Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det beror på, men oftast ligger vi på plus. Det säger oss inte så mycket däremot!

Hittade rätt bra info på svenska kraftnät hur det ser ut just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Hej,

Du kan se netto export/import på länken här: https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Hittade precis denna
Intressant sida

Permalänk
Medlem

Äh jag vet inte, räknade på vad förbrukningen med Tibber vs rörligt hos vattenfall hade kostat nu under augusti, det var en diff på 50kr till vattenfalls fördel. Det var ju inte så farligt ändå trots allt.

Förutom hela den där ”när ska jag tvätta mina kläder”-ångesten så byggs det ju på av att man bara kan se priset för nästkommande dag, hade velat ha ett veckospann så jag vet att okej, nu på onsdag är det billigare då kan jag tvätta då.

Varför kan dom inte erbjuda det??

Permalänk
Skrivet av Zaarker:

Ja, och det vi uppenbarligen borde göra farmöver är att vara rationella.

bygg mer ny kärnkraft, kanske t.o.m starta upp de som stängdes nyligen om det går.
Bygg massvis av vindkraft på kusten, nu när vi ser kapacitetsfaktorer på över 60% så är det inte bara bra för att stöda vattenkraften, de kan även leverara kontinuerlig effekt till Sverige och för export.

Skadorna till fågellivet är irrelevant, sett andra saker som dödar fåglar.
Höga hus, kraftverk, bilar och framförallt katten dödat fåglar på den grad att vindkraftverk är irrelevanta.
Så om du (eller någon annan) bryr sig om fåglar gå ut och döda alla katter du ser.

Och gällande balansering, är inget problem för att vi lever inte i isolerad värld, som många kärnkraftfanatiker verkar tro.
Det är normalt och bra att vi balanserar nätet kontinuerligt mot våra grannar.
Och sen så glömmer du, varken kärnkraften eller vindkraften lever isolerat i vårat nät, vi har enorma mängder vattenkraft som agerar som reglering och stöd.
Alla våra energikällor agerar som stöd för varandra.

Men helt, klar behöver vi mer kärnkraft i söder.
Mest för faktumet att inte ha lika stora förluster för att vi överför elen till söder, samt att det är bra för stamnätet.

Många verkar tro att vårat nät är nära att kollapsa pga vindkraften, så är det absolut inte...

Gällande etableringen så är det en lögn.
Det är nätfrågor, lokala nätfrågor där de lokala nätägarna inte vill bygga ut nätet...
Så ljug inte...

Inga bekymmer, vi lever inte i en isolerad värld. Men vad händer om våra grannar väljer att sluta samarbeta likt Ryssland?

Vad händer om våra grannar tar ogenomtänkta beslut, typ som Tyskland?

Vad händer ifall en naturkatastrof utomlands river ledningar?

Förlita sig på andra för all del, men vill man ha något gjort så är det bäst att göra det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Äh jag vet inte, räknade på vad förbrukningen med Tibber vs rörligt hos vattenfall hade kostat nu under augusti, det var en diff på 50kr till vattenfalls fördel. Det var ju inte så farligt ändå trots allt.

Förutom hela den där ”när ska jag tvätta mina kläder”-ångesten så byggs det ju på av att man bara kan se priset för nästkommande dag, hade velat ha ett veckospann så jag vet att okej, nu på onsdag är det billigare då kan jag tvätta då.

Varför kan dom inte erbjuda det??

Jag verkar konsekvent spara pengar med Tibber jämfört med viktat spotpris iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kom och tänka på en sak, vi importerar ju även el samtidigt som vi exporterar.
Om vi adderar importen, ligger vi då plus eller minus?

år export-import (Twh) export/import 2015 22.60 183.62 2016 11.73 10.77 2017 18.99 89.75 2018 17.22 47.39 2019 25.59 154.27 2020 24.79 128.67 2021 25.57 119.90 2022 20.17 1285.91

Vi har för varje av de senaste fyra åren, exporterat mer än 20TWh mer än vi har importerat.
Exporten har varit mer än 100gr så stor som importen under de åren.
2022 är tom juli, så medans differansen mellan export och import kommer öka ordentligt mer så kommer exporten nog bara vara runt 150-180ggr så stor och inte 1286 ggr.

