The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

GoT lyckades väldigt bra trots många karaktärer (när det fanns bra böcker att använda som underlag iaf).

Som sagt, det finns ingen färdig bok att basera den här historien på vilket gör saken mycket svårare och att man inte bör vara allt för petig med detaljer

Här är en bra kortfattad recension som överensstämmer väl med mina egna intryck

https://www.hbl.fi/artikel/4f027981-3583-43e1-be96-3549086e6a...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är inte alls svårt att göra serien bättre och karaktärerna mer relaterbara, men de som skrivit denna serie är inte så bra på sitt jobb tyvärr. Det skulle inte krävas 50 säsonger. Räcker med att strunta i det onödiga.

Allt går alltid att göra bättre, varför inte bara ta det för vad det är och relaxa

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Tycker du verkligen att den typen av "allt eller inget"-argument är bra? Jag efterfrågar t ex lite mer karaktärsutveckling och vips så ska vi låtsas som att det jag frågar efter tar 50 säsonger att få till? Kom igen...

Karaktärsutveckling kanske kommer, bara inte i dom två första avsnitten, det är trots allt 5 säsonger planerade. Tålamod kan vara bra i det här läget, eller också låter man bara bli att titta, om man har för svaga nerver för att någon trampar på ens egen uppfattning om Tolkien.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Allt går alltid att göra bättre, varför inte bara ta det för vad det är och relaxa

Frågan är kanske inte om det går att göra bättre, utan hur mycket.

Jag anser inte alls är serien är liksom 1/10 dålig, men den är extremt generisk och icke tilltalande för tillfället, och med tanke på hur mycket pengar de spenderat så ser jag det som ett stort misslyckande.

Med den här budgeten ska det inte finnas så mycket smågrejer att störa sig på.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Allt går alltid att göra bättre, varför inte bara ta det för vad det är och relaxa

I grunden handlar det väl om defeatism eller strävan efter något bättre. Antingen ger man upp och accepterar undermålig kultur eller så gör man sin röst hörd och får bättring. Enligt Samba TV som mäter vad amerikanska TV-apparater visar (oberoende av källa) så verkar en fjärdedel av tittarna ha fallit bort inför avsnitt två. Fortfarande för tidigt för att dra slutsatser men det kombinerat med all kritik ger nog svallvågor inom Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Karaktärsutveckling kanske kommer, bara inte i dom två första avsnitten, det är trots allt 5 säsonger planerade. Tålamod kan vara bra i det här läget, eller också låter man bara bli att titta, om man har för svaga nerver för att någon trampar på ens egen uppfattning om Tolkien.

Om serien fortsätter att vara lika dålig de kommande avsnitten så kommer jag definitivt att sluta titta. Tålamod finns, men inte i oändlighet när det kommer till sådant som inte visar nån vidare potential.

Sen handlar det inte om att det visats hitintills bryter med någon tydlig uppfattning jag har om vad som händer i Silmarillion. Har bara läst utdrag ur den. Det som visas måste dock vara bra och engagerande! Jag köper inte att det är det automatiskt bara för att finns en alv som heter Elrond och en dvärg som heter Durin osv. Du försöker tillskriva mig en åsikt jag inte har i ett tafatt försök till en "one-liner".

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det där argumentet har jag också svårt för.

Tittarna måste ändå ha någon form av suspension of disbelief, men skaparna behöver inte göra det extra svårt för oss.

Om dvärgarna helt plötsligt kan flyga så är det ju lite svårt att ignorera. Det finns fortfarande rätt och fel även fast det händer annat som är "omöjligt" i vår värld.

