The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Amazon - "Tell, Don't Show"

Vilket är ett enormt problem. Varför spendera dom här pengarna på B skådespelare och inte visa något? Varför ska vi äns kolla på serien? Snygga svepande klipp över städerna? haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Galadriel är ingen "kraftfull magiker". Alvernas magi fungerar inte straight-up som den magi du tror. Om du har läst Simarillion och exempelvis Lost Tales kan du få mer insikt hur det fungerar istället för att förvänta dig besvärjelser och eldklot.

Ville bara tillägga, mods får gärna slå ihop mina posts. Galadriel tog till exempel ner Dol Guldurs murar helt själv. Hon var en ovärderlig bit i de kriget utan att fysisk slåss en ända gång. Det är detta man menar när man säger att dom bastardiserat Galadriel, dom har egentligen nerfat henne. Hon är svagare i RoP serien men "STRONG WOMAN" enligt vissa... Samma med Lúthien som också var en kvinnlig "magiker" så att säga. Hon var sjukt mäktig och gjorde de flesta stor dåd, bland annat räddade hon Beren som gjorde väg för att det goda skulle kunna vinna mycket längre fram.

*Only rant from here*

Sen ska vi inte änns nämna all simpel Allegori som kommit i RoP. Ett exempel: Människorna av Numenor enligt böckerna blev straffade för deras avundsjuka. Dom blev avundsjuka på alvernas odödlighet och blev ledsagade av Sauron att anfalla de odödligas rike där bland annat Eldarerna fanns. Iluvatar straffade därmed Numenor och sänkte deras ö (extremt kortfattat) Dödlighet, ett mer eller mindre tidlöst begrepp och problem.

Vad gör dom i RoP? Jo såklart ska det vara USA politik och det ska handla om människor som är rasister och hatar invandrare (Allegori). "They never sleep, never eat and never gets old" Alltså bättre än oss och kommer ta våra jobb? vilket inte är överhuvudtaget ett odödligt begrepp eller problem. Man säger att författare och filmmakare skriver något i nivå av deras egna intelligens och de är ganska tydligt här.

Detta är varför Tolkiens historier fortfarande håller och RoP känns redan gammalt i stora delar av världen. Problemen finns, missta mej inte men jag ser inte på RoP för att lösa eller bli påmind av alla problem vi har i världen.

EDIT: Ja, det finns ont och gott i den här historien. Man ska INTE sympatisera eller skapa drama inom orcerna. Detta är ännu ett misstag av serien. Att sympatisera med Orcerna är som att sympatisera med Nasister eller andra tydligt onda makter i världen. Ska jag vara ärligt äcklar den här serien mej på många sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Jag förstår verkligen inte varför folk verkar tycka att den är så otroligt dålig. Man får tycka precis vad man vill men jag tycker att jag oavsett vad jag själv tycker om diverse serier brukar kunna förstå kritiken på vissa plan och det gör jag även här men att det är det sämsta som gjorts osv som vissa skriver har jag så svårt att se. Missförstå mig rätt, jag tycker inte att detta är någon 10/10 serie på något sätt men den är ändå snyggt gjord och underhållande.

Det enda serien faktiskt HAR är: Det visuella. Allt annat är skräp. Krystade dialoger och uruselt skådespel från hon som spelar Galadriel. Durin, Elrond har rätt okej kemi och Durin framförallt bra skådespel, även hans fru. Problemet de flesta har med serien är att de komprimerat 3000+ år ner till typ 50 år. Karaktärer som inte bör existera ännu är på något sett med. Saker som bör ha skett för 1000 år sedan har inte ännu hänt heller.

De bör ha gjort som House of Dragon där man hoppar fram i tiden istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Det enda serien faktiskt HAR är: Det visuella. Allt annat är skräp. Krystade dialoger och uruselt skådespel från hon som spelar Galadriel. Durin, Elrond har rätt okej kemi och Durin framförallt bra skådespel, även hans fru. Problemet de flesta har med serien är att de komprimerat 3000+ år ner till typ 50 år. Karaktärer som inte bör existera ännu är på något sett med. Saker som bör ha skett för 1000 år sedan har inte ännu hänt heller.

De bör ha gjort som House of Dragon där man hoppar fram i tiden istället.

