Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag har fått överbryggningslån utan säljkontrakt så det verkar inte vara krav för alla banker, enda kravet var att vi hade ett avtal med en mäklare. Vi hade kort tillträde på det nya och skulle renovera lite så ville inte ha stress med att sälja och 6-12 månader av överbryggningslån var inga problem.

I slutändan så hade vi hunnit sälja innan vårt tillträde men det var inget krav och jag skickade aldrig in kontrakt på det innan tillträdet.

Alright då skiljer det sig åt, de två banker jag har jobbat på så är det bara övervärderad man har enligt säljkontraktet som har gett OK gör brygglån.

Permalänk

@kakann - jag och min sambo har precis köpt en lgh där hon äger 10%. Hur reglerar vi enklast så att hon också är ansvarig för 10% av skulden? Jag vet att vi är solidariskt skyldiga mot banken men jag vill ändå säkerställa (för hennes skull) att det blir korrekt mellan oss två. Tack på förhand!

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

@kakann - jag och min sambo har precis köpt en lgh där hon äger 10%. Hur reglerar vi enklast så att hon också är ansvarig för 10% av skulden? Jag vet att vi är solidariskt skyldiga mot banken men jag vill ändå säkerställa (för hennes skull) att det blir korrekt mellan oss två. Tack på förhand!

Ta kontakt med en jurist och skriv ett samboavtal, kostar en liten slant men det blir rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Ängandedel och ränte fördelning kan bestämmas oberoende av varandra. Ring banken och avtal att din sambo skal står för 10 % av ränte kostnaden.

Permalänk
Skrivet av Kml:

Ängandedel och ränte fördelning kan bestämmas oberoende av varandra. Ring banken och avtal att din sambo skal står för 10 % av ränte kostnaden.

Det är inte räntekostnaderna vi behöver reglera utan skuldförhållandena. Tack ändå!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har fått berättat för mig att när man säljer en bostad kan man skjuta på skatten om man lägger vinsten direkt i en ny bostad. Stämmer detta fortfarande under rådande situation? Samt, hur snabbt måste detta ske? Måste man ha en ny bostad redo att köpas på sekunden eller finns det spelrum på några månader eller hur funkar det?

Mvh,
WW

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Det är inte räntekostnaderna vi behöver reglera utan skuldförhållandena. Tack ändå!

Eftersom det låter som att ni köpt bostaden för gemensamt bruk behöver ni ett samboavtal. Det som annars händer är att din sambo kan kräva halva bostaden om/när ni separerar, även om ägandet inte formellt är sådant. Ergo, kontakta någon som vet vad de håller på med och få till ett samboavtal som i speglar er intention i sin helhet.

(Gentemot banken antar jag dock att ni tagit lånet ihop och är solidariskt ansvariga.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Har fått berättat för mig att när man säljer en bostad kan man skjuta på skatten om man lägger vinsten direkt i en ny bostad. Stämmer detta fortfarande under rådande situation? Samt, hur snabbt måste detta ske? Måste man ha en ny bostad redo att köpas på sekunden eller finns det spelrum på några månader eller hur funkar det?

Mvh,
WW

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsa...

Permalänk
Skrivet av WhakkaWhack:

Mvh,
WW

Du har svaret på dina frågor på denna skatteverkets hemsida:
Uppskov Skatteverket
Jag gjorde detta i fjol och det var inte överdrivet krångligt. Se bara till att håll koll på de datum som dom anger på sidan.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Eftersom det låter som att ni köpt bostaden för gemensamt bruk behöver ni ett samboavtal. Det som annars händer är att din sambo kan kräva halva bostaden om/när ni separerar, även om ägandet inte formellt är sådant. Ergo, kontakta någon som vet vad de håller på med och få till ett samboavtal som i speglar er intention i sin helhet.

(Gentemot banken antar jag dock att ni tagit lånet ihop och är solidariskt ansvariga.)

OK - om jag förstår dig rätt krävs samboavtal trots att hon står som ägare av endast 10%?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Algstrand:

OK - om jag förstår dig rätt krävs samboavtal trots att hon står som ägare av endast 10%?

