt ut och väldigt genomarbetat.
Däremot inte värt mer än max 4-500kr.
Kommer inte köpa det nu bara för att spela om det.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

30 eller 60 FPS är en giveaway det märker alla av. Sen visuellt så då liret är några år på nacken så utan någon referens alla blir det ju tufft. Men hänger grafiken med moderna lir så lär man ju gissa det är ps 5 versionen...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Priset går som en jojo, nu

PULSE 3D Wireless Headset (PS5)
717,97kr
https://www.amazon.se/PULSE-3D-Wireless-Headset-PS5/dp/B08H99...

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

I normala fall håller jag med om remastrade spel generellt men detta är ju ändå sjukaste skillnaden?

Ps3 vs Ps5 ser ALLA skillnaden på direkt kan jag lova, så där är det inget snack. 30 fps, fladdrig och suddig bild. Detta missar man ej. Ps4 remastered vs Ps5 därimot är väl lite värre men ändå hyfsat lätt?
Hela scenerna är ju heeelt annorlunda med ljussättning och massa mer assets, vegetation texturer mm.

Ser galet snyggt ut och väldigt genomarbetat.
Däremot inte värt mer än max 4-500kr.
Kommer inte köpa det nu bara för att spela om det.

Ja jo, okej, PS3 hade jag kanske sett direkt, det är väldigt grynigt.
Men hade du bara gett mig en stilbild av PS4 versionen i 4K eller PS5 versionen i 4K så vette tusan.
Det är klart, hade jag fått spela spelet hade jag bara öppnat menyn och sett direkt vilken det är

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte uppgradera utrymmet i min ps5´a med 1tb
vad rekomenderas,den här ligger fortfarande bra till antar jag WD Black SN850

tips på bra pris och även vilken kylning man ska ha till den

mvh /h

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

mvh /h

Enligt recensionerna på Webhallen så är det bara att montera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

mvh /h

Jag kör fortfarande SN850 + be quiet MC1. Fungerar fortfarande bra

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja men den är tekniskt sett under gränsen för hastighet som sony specifierar. Det kommer funka ändå men konsolen kommer varna om det och det kan bli lite trubbel när spel görs som verkligen kräver de högre hastigheterna.
För det priset hade jag istället lagt några extra hundralappar och köpt en 980 pro med heatspreader, väldigt stor hastighetsskillnad.

Visa signatur

R7 5800X3D | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | EVGA RTX 3070 FTW3 | Samsung 980 Pro 2TB

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Fyndjägare

Ja den funkar, och tydligen märks inte den lägre hastigheten särskilt. Förutom vid filecopy har jag för mig. Detta kan ju förstås ändras om/när kommande spel kräver högre hastigheter för att prestera optimalt.

Men kolla videon det var länge sen jag såg den.
NAScompares har testat en del SSD på PS5.

För att vara säker hade jag köpt KC3000, 980 Pro , SN850 eller någon annan +7000MB/s disk. Jag kör KC3000 själv.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

DualSense Midnight Black (PS5)
599 kr
https://www.amazon.se/PS5-DualSense-Midnight-Black/dp/B094WLF...

Nu 605 kr

Permalänk
Medlem
Permalänk

getgifted?

Någon som vet hur ofta koderna brukar komma in?
behöver lite koder innan nästa fredag inför ett spelsläpp :C

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Någon som vet hur ofta koderna brukar komma in?
behöver lite koder innan nästa fredag inför ett spelsläpp :C

De har varit tillgängliga en gång senaste året...

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

De har varit tillgängliga en gång senaste året...

hahahaha :C då är chansen liten att får innan fredag

Permalänk

Billigare PSN kort

Någon som vet en sidan som liknar getgifted ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Någon som vet en sidan som liknar getgifted ?

Det närmsta du kommer är att skapa ett PSN-konto i ett land med lägre priser och köpa spelen från det kontot. Finns tyvärr ingen annan sida som säljer presentkort för svenska PSN till liknande priser som GetGifted har gjort.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Hur är det med att installera en extra M.2 disk, krävs det en extra kylare eller kan man klara sig utan det? I mitt fall tänkte jag installera en Samsung 980 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanariefågel:

Hur är det med att installera en extra M.2 disk, krävs det en extra kylare eller kan man klara sig utan det? I mitt fall tänkte jag installera en Samsung 980 Pro.

Enligt Sony måste man ha kylfläns på i alla fall!

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Nu börjar det väl bli några veckor sen PS pushade ut beta-firmwaren som bl.a innehöll 1440p-stöd.

Vågar man tro den kan släppas till alla snart eller hur brukar det se ut tidsmässigt mellan släppen?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3