Jag ogillar också det argumentet, rätt starkt faktiskt. Saker som fysik eller mänsklig logik är ju det vi som människor har att relatera till, o det oavsett om det är en fantasy, scifi eller drama. Visst går det att bända lite på den fysiken o logiken när det handlar om fantasy eller så, men även filmerna har ju sitt universum med regler som byggs upp, så det kan inte balla ur hursomhelst utan att vi tappar den där suspension of disbeliefen. Vissa filmer eller serier kan dra det där rätt hårt, typ Everything Everywhere All At Once, medans dramor som Downton Abbey inte alls. Sagan om Ringen ligger väl nånstans mittimellan, men den har fortfarande regler den måste följa. En alv som surfar på en sköld samtidigt som dom skjuter pilbåge är på gränsen för mig iaf, medans en alv som solosimmar några hundra mil är rätt bra över gränsen.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är mest fascinerande är hur mycket känslor sådant här framkallar. Jag ser samma sak i andra sammanhang, Star Trek-universat t.ex. Så många har skapat sina egna bilder om hur det ska vara och se ut med resultat att även två av de största fansen har diametrala uppfattningar och kan argumentera sig själva blodiga om det. Det enda de ofta har gemensamt är väl att de inte är nöjda med resultatet.

Själv har jag läst det mesta, dock inte allt, av Tolkien. Trilogin och The Hobbit har jag läst så många gånger att jag kan dem utan och innan, de första böckerna jag skaffade är så sönderlästa att de fallit i bitar. Självklart har jag också en bild av hur det ser ut men jag känner ändå att jag kan uppskatta försöket att göra en adaption. Det finns mycket jag inte gillade med Jacksons filmer men uppskattar dem ändå för vad de är som exempel.

Serien görs knappast enbart för fansen utan måste ta hänsyn till kategorin tittare som inte har någon förkunskap alls. Att man hanterar Galadriel som man gör tror jag enbart handlar om att man vill visa hur kraftfull hon ändå är för de som inte vet något alls om världen. Jag upplever det som att de första avsnitten handlade om att etablera karaktärer mer än något annat. Visst ser jag att det finns saker de kunde gjort bättre och annorlunda men jag tror man måste ha detta i åtanke.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag ogillar också det argumentet, rätt starkt faktiskt. Saker som fysik eller mänsklig logik är ju det vi som människor har att relatera till, o det oavsett om det är en fantasy, scifi eller drama. Visst går det att bända lite på den fysiken o logiken när det handlar om fantasy eller så, men även filmerna har ju sitt universum med regler som byggs upp, så det kan inte balla ur hursomhelst utan att vi tappar den där suspension of disbeliefen. Vissa filmer eller serier kan dra det där rätt hårt, typ Everything Everywhere All At Once, medans dramor som Downton Abbey inte alls. Sagan om Ringen ligger väl nånstans mittimellan, men den har fortfarande regler den måste följa. En alv som surfar på en sköld samtidigt som dom skjuter pilbåge är på gränsen för mig iaf, medans en alv som solosimmar några hundra mil är rätt bra över gränsen.

Hur än patetisk detta upplägg är. Så ser man för ont och snävt på det, istället för att sätta sig in i budskapet.

Galadriel bevisar med detta event, i mitt tycke, sin enorma övertygande vilja för sin sak. Fast att upplägget sög och är fånigt. Men kritiken är fullt legit, hur miljontals $$$ sprättas och produktionen tycks ganska så bemärkande ha saknat högljudda kritiker internt.

Kikar man iofs på Blue Origins design av raketer, så kanske man borde ha anat sedan innan att Jeff Bezos imperium saknar interna kritiker. Aja, jag hoppas att den här TV-serien kan räta ut på sig. Det är en kul värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det jag tycker är mest fascinerande är hur mycket känslor sådant här framkallar. Jag ser samma sak i andra sammanhang, Star Trek-universat t.ex. Så många har skapat sina egna bilder om hur det ska vara och se ut med resultat att även två av de största fansen har diametrala uppfattningar och kan argumentera sig själva blodiga om det. Det enda de ofta har gemensamt är väl att de inte är nöjda med resultatet.

