Permalänk
Medlem

Pixlad himmel pga HDR på OLED TV.

Bild 1 utan HDR. Bild 2 med HDR.

Som ni ser så är vissa delar av himlen pixlade och missfärgade. Det här ser ganska ofta ut så, oberoende av kvalitet på stream. Däremot så märkte jag att problemet försvinner om jag tar bort HDR.

Skall jag acceptera problemet eller har ni tips på inställningar som kan kanske lösa problemet?
Har Philips POS9002 Oled TV.

Permalänk
Bildexpert 📺

Enligt mina anteckningar från tester av POS9002 behöver du använda Film eller ISF-läget i HDR för att den ska bete sig vettigt med HDR-signal.

Är bilderna från ett spel där du aktiverar HDR inuti spelet, så att källan kör en HDR-signal? Eller är det någon HDR-läge du (kanske omedvetet) använder i TV:n? Det kallas ofta HDR-någonting kan vara ("HDR-upplösning" på den generationen Philips) och är endast ett dynamiskt/överdrivet läge som fejkar HDR-känsla vilket brukar ge märkliga effekter.

Permalänk
Medlem

Bilden är från Amazons LOTR avsnitt 3 minut 7. Testat via TVns och Shiledens Amazon appar samt fulstream med 4k HDR och får samma resultat.

Använder mig endast av film-läget.
Hade medel på "färgförbättring". Lila missfärgningen försvinner om jag väljer bort det, men inte det suddiga/pixliga delarna.
Inställningen HDR-perfect gör ingen skillnad varse sig av eller på.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gotomas:

Bilden är från Amazons LOTR avsnitt 3 minut 7. Testat via TVns och Shiledens Amazon appar samt fulstream med 4k HDR och får samma resultat.

Använder mig endast av film-läget.
Hade medel på "färgförbättring". Lila missfärgningen försvinner om jag väljer bort det, men inte det suddiga/pixliga delarna.
Inställningen HDR-perfect gör ingen skillnad varse sig av eller på.

Problemet med Philips, särskilt de lite äldre modellerna är att man inte riktigt vet vad som orsakas av vad. Ibland är det en "Philips experience" och det är något som TV:n adderar som man inte kan få bort.

Men i det här fallet ser det ut som kompressionsartefakter mer än något beräkningsfel eller "automagisk" bildbehandling. Det är alltså fullt tänkbart att något med Amazons streaming som inte håller måttet, det vill säga att felen du ser finns i källmaterialet som strömmas. Felet är Amazons LOTR, avsnitt 3, minut 7 och troligtvis inte TV:n.

Ifall däremot varenda HDR-film och varenda HDR-material du tittar på ser ut som ovan, då är det nog Philipsen.