House of the Dragon (Game of Thrones-spinoff)

Permalänk
Medlem

Jag "såg" första avsnittet igår kväll och jag såg inte ett skit. Pausade flera gånger för att se om det var något fel på inställningarna. Helt mörklagt rum, kväller ute, LG C1 OLED som annars ger utmärkt bild på allt jag tittat på.. Detta var hopplöst.

Annars lät det väl som en ok start på något.. Ska kolla efter lite varianter idag, kanske den 2160p HMAX 10bit HDR DDP5 Atmos version jag hade från min fullt lagliga streamingsite inte var helt rätt.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd

Fick aktivera HDR i win11 för att se avsnitt 2. Annars rätt mörkt även på min B1:a.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Spoiler....

Jag tyckte serien blev bättre och bättre och med en tredjedel av episod 3 kvar kändes det nästan som gamla GoT under sin storhetstid. Sedan fallerade allt totalt. Det var som om de slagit ihop Battle of Bastards och the Long Night (Battle of Winterfell) sämsta delar till en. Det är bortom mitt förstånd hur något så uselt kan produceras med så mycket pengar.

De skulle bara kört att någon Messenger läser upp ett meddelande om hur prins Daemon dominerar på slagfältet så hade de sparat 50 miljoner och dessutom hade det då varit förskönad andrahandsinfo så hade funkat utan bryta realismen.

Permalänk
Inaktiv

Jag har sett alla avsnitt hittills och tycker serien verkar bra hittills. Lite tråkigt bara att man måste vänta en vecka mellan avsnitten men så är det ju med de flesta nya serierna.

Blir nästan lite sugen på att tvångstitta igenom GOT en gång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Spoiler....

Jag tyckte serien blev bättre och bättre och med en tredjedel av episod 3 kvar kändes det nästan som gamla GoT under sin storhetstid. Sedan fallerade allt totalt. Det var som om de slagit ihop Battle of Bastards och the Long Night (Battle of Winterfell) sämsta delar till en. Det är bortom mitt förstånd hur något så uselt kan produceras med så mycket pengar.

De skulle bara kört att någon Messenger läser upp ett meddelande om hur prins Daemon dominerar på slagfältet så hade de sparat 50 miljoner och dessutom hade det då varit förskönad andrahandsinfo så hade funkat utan bryta realismen.

Ja den där fajten var rätt skum. Dom hade inte lyckats spöa dom där krabborna innan hur dom än försökte, så nu drog han dit helt solo med sitt plotarmor på sig o klarade sig precis lagom (vilket var rätt lätt när dom bara skickade ett par tre stycken åt gången mot han) tills dom andra dök upp ifrån ingenstans. Varför gjorde dom inte så tidigare om det nu var så lätt? O om det där nu var krabb-ledare som bodde där på stranden, hade dom inte bättre skydd än så alltså?
Sen blev jag jävligt besviken också, dom hade byggt upp den där krabb-duden som en rätt cool karaktär, men vi fick se nada från honom, han tillomed blev dödad offscreen. Skittrist ju!

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Jag har sett alla avsnitt hittills och tycker serien verkar bra hittills. Lite tråkigt bara att man måste vänta en vecka mellan avsnitten men så är det ju med de flesta nya serierna.

Blir nästan lite sugen på att tvångstitta igenom GOT en gång till.

precis det jag gör, för sjätte gången, lite kul också att Stannis dotter Shireen pratar om händelser som händer i denna serie.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja den där fajten var rätt skum. Dom hade inte lyckats spöa dom där krabborna innan hur dom än försökte, så nu drog han dit helt solo med sitt plotarmor på sig o klarade sig precis lagom (vilket var rätt lätt när dom bara skickade ett par tre stycken åt gången mot han) tills dom andra dök upp ifrån ingenstans. Varför gjorde dom inte så tidigare om det nu var så lätt? O om det där nu var krabb-ledare som bodde där på stranden, hade dom inte bättre skydd än så alltså?
Sen blev jag jävligt besviken också, dom hade byggt upp den där krabb-duden som en rätt cool karaktär, men vi fick se nada från honom, han tillomed blev dödad offscreen. Skittrist ju!