Det är flera saker som bidragit till detta. Det ena är Game of Thrones, där ganska små förändringar tidigt i serien ledde till att slutet blev en katastrof. Förändringarna i de första säsongerna är verkligen detaljer - Daenerys är en mer sympatisk person, till exempel - innan de blir lite större när det inte finns så tydligt skrivet vad som skall hända - Lady Stoneheart fattas, ett par bröder Tyrell är inte med, Sansa skickas till Winterfell istället för stanna i the Vale. Till slut leder de till att sista säsongen blev ett dåligt skämt när manusförfattarna trots sina förändringar försökte hamra tillbaka historien mot det fasta slutet. Det gör att folk (inklusive mig) är känsliga för alla förändringar, för det vill man inte se igen.

Det andra är att det finns en grupp människor som är väldigt känsliga för att något är för "woke". Denna grupp kommer spontant att kasta skit på allt där det finns kvinnor i någon annan roll än att bli räddade, till exempel. Bara att ignorera? Nja, inte så lätt - flera av studiorna har börjat använda EAs gamla trick att förstärka de rösterna för att de skall kunna reagera på dem och få mer PR på det sättet. Amazon gör definitivt det med den här serien - jag har faktiskt inte sett någon som är sur över att en okänd alv är svart eller att Galadriel kan slåss, men jag har sett massor av kommentarer och artiklar om hur dessa personer har fel. De HAR fel, det är inte det jag säger, men det är bara en massiv Streisand-effekt på att klaga så mycket på dessa kommentarer.

Citat:

Serien görs knappast enbart för fansen utan måste ta hänsyn till kategorin tittare som inte har någon förkunskap alls. Att man hanterar Galadriel som man gör tror jag enbart handlar om att man vill visa hur kraftfull hon ändå är för de som inte vet något alls om världen. Jag upplever det som att de första avsnitten handlade om att etablera karaktärer mer än något annat. Visst ser jag att det finns saker de kunde gjort bättre och annorlunda men jag tror man måste ha detta i åtanke.

Min poäng är fortfarande att den personen inte behöver heta Galadriel. Midgård är fullt med alver i det här läget, hitta på en ny bara. För att historien skall gå ihop, behöver Galadriel (och Celeborn) grunda Eregion, få en dotter, och sedan flytta och grunda Lothlorien. Just nu gör Galadriel inget av detta. De är i Eregion, så det är grundat, men Galadriel är uppenbarligen inte där och regerar. Historien undviker nogsamt att säga exakt när det utspelas, men det bör vara i spannet 1300-1500 SA, när Galadriel och Celeborn lämnar Eregion (den Durin vi ser blir Durin III, den som får en av dvärgringarna runt 1500, och dvärgar lever inte mycket mer än 300 år). Eftersom ordern från Tolkiens dödsbo är att de inte får motsäga vad han har skrivit, så KOMMER detta att hända, och då återstår hur de gör det logiskt och konsekvent med serien i övrigt utan att en viking med en magisk ballista skjuter ner en drake från sitt osynliga vikingaskepp. Det går fortfarande att få ihop det här, men det börjar se ut som Sansa på väg till Winterfell.

Det är därför jag är så känslig för den typen av förändringar. GoT körde i diket på slutet, WoT har redan efter en säsong lämnat historien rätt långt bakom sig, och jag vill inte se den här serien göra samma sak. Jag tycker om att vi just nu får fantasy-serier med stor budget, och om de alla fortsätter att gå åt skogen så kommer vi inte att få några fler.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Det är därför jag är så känslig för den typen av förändringar. GoT körde i diket på slutet, WoT har redan efter en säsong lämnat historien rätt långt bakom sig, och jag vill inte se den här serien göra samma sak. Jag tycker om att vi just nu får fantasy-serier med stor budget, och om de alla fortsätter att gå åt skogen så kommer vi inte att få några fler.

Vad är dina tankar kring att introducera

Hobbits

Dold text

i Rings of Power?

Skrivet av TotalF:

få lite skön och högtravande dialog. I det avseendet har det hitills levererat.