Blir imo lite tråkig attityd när man uttalar sig så absolut. Av tråden att döma är du verkligen inte ensam i dina åsikter men tvärtom så gillar jag både skådisarna och hur de performar sina roller. Men det är väldigt subjektivt vad man gillar/inte gillar...

Visa signatur

Intel 9-10900K | NZXT N7 Z490 | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 3 600 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Blir imo lite tråkig attityd när man uttalar sig så absolut. Av tråden att döma är du verkligen inte ensam i dina åsikter men tvärtom så gillar jag både skådisarna och hur de performar sina roller. Men det är väldigt subjektivt vad man gillar/inte gillar...

Om man inte bryr sig om story och kan se denna serie som någonting annat än baserat på Tolkiens verk så kanske den är godkänd i nivå med någon billig fantasy serie.

Gällande skådespeleriet så titta noga på Galadriel, hon är helt staty-fierad i ansiktet, som om att hon inte kan visa känslor alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Om man inte bryr sig om story och kan se denna serie som någonting annat än baserat på Tolkiens verk så kanske den är godkänd i nivå med någon billig fantasy serie.

Gällande skådespeleriet så titta noga på Galadriel, hon är helt staty-fierad i ansiktet, som om att hon inte kan visa känslor alls.

Jag ytterst medelmåttig kännedom om sillmarillion som det är baserat på men njuter ändå av "mer Sagan Om Ringen". Hur storyn utspeöar sig fungerar för mig - att andra som har mer koll på hur Tolkien beskrev förloppet stör sig, det kan jag förstå på sätt och vis. Men "billig", nä, det känner jag imte igen mig i.

Och vad gäller Galadriels minspel, det fungerar också för mig eftersom jag utgår från att det ska tolkas som att hon är högdragen i sitt förhållande till människor vilken bottnar i alvers livslängd i förhållande till människorna. Jag tolkar henne som högmodig och att hon tror sig vara "förmer" osv än människorna. På så vis funkar det och antar att det var så producenterna menade att hon skulle spelas.

Räknar med att hon kommer att mjukna upp framöver när hon lär känna några mänskliga nyckelpersoner mer och att det kommer att påverka hur hon förhåller sig till dom.

Som sagt, det är ok för mig men visst, vet man att Tolkien hade velat annorlunda och att man hellre sett det i serien så...

Visa signatur

Intel 9-10900K | NZXT N7 Z490 | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 3 600 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Jag ytterst medelmåttig kännedom om sillmarillion som det är baserat på men njuter ändå av "mer Sagan Om Ringen". Hur storyn utspeöar sig fungerar för mig - att andra som har mer koll på hur Tolkien beskrev förloppet stör sig, det kan jag förstå på sätt och vis. Men "billig", nä, det känner jag imte igen mig i.

Och vad gäller Galadriels minspel, det fungerar också för mig eftersom jag utgår från att det ska tolkas som att hon är högdragen i sitt förhållande till människor vilken bottnar i alvers livslängd i förhållande till människorna. Jag tolkar henne som högmodig och att hon tror sig vara "förmer" osv än människorna. På så vis funkar det och antar att det var så producenterna menade att hon skulle spelas.

Räknar med att hon kommer att mjukna upp framöver när hon lär känna några mänskliga nyckelpersoner mer och att det kommer att påverka hur hon förhåller sig till dom.

Som sagt, det är ok för mig men visst, vet man att Tolkien hade velat annorlunda och att man hellre sett det i serien så...

Billigt sett till skådespelet.

Galadriel ska ha levt i århundraden redan, i Middle Earth. Bland alver och män.
Av det man sett från annat hon varit i (skådisen) så verkar hon vara rätt begränsad.^

Tolkien hade nog velat att man följde källmaterialet så nära som möjligt och inte buntade ihop allt och rörde omkring i grytan så ingenting längre känns vettigt

Permalänk
Medlem

Alltså, vad fan händer med att följa källmaterialet? Allt är så ologiskt utan någon bra anledning...Alverna behöver nu mithril innan våren för att deras kroppar ska överleva i Midgård?

Inte heller är det bättre för vanliga tittarna, serien är oerhört seg och ständigt ologiskt.

