LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Har upplevt ett irriterande vanligt förekommande problem med min G1. Enda sedan jag köpte sen så väljer TV’n att bete sig märkligt när jag slår på den eller väljer ny media. När jag slår på den så får jag bild, för att gå till svart skärm i några sekunder för att sen visa innehållet igen.

Sedan i början av veckan har jag upplevt liknande när jag tittar på youtube med apple tv.
När jag hoppar mellan material så väljer TV’n att gå till svart och inte visa något i kanske 4-6 sekunder trots att videon spelar upp sig direkt, vilket leder till att varje klipp så börjar den från 00:05 och ibland senare än så.

Försöker verkligen hitta lösning på detta och svårt att få fram nåt då man inte vet vad man ska söka på.

Låter som ”handshake”, är nog inget fel, utan tv får en en signal”hej, här kommer jag, 4k hdr 24hz” ” jaha” säger tvn ” vänta så sk jag förbereda mig att ställa in mig på det”
Samma sen när du sätter igång låt oss säga 1080p sdr 50hz osv. Tar lite extra tid när man har autohz och och auto hdr/sdr, men bättre så, så att bilden stämmer som den ska 😝👍

Permalänk
Medlem

Behöver lite köpråd och hoppas jag kan lägga det här då det berör C1/B1.

Jag har idag en Samsung 65" Q90T (2020) i lägenheten. Storleken är lagom och den fungerar mkt bra till film och PS5.
Jag ska nu köpa en ny tv till stugan för att få ett lyft, speciellt för spelande m PS5.
Min fundering är om jag ska gå på en 65" B1:a till lägenheten och flytta Samsungen till stugan eller om jag ska köpa en 55" C1 el B1 till stugan. Jag kan få plats med 65" i stugan men 55" är egentligen en mer passande storlek (avstånd ca 2m).

Förutsättningarna är att jag kan mörklägga i lägenheten men inte i stugan, dock inget direkt solljus i stugan och merparten sv användningen sker på em/kväll.

Räcker B1 för 4K, HDR till film o spelande på PS5 och vad anser ni om mina funderingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Behöver lite köpråd och hoppas jag kan lägga det här då det berör C1/B1.

Jag har idag en Samsung 65" Q90T (2020) i lägenheten. Storleken är lagom och den fungerar mkt bra till film och PS5.
Jag ska nu köpa en ny tv till stugan för att få ett lyft, speciellt för spelande m PS5.
Min fundering är om jag ska gå på en 65" B1:a till lägenheten och flytta Samsungen till stugan eller om jag ska köpa en 55" C1 el B1 till stugan. Jag kan få plats med 65" i stugan men 55" är egentligen en mer passande storlek (avstånd ca 2m).

Förutsättningarna är att jag kan mörklägga i lägenheten men inte i stugan, dock inget direkt solljus i stugan och merparten sv användningen sker på em/kväll.

Räcker B1 för 4K, HDR till film o spelande på PS5 och vad anser ni om mina funderingar?

Behöver du inte 4xUHS-HDMI så känns B1 som en no-brainer för min del. Väldigt små skillnader på den och c1 och allmänt extremt bra bildegenskaper precis som alla OLED. Räcker absolut för film/PS5

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dartan:

Räcker B1 för 4K, HDR till film o spelande på PS5 och vad anser ni om mina funderingar?

Q90T är en väsensskild apparat mot B1. Beror därför helt på hur du använder din Q90T idag. Ifall du använder Q90T för dess ljusstyrka kommer en B1:a att begränsa dig mot vad du hade. Vilket du kanske kan leva med tack vare flitigare användning av mörklägningen? Ifall redan idag kör Q90T med dämpad ljusstyrka och ofta dämpar ljuset i rummet kan en B1:a lika gärna istället vara en förbättring mot din Q90T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q90T är en väsensskild apparat mot B1. Beror därför helt på hur du använder din Q90T idag. Ifall du använder Q90T för dess ljusstyrka kommer en B1:a att begränsa dig mot vad du hade. Vilket du kanske kan leva med tack vare flitigare användning av mörklägningen? Ifall redan idag kör Q90T med dämpad ljusstyrka och ofta dämpar ljuset i rummet kan en B1:a lika gärna istället vara en förbättring mot din Q90T.