Det här är rätt illustrativt för hela serien. Försök få med sånt som var coolt i GoT, fast bortse från all substans. Krabb-kungen hade man kunnat bygga vidare på och göra till en intressant karaktär, men nej... istället struntar man i allt som inte är våld och grymheter. Resultatet blir att även actionsekvenserna är rena sömnpillerna.

HOTD's främsta brott mot mänskligheten måste ändå vara hur mördande tråkigt det är.

Permalänk
Avstängd

Hade nog upplevt GoT också som tråkigt ifall det bara fokuserade på en familj. Sen så verkar de flesta personerna vara lite mer normala, de verkar inte ha hyperutvecklade personligheter som har massvis av begravda hemligheter... utan mer som normal folk som är lite allmänt förvirrida och vet inte riktigt vad de sysslar med.

Krabb-kungen är väl mer utvecklad i böckerna men eftersom serien ska handla om familjen under en längre tidsperiod så får man se lite fler hopp, kanske satsar man på 3-4 säsonger som max och inte mer.
Men, de kunde i alla fall visat hur han dödades..

CGI och musik är sämre än tidigare. Färgerna är mer monotoma och hittills så har inte ett endaste musikstycke varit intressant. De borde lika väl ha komponerat en ny theme till serien istället för att ta den från en bättre produktion.

Men som helhet så går det helt klart att se på, även om inte ens castingen till rollerna är ens i närheten av de fantastiska val som gjordes till GoT.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja den där fajten var rätt skum. Dom hade inte lyckats spöa dom där krabborna innan hur dom än försökte, så nu drog han dit helt solo med sitt plotarmor på sig o klarade sig precis lagom (vilket var rätt lätt när dom bara skickade ett par tre stycken åt gången mot han) tills dom andra dök upp ifrån ingenstans. Varför gjorde dom inte så tidigare om det nu var så lätt? O om det där nu var krabb-ledare som bodde där på stranden, hade dom inte bättre skydd än så alltså?
Sen blev jag jävligt besviken också, dom hade byggt upp den där krabb-duden som en rätt cool karaktär, men vi fick se nada från honom, han tillomed blev dödad offscreen. Skittrist ju!

Logiken är att de har bågskyttar uppe längs bergssidorna som fotsoldaterna inte kan komma åt - springer de fram hamnar de i skottlinjen, så Westeros-soldaterna kan inte nå grottan där fiendens soldater gömmer sig. Flyger Daemon dit med en drake springer bara fiendens fotsoldater in i grottan och gömmer sig. Tanken nu var att om Daemon går fram själv så lockar det ut fotsoldaterna inne i grottan, så att Sea Snake och hans män kan angripa fotsoldaterna.

Detta är dock dumheter. Det finns inget som hindrar drakarna från att flyga in och grilla bågskyttar från avstånd. Sätter bågskyttarna igång att skjuta på drakarna - något svårt att sikta på något som flyger snabbt och dessutom sprutar eld, men de lär väl försöka - skickar man bara in fotsoldaterna samtidigt så att de kan blockera grottans ingång. Sen kan krabb-soldaterna svälta ihjäl där inne bäst de vill. Dessutom - har inte Daemon några bågskyttar alls? De kan väl skjuta tillbaka på krabb-killens bågskyttar.

På det hela taget gillar jag dock serien. Jag vet ju hur det går, men det är ändå kul att se det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Men som helhet så går det helt klart att se på, även om inte ens castingen till rollerna är ens i närheten av de fantastiska val som gjordes till GoT.

Jag håller med, men detta beror delvis på vilka som kommer att vara kvar länge. Både Rhaenyra (kronprinsessan) och Alicent Hightower (drottningen) kommer att bytas ut mot äldre skådespelare ganska snart - det är nog redan i avsnitt 6. Det finns också en del andra karaktärer i boken som kommer att spela en större roll och som inte varit med än, eller bara är barn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Vem är eran favoritkaraktär hittills?
Jag diggar Daemon! Tänkte efter första avsnittet att jag vill att han ska försvinna illa kvickt men efter avsnitt 3 växte han rejält!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Vem är eran favoritkaraktär hittills?
Jag diggar Daemon! Tänkte efter första avsnittet att jag vill att han ska försvinna illa kvickt men efter avsnitt 3 växte han rejält!

