Permalänk
Medlem

Om man vill göra nåt emellan det postas utmaningar här så finns det där man ska gissa vilket land man är i. På den här lyckades jag med en streak på 78 🥳 (hittad på reddit)
https://www.geoguessr.com/challenge/dKhT5FtumRGb75C3

Var jag misslyckades:

Jag kuggade då alltså på nr 79 som skulle vara Irland och jag gissade Storbritannien.

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hyllbert:

Om man vill göra nåt emellan det postas utmaningar här så finns det där man ska gissa vilket land man är i. På den här lyckades jag med en streak på 78 🥳 (hittad på reddit)
https://www.geoguessr.com/challenge/dKhT5FtumRGb75C3

Var jag misslyckades:

Jag kuggade då alltså på nr 79 som skulle vara Irland och jag gissade Storbritannien.

Dold text

Alltid kul med andras utmaningar i tråden! Ska definitivt testas.

Stannade på 11 länder. Blev lite för tidskrävande för min del.

Resultat
Permalänk
Hedersmedlem

Dagens karta blir en favorit i repris (Men förhoppningsvis nya destinationer), CityGuessr med 2 minuters tidsbegränsning.

CityGuessr 2 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Dagens karta blir en favorit i repris (Men förhoppningsvis nya destinationer), CityGuessr med 2 minuters tidsbegränsning.

CityGuessr 2 minuter

Borde fått ca 20k, men glömde sätta ut pinnen på första

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Borde fått ca 20k, men glömde sätta ut pinnen på första

Oof! Den är jobbig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Alltid kul med andras utmaningar i tråden! Ska definitivt testas.

Stannade på 11 länder. Blev lite för tidskrävande för min del.

Bara att komma tillbaka och fortsätta nån annan gång Jag hade fönstret uppe mest hela tiden så min tid för 78 länder är över 6 dagar 😁 Men det är bara att gå in på länken och fortsätta när man vill

Permalänk
Medlem

24976 poäng.

Spoiler nedan för en genomgång av alla mina gissningar.

Vägskyltarna var franska så jag visste vi var i Frankrike efter jag läste de första skyltarna. Toulon och Aubagne pekade söderut och Aix-En-Prvence och Lyon är norrut. Då gissade jag Marseille då jag tyckte det var den enda franska stad som passade in. 610m ifrån och 4998 poäng.

Det första jag såg var Arlanda express samt World Trade Center och då visste jag att jag var i Stockholm nära centralstationen. Vi startade på korsningen Östra Järnvägsgatan och Vasaplan så det gjorde att jag snabbt kunde pinpointa ganska exakt position. 2m från startpunkten och 5000 poäng.

Man såg att det var Japan direkt pga texten på skyltarna. Men jag visste först inte vilken stad jag var i så jag gissade först Tokyo. Jag färdades en del och när det bara var några sekunder kvar såg jag en vägskylt till Osaka station så då stressade jag och klickade utzoomat på kartan i Osaka när det var ca 1-2 sekunder kvar. Jag hade tur att jag hittade skylten innan det var för sent. 2.1km från startpunkt och 4991 poäng.

Jag tog mig till ena sidan av bron och då såg jag en massa skyltar till Melbourne flygplats och Melbourne station så då gissade jag att vi är i Melbourne Australien. Sedan zoomade jag in på kartan och letade efter en bro som matchade bron vi startade på. Det var inte många broar som gick i en kurva över vattnet så jag gissade på den enda bron jag hittade och var 53m från startpositionen och fick 5000 poäng.

När man såg kyrilliska alfabetet så tänkte jag Ryssland eller Ukraina i första hand. På en typ av reklamskylt med 007 så hittade jag en URL som slutade med UA så då spikade jag Ukraina. Visste dock inte vilken stad förutom att det gick en flod genom staden så jag gissade i Kiev och hamnade 3.2km från starten och fick 4987 poäng.

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem

Fredag och dessutom en karta vi inte kört förut, Stunning Photospheres.

Trevlig helg på er och lycka till!

Stunning Photospheres 2 minuter

(9 726 blev slutresultatet... Fina vyer, men svår karta)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enlightener:

Svårt, 12469 men det var mycket tur alltså. Sista var svårast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Den här var kul, fick till 17,689 pts 2,915 km - 8 min, 4 sec.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Så kan det gå när man är dålig.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur nära vissa kommer med sina gissningar på såna "photospheres". Jag känner mig asnöjd om jag lyckas klura ut vilken världsdel det rör sig om med den information jag lyckas hitta

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Riktigt häftiga foton och vyer. Jag fick 18344 poäng.