Det spelar ingen roll. Om bostaden köpts för gemensamt bruk har hon rätt till 50% vid en eventuell separation oavsett ägarförhållandena. Anlita en jurist så det blir rätt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Det spelar ingen roll. Om bostaden köpts för gemensamt bruk har hon rätt till 50% vid en eventuell separation oavsett ägarförhållandena. Anlita en jurist så det blir rätt.

OK - låter som en god idé. Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

OK - låter som en god idé. Tack

Fixa det. Har en chef som blev av med flera 100K pga av detta. Äger man 50/50 så ska man stå för 50/50 av insats/skuld. Annars måste man skriva.

Permalänk
Medlem

Jag planerar att köpa en bostadsrätt, helst redan i år. Då jag är student åtminstone fram till årsskiftet har jag pratat med morsan och hon kan tänka sig att vara medlåntagare. Hon har själv inga lån och en bra inkomst. Jag har även en sambo så det kommer skrivas samboavtal. Min sambo har ett fast arbete.

För kontantinsatsen har jag två olika alternativ. Antingen går jag och min mor in 50/50 eller så delar vi det på tre med min sambo (även lånet). Det andra alternativet skulle kunna ge en lite högre kontantinstans (inte 50%) med risken att vi måste sälja om det skiter sig i framtiden. Avbetalningen bör jag annars klara ensam när jag väl börjat jobba.

1. Hur skulle en bank se dessa uppdelningar?
2. Bör jag använda någon hemsida för att få lånelöften och i sådant fall vilken? Går de att använda i ovan nämnda situationer?
3. Blir det mycket dyrare om jag maxar lånet (15% kontantinsats) istället för 20-25%? Det är frestande att höja budgeten på hemnet och se hur utbudet ändras...

Sjyst av dig att svara på folks frågor här! Varken jag eller morsan har köpt bostad förr så det är mycket nytt att lära sig

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Skrivet av Murvar:

Jag planerar att köpa en bostadsrätt, helst redan i år. Då jag är student åtminstone fram till årsskiftet har jag pratat med morsan och hon kan tänka sig att vara medlåntagare. Hon har själv inga lån och en bra inkomst. Jag har även en sambo så det kommer skrivas samboavtal. Min sambo har ett fast arbete.

För kontantinsatsen har jag två olika alternativ. Antingen går jag och min mor in 50/50 eller så delar vi det på tre med min sambo (även lånet). Det andra alternativet skulle kunna ge en lite högre kontantinstans (inte 50%) med risken att vi måste sälja om det skiter sig i framtiden. Avbetalningen bör jag annars klara ensam när jag väl börjat jobba.

1. Hur skulle en bank se dessa uppdelningar?
2. Bör jag använda någon hemsida för att få lånelöften och i sådant fall vilken? Går de att använda i ovan nämnda situationer?
3. Blir det mycket dyrare om jag maxar lånet (15% kontantinsats) istället för 20-25%? Det är frestande att höja budgeten på hemnet och se hur utbudet ändras...

Sjyst av dig att svara på folks frågor här! Varken jag eller morsan har köpt bostad förr så det är mycket nytt att lära sig

Lämnar de andra frågorna till någon annan att svara på men bäst vore väl om du och din sambo gick in som 50/50 både med handpenningen och att ni alla tre står som medlåntagare? Och att du och din sambo står 50/50 för de löpande kostnaderna för lånet. Allt annat är bara att krångla till det. Reglera det med samboavtal / skuldebrev till din sambo / mamma istället. Eller vill din sambo inte vara helt delaktig i lägenhetsköpet av någon anledning?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Lämnar de andra frågorna till någon annan att svara på men bäst vore väl om du och din sambo gick in som 50/50 både med handpenningen och att ni alla tre står som medlåntagare? Och att du och din sambo står 50/50 för de löpande kostnaderna för lånet. Allt annat är bara att krångla till det. Reglera det med samboavtal / skuldebrev till din sambo / mamma istället. Eller vill din sambo inte vara helt delaktig i lägenhetsköpet av någon anledning?