Q90T:n köptes mest då jag behövde rn ny tv för PS5 och att den kostade 9k för ett år sedan = no brainer rent prismässigt.
Nu behöver jag en tv till och B1:an kostar under 11k för 65" (ca 8k för 55"). Eftersom jag kan reglera ljuset på ett helt annat sätt i lgh och alltid släcker ner så kanske valet på B1 i lgh och Q90T i stugan är vägen att gå (om nu B1 ger mig tillräckligt gällande spelandet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Låter som ”handshake”, är nog inget fel, utan tv får en en signal”hej, här kommer jag, 4k hdr 24hz” ” jaha” säger tvn ” vänta så sk jag förbereda mig att ställa in mig på det”
Samma sen när du sätter igång låt oss säga 1080p sdr 50hz osv. Tar lite extra tid när man har autohz och och auto hdr/sdr, men bättre så, så att bilden stämmer som den ska 😝👍

Fördröjningen är lite mer extrem nu och precis jämfört mot min CX som är mycket rappare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Fördröjningen är lite mer extrem nu och precis jämfört mot min CX som är mycket rappare.

Det är nog för att tvns appar inte ändrar till rätt hz, det gör apple tvn om den är rätt inställd, då blir det ytterligare en liten fördröjning. Sen behövs det mer "handshake" som jag förklarade ovan, när det kommer signal utifrån TVn, och ännu mer handshake om signalen går genom reciver med.
Sen är det nog tvärtom, apple tvn är oftast rappte än apparna på tvn

Permalänk
Medlem

Tror ni LG C1 kommer leva kvar till black friday? Tillverkas de fortfarande eller är det C2 som kommer börja fylla på hyllorna?
Känns så slöseri att spela PS5 på min gamla full hd plasma, så behöver ny tv. Men skulle behöva spara lite pengar och hoppas på bra pris i november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Tror ni LG C1 kommer leva kvar till black friday? Tillverkas de fortfarande eller är det C2 som kommer börja fylla på hyllorna?
Känns så slöseri att spela PS5 på min gamla full hd plasma, så behöver ny tv. Men skulle behöva spara lite pengar och hoppas på bra pris i november.

Jag tror att tillverkningen av 2021-modellerna upphört vid det här laget, brukar ske någon gång på sommarkanten.

C1-lagren verkar dock vara hyfsat välfyllda men vet ej hur länge de kommer räcka, sannolikt inte så länge som Black Friday för det vore lite självmål av både LG samt ÅFs då de vill börja sälja 2022-modellerna (senast) då på kampanj.

Nu vet jag inte vad du har för budget men en C2 65" kommer sannolikt kosta minst 16-18k på Black Friday.
Behöver du en TV inom kort, köp C1 eller till om med B1 (Väldigt bra pris på 65" för tillfället). Marginella skillnader C1/C2 samt även B1:
#19710962

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag tror att tillverkningen av 2021-modellerna upphört vid det här laget, brukar ske någon gång på sommarkanten.

C1-lagren verkar dock vara hyfsat välfyllda men vet ej hur länge de kommer räcka, sannolikt inte så länge som Black Friday för det vore lite självmål av både LG samt ÅFs då de vill börja sälja 2022-modellerna (senast) då på kampanj.

Nu vet jag inte vad du har för budget men en C2 65" kommer sannolikt kosta minst 16-18k på Black Friday.
Behöver du en TV inom kort, köp C1 eller till om med B1 (Väldigt bra pris på 65" för tillfället). Marginella skillnader C1/C2 samt även B1:
#19710962

Jag ska ha 77 tum. Hoppas på C1 runt 20k annars får det nog bli B1. Blir nog nöjd hur som tror jag.