Jag postade den här bilden igår:

Edit: eftersom 2022 är bara till juli så kommer vi att, avrundat, ha exporterat 25TWh varje år de senaste fyra åren.

Edit 2: Som påpekats av @pine-orange, så ligger R4 nere. Så exporten kommer nog inte vara i närheten av 150-180ggr så stor som importen i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

år export-import (Twh) export/import 2015 22.60 183.62 2016 11.73 10.77 2017 18.99 89.75 2018 17.22 47.39 2019 25.59 154.27 2020 24.79 128.67 2021 25.57 119.90 2022 20.17 1285.91

Vi har för varje av de senaste fyra åren, exporterat mer än 20TWh mer än vi har importerat.
2022 är tom juli, så medans differansen mellan export och import kommer öka ordentligt mer så kommer exporten nog bara vara runt 150-180ggr så stor och inte 1286 ggr.

<Uppladdad bildlänk>

Edit: eftersom 2022 är bara till juli så kommer vi att, avrundat, ha exporterat 25TWh varje år de senaste fyra åren.

Rätt imponerande med tanke på att Ringhals 4 ligger nere om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Rätt imponerande med tanke på att Ringhals 4 ligger nere om jag minns rätt.

R4 har varit nere sedan mitten av augusti, det syns inte i statistiken än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Inga bekymmer, vi lever inte är en isolerad värld. Men vad händer om våra grannar väljer att sluta samarbeta likt Ryssland?

Vad händer om våra grannar tar ogenomtänkta beslut, typ som Tyskland?

Vad händer ifall en naturkatastrof utomlands river ledningar?

Förlita sig på andra för all del, men vill man ha något gjort så är det bäst att göra det själv.

Ah, jag tror du säger precis samma sak.

Vi borde trycka på att våra grannar borde bygga upp deras urusla infrastruktur kring elproduktion och transport.
Samtidigt som vi bygger ut vårat nät (mer transportkapcitet samt mer lokal nätkapacitet för en framtida elbilsflotta), elproduktion (vindkraft, kärnkraft, personlig solel, lagring etc).

Vi borde var en grupp med starka individer, så vi kan stå på jämna fötter, ögon i höjd med varandra så att ingen ser ner på någon annan (diplomatiskt).
Så klart kan vi inte göra allt lika, t.ex vilka industrier vi satsar på, men fundamentalt från ett samhällsäkerhetsperspektiv borde vi stå som jämnställda.

Annars kommer vi ha en konstig maktdynamik och det leder bara till fördärv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Sant, det var bara fram till Juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

<Uppladdad bildlänk>

Och folk säger att energipoltiken var bättre förr~~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Ah, jag tror du säger precis samma sak.

Vi borde trycka på att våra grannar borde bygga upp deras urusla infrastruktur kring elproduktion och transport.
Samtidigt som vi bygger ut vårat nät (mer transportkapcitet samt mer lokal nätkapacitet för en framtida elbilsflotta), elproduktion (vindkraft, kärnkraft, personlig solel, lagring etc).

Vi borde var en grupp med starka individer, så vi kan stå på jämna fötter, ögon i höjd med varandra så att ingen ser ner på någon annan (diplomatiskt).
Så klart kan vi inte göra allt lika, t.ex vilka industrier vi satsar på, men fundamentalt från ett samhällsäkerhetsperspektiv borde vi stå som jämnställda.

Annars kommer vi ha en konstig maktdynamik och det leder bara till fördärv.

Med tanke på hur svenska kraftnät, EI och Energimyndigheten rekryterar och där dom även verkar fokusera på ett bättre internationellt samarbete så tror jag precis att det är detta som kommer ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Tack, hade helt glömt R4. Så exporten kommer att minska. Troligtvis dock fortarande över 25TWh på årsbasis.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur svenska kraftnät, EI och Energimyndigheten rekryterar och där dom även verkar fokusera på ett bättre internationellt samarbete så tror jag precis att det är detta som kommer ske.