Tycker tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad är dina tankar kring att introducera

Hobbits

Dold text

i Rings of Power?

👍

Inga som helst problem med det ur ett kontinuitets-perspektiv. Vi vet att de bodde någonstans i det området (Erebor), och serien specar det ju inte mer än så, så det är helt OK.

Om jag tar på mig kritiker-hatten så känns det väl lite som om de hade kunnat hitta på något mer originellt, men å andra sidan är det väl som att klaga på att det är Jedi-riddare i varenda Star Wars-film. Det här är inte någon nyskapande serie direkt, men det är väl OK.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Sett avsnitt 3 nu.
Ett riktigt bra avsnitt nu när klippningstempot gått ner lite och man får lära känna några lite mer.

Som seglare var det extra kul också i första tredjedelen och fortsatt riktigt snygga miljöer också.
Och harefoot-delen är sköna vibbar hittils. Tycker om de familjära äventyret med en maia.
Action-sekvensen i slutet däremot känns alldeles för mycket superhjälte-film dock, de borde plocka bort all eller nästan all action likt hur Tolkien själv gjorde. Ta bara med öppningen och sedan hoppa till efter.

Dold text
Fixat spoilertagg
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sidde:

Sett avsnitt 3 nu.
Ett riktigt bra avsnitt nu när klippningstempot gått ner lite och man får lära känna några lite mer.

Ja, nu låter man miljöer och karaktärer agera ut mer normalt. Blev helt yr av klippningen i första avsnittet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Ja för en alv har ju aldrig besegrat en Maia? *host* Glorfindel *host*

Vill bara flika in att makt balansen mellan dom olika Maia är extremt olika varandra. Tror du att Gandalf, Radagast, Saruman, Sauron eller tom. balrogerna är exakt lika eller? Precis som människor är dom olika starka.

Skrivet av Alphahanne:

Det jag tycker är mest fascinerande är hur mycket känslor sådant här framkallar. Jag ser samma sak i andra sammanhang, Star Trek-universat t.ex. Så många har skapat sina egna bilder om hur det ska vara och se ut med resultat att även två av de största fansen har diametrala uppfattningar och kan argumentera sig själva blodiga om det. Det enda de ofta har gemensamt är väl att de inte är nöjda med resultatet.

Det faktum att du inte verkar förstå är ju bara ett tecken på avsaknad av empati? Har du under ditt liv fått uppfattningen av att människor känner lika starkt om samma saker? Om att människor besitter passion om samma saker? Tror du på riktigt att Sagan om Ringen skulle bli ett av världens största fenomen utan att människor var passionerade över de? Det verkar som att du har missat hela anledningen till varför något verkligen blir älskat av väldigt många människor och varför tex. denna IP äns är värd dom pengarna det var från första början. Jag kan säga att det beror inte på människor som typ läser böckerna eller ser denna serien och känner "jo den var ok" och sen skiter i de tills nästa släpp.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit och läst genom en del, ganska stor del av Appendixet i Konungens återkomst idag.
Det är mestadels bara små små delar av världen som beskrivs där och händelserna är oerhört kortfattade i vissa fall.

Eftersom de saknar rättigheterna att göra produktionen på Silmarillion så funderar jag på om det kan vara avsiktligt så att de gör storyn "annorlunda" där det saknas information i Appendixet för att inte råka ge sig på rättigheter de inte har för Simarillion.

Därför de också bygger story på händelser som Harefoots t.ex som bara nämns i förbifarten och inte borde ha rättighetsbekymmer med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Sett avsnitt 3 nu.
Ett riktigt bra avsnitt nu när klippningstempot gått ner lite och man får lära känna några lite mer.

Som seglare var det extra kul också i första tredjedelen och fortsatt riktigt snygga miljöer också.
Och harefoot-delen är sköna vibbar hittils. Tycker om de familjära äventyret med en maia.
Action-sekvensen i slutet däremot känns alldeles för mycket superhjälte-film dock, de borde plocka bort all eller nästan all action likt hur Tolkien själv gjorde. Ta bara med öppningen och sedan hoppa till efter.

