Wifi 7 visar framfötterna i demonstration

Permalänk
Sötast
Skrivet av deltascu:

Jag håller med. Utvecklingen på wifi fortsätter att gå framåt, vilket ju är bra, men varför går det så långsamt med trådbunden ethernet? Gigabit blev väl populärt för ungefär 20 år sedan och är fortfande helt dominerande. Som jämförelse var det 802.11b,a,g som gällde på den tiden, med upp till 54 Mbps, alltså 20 ggr långsammare än Gigabit, och upp till 800 ggr långsammare än wifi 7. Det är som att vi idag fortfarande skulle ha datorer med 256 MB RAM och de största hårddiskarna vara på 100 GB.

Det handlar nog mycket om frågan "Vem vill utveckla det här?"

Utvecklingen vi konsumenter ser är ju oftast det som följer vad enterprise/företag använder.
Vill man upp över 1Gbit hastighet så använder man fiber istället, inga problem att ösa på 25Gbit eller varför inte 50Gbit?

Problemet är att det fortfarande är mellan dyrt och apdyrt och knappast något konsumenter vill lägga pengar på.
Samtidigt så vill nog inte företag lägga pengar på att utveckla koppar när det förr eller senare ersätts med fiber.

Jag är själv sugen på att sätta ett fiberkort i routern åtminstone koppla nas och min primära desktop via 10Gbit+
På så vis hade jag fått lite mer nytta av mina cache-diskar i nasen. Synd att de är strypta :/

Skrivet av anon242437:

Signalen ska vara så stark att man får cellförändring av att befinna sig mellan en enhet och routern.

Haha, sånt där går inte att skämta om på nätet överhuvudtaget.
Fan folk som går runt i folie för att "5G är dödligt"

Permalänk
Inaktiv

Och här snubblar man fram i 250Mbit med kabel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag har ca 4ms svarstid med mitt AC (Wifi 5) wifi, behövs väl knappast bättre än så? 400/400Mbit i hela huset, tvärstabilt. De fåtal gånger nätverket krånglar så är det aldrig wifi som är orsaken för mig iaf, sedan många år tillbaka.

För att testa svarstiden är allt du gör medan du testar, då är den såklart stabil och låg. Däremot om radion är upptagen med att göra någonting annat samtidigt så är det stor skillnad mellan wifi och ethernet, kolla skillnaden själv:

Pingar google med ethernet utan att direkt använda internet på något annat sätt:

Pingar google med ethernet medan jag laddar ned en torrent för att belasta anslutningen:

I princip noll skillnad förutom att det blev 4ms en enda gång istället för 2

Pingar google med wifi utan att direkt använda internet mer än att lite diverse enheter är anslutna till samma wifi-radio, lite ojämnare, men fortfarande inte någonting som ens går att märka av:

Pingar google med wifi och startar åter igen nedladdningen av torrenten igen för att belasta anslutningen:

Hoppsan... nu hände det grejer

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

För att testa svarstiden är allt du gör medan du testar, då är den såklart stabil och låg. Däremot om radion är upptagen med att göra någonting annat samtidigt så är det stor skillnad mellan wifi och ethernet, kolla skillnaden själv:

Pingar google med ethernet utan att direkt använda internet på något annat sätt:
https://i.imgur.com/u7w0VKf.png

Pingar google med ethernet medan jag laddar ned en torrent för att belasta anslutningen:
https://i.imgur.com/ZAElfgW.png
I princip noll skillnad förutom att det blev 4ms en enda gång istället för 2

Pingar google med wifi utan att direkt använda internet mer än att lite diverse enheter är anslutna till samma wifi-radio, lite ojämnare, men fortfarande inte någonting som ens går att märka av:
https://i.imgur.com/Z6SsOqH.png

Pingar google med wifi och startar åter igen nedladdningen av torrenten igen för att belasta anslutningen:
https://i.imgur.com/uRTk0TS.png
Hoppsan... nu hände det grejer

För mig blev faktiskt svarstiden bättre när jag laddar ner en torrent i ~120Mb/s än när jag inte belastar linan alls. Provade flera gånger med samma resultat.
Sen är dina svarstider marginellt bättre och marginellt mer stabila absolut, men inga av mina svarstider är ett problem ens om man skulle spela. Kanske om man spelar professionellt kan jag förstå att man vill ha bättre, men inte som casual gamer.

