Permalänk
Medlem

Standby och el?

Köpte en kWh mätare för att kolla lite vad prylar tar på standby .

Gjort ett test på min äldsta pryl. En Acer fullHD projektor som jag använder som huvudTV i huset.

Min mätare visade 0.01kWh på 24h på standby.
Med snitt på 164 öre på rörliga så blir det 11 kr på en månad.

Vad tar en dator som inte är på? Eller en laddare som inte laddar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Gjort ett test på min äldsta pryl. En Acer fullHD projektor som jag använder som huvudTV i huset.

Om den drog totalt 0,01 kWh över 24 timmar så blir det 0,3 kWh på 30 dagar. Med ett pris på 1,64kr per kWh så kostar det 0,492kr per månad, alltså inte ens 50 öre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte alls om standby eller om jag inte släcker en lampa eller dylikt. Gör ändå ingen skillnad i slutet av månaden.
Det är inte elen i sig som kostar mest, det är alla skatter och avgifter.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

kWh = energi, det du betalar för
kW = effekt, energi per tidsenhet

Vad är det du mätt egentligen? Energiåtgången över 24 timmar eller snittenergiåtgången per timme över 24 timmar?

0.01 kWh/1 h = 10 W. Inte helt orimligt för en gammal pryl, men det kan lika gärna vara en 24:e-del.

Jag gissar att du ska dela din kostnad på 24 för att få rätt.

EU-reglerna (för icke nätverksanslutna enheter) säger tydligen:

Citat:

Since 2013, they must not consume more than 0.5 Watts in standby or in off mode

These rules have reduced annual electricity consumption by around 35.5 TWh per year – the equivalent to the annual energy consumption of Romania. This has saved consumers €25 billion per year and 39 Mt of CO2 emissions.

Källa: https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/standards-tools-and-labels/products-labelling-rules-and-requirements/energy-label-and-ecodesign/energy-efficient-products/mode-standby-and-networked-standby_en

Permalänk
Inaktiv

Om mätaren visar 10 W så innebär det att det kostar 1KWh för hundra timmars standby. Om jag inte är helt ute och cyklar. Kollade min ganska nyinköpta Philips: 13 W i standby och mellan 75 och 100 på (beroende på vad som visades). Manualen säger under 2 W (med nätverksuppkoppling på). Men hur korrekt min mätare visar är väl osäkert.

stavfel, noga skall det vara.
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115183:

Om mätaren visar 10 W så innebär det att det kostar 1KWh för hundra timmars standby. Om jag inte är helt ute och cyklar. Kollade min ganska nyinköpta Philips: 13 W i standby och mellan 75 och 100 på (beroende på vad som visades). Manualen säger under 2 W (med nätverksuppkoppling på). Men hur korrekt min mätare visar är väl osäkert.

Om din mätare är billig så brukar de mäta fel vid låga laster (finkänsligheten är det dyra i dem)
Om Phillips skriver 2w så är det nog 2w.

Generellt brukar appletv/tivo etc drag betydlig mer i "standby"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon115183:

Vet när jag mätte min gamla-gamla tv (har inte mätt den nya) men den drog ner till 11w i standby efter jag stängt av den, men gick ner mer efter ett tag. Den här var en gammal Sony 40" , så hade inte de nya reglerna om standby.

Testa att mäta den efter en bra stund när den varit avstängd och se om det blir skillnad.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

kWh = energi, det du betalar för
kW = effekt, energi per tidsenhet

Vad är det du mätt egentligen? Energiåtgången över 24 timmar eller snittenergiåtgången per timme över 24 timmar?

0.01 kWh/1 h = 10 W. Inte helt orimligt för en gammal pryl, men det kan lika gärna vara en 24:e-del.

Jag gissar att du ska dela din kostnad på 24 för att få rätt.

EU-reglerna (för icke nätverksanslutna enheter) säger tydligen:

Källa: https://ec.europa.eu/info/energy-climate-change-environment/standards-tools-and-labels/products-labelling-rules-and-requirements/energy-label-and-ecodesign/energy-efficient-products/mode-standby-and-networked-standby_en

Så denna kWh stämmer inte? Har suttit i två dagar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

<Uppladdad bildlänk>

Så denna kWh stämmer inte? Har suttit i två dagar nu.