Permalänk
Medlem

ska man ta besvära sig o titta på avsnitt 5...?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B550-I|RYZEN 5800X|TRIDENT Z NEO 32GB|RTX 4090|970 EVO+ 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Personligen kollar jag bara så att man kan hänga med när man ser/läser alla negativa recensioner...

Permalänk
Medlem

-Hela Numenor har bara 5 större krigsskepp och har dessutom problem med att mobilisera 500 män?
-Gil Galad och Celebrimbor manipulerar Elrond?
-Amazons version av Isildur är helt befängt
-Alvernas öde hänger på deras tillgång till mithril? Och det är dessutom satt en exakt tidsgräns...
-Galadriel är fortsatt Midgårds bästa svärdmästare
-Elrond har rest följande väg på endast 5 avsnitt: Lindon-Eregion-Moria-Lindon och sen är han väl tillbaka i Eregion i avsnitt 6?
-Bronwyn ska alltså övertyga byborna att slåss mot Adar och hans orcher när ingen dem är tränade eller har tillgång till vapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Kolla och bilda din egen uppfattning och avfölj denna tråden

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Hoppade faktiskt genom senaste avsnittet, inget gott betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

-Hela Numenor har bara 5 större krigsskepp och har dessutom problem med att mobilisera 500 män?
-Alvernas öde hänger på deras tillgång till mithril? Och det är dessutom satt en exakt tidsgräns...
-Elrond har rest följande väg på endast 5 avsnitt: Lindon-Eregion-Moria-Lindon och sen är han väl tillbaka i Eregion i avsnitt 6?
-Bronwyn ska alltså övertyga byborna att slåss mot Adar och hans orcher när ingen dem är tränade eller har tillgång till vapen.

har sett 4 avsnitt men allt i serien verkar stressat, ingen miljö,person story o.s.v bara teleport överallt scen för scen.
Allt känns krystat, dom behöver få ner hastigheten i serien bygga upp allting i en mer lugnare fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Billigt sett till skådespelet.

Galadriel ska ha levt i århundraden redan, i Middle Earth. Bland alver och män.
Av det man sett från annat hon varit i (skådisen) så verkar hon vara rätt begränsad.^

Tolkien hade nog velat att man följde källmaterialet så nära som möjligt och inte buntade ihop allt och rörde omkring i grytan så ingenting längre känns vettigt

Om du tror att hon spelar galadriel på det viset utan att det 100% är regissörens intention så vet jag inte vad jag ska säga.

Jaja, jag vet ju att det inte finns något som kan sägas för att få den här diskussionen att ändra riktning eller nivå så ni får väl bara fortsätta spy galla över alla upplevda fel i en serie baserad på ett skriftligt verk.

[StopLikingWhatIDontLike.jpg]

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ser det som en "fantasyserie"
Inte som ett förspel till sagan om ringen. (Filmerna är alldeles för inrotade för att ens ge skådisarna en chans i denna serie)
Om man ser det som "bara en fantasyserie" så ger jag den 6 av 10.
Inte så jag jag gråter om jag missar ett avsnitt.
Jag längtar heller inte till nästa.
Men jag ser den gärna, och blir inte besviken av det jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Nu är jag inte hardcorefan av sagan om ringen världen, men Isildur tog ju hand om ringen efter Saurons fall i början av första sagan om ringen filmen. Det här sägs utspela sig 1000 år innan dess. Eller lever människor ifrån Númenor riktigt länge?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Om du tror att hon spelar galadriel på det viset utan att det 100% är regissörens intention så vet jag inte vad jag ska säga.

Jaja, jag vet ju att det inte finns något som kan sägas för att få den här diskussionen att ändra riktning eller nivå så ni får väl bara fortsätta spy galla över alla upplevda fel i en serie baserad på ett skriftligt verk.

Jag har också reagerat på det, men tänker mig mer att det handlar om en relativt ung Galadriel som sedan mognar och lugnar ner sig.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Nu är jag inte hardcorefan av sagan om ringen världen, men Isildur tog ju hand om ringen efter Saurons fall i början av första sagan om ringen filmen. Det här sägs utspela sig 1000 år innan dess. Eller lever människor ifrån Númenor riktigt länge?

Människorna från Númenor levde avsevärt mycket längre än "vanliga" människor. Runt 300 år för de flesta, ättlingar till Elros levde uppemot 500 år då de hade alvblod.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Skrivet av HoboCop:

Jag har också reagerat på det, men tänker mig mer att det handlar om en relativt ung Galadriel som sedan mognar och lugnar ner sig.