Permalänk
Medlem

Då min Sony XE8096 verkar ha gått till den sista vilan (6 röda blink som felkod).
Så var det dags att leta ny tv.
Vill tacka @Laxpudding för att det gick så fort att välja en tv till min Xbox series X.
Det blev en LG 55B1 för 8990kr på CDON då jag hade presentkort där (6990kr blev det efter jag använt presentkortet)

Permalänk
Bildexpert 📺

Åh, ser ut som du nog fått tag på några av de sista B1:orna. Börjar bli tomt med 2021-modeller nu.

Permalänk

Såg att MM weblager körde en drive i torsdags på C1:an (55) för 9490. De var slut efter en dag. Verkar som de fick in en mindre batch eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cableguy_21:

Såg att MM weblager körde en drive i torsdags på C1:an (55) för 9490. De var slut efter en dag. Verkar som de fick in en mindre batch eller nåt.

Kan vara så att de har tömt butikerna på kvarvarande 2021-modeller och tagit hem dem till webblagret.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kan vara så att de har tömt butikerna på kvarvarande 2021-modeller och tagit hem dem till webblagret.

Just mediamarkt skickar direkt online-ordrar från varuhus, så tycker det låter som ett onödigt steg

Permalänk
Medlem

Har endast haft tvn några timmar (55B1) och har problem direkt.,
Jjag får bara ut PCM ljud.T.ex Atmos från HBO. Det fungerade med samma HDMI kabel på min 6 år gamla Sony?
Har min soundbar LG sk9y kopplad till eArc uttaget. Och min Xbox series X i HDMI ingången bredvid (hdmi2.1)
Men från inbyggda appar och Xbox så står det hela tiden PCM när jag spelar upp Atmos material.
Är det någon som har nån lösning på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Tror ni LG C1 kommer leva kvar till black friday? Tillverkas de fortfarande eller är det C2 som kommer börja fylla på hyllorna?
Känns så slöseri att spela PS5 på min gamla full hd plasma, så behöver ny tv. Men skulle behöva spara lite pengar och hoppas på bra pris i november.

Om det är någon tröst så mäktar inte ps 5 med 4k. Så kan ju spara det hoppet till nästa generation om du vill snåla lite.

Nu är jag inte missnöjd. Min är tyst och ser tillräckligt bra ut och i performance lägena på de lir jag kört håller den 60 FPS vilket är mycket trevligare än försöka genomlida mer sann 4k i 30 fps. Men det är fortfarande inte 4k.

Min lg c1 tuffar på bra. Jag har fortfarande svårt se det är någon större uppgradering mot min gamla oled ett par tre generationer bak och ambilight saknas men så länge man inte hittar något allvarligare att störa sig på

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikelo:

Har endast haft tvn några timmar (55B1) och har problem direkt.,
Jjag får bara ut PCM ljud.T.ex Atmos från HBO. Det fungerade med samma HDMI kabel på min 6 år gamla Sony?
Har min soundbar LG sk9y kopplad till eArc uttaget. Och min Xbox series X i HDMI ingången bredvid (hdmi2.1)
Men från inbyggda appar och Xbox så står det hela tiden PCM när jag spelar upp Atmos material.
Är det någon som har nån lösning på detta?

Hej,

Nu är jag långt ifrån någon expert men har du testat att gå in i TVs ljudmeny och ändra "Sound out"-inställningen?
Den kanske står på "PCM Only" eller liknande. Testa att ändra till "Auto"?

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Det är nog ingen dum idé, det här verkar hopplöst. Men jag ska ge dem lite mer tid.

Indeed. Perhaps you can find some testimonials from people who've used ElCare. EDIT: And if you can't find any testimonials whatsoever, think about if you actually need it. I think the only case is if you're worried about burn-in, otherwise, if you have a normal "hemförsäkring" with "drulle", you should be good in most other cases.

Nej, det är inte på hemförsäkring.

Jag håller med, det är otydligt fomulerat i villkoren (vilket är ännu en anledning att passa sig för LG Premium Care, för villkor borde vara solklara) men som jag tolkar det så täcks inte grov oaktsamhet och uppsåtliga skador. LG-supporten sa att mitt fall täcks av Premium Care när jag ringde in och skadeanmälde.

Hej !

Just wanted to check what finally happened with your replacement TV ? Did LG give you a new one ?

