Intel demonstrerar Thunderbolt i 80 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Intel demonstrerar Thunderbolt i 80 Gbps

Under Intel Technology Tour demonstrerar processorjätten att nästa generations Thunderbolt klarar samma bandbredd om 80 Gbps som USB 4 utökats till.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Do i hear any takers for ”USB 4 2x2 Gen 2 HyperSpeed version 3.2.3”

Going once…

Permalänk
Medlem

Men Thunderbolt 4 är väl i grunden USB4 (utan versionssuffix), och alla USB4-enheter bör fungera problemfritt i en Thunderbolt 4-kontakt. Kommer då denna "nästa generations Thunderbolt" vara baserad på USB4 Version 2.0, inkluderar de nya protokollen osv som finns där?

Det borde det göra, men USB-klubben väljer ofta sin egna väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Men Thunderbolt 4 är väl i grunden USB4 (utan versionssuffix), och alla USB4-enheter bör fungera problemfritt i en Thunderbolt 4-kontakt. Kommer då denna "nästa generations Thunderbolt" vara baserad på USB4 Version 2.0, inkluderar de nya protokollen osv som finns där?

Det borde det göra, men USB-klubben väljer ofta sin egna väg.

Thunderbolt 3 var ju typ USB4+, det vill säga full USB4 med lite extra garantier, så man kan ju hoppas denna gång blir precis likadan

Permalänk
Medlem

Kan dem lägga ner Thunderbolt o bara samarbeta o utveckla USB o få till en ordentlig standard med ordentliga namn? plz.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Kan dem lägga ner Thunderbolt o bara samarbeta o utveckla USB o få till en ordentlig standard med ordentliga namn? plz.

De sammarbetar men det sägs att företagen bakom USB har ekonomiska anledningar att förvilla för att sälja gamla/billiga kretsar. Intel är sura och vill förenkla men en enkel kvalitetsstämpel. Låter tyvärr som den enklaste lösningen just nu.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Kan dem lägga ner Thunderbolt o bara samarbeta o utveckla USB o få till en ordentlig standard med ordentliga namn? plz.

Håller med Thunderbolt 4.2 Gen 2x2 ligger mycker bättre på tungan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

De sammarbetar men det sägs att företagen bakom USB har ekonomiska anledningar att förvilla för att sälja gamla/billiga kretsar. Intel är sura och vill förenkla men en enkel kvalitetsstämpel. Låter tyvärr som den enklaste lösningen just nu.

Vi får hoppas USB 4 blir en nystart för namn.
Ta bort Thunderbolt o samarbeta med teknologi.

Thunderbolt är nog bra o allt men det finns ju fan inte i alla datorer o sånt som USB finns.
Jävla meck o hitta ett PC moderkort med thunderbolt kontakt.
O när allt annat ändå kör USB borde man ju kunna göra en stor standard.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig då att pro/enterprise fortsatt kommer gå med ”certified thunderbolt” för att försäkra en viss feature-nivå. Gott att ha sånt när USB-portar kan vara så lömska.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Keeper of the Bamse

"pulsamplitudmoduleringsteknik" är mitt nya favoritord, tror jag!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

sååå..... när ska gemene man kunna få 80Gb/s nätverkshastighet för en billig peng då?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Pallar den för mitt Us Robotics Courier 56K-V.92 modem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Pallar den för mitt Us Robotics Courier 56K-V.92 modem?

Det tror jag inte.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Fin teknik, synd att kablarna är så extremt komplicerade och dyra bara =/

Finns väl ännu ingen TB4 / USB 4 kabel som är längre än 3 meter, och den enda (så vitt jag vet) TB3 kabel som är åtminstone 20m lång tillverkas av Corning och kostar 600€.

Skulle vara väldigt trevligt att kunna slänga in hela datorn i källaren och sedan bara dra en enda lång TB / USB4 kabel därifrån och koppla in alla skärmar och kringutrustning etc till en enda USB/TB docka. Men med dessa priser får man nog leva med att använda flera olika kablar för USB/DP/HDMI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Fin teknik, synd att kablarna är så extremt komplicerade och dyra bara =/

Finns väl ännu ingen TB4 / USB 4 kabel som är längre än 3 meter, och den enda (så vitt jag vet) TB3 kabel som är åtminstone 20m lång tillverkas av Corning och kostar 600€.

Skulle vara väldigt trevligt att kunna slänga in hela datorn i källaren och sedan bara dra en enda lång TB / USB4 kabel därifrån och koppla in alla skärmar och kringutrustning etc till en enda USB/TB docka. Men med dessa priser får man nog leva med att använda flera olika kablar för USB/DP/HDMI...

Höga bandbredder över passiv kopparkabel har sina problem. Inte Thunderbolts fel. Inte ens USBs.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av hg:

Fin teknik, synd att kablarna är så extremt komplicerade och dyra bara =/

Finns väl ännu ingen TB4 / USB 4 kabel som är längre än 3 meter, och den enda (så vitt jag vet) TB3 kabel som är åtminstone 20m lång tillverkas av Corning och kostar 600€.

Skulle vara väldigt trevligt att kunna slänga in hela datorn i källaren och sedan bara dra en enda lång TB / USB4 kabel därifrån och koppla in alla skärmar och kringutrustning etc till en enda USB/TB docka. Men med dessa priser får man nog leva med att använda flera olika kablar för USB/DP/HDMI...

Fullt görbart, Linus har gjort det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro