Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

När får du bilen? Då du ändå har en okej buffert så hinner du bygga på den ganska kraftigt till 2024 iaf.

Enkla energi åtgärder som inte är dyra är att se över listen runt fönster etc för att täta läckage.
Sen är ju alltid lvp en framtida investering att titta på om du inte har en redan

Jag pendlar till jobbet och kan jobba hemma 2-3 dagar i veckan men vi lägger 4-5k på bränsle varje månad. Har vi elbilen så kommer det Max gå åt 500-1000kr i bränsle + el till elbilen.

Vi har idag en elförbrukning på 12000kw/år finns inte mycket i huset och optimera då det är nybyggt, huset är 3 år. Bra isolerat är huset 55cm . Bilen kommer om ca 2 veckor

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Avanza erbjuder i dagsläget en högre ränta än Danske bank och kräver 60% belåningsgrad där. Nej det är nog bättre att investera då.
Eller ja har du 3 mkr hos avanza så löser det sig då du är PB kund då och får lägre ränta men annars så är det bättre att investera.
Max 50% belåningsgrad på det lånet.

Hur fungerar det med pb kund, behöver man ha 3 miljoner utöver det som sitter i bostaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Hur fungerar det med pb kund, behöver man ha 3 miljoner utöver det som sitter i bostaden?

3 miljoner hos avanza, bostaden är inte hos avanza.
Men man kan skapa hushåll så familjen räknas ihop och flytta sina tjänstepensioner dit.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med Lånelöfte och rörlig lön? hittar ingen vettigt online Har i dagsläget 25k + rörlig som är 25% av debitering. Har snittar mellan 70-80 000kr senaste 2 åren

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Hur fungerar det med Lånelöfte och rörlig lön? hittar ingen vettigt online Har i dagsläget 25k + rörlig som är 25% av debitering. Har snittar mellan 70-80 000kr senaste 2 åren

Så här skriver Danske bank:
Om du har en rörlig lön som skiljer sig från månad till månad utgår banken primärt från grundlönen. Ibland kan vi väga in snittet av rörlig ersättning/bonus.

Men det verkar som att det är olika från bank till bank så du behöver fråga din specifika bank.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det fungerar om man har ett lån med en del som är rörlig och en del som är bunden, kan man då flytta endast den rörliga delen till en annan bank eller måste man lösa hela lånet (dvs den bundna delen också) och betala ränteskillnadsersättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr1mus:

Jag undrar hur det fungerar om man har ett lån med en del som är rörlig och en del som är bunden, kan man då flytta endast den rörliga delen till en annan bank eller måste man lösa hela lånet (dvs den bundna delen också) och betala ränteskillnadsersättning?

Du kan inte flytta den rörliga delen. Därför det är en extremt dålig idé att dela upp lånen och också därför som bankerna rekommenderar det.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du kan inte flytta den rörliga delen. Därför det är en extremt dålig idé att dela upp lånen och också därför som bankerna rekommenderar det.

Ok, tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du kan inte flytta den rörliga delen. Därför det är en extremt dålig idé att dela upp lånen och också därför som bankerna rekommenderar det.

Skrivet av Pr1mus:

Ok, tack för svar!

Inte helt sant.
Hittar du en bank som accepterar det så finns det inga andra hinder
Men tveksamt att någon gör det i praktiken.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inte helt sant.
Hittar du en bank som accepterar det så finns det inga andra hinder
Men tveksamt att någon gör det i praktiken.

Ja du kan ju alltid ta ett sk. blancolån/privatlån för den delen men finns väl ingen bank som ger ut bolån utan att ha panten/säkerheten ?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ja du kan ju alltid ta ett sk. blancolån/privatlån för den delen men finns väl ingen bank som ger ut bolån utan att ha panten/säkerheten ?