Dold text

Håller med att detta avsnitt var betydligt bättre än de två tidigare.

Positivt överraskad.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Sett tredje avsnittet nu. Så… Elendil och Isildur? Vi har helt gett upp om tidslinjen nu, förstår jag. Vi skall se hela Sauron’s uppgång och fall inom en (människo)-generation. OK att Elendil och Isildur har någon procent av alvblod i sig och säkert lever länge (Aragorn blev 210, och hans procent är säkert mindre), men de pressar ihop ett par tusen år till en generation.

I övrigt var det inte helt illa, men effekterna är fortfarande dassiga. Striden mot orcerna ser ut som om de kommer ur en serie från SyFy eller nåt sånt.

Skrivet av Sidde:

Jag har suttit och läst genom en del, ganska stor del av Appendixet i Konungens återkomst idag.
Det är mestadels bara små små delar av världen som beskrivs där och händelserna är oerhört kortfattade i vissa fall.

Eftersom de saknar rättigheterna att göra produktionen på Silmarillion så funderar jag på om det kan vara avsiktligt så att de gör storyn "annorlunda" där det saknas information i Appendixet för att inte råka ge sig på rättigheter de inte har för Simarillion.

Därför de också bygger story på händelser som Harefoots t.ex som bara nämns i förbifarten och inte borde ha rättighetsbekymmer med.

Skrev en längre bit om detta ovan, men… den biten av Silmarillion som behandlar andra tidsåldern är del 4 och 5. Den får de absolut använda, men de är bara 50 sidor ungefär. Huvuddelen av Silmarillion är 3, den som också heter Quenta Silmarillion, och den får de inte använda.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sett tredje avsnittet nu. Så… Elendil och Isildur? Vi har helt gett upp om tidslinjen nu, förstår jag. Vi skall se hela Sauron’s uppgång och fall inom en (människo)-generation. OK att Elendil och Isildur har någon procent av alvblod i sig och säkert lever länge (Aragorn blev 210, och hans procent är säkert mindre), men de pressar ihop ett par tusen år till en generation.

I övrigt var det inte helt illa, men effekterna är fortfarande dassiga. Striden mot orcerna ser ut som om de kommer ur en serie från SyFy eller nåt sånt.

Uppskattnings hur arg tror du jag kommer bli om jag ser det här avsnittet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

men de pressar ihop ett par tusen år till en generation.

Det vill jag minnas att de gick ut med rätt tidigt, att de skulle ta hela storyn i ett skruvstäd och pressa satan

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Uppskattnings hur arg tror du jag kommer bli om jag ser det här avsnittet?

Det enda som är irriterande med avsnittet är hur de fullständigt ignorerar tidslinjen, vilket i princip är vad jag skrev ovan. I övrigt händer inte så mycket om påverkar den övergripande historien.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Uppskattnings hur arg tror du jag kommer bli om jag ser det här avsnittet?

Ibland så är låga förväntningar bra att börja med
(För mig som aldrig varit stor fan av LOTR så spelar det ingen roll om serien är skräp. Folk kommer försöka igen för IP:t är så starkt så till slut så kommer det ut något vettigt... For the record. Jag läste böckerna för sent i livet med, borde ha läst dem när jag var ca 12 år)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det enda som är irriterande med avsnittet är hur de fullständigt ignorerar tidslinjen, vilket i princip är vad jag skrev ovan. I övrigt händer inte så mycket om påverkar den övergripande historien.

Jag kanske vågar se det ändå. Är ändå på gott humör. Sen är det ju någon slags pervers nyfikenhet som infinner sig här.

Skrivet av Kaleid:

Ibland så är låga förväntningar bra att börja med
(För mig som aldrig varit stor fan av LOTR så spelar det ingen roll om serien är skräp. Folk kommer försöka igen för IP:t är så starkt så till slut så kommer det ut något vettigt... For the record. Jag läste böckerna för sent i livet med, borde ha läst dem när jag var ca 12 år)

Tror det är svårt att gå in med lägre förväntningar än vad jag haft på den här serien.