Det känns/låter helt klart som det mest hållbara.

Vi har ju sett nu med kriget i Ukraina och dess medföljande energikris att det är bättre att hålla ihop än att vika sig så fort det blir lite tufft.
Vi kommer ta oss igenom denna kris, och vi kommer vara starkare när vi är på andra sidan av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tack, hade helt glömt R4. Så exporten kommer att minska. Troligtvis dock fortarande över 25TWh på årsbasis.

Jag vet inte det, vi kör vattenkraften jäkligt hårt nu.
Vi har höga nivåer i våra vattenmagasin vilket kommer tillåta att vi kan köra vattenkraften hårdare.

Detta är dock bara en teori, såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Jag vet inte det, vi kör vattenkraften jäkligt hårt nu.
Vi har höga nivåer i våra vattenmagasin vilket kommer tillåta att vi kan köra vattenkraften hårdare.

Detta är dock bara en teori, såklart.

Minska mot vad jag tänkte mig tidigare. Vi har en av tre vintermånader kvar, så tänkte mig att den kanske skulle kunna nå 35TWh. Men med R4 ner i, vad var det, 3 månader? Om man nu skulle köra den i max, 1120MW, i tre månader så blir det ju ett bortfall på 2,4TWh.

Lite jobbigt när ett kärnkraftverk står stilla länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Minska mot vad jag tänkte mig tidigare. Vi har en av tre vintermånader kvar, så tänkte mig att den kanske skulle kunna nå 35TWh. Men med R4 ner i, vad var det, 3 månader? Om man nu skulle köra den i max, 1120MW, i tre månader så blir det ju ett bortfall på 2,4TWh.

Lite jobbigt när ett kärnkraftverk står stilla länge...

Vi har typ 3,36 TWh mer i lagren mer än förra året, så det är bra
Så vattnet borde täcka det iaf.

Hoppas Norge klarar sig bara, de hade väldigt låga nivåer nyligen.
Bra om det blir lite mildare snart så att vinden tar fart, så Norge kan bygga lite reserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

I år så ökar vindkraftsproduktionen med cirka 8 TWh och R4 kanske producerar cirka 6-7 TWh om vi tar hänsyn till underhållet, om inte vinden blåser mycket mindre än vanligt borde det bli mer än förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Vi har typ 3,36 TWh mer i lagren mer än förra året, så det är bra
Så vattnet borde täcka det iaf.

Hoppas Norge klarar sig bara, de hade väldigt låga nivåer nyligen.
Bra om det blir lite mildare snart så att vinden tar fart, så Norge kan bygga lite reserver.

Norge borde väl verkligen satsa på minst en av:
* Transmission norr-syd
* Vindkraft i sydnorge

Det borde ju avlasta vattenkraften så man slipper få låga nivåer tänker jag.

Faktum är väl att om alla i närheten bygger "lite" vindkraft så är vi väl genast i en bättre situation. Sverige har ändå relativt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

* Vindkraft i sydnorge

Både Utsira Nord och kanske framförallt Sörlige Nordsjö II ligger en bra bit söderut. Det dröjer dock nog till 2030 innan dessa levererar ström. Det är inte bara i Sverige som det tar tid.

Permalänk

Jag är otroligt glad att jag skrev på ett treårigt avtal i oktober förra året, innan allt gick galet. Mitt elbolag har även gått ut och sagt att de inte bryter ingångna avtal pga force majeure.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Jag är otroligt glad att jag skrev på ett treårigt avtal i oktober förra året, innan allt gick galet. Mitt elbolag har även gått ut och sagt att de inte bryter ingångna avtal pga force majeure.

Vilket bolag är det? Det är intressant att veta vilka bolag som har koll på sin ekonomi.