Siffrorna ovan är utan belastning, de under är med en linuxtorrent i 120Mb/s med ca 50 anslutningar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Precis skaffat mig Wifi 6E router och chip till den stationära datorn för att köra på 160mhz bandet bland annat... Får hoppas det duger ett tag.
Man har ju ändå inte mer än 800-1000 mbit från vägguttaget så är väl inte direkt lönt att bry sig om annat än att alla enheter ska fungera utan problem - vilket det gjorde med en asus router, och inte skräpet från d-link jag var dumsnål och testade på. Får stänga av och på wifi på datorn varje gång den varit i viloläge - något som inte behövs med asus eller för den delen någon annan router jag haft, inte ens telenors egna wifi 6 skräp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Hur kommer det sig att wifi dansar förbi ethernet när det kommer till prestanda/pris? Priserna och tillgängligheten för kabelbundet över 1gbps är ju helt orimliga

Tyvärr är det väl så att de flesta inte har behov för mer än 1 Gbps och att priserna för 2,5/5/10/25/40/100/400/800 Gbps därför hålls uppe.
Att de däremot lyckas sälja trådlösa routrar med många Gbps (högst teoretisk) hastighet är för mig en gåta.
1 Gbps ethernet har funnits sedan 90-talet och 10 Gbps över SFP+ kom 2002 och över RJ45 2006.
Svårt att tänka något annat område i datorvärlden där man skulle acceptera att använda så gammal teknik, men när priset för en 5-portars gigabitswitch är lägre än en lunch på en snabbmatskedja och dessutom täcker nästan alla behov så kanske man inte letar efter något bättre.
Ett tag var begränsningen också att många byggnader har äldre kablar av CAT5/CAT5E-standard, men för det utvecklades 2,5/5 Gbps år 2016.

Om man vill ha högre hastighet är det många gånger dyrare än 1 Gbps, men inte orimligt att köpa om man bara vill prioritera det. Det är faktiskt mycket bättre nu än för bara några år sedan. Nätverkskort med 2.5 Gbps finns nya under 400 kr, och 10 Gbps för ca 1200 kr (10 Gbps begagnat under 300 kr sedan länge).
Länge var det switcharna som kostade men det är faktiskt också mycket bättre nu.
Om man inte vill ha enterprise-switchar som väsnas olidligt så finns det flera fläktlösa med både 2,5 och 10 Gbps, t.ex.
- Zyxel XGS-1010-12 med 2x10Gbps SFP+, 2x2,5Gbps RJ45 och 8x1Gbps RJ45 för ca 1900 kr
- QNAP QSW-2104-2T med 2x10Gbps RJ45 och 4x2,5Gbps RJ45 för ca 1900 kr
- QNAP QSW-1105-5T med 5x2,5Gbps RJ45 för ca 1400 kr

Jag har kört 10 Gbps från NASen (självbygd med TrueNAS) till laptopen (Thunderbolt 3 till 10 Gbps SFP+ med QNAP QNA-T310G1S för strax över 2000 kr) flera år nu.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan hjälpa till för VR? Kunna köra hög bandbredd via trådlöst istället för dom där irriterande kablarna!

Permalänk
Medlem

Hur många känner att de får dessa 1Gbit/s på sitt wifi6 som de prata om?

Känns som detta är lite glädjesiffror som sen måste förankras i infrastruktur som få har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

För mig blev faktiskt svarstiden bättre när jag laddar ner en torrent i ~120Mb/s än när jag inte belastar linan alls. Provade flera gånger med samma resultat.
Sen är dina svarstider marginellt bättre och marginellt mer stabila absolut, men inga av mina svarstider är ett problem ens om man skulle spela. Kanske om man spelar professionellt kan jag förstå att man vill ha bättre, men inte som casual gamer.