Den visar totalt 1,58 kWh. Med ett pris på 164 öre/kWh så blir det en total kostnad på 2,59kr. I ditt första inlägg skrev du att du hade gjort av med totalt 0,01 kWh under 24 timmar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Många gånger så drar timern eller smartpluggen som mäter energin mer energi än prylen i stand-by. Det är alltså med fel timer sämre att cykliskt slå på och av vissa prylar med sådana timers än att bara ha dem i stand-by, för att inte tala om vad dessa timers/pluggar kostar.

En klassiker jag minns är EONs reklam från ca 2010-2011 där man skyltade med "nu står hela sveriges vindkraft i stand-by" och menade att man skulle koppla ur grejer. Men tanke på hur lite el som moderna prylar konsumerar i stand-by så tycker jag det säger mer om vindkraften än stand-by.

Ska man vara den som är den så är det mycket bättre att man slår av TV:n varje gång man går på toaletten 10 minuter. Då sparar man ca 200 Watt+ * 10 minuter = 0.02 kWh varje gång medan stand-by drar samma på 40 timmar givet 0,5 W förbrukning. Stänga av TV:n en toalettpaus om dagen sparar alltså mer än att krångla med att dra ur TV:n och hålla på...

Mottot borde vara "sätt prylarna i stand-by så fort du inte använder dem" snarare än "sätt absolut inte prylar i stand by".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extremaz:

Bryr mig inte alls om standby eller om jag inte släcker en lampa eller dylikt. Gör ändå ingen skillnad i slutet av månaden.
Det är inte elen i sig som kostar mest, det är alla skatter och avgifter.

Men skatterna och avgifterna utgår ju från hur mycket el du förbrukar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den visar totalt 1,58 kWh. Med ett pris på 164 öre/kWh så blir det en total kostnad på 2,59kr. I ditt första inlägg skrev du att du hade gjort av med totalt 0,01 kWh under 24 timmar.

Precis, det var hur den visade efter stått standby i 24h. Gick från 1.17 till 1.18

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Precis, det var hur den visade efter stått standby i 24h. Gick från 1.17 till 1.18

Mätaren visar total förbrukning, så om den gick från 1,17 till 1,18 på 24 timmar så har den förbrukat 0,01 kWh (precis som du skrev i första inlägget).

Kostnaden för 0,01 kWh med ditt snittpris på 164 öre är 0,0164kr. Det har alltså kostat 1,64 öre för att den har stått i standby i 24 timmar.

Totala förbrukningen multiplicerat med elpriset. 0,01 x 164 = 0,0164 kr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Om din mätare är billig så brukar de mäta fel vid låga laster (finkänsligheten är det dyra i dem)
Om Phillips skriver 2w så är det nog 2w.

Generellt brukar appletv/tivo etc drag betydlig mer i "standby"

Jo, jag har för mig att jag läst det någonstans. Och det är en billig mätare. Har kontrollmätt på en del "kända" prylar och då har det stämt men de har varit 30-40 W och uppåt. Mätte precis på en led-lampa (8.3 W) och mätaren visade 9 W. Den kanske får lite "spel" om man mäter på något under 3-4 W. Och både Philips och du har nog rätt, inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Flikar in att ju lägre förbrukning ju oexaktare blir mätarna.
Så vill man mäta enstaka watt exakt behövs bättre prylar än de normala mätarna vi gillar.
Därmed inte sagt att dom inte kan ge en bra fingervisning

edit:
gah, redan påpekat i tråden lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Min visar på 9-10w i standby. Då är det dock även inräknat att jag inte orkat gå in i UEFI och stänga av Asus ledlampor som lyser på moderkortet trots att datorn är i standby. Samt så har jag 1st USW-Flex-Mini (switch) samt en UAP-AC-Lite (Access Point) kopplat i samma dosa.

Så ca 240w om dagen och med elpris på låt säga 5kr så kostar det ca 1kr om dagen.

Enligt grafen i Tibber så har via ca 200w per timme under natten, dvs då allt är i standby, så ca 2,4kw vilket då bli ca 12kr om dagen för allt i standby. Varmvatten och värme är inte inräknat i dessa 200w då de levereras genom annat system.