Pantbrev (som på faktiska fastigheter) fungerar inte så. De är på specifika belopp, men problemet är väl mer att alla banker vill ha de som ligger först. Är belåningen långt under fastighetsvärdet är detta dock egentligen inte ett faktiskt problem för banken i så måtto att den inte skulle få tillbaka pengarna. Hur den sedan väljer att agera är en annan femma.

https://www.bjornlunden.se/juridik/inteckning-__139

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Pantbrev (som på faktiska fastigheter) fungerar inte så. De är på specifika belopp, men problemet är väl mer att alla banker vill ha de som ligger först. Är belåningen långt under fastighetsvärdet är detta dock egentligen inte ett faktiskt problem för banken i så måtto att den inte skulle få tillbaka pengarna. Hur den sedan väljer att agera är en annan femma.

https://www.bjornlunden.se/juridik/inteckning-__139

Ja, men har aldrig hört om en bank som ger ut bolån och accepterar att vara nummer 2 på panten heller.

Vid bostadsrätt funkar ju säkerheten helt annorlunda också, vet inte ens om det är möjligt att ha fler än 1... säkert möjligt juridiskt men frågan är om föreningar har stöd för det.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Hjälp! Sitter i en knepig sits och känner paniken växa för varje dag som går nu.

Skrev i slutet av maj på för en ny bostad med tillträde i slutet på september och lade samtidigt ut min bostad till försäljning, den första mäklaren jag anlitade visade sig vara oengagerad och oseriös vilket ledde till att vi tappade nästan 2 månader samt alla potentiella köpare (ca. 18 familjer).

Talade med banken i fredags och senast fredag den här veckan behöver jag ha ett säljkontrakt vilket inte är säkert kommer finnas, dem sa också att så länge jag inte har ett säljkontrakt så får jag inte heller ett överbryggnadslån.

Vilka alternativ har jag i det här läget?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Hjälp! Sitter i en knepig sits och känner paniken växa för varje dag som går nu.

Skrev i slutet av maj på för en ny bostad med tillträde i slutet på september och lade samtidigt ut min bostad till försäljning, den första mäklaren jag anlitade visade sig vara oengagerad och oseriös vilket ledde till att vi tappade nästan 2 månader samt alla potentiella köpare (ca. 18 familjer).

Talade med banken i fredags och senast fredag den här veckan behöver jag ha ett säljkontrakt vilket inte är säkert kommer finnas, dem sa också att så länge jag inte har ett säljkontrakt så får jag inte heller ett överbryggnadslån.

Vilka alternativ har jag i det här läget?

Du får sälja så fort som möjligt, dvs få till en budgivning ASAP. Det finns absolut en risk att du inte får vad du har tänkt dig, speciellt då det är en tuffare marknad för säljare idag.

Om du inte får ett överbryggnadslån och inte heller kan få till att någon går i borgen för dig, så kommer du förmodligen inte kunna gå igenom affären som du skrev i maj. Det kan leda till att du begår avtalsbrott och blir skadeståndsskyldig mot säljaren. Oftast kan säljaren tvinga dig betala för allt från mäklararvoden, ny annons, marknadsföring, homestyling till säljarens rese- och förrådskostnad.

Men absolut dyrast blir det om fastigheten du skrev på i maj nu tvingas säljas billigare, då kommer du behöva stå för mellanskillnaden mot säljaren.
Det kan bli en riktigt dyr historia.

Hoppas att det löser sig!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Vilka alternativ har jag i det här läget?

Du kan inte ta ett större lån (3-månader rörligt) och sedan hyra ut din nuvarande lägenhet i andrahand?

Hyran i sig ska täcka dina kostnader framöver. Glöm bara inte att ta höjd för räntehöjningarna! Kontraktet med hyresgästen skrivs sedan med 3-månaders uppsägningstid, vilket underlättar tillträdet vid eventuell försäljning. Sen får du även flyttstädning på köpet

Sitter själv i en liknande sits just nu, men kunde gå in med en större del eget kapital (inget krav på amortering).

För eller senare vänder marknaden igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kontraktet med hyresgästen skrivs sedan med 3-månaders uppsägningstid, vilket underlättar tillträdet vid eventuell försäljning.