Nedan är spoilers för mina gissningar.

På första gissningen så tänkte jag någonstans i Europa pga hur träden ser ut samt husen såg inte riktigt ut som de brukar göra i Amerika. Gissade fel land i Österrike men endå hyfsade poäng med 173 km bort och 4487 poäng.

Andra gissningen så såg jag att den som hade tagit fotot hette "Air Colombia" eller liknande så jag gissade nära Bogota i Colombia och hamnade 245km bort och fick 4289 poäng.

På tredje gissningen så tänkte jag att det är någon ö någonstans ute i havet. Tittade först på Kanarieöarna men valde sedan Madeira. 2645km ifrån och 955 poäng.

Jag hade riktig tur på fjärde gissningen. Tänkte först Japan, kanske någon av de södra öarna som t.ex. Okinawa men jag ändrade mig och valde norra Taiwan då de Japanska öarna inte såg ut att ha lika mycket berg. Han som hade tagit bilden hette även Chiang och det tyckte jag lät mer kinesiskt än japanskt. 17km ifrån och 4957 poäng.

På sista gissningen så tyckte jag husen såg europeiska ut. Det var även ganska platt landskap så jag tänkte först Danmark eller kanske Holland. Jag valde tillslut en plats väster om Hanover i Tyskland och var 496 km bort och fick 3666 poäng.

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem

Jättekul med det fortsatta intresset för att vara med och spela GeoGuessr!

Jag är lite självisk idag och kör en omgång till av "Fun with Flags!", då jag tyckte den förra var väldigt underhållande att spela.

Lycka till!

Fun with Flags! 2 minuter

Permalänk
Redaktion
Redaktör

13,971, var helt ute och cyklade på minst en av dom

Permalänk
Medlem

Nästan 16k trots en bom, inte helt illa

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

Den här utmaningen kan äta skit och dö. Tänker dock bära sista plats-stämpeln med stolthet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jättekul med det fortsatta intresset för att vara med och spela GeoGuessr!

Jag är lite självisk idag och kör en omgång till av "Fun with Flags!", då jag tyckte den förra var väldigt underhållande att spela.

Lycka till!

Fun with Flags! 2 minuter

Kul att du lägger upp dessa Geoguessr-utmaningar!

Denna gång fick jag 15897 poäng.

Nedan är spoilers med mina tankar för varje gissning jag gjorde.

Gissade Budapest på första gissningen. Såg den Ungerska flaggan samt en domän som slutar på .hu. Visste inte exakt vilken stad vi var i så jag valde Budapest eftersom det är huvudstaden. 161 Km ifrån och 4483 poäng.

Kände inte igen flaggan så jag tänkte att det måste vara någon liten ö någonstans. Bilen som åkte runt och tog alla foton för Google Streetview kände jag inte heller igen. De körde på höger sida av vägen och jag såg lite palmer så de verkar ha lite tropiskt klimat. Jag gissade tillslut på Guam vilket ändå inte var helt fel. Men jag var inte när med 1323km från korrekt ställe och 2035 poäng.

Inte heller på tredje gissningen kände jag igen flaggorna. Men det verkar finnas en hel del engelska. Även detta ställe verkar vara lite tropiskt och personerna såg mer ut att vara från Amerika (central/sydamerika) snarare än Afrika. Tänkte att det kunde vara Amazonfloden men jag tyckte inte flaggan såg brasiliansk ut. Så jag gissade tillslut på ön Guadeloupe i brist på bättre idé och var 1261km ifrån och fick 2123 poäng.

På fjärde stället så såg jag en flagga jag kände igen, jag trodde först det var Australienska flaggan men efter inzoomning så såg jag att stjärnorna hade lite röd färg i sig och då är det den Nyzeeländska flaggan. Efter att roterat kameran ca 180 grader så såg man direkt vilket land vi var i. Jag letade efter en stad som hette Tongarewa men hittade den inte, tänkte först välja Auckland men valde till slut Wellington för att gardera sig lite bättre om stället är på södra ön. Men jag hade tur och var endast 1.2 km ifrån rätt position och fick 4996 poäng.

Jag kände inte igen sista flaggan heller. Tyckte stället såg ut som att vara norra Afrika eller någonstans i mellan östern. Jag lade min gissning i Algeriet och var 1168 km ifrån och fick 2260 poäng.