Karaktär har jag ingen favorit. Av skådespelarna är det kungen eller hans hand.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Jag "såg" första avsnittet igår kväll och jag såg inte ett skit. Pausade flera gånger för att se om det var något fel på inställningarna. Helt mörklagt rum, kväller ute, LG C1 OLED som annars ger utmärkt bild på allt jag tittat på.. Detta var hopplöst.

Annars lät det väl som en ok start på något.. Ska kolla efter lite varianter idag, kanske den 2160p HMAX 10bit HDR DDP5 Atmos version jag hade från min fullt lagliga streamingsite inte var helt rätt.

Min C1:a har då inge bekymmer att göra serien sebar.

Lite märkligt upplägg är det allt. Knugen, brorsan och en tonårsdotter är de som dominerar i bilden. E04 mot slutet kändes som GoT iaf.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ruskigt stort fan av serien än så länge.
Känns som att alla bitar jag gillade från GOT finns på plats.
Gällande favoritkaraktär så är det nog Rhaenyra och Corlys Velaryon.

Permalänk
Medlem

Avsnitt 4 alltså, wow.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Avsnitt fyra är första avsnittet som jag började bli lite uttråkad av. Förstog dessutom inte vissa karaktärers motivationer til varför dom gjorde som dom gjorde. Märkligt manus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Avsnitt fyra är första avsnittet som jag började bli lite uttråkad av. Förstog dessutom inte vissa karaktärers motivationer til varför dom gjorde som dom gjorde. Märkligt manus.

Japp, Game of groans: why is House of the Dragon so dull?
https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2022/sep/15/house-of...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Avsnitt fyra är första avsnittet som jag började bli lite uttråkad av. Förstog dessutom inte vissa karaktärers motivationer til varför dom gjorde som dom gjorde. Märkligt manus.

Motivationer?

Kungen (Viserys) bryr sig egentligen bara om en sak - att riket är i goda händer när han dör. Han anar att han själv inte är tronen värdig (alla de där småsåren är från tronen som han skär sig på hela tiden) och gillar egentligen inte någon av alternativen. Han älskar sin bror, men inser att han inte är rätt man för tronen. Han har valt Rhaenyra för att det var det enda alternativet, men han är osäker på henne också.

Rhaenyra vet, som alla andra tonåringar, inte riktigt vad hon vill mer än att hon har blivit lovad tronen och därför vill ha den. I just avsnitt fyra blir hon mest manipulerad av Daemon.

Daemon vill ha tronen, för att han anser att den borde vara hans. Han är mest äregirig. I det här avsnittet verkar han leka med Rhaenyra innan han backar.

Alicent är den som försöker vara en god människa, och det skall bli intressant att se hur hon faller ner till alla andras nivå.

The Hand vill bara ha sin dotterson på tronen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

tungt femte avsnitt!

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

tungt femte avsnitt!

Min reaktion var "Så kan det ju inte sluta!?"

Kungliga bröllop i Westeros är fan farliga.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Var är Tyrion Lannister, Varys och little finger i nytt format..? Det femte avsnittet slängde igång en uppsjö med nya trådar som lär spolas. Fortsättningen är lurig. (har inte läst böckerna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Rhaenyra vet, som alla andra tonåringar, inte riktigt vad hon vill mer än att hon har blivit lovad tronen och därför vill ha den. I just avsnitt fyra blir hon mest manipulerad av Daemon.

Daemon vill ha tronen, för att han anser att den borde vara hans. Han är mest äregirig. I det här avsnittet verkar han leka med Rhaenyra innan han backar.

Ska väl tilläggas att Daemon antagligen ville att det skulle komma ut för att sänka hennes status och öka hans chanser att kunna gifta sig med henne.

Permalänk
Medlem

Har förälskat mig i den här serien. Det går inte att undvika jämförelsen med Rings of power.

Här är en delvis förklaring till varför vi tycker så mycket mer om House of the dragon:

https://www.youtube.com/watch?v=tY2710EzJkg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

Var är Tyrion Lannister, Varys och little finger i nytt format..? Det femte avsnittet slängde igång en uppsjö med nya trådar som lär spolas. Fortsättningen är lurig. (har inte läst böckerna)

Exakt det, de starkare och smartare personligheterna saknas i HoD.