Siffrorna ovan är utan belastning, de under är med en linuxtorrent i 120Mb/s med ca 50 anslutningar.
<Uppladdad bildlänk>

Det är ju jättebra om det fungerar bra för dig, men poängen är att det är långt ifrån fallet för alla. Det ger uppenbarligen olika resultat på olika hårdvara. Vanligtvis hemma så har jag aldrig problem med det, men till exempel när jag brukar vara hemma hos pappa en månad eller två på sommaren så blir det en enorm skillnad.
När jag var hemma och pappa och spelade ett MMORPG så gick pingen till spelservern upp från typ kanske 30ms till spikes på över 500ms varenda gång pappa buffrade videor på sin laptop. Det gör en enorm skillnad när alla ens skills har olika delay och ens kombinationer av tangenttryck är beroende av så låg ping som möjligt

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Det är ju jättebra om det fungerar bra för dig, men poängen är att det är långt ifrån fallet för alla. Det ger uppenbarligen olika resultat på olika hårdvara. Vanligtvis hemma så har jag aldrig problem med det, men till exempel när jag brukar vara hemma hos pappa en månad eller två på sommaren så blir det en enorm skillnad.
När jag var hemma och pappa och spelade ett MMORPG så gick pingen till spelservern upp från typ kanske 30ms till spikes på över 500ms varenda gång pappa buffrade videor på sin laptop. Det gör en enorm skillnad när alla ens skills har olika delay och ens kombinationer av tangenttryck är beroende av så låg ping som möjligt

Visst är det så, man ser dock ofta folk skriva att "trådat alltid är bättre", men så behöver det inte heller vara i praktiken. Själv har jag försökt undvika trådat så mycket det går ända sen wifi kom i min ungdom (fan, där känner man sig gammal).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hand upp om ni läste lite för fort och fick det till "Win 7 visar framfötterna" och genast började undra om det var dags att vakna nu.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

En massa screenshots på 10-20st pingsvar.

För kännedom så är det där alldeles för få ping för att dra några som helsta slutsatser utifrån, och troligtvis en alldeles för okontrollerad miljö för att kuna dra några alls. Det ger dessutom ett bättre resultat att du istället pingar din gateway om syftet med testet är att identifiera skillnader i svarstider över det trådlösa nätverket, inte Googles server ute på Internet, då får du med en massa okontrollerbara externa faktorer i dina tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

För kännedom så är det där alldeles för få ping för att dra några som helsta slutsatser utifrån, och troligtvis en alldeles för okontrollerad miljö för att kuna dra några alls. Det ger dessutom ett bättre resultat att du istället pingar din gateway om syftet med testet är att identifiera skillnader i svarstider över det trådlösa nätverket, inte Googles server ute på Internet, då får du med en massa okontrollerbara externa faktorer i dina tester.

Det fortsätter både innan och efter bilderna med exakt samma siffror. Det ger dessutom samma slutsats oavsett om jag pingar Google, någon spelserver eller 192.168.1.1, dvs att över ethernet så är det alltid i princip noll skillnad oavsett hur mycket man belastar router/switchar, medan på wifi så är skillnaden alltid definitivt noterbar. Testade igår även att buffra youtube-video på mobilen medan den pingade konstant på datorn, det steg tydligt med 20-30ms i korrelation med att man såg det grå strecket blev längre på youtube. Och det är inget engångstest jag gjorde nu, har testat många gånger över säkert minst dom senaste 10 åren.
Om man inte använder olika frekvenser eller MU-MIMO så kommer latensen att öka och/eller resultera i noterbara spikes. Okontrollerbara externa faktorer? Det är väl hur lätt som helst att avgöra om det är någonting externt eller en själv som gör skillnaden när man kan göra någonting om och om igen och alltid få samma resultat i realtid

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Det fortsätter både innan och efter bilderna med exakt samma siffror. Det ger dessutom samma slutsats oavsett om jag pingar Google, någon spelserver eller 192.168.1.1, dvs att över ethernet så är det alltid i princip noll skillnad oavsett hur mycket man belastar router/switchar, medan på wifi så är skillnaden alltid definitivt noterbar. Testade igår även att buffra youtube-video på mobilen medan den pingade konstant på datorn, det steg tydligt med 20-30ms i korrelation med att man såg det grå strecket blev längre på youtube. Och det är inget engångstest jag gjorde nu, har testat många gånger över säkert minst dom senaste 10 åren.
Om man inte använder olika frekvenser eller MU-MIMO så kommer latensen att öka och/eller resultera i noterbara spikes. Okontrollerbara externa faktorer? Det är väl hur lätt som helst att avgöra om det är någonting externt eller en själv som gör skillnaden när man kan göra någonting om och om igen och alltid få samma resultat i realtid