Ser det som ett problem att IP;t är så starkt och värt mycket. Det gör att Mesostar kommer fortsätta försöka. Tolkien ville aldrig sälja sig till Disney, och Walt Disney var bara en annan form av mjukost.

Permalänk
Medlem

Såg avsnitt 3 och med tanke på allt jag sett om vad kostnaden för serien är så funderar jag på var pengarna tagit vägen.
Jag kan se serien men jag tycker det känns tydligt att det är en tv-serie men med den budgeten borde det inte vara så.

Permalänk
Medlem

Visserligen spännande att se Númenor i all dess glans...Men tyvärr så lämnar även detta avsnitt mycket att önska...

För det första så är det återigen mycket problem med trovärdigheten gällande källmaterialet, Númenors symbol är nu en sol? Isolerade Númenor är nu ett multietniskt samhälle? Elendil är inte en känd person i hovet? Etc...

Manuset är fortsatt et stort problem, men framförallt så beter sig fortfarande Galadriel som en arg tonårstjej. Hon är ändå flera tusen år gammal vid detta skede...

Stridscenerna lämnar också väldigt mycket att önska...

Harfötterna tar upp allt för mycket tid, de har säkert tagit upp 1 timme dessa 3 avsnitt, den tiden hade kunnat gå till att bygga upp de mer intressanta karaktärerna.

Nee, 3:e avsnittet är aningen bättre än de 2 föregående, men det säger inte mycket.

Det visuella är såklart fortsatt väldigt imponerande, även Amazons tolkning av orcherna är spännande, detta räcker dock inte speciellt långt.

Permalänk
Medlem

Tycker serien börjar bli lite seg och långsam.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Uppskattnings hur arg tror du jag kommer bli om jag ser det här avsnittet?

Här är facit.

Permalänk
Medlem

Men du hade ju redan gått in för att vara arg också. Så du får nog skylla dig själv

Permalänk
Medlem

Ska det här vara det mest påkostade serien? omg.... nä

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Som sagt, det finns ingen färdig bok att basera den här historien på vilket gör saken mycket svårare och att man inte bör vara allt för petig med detaljer

Här är en bra kortfattad recension som överensstämmer väl med mina egna intryck

https://www.hbl.fi/artikel/4f027981-3583-43e1-be96-3549086e6a...

Fast grejjen är att de bara baserar allt på Appendixes istället för Silmarillion som de valde att inte köpa rättigheterna till.

Problemet med serien är att ingenting har hänt än, som borde ha skett redan tusen år innan serien utspelar sig. Vilket är helt sjukt, visst?

Skrivet av D3str0yer:

Visserligen spännande att se Númenor i all dess glans...Men tyvärr så lämnar även detta avsnitt mycket att önska...

För det första så är det återigen mycket problem med trovärdigheten gällande källmaterialet, Númenors symbol är nu en sol? Isolerade Númenor är nu ett multietniskt samhälle? Elendil är inte en känd person i hovet? Etc...

Manuset är fortsatt et stort problem, men framförallt så beter sig fortfarande Galadriel som en arg tonårstjej. Hon är ändå flera tusen år gammal vid detta skede...

Stridscenerna lämnar också väldigt mycket att önska...

Harfötterna tar upp allt för mycket tid, de har säkert tagit upp 1 timme dessa 3 avsnitt, den tiden hade kunnat gå till att bygga upp de mer intressanta karaktärerna.

Nee, 3:e avsnittet är aningen bättre än de 2 föregående, men det säger inte mycket.

Det visuella är såklart fortsatt väldigt imponerande, även Amazons tolkning av orcherna är spännande, detta räcker dock inte speciellt långt.

Numenorians ska väl också vara 8 amerikanska fötter i höjden.