Det är någon sånt jag tänkt mig. Morsan lånar pengarna till mig så på papper står jag för den delen av kontantinsatsen. Hon skulle enbart stå som medlåntagare. Sambon kan tyvärr inte matcha samma insats så det är antingen 1/3 eller inget från hennes sida.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Skrivet av Murvar:

Det är någon sånt jag tänkt mig. Morsan lånar pengarna till mig så på papper står jag för den delen av kontantinsatsen. Hon skulle enbart stå som medlåntagare. Sambon kan tyvärr inte matcha samma insats så det är antingen 1/3 eller inget från hennes sida.

Låt sambon låna 20% av kontantinsatsen av dig eller din mamma isf och lös det med ett skuldebrev istället. Skulle råda även dig (liksom skribenten ovan) att ta hjälp av en jurist för att lägga upp det på bästa sätt. Men bäst utgångspunkt är att äga 50/50 mellan dig och sambon och reglera resten med skuldebrev/samboavtal.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag ska precis ta ett bolån men är ovan helt och hållet vid lån, skulder eller sånt. Jag har ju valet att välja hur jag vill dela upp lånet och hur jag vill låsa det, vad gäller räntor.

Jag har hört och fått förklarat för mig att det är vanligt att splitta lånet 50 / 50 för ränterisk, jag har även hört folk låsa ned 33 / 33 / 33 där man väljer att fördela det till rörlig, låst period och längre låst period (exempelvis rörlig / 3 år / 4 år).

Är det någon som kan hjälpa mig med lite egna erfarenheter? Hur har ni gjort och hur har ni känt över det beslutet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Jag ska precis ta ett bolån men är ovan helt och hållet vid lån, skulder eller sånt. Jag har ju valet att välja hur jag vill dela upp lånet och hur jag vill låsa det, vad gäller räntor.

Jag har hört och fått förklarat för mig att det är vanligt att splitta lånet 50 / 50 för ränterisk, jag har även hört folk låsa ned 33 / 33 / 33 där man väljer att fördela det till rörlig, låst period och längre låst period (exempelvis rörlig / 3 år / 4 år).

Är det någon som kan hjälpa mig med lite egna erfarenheter? Hur har ni gjort och hur har ni känt över det beslutet?

De enda som råder dig att binda lånet på olika delar med olika bindningstid är banken, för då sitter du i en usel förhandlingssits när första bundna delen löper ut eller när ränterabatten för den rörliga delen låter ut (vanligtvis efter 1 år). Du får då sitta med mössan i hand och acceptera den ränta banken behagar erbjuda dig utan något förhandlingsutrymme.

Rådet alla som har lite koll på privatekonomi ger är alltid att ha hela lånet rörligt eller hela lånet bundet med samma bindningstid.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

De enda som råder dig att binda lånet på olika delar med olika bindningstid är banken, för då sitter du i en usel förhandlingssits när första bundna delen löper ut eller när ränterabatten för den rörliga delen låter ut (vanligtvis efter 1 år). Du får då sitta med mössan i hand och acceptera den ränta banken behagar erbjuda dig utan något förhandlingsutrymme.

Rådet alla som har lite koll på privatekonomi ger är alltid att ha hela lånet rörligt eller hela lånet bundet med samma bindningstid.

Helt korrekt ovan. Ett alternativ är ju att ha bunden del, men bara till samma tid som ränterabatten gäller. Så typiskt 1 eller 2 år beroende på vilken bank.

Någon som prövat förhandla om förlängd ränterabatt från början som har erfarenhet?

Permalänk

Det varierar väl beroende på bank och ens personliga förutsättningar som tex belåningsgrad, storlek på lån samt övriga åtaganden i banken, men vi har aldrig haft problem att förlänga eventuell rabatt då vi haft det. Vill man slippa omaket med att hålla koll på när eventuella rabatter löper ut, så förhandlar man ner till en ränta man kan acceptera hela lånets bindningstid. Bäst förutsättningar att lyckas med det har man om det jag nämner i första meningen talar till ens fördel...