Man kan dock inte kräva att få ha visningar och fotografering osv medans hyresgästen bor där. Men om det är okej för hyresgästen så är det ju inte ett problem, vet inte om man ska få det på papper isåfall kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Hjälp! Sitter i en knepig sits och känner paniken växa för varje dag som går nu.

Skrev i slutet av maj på för en ny bostad med tillträde i slutet på september och lade samtidigt ut min bostad till försäljning, den första mäklaren jag anlitade visade sig vara oengagerad och oseriös vilket ledde till att vi tappade nästan 2 månader samt alla potentiella köpare (ca. 18 familjer).

Talade med banken i fredags och senast fredag den här veckan behöver jag ha ett säljkontrakt vilket inte är säkert kommer finnas, dem sa också att så länge jag inte har ett säljkontrakt så får jag inte heller ett överbryggnadslån.

Vilka alternativ har jag i det här läget?

Kan någon av dina föräldrar/syskon gå i borgen för dig?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du kan inte ta ett större lån (3-månader rörligt) och sedan hyra ut din nuvarande lägenhet i andrahand?

Hyran i sig ska täcka dina kostnader framöver. Glöm bara inte att ta höjd för räntehöjningarna! Kontraktet med hyresgästen skrivs sedan med 3-månaders uppsägningstid, vilket underlättar tillträdet vid eventuell försäljning. Sen får du även flyttstädning på köpet

Sitter själv i en liknande sits just nu, men kunde gå in med en större del eget kapital (inget krav på amortering).

För eller senare vänder marknaden igen

Dock förutsätter det att ens årslön * 5 räcker för att hålla igång två lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Dock förutsätter det att ens årslön * 5 räcker för att hålla igång två lån.

Det är ju ingen direkt gräns med 5 ggr årsinkomsten utan det sätts av KALP-kalkylen, sen kan man oftast utan problem ha två lån löpandes temporärt även om man överstiger KALP. När jag köpte sist var 6-12 månader med dubbla lån inga problem även om KALPen inte gick ihop på hela den lånenivån.

Det bankerna kan vara väldigt restriktiva med är däremot om det är på gränsen att nå den nivå av kontantinsats som krävs för att det nya lånet skall fungera med KALPen och andra regler. De vill verkligen inte att man sitter där med ett utbetalt lån där man inte kan lösa den kontantinsats som krävs efter försäljning av nuvarande bostad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ju ingen direkt gräns med 5 ggr årsinkomsten utan det sätts av KALP-kalkylen, sen kan man oftast utan problem ha två lån löpandes temporärt även om man överstiger KALP. När jag köpte sist var 6-12 månader med dubbla lån inga problem även om KALPen inte gick ihop på hela den lånenivån.

Det bankerna kan vara väldigt restriktiva med är däremot om det är på gränsen att nå den nivå av kontantinsats som krävs för att det nya lånet skall fungera med KALPen och andra regler. De vill verkligen inte att man sitter där med ett utbetalt lån där man inte kan lösa den kontantinsats som krävs efter försäljning av nuvarande bostad.

Absolut kan vara fler perspektiv att ta i beaktning. Bra att du fyller på

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Du får sälja så fort som möjligt, dvs få till en budgivning ASAP. Det finns absolut en risk att du inte får vad du har tänkt dig, speciellt då det är en tuffare marknad för säljare idag.

Om du inte får ett överbryggnadslån och inte heller kan få till att någon går i borgen för dig, så kommer du förmodligen inte kunna gå igenom affären som du skrev i maj. Det kan leda till att du begår avtalsbrott och blir skadeståndsskyldig mot säljaren. Oftast kan säljaren tvinga dig betala för allt från mäklararvoden, ny annons, marknadsföring, homestyling till säljarens rese- och förrådskostnad.

Men absolut dyrast blir det om fastigheten du skrev på i maj nu tvingas säljas billigare, då kommer du behöva stå för mellanskillnaden mot säljaren.
Det kan bli en riktigt dyr historia.

Hoppas att det löser sig!