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem

Då jag var på resande fot i fredags blev det ingen bonuskarta, men idag kör vi som vanligt (Om än något sent).

Oops! All IKEA heter kartan, och jag är inte säker på vad vi kan förvänta oss av den... Lycka till!

Oops! All IKEA 2 minuter

(24 321 poäng för min del)

Lade till resultat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Då jag var på resande fot i fredags blev det ingen bonuskarta, men idag kör vi som vanligt (Om än något sent).

Oops! All IKEA heter kartan, och jag är inte säker på vad vi kan förvänta oss av den... Lycka till!

Oops! All IKEA 2 minuter

Över 20k, missade mycket på en, men ändå ingen total miss

Permalänk
Redaktion
Redaktör

aj aj, 21050 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Oops! All IKEA 2 minuter

23470 poäng fick jag denna gång.

Den första gissningen i Finland fick jag 5000 poäng på. Jag såg skyltar till Espoo och Leppävaara så då tror jag vi måste vara nära eller i Helsingfors.

Andra gissningen 3797 poäng. Visste att vi var i Italien pga språket men jag gick nog åt fel håll så jag hittade inga bra vägskyltar eller vägnummer.

Tredje gissningen visste jag att det var Polen pga av språket. Hittade en vägskylt som sade Gdansk och förorten Wrzeszcz. Gissade nära förorten som jag hittade men hittade inte exakt rätt position. 4987 poäng.

Fjärde gissningen hade en hel del kinesisk skrift men även lite engelska. Tänkte att det måste vara Taiwan då Kina inte någon streetview. Gissade i Taipei och fick 4974 poäng.

Sista gissningen hade jag svårt att placera men hittade tillslut domännamn som slutade på .ro och gissade då i Bukarest för 4982 poäng

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skyflyer:

23470 poäng fick jag denna gång.

Den första gissningen i Finland fick jag 5000 poäng på. Jag såg skyltar till Espoo och Leppävaara så då tror jag vi måste vara nära eller i Helsingfors.

Andra gissningen 3797 poäng. Visste att vi var i Italien pga språket men jag gick nog åt fel håll så jag hittade inga bra vägskyltar eller vägnummer.

Tredje gissningen visste jag att det var Polen pga av språket. Hittade en vägskylt som sade Gdansk och förorten Wrzeszcz. Gissade nära förorten som jag hittade men hittade inte exakt rätt position. 4987 poäng.

Fjärde gissningen hade en hel del kinesisk skrift men även lite engelska. Tänkte att det måste vara Taiwan då Kina inte någon streetview. Gissade i Taipei och fick 4974 poäng.

Sista gissningen hade jag svårt att placera men hittade tillslut domännamn som slutade på .ro och gissade då i Bukarest för 4982 poäng

Dold text

Uppskattar verkligen dina genomgångar av gissningarna! Riktigt kul att läsa hur du tänkt!

Permalänk
Hedersmedlem

Fredag och lite helgfeeling. Jag tänkte att vi kör kartan "The 198 Capitals of the World" idag. Beroende på kan det kanske vara lite för lätt med 2 minuters tidsbegränsning, men det är ju snart jul så vi är generösa... Eller så är det skitsvårt och 2 minuter var för lite.

The 198 Capitals of the World 2 minuter

Lycka till!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enlightener:

Fredag och lite helgfeeling. Jag tänkte att vi kör kartan "The 198 Capitals of the World" idag. Beroende på kan det kanske vara lite för lätt med 2 minuters tidsbegränsning, men det är ju snart jul så vi är generösa... Eller så är det skitsvårt och 2 minuter var för lite.

Lycka till!

15328, inte så bra, men kul.

Permalänk
Medlem

18727. Väldigt nöjd.

Fanns det någon ledtråd på den tredje, Djibouti?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Lycka till!

Gick riktigt bra för mig förutom på tredje då jag var 160 mil bort i ett annat land. Hade bra flyt på sista, hittade rätt med typ tre sekunder kvar på tiden.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tillägnar dagens karta till @CrispVanDahl och väljer Football Stadiums of the World.

Football Stadiums of the World 2 minuter

Lycka till allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag tillägnar dagens karta till @CrispVanDahl och väljer Football Stadiums of the World.

Football Stadiums of the World 2 minuter

Lycka till allihop!

23840. Rätt nöjd!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

23840. Rätt nöjd!

Snyggt! Fotbollsfan dessutom, eller?