I too ended up buying 77C2 & took the extra premium warranty on top from LG. Paying 150 SEK every 3 months. So want to make sure that it actually works & acts like a insurance,.

Tack tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Hej !

Just wanted to check what finally happened with your replacement TV ? Did LG give you a new one ?

I too ended up buying 77C2 & took the extra premium warranty on top from LG. Paying 150 SEK every 3 months. So want to make sure that it actually works & acts like a insurance,.

Tack tack !

Hej!

They gave me a panel replacement. I made a follow up post, I'll quote it here (Swedish):

Skrivet av JoBBi:

Jag citerar mig själv för att följa upp på detta. Igår, dagen efter mitt inlägg, ringde LG:s servicetekniker och bokade en tid med mig. Idag kom han och bytte panelen. Om det finns något sammanhang mellan mitt inlägg och att det faktiskt hände något i ärendet kan man bara spekulera i. Jag har inte hört något från deras supportlinje eller den ansvarige som skulle ha kontaktat mig. Återigen, märklig hantering av LG, men nu funkar min TV.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Hej!

They gave me a panel replacement. I made a follow up post, I'll quote it here (Swedish):

Hey thanks for information ! It helps knowing that LG will support in case we accidently break our TV !

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Nu är jag långt ifrån någon expert men har du testat att gå in i TVs ljudmeny och ändra "Sound out"-inställningen?
Den kanske står på "PCM Only" eller liknande. Testa att ändra till "Auto"?

Löste det.
Under avancerade ljudinställningar, aktivera delat tv-ljudläge.
Nu funkade det. Svårt att hitta i menyerna när man valt svenska som språk,när man är van vid teknik-engelska 🙂

Permalänk
Medlem

LG B1 och Xbox Series X: Får ej 4K och 120Hz

Hej allihop!

Kan någon vara snäll och guida mig hur jag gör att få både 4K UHD och 120Hz att fungerar samtidigt på min LG OLED 65 B1 och Xbox Series X?

Jag använder den medföljande HDMI-kabeln till Series X och har kopplat in den till port 1.

Både Xboxen och min LG OLED 65 B1 är uppdaterade. B1:an har programversion 03.33.11.

Speloptimeraren på B1:an är aktiverad.

Om jag väljer 4K UHD som upplösning på Xboxen så kan jag bara välja 60Hz som uppdateringsintervall. Väljer jag 120Hz så går upplösningen ner till 1440p.

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem

@Vasa1 Du måste använda port 3 eller 4 för HDMI 2.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

@Vasa1 Du måste använda port 3 eller 4 för HDMI 2.1.

Tack för hjälpen fina du! Nu fungerar det!

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem

Tjo, vad tror ni om G serien (65 tummaren) kan bli nedsatt i pris på Black Friday?

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Tjo, vad tror ni om G serien (65 tummaren) kan bli nedsatt i pris på Black Friday?

Har ärligt talat ingen koll på hur G brukar reas men om det finns några modeller alls kvar av 1orna på BF så gissar jag på att alla reas ut då.

Dom är gamla nu.

Kollade prisjakt och det är bara en butik som har några få i lager så du måste nog ha lite flyt om dom ska ha bra rea och du dessutom hinner plocka en av dom. Dom lär ju vara slut innan BF dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Tjo, vad tror ni om G serien (65 tummaren) kan bli nedsatt i pris på Black Friday?

Om du menar årets modeller, dvs G2 så finns det en stor sannolikhet att de går ner i pris.

Länk visar G1 och tittar du på samma period så ser du ett klart drop i pris i slutet av oktober -21:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5688338#statistics

Permalänk
Medlem

Oops, my bad, glömde skriva G2 såklart
Ja, vi får hoppas på det då det är en sån jag vill ha ...

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

tjena vår tv dog idag en trogen tjänare i 10 år haha nu är jag på jakt efter en 65" och har hela tiden varit inställd på oled b1 eller c1 men nu såg jag att det kommit något som heter mini led vilket hade ni kört på ?
tv:n används nästan alltid på kvällen och med nedrullade gardiner.
tv:n används även till ps4 spelande och mycket film och serier. förhoppningsvis en ps5 senare