Jag är medveten om att jag kommer förlora mycket på affären och är beredd att sälja till underpris, problemet är bara att vi inte fått ett bud där jag klarar kalkylen ens på pricken.

Skrivet av walkir:

Du kan inte ta ett större lån (3-månader rörligt) och sedan hyra ut din nuvarande lägenhet i andrahand?

Hyran i sig ska täcka dina kostnader framöver. Glöm bara inte att ta höjd för räntehöjningarna! Kontraktet med hyresgästen skrivs sedan med 3-månaders uppsägningstid, vilket underlättar tillträdet vid eventuell försäljning. Sen får du även flyttstädning på köpet

Sitter själv i en liknande sits just nu, men kunde gå in med en större del eget kapital (inget krav på amortering).

För eller senare vänder marknaden igen

Hyra ut i andra hand är inget jag tänker göra, det är en nyproducerad bostad och lär se ut som skit efter ett par månader om den hyrs ut. Har lärt min läxa från andra som hyrt ut.

Skrivet av trickeh2k:

Kan någon av dina föräldrar/syskon gå i borgen för dig?

Föräldrarna lever som på gränsen till fattigpensionärer så där finns ingen hjälp att hämta, ev kanske min bror kan gå i borgen, men problemet är att banken inte beviljar ett överbryggnadslån utan säljkontrakt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Jag är medveten om att jag kommer förlora mycket på affären och är beredd att sälja till underpris, problemet är bara att vi inte fått ett bud där jag klarar kalkylen ens på pricken.

Hyra ut i andra hand är inget jag tänker göra, det är en nyproducerad bostad och lär se ut som skit efter ett par månader om den hyrs ut. Har lärt min läxa från andra som hyrt ut.

Föräldrarna lever som på gränsen till fattigpensionärer så där finns ingen hjälp att hämta, ev kanske min bror kan gå i borgen, men problemet är att banken inte beviljar ett överbryggnadslån utan säljkontrakt.

Men hur långt ifrån ett bud där det går ihop sig är du då? Hur tänkte du i maj när du skrev på för den nya lägenheten? Marknaden var ju på väg ner redan då? Fick du lånelöfte från banken på villkor att din befintliga lägenhet såldes för ett visst pris eller? Är det kontantsatsen till nya lägenheten du inte får ihop innan du sålt gamla lägenheten eller är den redan betald?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Hur fungerar det med Lånelöfte och rörlig lön? hittar ingen vettigt online Har i dagsläget 25k + rörlig som är 25% av debitering. Har snittar mellan 70-80 000kr senaste 2 åren

Jag har fast + rörlig lön. Den rörliga delen kan vara rätt stor i förhållande till den fasta och Nordea använde då 3-årssnittet som grund för lånelöftet. Bankmannen va tvungen att dra det ett varv med sin chef men det är alltså görbart.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ja, men har aldrig hört om en bank som ger ut bolån och accepterar att vara nummer 2 på panten heller.

Vid bostadsrätt funkar ju säkerheten helt annorlunda också, vet inte ens om det är möjligt att ha fler än 1... säkert möjligt juridiskt men frågan är om föreningar har stöd för det.

Inte inne så ofta längre, men föreningen har inte så mycket med det att göra. De registrerar bara de pantnoteringar som skickas ut från banken, det händer ofta att någon gammal pantnotering ligger kvar tillsammans med en ny så det är inga problem att registrera hos flera. Dock har jag otroligt svårt att se någon bank acceptera att ligga som nr 2 på en bostadsrätt då man inte kan se storleken på lånet hos den första pantförskrivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Hjälp! Sitter i en knepig sits och känner paniken växa för varje dag som går nu.

Skrev i slutet av maj på för en ny bostad med tillträde i slutet på september och lade samtidigt ut min bostad till försäljning, den första mäklaren jag anlitade visade sig vara oengagerad och oseriös vilket ledde till att vi tappade nästan 2 månader samt alla potentiella köpare (ca. 18 familjer).

Talade med banken i fredags och senast fredag den här veckan behöver jag ha ett säljkontrakt vilket inte är säkert kommer finnas, dem sa också att så länge jag inte har ett säljkontrakt så får jag inte heller ett överbryggnadslån.