Permalänk
Medlem

Så var styrräntan satt till 1.75%, ni som har rörligt hur påverkar det er ekonomiskt?

Permalänk
Medlem

Tack för din input, detta uppskattar jag. Så detta snack med att dela upp lånet pga ränterisk är mao bara ett sätt för bankerna att tjäna lite extra om nu räntan skulle öka? Jag tycker det låter rimligt.

Jag har haft för avsikt att låsa ned hela också - då jag haft en föraning att räntan ska stiga snart, att låsa det på 3.70 (nuvarande erbjudande) på längre sikt (3år) varit klokare, men du menar att låsa det på kortare tid ger bättre möjlighet till förhandling om räntan?

Jag har valt SBAB som bank för mitt lån och har möjlighet att lägga upp lånet i deras app så som jag behagar, men har inte kommit dit än, då lånet inte är fullbordat ännu.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Så var styrräntan satt till 1.75%, ni som har rörligt hur påverkar det er ekonomiskt?

Ungefär 10000 kr per lånad miljon och år. Tråkig kostnad men inte så allvarligt isolerat.
Klart att totalbördan för svensken med högre lånekostnader, högre bränslepriser, högre matpriser och kollapsad valuta kommer leda till konkurser och det då kan bli otäckt på riktigt.

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag funderar på att köpa en bostad i ett annat EU land och skulle då att belåna en viss del av den från en bank i det landet.

Min fundering är hur det skulle påverkan mina möjligheter för ett utökat bolån i Sverige, låt oss säga att jag om två år vill flytta från lägenhet till villa. @Kakann har du koll på detta?

Permalänk
Skrivet av Major Pain:

Det varierar väl beroende på bank och ens personliga förutsättningar som tex belåningsgrad, storlek på lån samt övriga åtaganden i banken, men vi har aldrig haft problem att förlänga eventuell rabatt då vi haft det. Vill man slippa omaket med att hålla koll på när eventuella rabatter löper ut, så förhandlar man ner till en ränta man kan acceptera hela lånets bindningstid. Bäst förutsättningar att lyckas med det har man om det jag nämner i första meningen talar till ens fördel...

Jag har haft bankkontakter där det inte heller varit ett problem att få förlängd ränterabatt med uppdelat lån men så har den bankkontakten slutat och jag har fått en ny bankkontakt där det varit helt omöjligt att få lika bra rabatt helt plötsligt. Så det är ganska slumpmässigt skulle jag säga. Men att man sitter i en dålig förhandlingssits är det inget tvivel om.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Läste följande:

"I dag väntas en kraftig höjning av styrräntan vilket kommer märkas tydligt på de rörliga bolånen. Enligt Finansinspektionen ska de som får problem med att betala sina räntor inte vara rädda att kontakta sin bank och be om att få slippa amortera."

Det jag undrar om är "slippa amortera"

Gäller det för alla sorters lån? Tänker på fast/rörligt rån.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Ungefär 10000 kr per lånad miljon och år. Tråkig kostnad men inte så allvarligt isolerat.
Klart att totalbördan för svensken med högre lånekostnader, högre bränslepriser, högre matpriser och kollapsad valuta kommer leda till konkurser och det då kan bli otäckt på riktigt.

Låter ju som riktiga småpengar eller räknar jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter ju som riktiga småpengar eller räknar jag fel?

Det är mellanstadiematte så du räknar nog rätt. Sedan kanske inte alla har samma ekonomiska marginal och då kan såklart 800 kr mer i månaden (innan ränteavdrag) vara en nog så jobbig kostnadsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Läste följande:

"I dag väntas en kraftig höjning av styrräntan vilket kommer märkas tydligt på de rörliga bolånen. Enligt Finansinspektionen ska de som får problem med att betala sina räntor inte vara rädda att kontakta sin bank och be om att få slippa amortera."

Det jag undrar om är "slippa amortera"

Gäller det för alla sorters lån? Tänker på fast/rörligt rån.

Amortering har inget med din bindningstid att göra.