Edit: De nya skådisarna som ersätter Rhyenera och Alicent är bättre och / eller har bättre material.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Stör mig som satan på en detalj och vill bra skriva av mig efter att ha sett 5:e avsnittet...

Viss spoiler nedan.

Det har gått 10 år och de flesta unga skådisar är utbytta. De är riktigt bra skådisar. Men Criston Cole är identisk och ser minsann lika ung ut som tidigare, han kanske är vampyr?
De har dock kammat hans hår en aning bakåt och givit han mittbena, vilket alla vet att det gör en 10 år äldre!
End of rant!

Dold text
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Stör mig som satan på en detalj och vill bra skriva av mig efter att ha sett 5:e avsnittet...

Viss spoiler nedan.

Det har gått 10 år och de flesta unga skådisar är utbytta. De är riktigt bra skådisar. Men Criston Cole är identisk och ser minsann lika ung ut som tidigare, han kanske är vampyr?
De har dock kammat hans hår en aning bakåt och givit han mittbena, vilket alla vet att det gör en 10 år äldre!
End of rant!

Dold text

Han var väl(?) över 20 innan timejumpen så dom tyckte det var onödigt att byta skådespelare då man ser relativt lika ut vid säg 22 som 32. Dom 4* karaktärerna som fick nya skådisar var alla ca. 15-17 år gamla innan timejumpen och bör således se tämligen annorlunda ut vid 25-27.

Kan tycka det var ett bra val att behålla skådisen, f.a. nu när man ogillar honom sedan avsnitt 4.

*

Rhaenyra, Alicent, Laenor, Laena - tror inte där va fler.

Dold text

Edit: Med det sagt så var detta nog det avsnitt jag gillat minst hittills. Det var absolut inte dåligt men jag misstänkte att det skulle bli lite meckigt med time-jumpen och jag hade rätt. Det känns som att jag missat delar av storyn nu när serien hoppat 10 år. Jag skulle t.ex. vilja se mer av relationsbyggandet mellan Rhaenyra och Harwin och mellan Daemon och Laena, samt när och hur Laena bondade med Vhaegar(!), och även om serien visat lite av Larys "karaktär" så var jag inte alls beredd på att han var villig att göra vad han gjorde mot sin egen familj, det kändes väldigt plötsligt.

TLDR: Från att ha varit en stabil serie i bra takt så kändes det väldigt stressigt med en gång med en massa saker som "bara hände". Vi får se hur det blir i nästa avsnitt.

Dom nya "vuxna" skådespelarna gjorde alla ett bra jobb dock, så tummen upp där.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Stör mig som satan på en detalj och vill bra skriva av mig efter att ha sett 5:e avsnittet...

Viss spoiler nedan.

Det har gått 10 år och de flesta unga skådisar är utbytta. De är riktigt bra skådisar. Men Criston Cole är identisk och ser minsann lika ung ut som tidigare, han kanske är vampyr?
De har dock kammat hans hår en aning bakåt och givit han mittbena, vilket alla vet att det gör en 10 år äldre!
End of rant!
[/spoiler]

De gör kungen rätt mycket mer sliten och kunde lägga till lite år på många fler skådisar så håller helt med
I övrigt så var det riktigt snyggt när en drake gick upp för stegen, första gången CGI såg bra ut i serien

Dold text
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det var då en oväntad serie händelser i e06. Avsnittet kickar igång GoT-versums typiska – 1 X 2 (stryktipset).

Permalänk
Avstängd

ep7 är egentligen första intressanta avsnittet. Fast samtidigt så finns det inga personer i serien som är lika intressanta som i GoT.

förbättrad språk *derp*
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

ep7 är egentligen första intressanta avsnittet. Fast samtidigt, det inga personer i serien som är lika intressanta som i GoT.

Tänkte lite i samma banor som dig när jag såg det avsnittet igår. Det är typ snyggt och välgjort precis som GoT, men jag tycker det liksom fattas något. Det kan nog vara så att det inte finns karaktärer som lämnar samma avtryck som de i GoT.