Vilka alternativ har jag i det här läget?

Själva grundförutsättningen för ett överbryggningslån är att man har ett säljkontrakt på sin befintliga bostad, det är det övervärderad man vet att man får vid frånträdet som man kan låna utifrån. Jag skulle säga att ditt bästa alternativ är att försöka skjuta på ert planerade tillträde, locka säljaren med att ni självklart står för deras kostnader för detta: ränta/amortering/drift och vad som nu kan tänkas dyka upp. Det ger er mer tid till försäljning och då löser det sig förhoppningsvis, vill de inte gå med på det blir det nog tufft. Har svårt att se en ”ny” bank ta över och hjälpa er vidare om den befintliga säger nej tyvärr men testa så klart och knacka iväg 2-3 ansökningar till andra banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Ahhhhh, hjälten som skapade tråden är tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Men hur långt ifrån ett bud där det går ihop sig är du då? Hur tänkte du i maj när du skrev på för den nya lägenheten? Marknaden var ju på väg ner redan då? Fick du lånelöfte från banken på villkor att din befintliga lägenhet såldes för ett visst pris eller? Är det kontantsatsen till nya lägenheten du inte får ihop innan du sålt gamla lägenheten eller är den redan betald?

Skrivet av Kakann:

Själva grundförutsättningen för ett överbryggningslån är att man har ett säljkontrakt på sin befintliga bostad, det är det övervärderad man vet att man får vid frånträdet som man kan låna utifrån. Jag skulle säga att ditt bästa alternativ är att försöka skjuta på ert planerade tillträde, locka säljaren med att ni självklart står för deras kostnader för detta: ränta/amortering/drift och vad som nu kan tänkas dyka upp. Det ger er mer tid till försäljning och då löser det sig förhoppningsvis, vill de inte gå med på det blir det nog tufft. Har svårt att se en ”ny” bank ta över och hjälpa er vidare om den befintliga säger nej tyvärr men testa så klart och knacka iväg 2-3 ansökningar till andra banker.

Allt löste sig idag, vi fick ett bra och seriöst bud och budgivarna hade allt färdigt med banken så vi skrev säljkontrakt ikväll

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Allt löste sig idag, vi fick ett bra och seriöst bud och budgivarna hade allt färdigt med banken så vi skrev säljkontrakt ikväll

Skönt att det löste sig på ett positivt sätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Allt löste sig idag, vi fick ett bra och seriöst bud och budgivarna hade allt färdigt med banken så vi skrev säljkontrakt ikväll

Så skönt, oftast löser det sig men har redan hört om ett par fall där det blivit kontraktsbrott med ett skadestånd som kan bli dyrt i fallande marknad… Kommer säkerligen komma fler fall när det tar allt längre tid att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Själva grundförutsättningen för ett överbryggningslån är att man har ett säljkontrakt på sin befintliga bostad, det är det övervärderad man vet att man får vid frånträdet som man kan låna utifrån. Jag skulle säga att ditt bästa alternativ är att försöka skjuta på ert planerade tillträde, locka säljaren med att ni självklart står för deras kostnader för detta: ränta/amortering/drift och vad som nu kan tänkas dyka upp. Det ger er mer tid till försäljning och då löser det sig förhoppningsvis, vill de inte gå med på det blir det nog tufft. Har svårt att se en ”ny” bank ta över och hjälpa er vidare om den befintliga säger nej tyvärr men testa så klart och knacka iväg 2-3 ansökningar till andra banker.

Jag har fått överbryggningslån utan säljkontrakt så det verkar inte vara krav för alla banker, enda kravet var att vi hade ett avtal med en mäklare. Vi hade kort tillträde på det nya och skulle renovera lite så ville inte ha stress med att sälja och 6-12 månader av överbryggningslån var inga problem.

I slutändan så hade vi hunnit sälja innan vårt tillträde men det var inget krav och jag skickade aldrig in kontrakt på det innan tillträdet.