Det är ju lätt att skylla på okontrollerbara externa faktorer. Så länge man inte absolut drunknar i grannarnas wifisignaler kan jag inte se hur det inte skulle gå att få till ett wifi som i praktiken presterar lika bra som ethernet. Vad kör du för utrustning?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är ju lätt att skylla på okontrollerbara externa faktorer. Så länge man inte absolut drunknar i grannarnas wifisignaler kan jag inte se hur det inte skulle gå att få till ett wifi som i presterar lika bra som ethernet. Vad kör du för utrustning?

Det var Matheeeew som kom med påstående om "okontrollerbara externa faktorer" bara för att jag pingade google istället för routern. Trots att det ger samma resultat oavsett vad man pingar, och trots att man kan se resultaten i realtid så att man vet vad det är som faktiskt orsakar förändringen. Så "okontrollerbara externa faktorer" är helt klart ett non-issue, vet inte ens varför han tar upp det.
Gjorde ett till test nu med hjälp av speedtest.net med en USB-wifi-adapter på min desktop bara för att visa hur lätt det är att se att det inte är "okontrollerbara externa faktorer" som gör skillnaden:

Först bra ping, sen uppenbart sämre under nedladdningstestet, och sen otroligt värdelöst under uppladdningen, och sen tillbaks ner på bra ping igen.

Jag har en EdgeRouter X SFP som router, en EdgeRouter X konfigurerad som switch, en EdgeSwitch 10X och två stycken Unifi AP AC Lite.

Edit:
Speedtest med ethernet istället: mindre än 1 ms nästan rakt igenom med peak på 3ms

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Det var Matheeeew som kom med påstående om "okontrollerbara externa faktorer" bara för att jag pingade google istället för routern. Trots att det ger samma resultat oavsett vad man pingar, och trots att man kan se resultaten i realtid så att man vet vad det är som faktiskt orsakar förändringen. Så "okontrollerbara externa faktorer" är helt klart ett non-issue, vet inte ens varför han tar upp det.
Gjorde ett till test nu med hjälp av speedtest.net med en USB-wifi-adapter på min desktop bara för att visa hur lätt det är att se att det inte är "okontrollerbara externa faktorer" som gör skillnaden:
https://i.imgur.com/acsMSdr.png
Först bra ping, sen uppenbart sämre under nedladdningstestet, och sen otroligt värdelöst under uppladdningen, och sen tillbaks ner på bra ping igen.

Jag har en EdgeRouter X SFP som router, en EdgeRouter X konfigurerad som switch, en EdgeSwitch 10X och två stycken Unifi AP AC Lite.

Edit:
Speedtest med ethernet istället: mindre än 1 ms nästan rakt igenom med peak på 3ms
https://i.imgur.com/fINSpZI.png

Ok det förvånar mig att du kör Ubiquiti för det gör jag också utan de dåliga resultaten du redovisar. Vad kör du för wifi kretsar hos klienterna?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Jag vill ha ethernetuttag till min mobil och surfplatta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Jag vill ha ethernetuttag till min mobil och surfplatta.

Funkar med USB-adapter, för iphone behöver du en lightning till USB också

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Snubblade över denna om det kan intressera någon.

https://www.tp-link.com/se/wifi7/event/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Jag vill ha ethernetuttag till min mobil och surfplatta.

Bara att koppla in så funkar det utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik Vikström:

Snubblade över denna om det kan intressera någon.

https://www.tp-link.com/se/wifi7/event/

Och Mediatek har just gjort release på sin Dimensity 9200 mobil-SoC, med stöd för WiFi7.
Så klienter är på väg också. Får alltmer känslan av att Apple kommer att gå direkt till WiFi7.

Permalänk
Medlem

Det här verkar vara solid info.
H2 2023.
Gömt bakom en paywall, men det handlar om produkter baserade på MediaTeks kisel.