Hon är ju över 5000 år gammal i second age som serien utspelar sig i

Permalänk

CGI sög i senaste avsnittet. 🤬 Vad får man för pemgarna?

Permalänk
Medlem

Verkar tillhöra undantaget som gillar serien skarpt! Tycker tempot är lagom, skönt med mycket dialoger och klassisk fantasy. Denna är ljusår bättre än wheel of time. Även om de inte har jättebra koll på cgi ännu.

Jag vet inte vad ni andra förväntade er? Jag gick inte in med skyhöga förväntningar men ser nu fram mot nästa avsnitt varje vecka :).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leffe_B:

Jag vet inte vad ni andra förväntade er?

Att man följer källmaterialet och ger oss en Suverän serie istället för något som skulle kunna vara i ett helt annat universum

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Jag tolkade det som om de har taskigt stöd inom landet för en invasion, så de skickar en mindre styrka av frivilliga.

Citat:

Det har jag inte heller några problem med i sig. Elrond är ganska ung med alvers mått, och dessutom lite utanför som halvalv. Gil-galad är kung och Celebrimbor är också en viktig person.

Citat:

Japp, tonårsdrama.

Citat:

Jag höll nästan på att stänga av när den biten kom. Det enda sätt som detta kan räddas är om det är Sauron som lurar dem.

Citat:

Ett mindre problem med tanke på allt annat

Citat:

Jag tolkade det som om Gil-galad mötte dem i Eregion, men whatever. De säger inget egentligen om hur mycket tid som går.

Citat:

Jag skiter egentligen fullständigt i hela den historien, men om det är ett torn som byggts av alver så kan de försvara sig därifrån. Blir ingen bra TV om de sitter där och kastar sten på orcerna, men det går väl.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Iofs blir Dunedain (folket från Numenor) gamla - Isildur blir nästan 300, och han dör ju i en orc-attack när han fortfarande är en man i sina bästa år - men det de har gjort är att mosa ihop nästan 2000 år av historia. Det som Celebrimbor bygger i Eregion börjar byggas runt 1200 SA, och sekvensen när Isildur hugger av Saurons finger och tar ringen är 3431 SA.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Kommer vi se dem ta sig an

gudarna

Dold text

i serien?

Permalänk
Skrivet av Nozomi:

Att man följer källmaterialet och ger oss en Suverän serie istället för något som skulle kunna vara i ett helt annat universum

Dom fick inte använda något av silmarillion på grund av rättighets problem.
Det enda dom fick använda var tillägg i form av appendecies i originalböckerna.
Sedan har jag läsr nånstans (kan inte säga var så ta det inte som gospel) men tydligen så är det som är hämtat som rör second age grejer ihop pusslade delar av storylines som dom kunde använda från böckerna.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_quartz:

Dom fick inte använda något av silmarillion på grund av rättighets problem.
Det enda dom fick använda var tillägg i form av appendecies i originalböckerna.
Sedan har jag läsr nånstans (kan inte säga var så ta det inte som gospel) men tydligen så är det som är hämtat som rör second age grejer ihop pusslade delar av storylines som dom kunde använda från böckerna.

Som jag redan skrivit flera gånger i tråden: de får använda sig av del 4 och 5 i Silmarillion, eftersom dessa behandlar andra tidsåldern. De får inte använda sig av del tre, den som heter Quenta Silmarillion, som handlar om den första.

Det är inte rättighetsproblem så mycket som att Tolkiens dödsbo inte ville licensiera ut mer än så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kommer vi se dem ta sig an

gudarna

Dold text

i serien?

Det är ju något Numenor gör under den här perioden, så visst. Om de kommer att visa dessa är en annan sak. Sannolikt nej.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Som jag redan skrivit flera gånger i tråden: de får använda sig av del 4 och 5 i Silmarillion, eftersom dessa behandlar andra tidsåldern. De får inte använda sig av del tre, den som heter Quenta Silmarillion, som handlar om den första.

Det är inte rättighetsproblem så mycket som att Tolkiens dödsbo inte ville licensiera ut mer än så.

Hade inte de ett miljardbud på Silmarillion men valde att bara ta delar istället?