Permalänk
Medlem

Det 25TWh vi minst exporterat årligen de senaste åren motsvarar ungefär 40% av vad de kärnreaktorer vi har kvar maximalt (den faktiska siffran är lägre) kan ge på ett år.
Eller den årliga elförbrukningen för 60% av Sveriges villor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Sjukt bra! Det är för himla dåligt om de skulle bryta dessa avtal då de garanterat själva har handlat upp denna kraft till er med fasta avtal.

Permalänk
Medlem

Hur räknar bolagen ut rörligt elpris. Genomsnitt användning av alla mellan 00:01 till 23:59 eller räknar de allas användning hela månaden? Jag har ännu inte fått räkningen från Telinet för augusti.

Kan nog svara mig själv här: Med ett vanligt rörligt elavtal betalar du medelspotpriset på elbörsen för den gångna månaden. Så helt meningslöst att just vänta sätta på värmen imorgon när elpriset går ner.

stavning
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

* Transmission norr-syd
* Vindkraft i sydnorge

Det borde ju avlasta vattenkraften så man slipper få låga nivåer tänker jag.

Faktum är väl att om alla i närheten bygger "lite" vindkraft så är vi väl genast i en bättre situation. Sverige har ändå relativt mycket.

Verkligen, helt otroligt hur dåligt det norska nätet är.
Visar också att vi i Sverige hade utan några problem kunnat byta till elbilar, om Norges urusla nät klarar det kommer vårat nät klara det.

Precis, Norge behöver verkligen sattsa på något som du säger, avlasta vattenkraften.
Även om många inte vill erkänna det, vindkraften har gjort otroligt gott för våran vattenkraft.
Att den får möjlighet att emellanåt bygga större reserver så vi har lagring för t.ex vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Nummer tre är att varje energislag måste betala för sig. Kärnkraften måste betala försäkringar och slutförvar (inkl ersättning för risken för framtida generationer etc), vindkraften måste betala för att den är ful och för att man behöver bygga massa nya elkablar och ägarna kan inte förvänta sig samma betalning per kWh om den gör elnätet instabilt, och vattenkraften måste betala för att den förstör älvar osv.

När allt det är på plats kan marknaden själv besluta om det lönar sig med ny kärnkraft eller inte. Och om det lönar sig med mer vindkraft eller inte.

Men det var ju det som gjorde att man lade ned Barsebäck. Danskarna ville ha en sådan försäkring (utan tak) och då blev det billigare lägga ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kan nog svara mig själv här: Med ett vanligt rörligt elavtal betalar du medelspotpriset på elbörsen för den gångna månaden. Så helt meningslöst att just vänta sätta på värmen imorgon när elpriset går ner.

Det kanske inte finns en poäng ur ett ekonomiskt perspektiv, men det finns en chans att vi kanske bränner lite mindre fossilt om man använder el de tider då priserna är låga, dvs nätet är mindre belastat. Så ut miljösynpunkt och för att hjälpa till så är det väldigt vettigt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Vi behöver agering nu, alltså något som Vänsterns Sverigepriser.

Ahh, du menar KDs elpristak... Idéen som alla andra partier kopierade.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Elproduktion. Vindkraft, vattenkraft, kärnkraft. Per månad. I TWh.

år månad vindkraft (TWh) vattenkraft (TWh) kärnkraft (TWh) 2020-10 2.23 5.84 3.92 2020-11 3.12 6.33 3.61 2020-12 2.04 7.29 4.54 2021-01 1.63 8.10 5.00 2021-02 2.41 6.81 4.64 2021-03 3.02 6.33 5.05 2021-04 2.70 5.87 4.93 2021-05 1.49 6.26 3.77 2021-06 1.36 5.38 3.33 2021-07 1.55 5.47 3.46 2021-08 1.90 5.49 3.22 2021-09 2.23 4.98 3.72 2021-10 3.33 5.37 4.36 2021-11 2.86 6.28 4.95 2021-12 3.00 7.26 5.01 2022-01 4.22 6.18 4.96 2022-02 3.64 6.01 4.35 2022-03 3.32 5.99 5.13 2022-04 2.24 5.70 4.49 2022-05 2.77 5.18 3.76 2022-06 1.85 5.38 3.68 2022-07 2.25 5.65 4.10